Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Harry Rantakyrö är onekligen en stridbar person, men jag skulle knappast påstå att han bytt sida angående sina politiska ideal. Han har däremot mycket riktigt bytt sida från fack till arbetsgivare och precis som artikeln antyder så finns det rent praktiska orsaker till detta - han lämnade ett arbete på annan ort som krävde veckopendling för ett fast jobb på hemmaplan.

Och det där med att få ihop livet genom att åka buss i Övertorneå...Nja, det fungerar nog inte riktigt lika smidigt som för Hellden inom Stockholms tullar...Hur många bussar går till eller från en byhåla där busstationen är öppen en timme på morgonen, en timme vid lunch och en timme på kvällen...?

I vilket fall som, intressant att flera av de tyngre landsbygdsbaserade sossarna knorrar om samarbetet med MP. Hur mycket krävs det innan svetsaren och de andra tjockskallarna lite högre upp förstår att de håller på att tappa landsbygdens förtroende helt och hållet...?

Ni har det bra i norr, här i Småland där jag bor har vi en buss per dag i respektive riktning. Vardagar vill säga.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske inte riktigt ontopic, men nästan då det handlar om fordon som skall ersätta bensinfordonen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ska-ny-farg-pa-registreringsskyltar-radda-liv

MSB vill ha andra färger på skyltarna för El- och gas-bilar då dessa är farliga om de krockar.
Ena exploderar ju och den andre släpper ut giftig gas om den börjar brinna.

Jag tycker det inte behövs en massa nya färger på regskyltarna. Det går ju alldeles utmärkt att använda de ADR-symboler som redan finns och som folk känner till och förstår.
1 skylt fram och 1 bak sen är det klart.

ELGAS.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är mest förvånad över att MSB hann före miljölobbyns omvända förslag, det vill säga att straffmärka alla icke-gasbilar och icke-elbilar med bruna eller rent av svarta regskyltar. Skyltar som signalerar att "här kommer ett riktigt miljösvin" och som naturligtvis betalas av bilägaren själv till självkostnadspris + moms + extra miljöskatt på hundra kronor för varje kilogram bilen väger (inklusive regskylt så att man får in den obligatoriska dubbelbeskattningen).

Det här med färgmärkning och varselfärger över jävla allt är väl annars något som har missbrukats sönder under de sista fem åren...? Att hyrbilspersonalen numera har som sin absolut viktigaste uppgift att inspektera varselvästen mellan precis varje uthyrning säger väl det mesta...? Varför då kan man ju undra...? Denna överredundans av varselfärger är ju precis samma sak som att springa runt och skrika "vargen kommer" precis hela tiden. När vargen väl kommer är det ingen som bryr sig längre...

Ingen jävel bryr sig ju längre om att ens lätta på gasen då det står någon längs vägen iförd varselväst. Sannolikheten är ju flera tusen procent större att det rör sig om en BMW-åkare som fått stopp eller om en fransk demonstrant på villovägar än att det skulle vara poliskontroll eller att en trafikolycka faktisk har inträffat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En fransk demonstrant
Varför inte börja använda gul väst här i Sverige också som protest mot 08-ttorna och deras storstadskompisar i marxistpartiet (mp) och (c).
Jag kan tänka mig att börja med varselväst i sommar bara för att visa var jag står.
Och jag är kanske inte ensam.
https://www.dn.se/asikt/stor-risk-att-vi-far-gula-vastar-aven-i-sverige/
och självklart ska elbilarna produceras utan CO2-utsläpp ? Eller hur ?
https://www.stuttgarter-zeitung.de/...FrwXtXBW0tsuhqlmMK2z0uv_Eni7twicBGxVk0B0u1dVg
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
och självklart ska elbilarna produceras utan CO2-utsläpp ? Eller hur ?
https://www.stuttgarter-zeitung.de/...FrwXtXBW0tsuhqlmMK2z0uv_Eni7twicBGxVk0B0u1dVg

IFO rapporten som de åsyftar är ren lögn och förbannad statistik. Precis samma påhittad smörja som den svenska IVL-rapporten, som IVL numera själva gått ut och erkänt är totalt fel.

Att kalla det fake news borde vara ett hån mot de som faktiskt anstränger sig lite för att skapa fake news. Det här är bara ännu ett ytterst taffligt och patetiskt sätt att försöka bromsa utvecklingen. Undra hur mycket professorn et.al fick under bordet för att släppa ut sån uppenbar lögn?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Såvitt jag begriper är det forskare som jobbat med bränsleceller tidigare så de tillhör kanske skrået som gillar att generera bränsle i det ögonblick det ska användas.
Grundfelen är desamma som IVLs gamla rapport. Man använder generella data för varifrån man får energi när man tillverkar batterier och negligerar de investeringar batteritillverkarna gjort för att använda förnybara källor.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nåja, snart slipper vi troligen reta oss på miljöpartiet.
Dom funderar på att byta namn till de gröna.:zpy
Annars håller jag inte riktigt med Alatalo. I skymning/mörker är det svårare att se en mörkklädd fotgängare än ett rådjur. Så en reflexväst kan faktiskt göra att man slipper få bilen nedblodad.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
I närheten av min skogsdunge finns joggare av två sorter, svartklädda eller varselfärgade. Jag trivs mycket bättre med de sistnämnda. För min del spelar det ingen roll om personen bredvid vägen är polis eller självplågare. Båda får gärna vara oskadda när jag har passerat.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Miljöpartiet är världsmästare på att öka kostnaderna för den enskilde medborgaren, och det inte bara via skatter.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dom är i alla fall världsmästare i att försöka utarma den svenska landsbygden. Oavsett deras namn, symboler med blommor och någon sorts påstådd koppling till natur och friluftsliv så levererar de ju förslag efter förslag som avsevärt försvårar landsbygdsliv. Summan av kardemumman av deras politik är kanske att ingen ska bo på landet, men väl i getton med tunnelbana och en miljon andra människor...?

Inte så konstigt att de fick 0.2 procent av rösterna i min valkrets.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur några få kan förinta en godtrogen befolkning med ekonomisk depression.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag noterar att Greta-effekten verkar ha uteblivit i EU-valet för MP tappar hälften av sina mandat.

Det finns hopp om liv efter jul, även för oss som lever i glesbygd.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Verkar ha minskat räknat som sveriges röster men den gruppen de tillhör i europaparlamentet(G/EFA) verkar ha gått framåt rätt skapligt.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Dom är i alla fall världsmästare i att försöka utarma den svenska landsbygden.

Den svenska landsbygden utarmas nog mer av att man måste köra 10mil bil till jobbet än att det är dyrt att köra 10mil till jobbet.

Bränslepriserna hjälper väl såklart inte till. Men det är ju inte så att man på landsbygden får närmare och närmare till saker, utan alla jobb (och service) centraliseras vilket i slutändan leder till att folk helt enkelt flyttar till jobben.
För jag kan fan inte tänka mig att alla flyttar till Stockholm för att det är mysigt att bo där. Snarare för att jobben finns där.

Men snart sitter vi ju där utan landsbygd och får nöja oss med att importera brasiliansk sojakebab (eller vart man nu gör sojabönor) och kinesiskt ris. Och funderar över hur det kommer sig att maten har så hög klimatpåverkan när vi ju bara äter vegetariskt?
Hur stor del av befolkningen idag vet hur man odlar annat än blommor och jordgubbar?
Jag är uppvuxen på jordbruk, men har nog aldrig hört någonting positivt om bönder under hela min uppväxt. Utan det var mer bondjävel hit och bondjävel dit, bidragstagare etc. etc. Hur intresserad var man då av att bli det själv när man växte upp?
Det är ju lustigt att ett av de mest smutskastade och nedvärderade jobben som finns är det som förser oss med det viktigaste vi har. Maten.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För jag kan fan inte tänka mig att alla flyttar till Stockholm för att det är mysigt att bo där. Snarare för att jobben finns där.

I dessa moderna tider när nästan alla pillar på ett tangentbord för sitt levebröd - vägrar jag åka södra länken till Sickla Industriväg för något jag klarar av att fixa hemma framför datorn 20 mil norrut ute på bystan i spenaten <TM noll-åtta>. Ett jobb där man har 20 meter till sitt garage med hopers hojar och bilar i att spendera lite "fördelningstid". Undras hur många i 08 som skulle kunna sitta i ett torp i Torstuna men ändå kunna sköta sitt arbete - t.o.m. bättre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I dessa moderna tider när nästan alla pillar på ett tangentbord för sitt levebröd - vägrar jag åka södra länken till Sickla Industriväg för något jag klarar av att fixa hemma framför datorn 20 mil norrut ute på bystan i spenaten <TM noll-åtta>. Ett jobb där man har 20 meter till sitt garage med hopers hojar och bilar i att spendera lite "fördelningstid". Undras hur många i 08 som skulle kunna sitta i ett torp i Torstuna men ändå kunna sköta sitt arbete - t.o.m. bättre.

Precis! Världen kommer nog förändras den närmaste tiden, se alla näthandlare som poppar upp idag. Dom kan tjäna mycket mer pengar om de håller till i någon byhåla med billiga lokaler och personal som troget stannar i åratal på det jobb dom får.
I vissa storstäder ska folk göra karriär och byta jobb innan dom ens hinner lära sig sitt befintliga jobba.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag noterar att Greta-effekten verkar ha uteblivit i EU-valet för MP tappar hälften av sina mandat.

Det finns hopp om liv efter jul, även för oss som lever i glesbygd.

Verkar ha minskat räknat som sveriges röster men den gruppen de tillhör i europaparlamentet(G/EFA) verkar ha gått framåt rätt skapligt.


Greta-effekt i hela (det västliga) Europa, men inte i Sverige.

Är vi så less på hypen redan, eller är detta det totala beviset för hur lite Sverige tror på Miljöpartiet?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror inte att gemene svensk är klimatförnekare eller miljösvin. Men jag vill tro att det håller på att ske någon form av långsam tillnyktring angående vilken väg vi ska välja för klimatet och miljön. Och de flesta svenskars levnadssätt gör att denna väg involverar varken Greta eller MP, oavsett vad PK-media rapporterar från ungarnas lediga fredagar.

Annars kan man ju betrakta MP's valresultat på flera sätt. Det som är positivt är naturligtvis att de backar rejält jämfört med förra EU-valet och därigenom tappar hälften av sina mandat. Det som är negativt är att deras resultat är rejält mycket bättre än höstens riksdagsval, där de ju stolpade in fyraprocentspärren och lyckades förstöra ytterligare fyra år av svensk politik.

Att de alltid får högre siffror i EU-valet är dock inte det minsta konstigt. Ingen på landet bryr sig - tyvärr - om EU-valet och det är ju i centrala Stockholm de har sin väljarbas. Sedan bidrar ju det allmänt låga valdeltagandet till att partier med tveksamma särintressen men trogna kärnväljare flyter upp lite högre.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ett valdeltagande på runt 50% är fan skamligt. Det tog 10 minuter att sticka inom vallokalen igår. Även om man skiter i EU, så kan man väl rösta iaf? Om inte annat för att ha rätten att klaga sen, för den rätten har man inte om man är soffliggare! :fakta

Nog gnällt - det är intressant att gröna partier går fram i många länder, och backar i duktiga Sverige. Har det möjligtvis dragits för långt i Sverige så folket har börjat surna till?

Det är ju alla politikers problem, fatta impopulära beslut som är (förhoppningsvis) bättre för oss alla och framtiden, men inte för individen här och nu. De flesta vill ha ner koldioxidutsläppen, men få vill att soppan ska kosta 50 kr/l eller att man inte får flyga för nöjes skull.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Inte så konstigt att MP tappar. De som gillar deras idéer känner sig svikna nu när de regerat ett tag och övriga ser dem som roten till allt som är åt helvete.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top