Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det de vill förbjuda är motorer som enbart går att köra på bensin eller diesel. Går det att använda biobränsle är det ok.

Säger du.

Från officiellt håll har vi inte hört flaska, och branschen står frågande:


Bil Sweden säger inte nej
Bil Sweden säger inte nej till ett svenskt förbud 2030, men efterlyser en lång rad förtydliganden som inte fick plats i avtalet mellan de fyra partierna.
Gäller förbudet även hybrider som både har el- och förbränningsmotor?
Gäller förbudet även den syntetiska dieseln HVO?
https://www.nyteknik.se/fordon/fragetecken-kring-svenskt-bensinforbud-2030-6945302


Det är så typisk dagens svenska politiker att kräka ur sig något snabbt, ogenomtänkt och... /wait for it...

...bara för att få rubriker och framstå som handlingskraftig.
I praktiken ser man ut som en idiot,


"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" är en evig sanning, formulerad för snart 200 år sedan av Esaias Tegner.
Dagens politiker borde läsa mer. ...och tänka ändå mer ändå.

Att formulera sig så som man gjort i denna mycket viktiga fråga KAN bara skapa friktion och försena processen.
Det är det perfekta sättet att stöta bort alla som man borde ha med sig, speciellt i ett så infekterat sammanhang som JÖKEN.


…wait for it/ ...snabbt, ogenomtänkt och... ...ogenomförbart!
Vi är fukking medlemmar i EU! Vi kan inte fatta så drastiska beslut själva. Vi skulle dras inför skranket ögonaböjbums.

Det är där nere de stora besluten fattas. Det är där man borde grundat direkt när man tillträdde 2014 för att ens ha en rimlig chans att nå målet 2030. Söka stöd hos andra regeringar med liknande agenda och inställning som Sverige. Finland*, Danmark och Bulgarien saknar fordonsindustri. Där skulle man kanske kunna få stöd.
Resten av EU har någon form av fordonsproduktion och lär ställa sig jääääävligt skeptiska till någon som börjar gunga ekan när det går som bäst.


Svårjobbat? Som fan - men det är så man måste arbeta för att få till en verklig förändring. Samverka, söka allianser, motivera, kratta manegen för att senare kunna föra upp ämnet på agendan inför de som inte vill se förändring. Att sitta hemma i lilla Sverige och svinga en liten ynklig hemgjord ordförandeklubba i näver räcker inte.

När skall svenska politiker lära sig spela spelet?





*Finland har Valmet Nystad. En jävligt kompetent bilfabrik som bygger bättre bilar än de allra flesta. Åt de allra flesta, dessutom.
En kameleontfabrik som ställer om snabbare och effektivare än någon annan.
Dom skulle tjäna på en snabb förändring i bilvärlden.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Inget som kommunicerats av 5-partiregeringen.
Att ett extremistparti på randen till kaos och tidvis utanför riksdagen i opinionsundersökningar skriver det på sin hemsida är ju gulligt och så, men detta dramatiska krav i regeringsförklaringen har ännu inte förtydligats av di som har hann um it.


Låt mig förtydliga.
Liberalerna ligger ungefär lika mycket utanför riksdagen i opinionsmätningarna som Miljöpartiet, men ingår lika fullt i regeringsunderlaget.

Dom vill enligt sin hemsida att Sverige skall gå med i NATO.
https://www.liberalerna.se/politik/nato/

Jag tror inte att det kommer att hända med nuvarande JÖK-regering.
Inte innan 2030 heller, oavsett vem som hinner röstas fram innan dess.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nog har MP varit tydliga med det, men att bara tala om för folk att något blir förbjudet säljer mer tidningar och ger fler klick.
Jag är inte miljöpartist, men jag är intresserad av ämnet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Blir inga förbud mot något av dagens drivmedel innan det finns ett fungerande alternativ för de transporter vi har.
Med fungerande menas att det inte bara ska kunna förflytta den fordonsflotta vi har utan även kunna beskattas i samma storleksordning så det är samhällsekonomiskt hållbart.

Allt annat är drömmar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nog har MP varit tydliga med det

Say what...???

Att ett parti som attraherar var tjugofemte svensk gömmer ett budskap mitt bland en massa annan text på sin hemsida är knappast att vara tydlig.

Det gemene man har hört från intervjuer i rikstäckande media är att "förbud mot förbränningsmotor från och med 2030" ingår i den politiska överenskommelsen. Ingen har hört några detaljer om att detta bara skulle gälla vissa typer av förbränningsmotorer eller bränslen.

Om detta inte stämmer så har MP's företrädare haft hur många chanser som helst att korrigera detta. Mig veterligen så har ingen av MP's företrädare tagit denna chans.

Nej du. MP är inte tydliga.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Man kan prova att läsa punkt 31 i 73-punktaren också.
Fossilfri laddning och tankning ska möjliggöras genom att
infrastrukturen byggs ut. Investera i produktion och distribution av biogas. Från år
2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar
(Utredning tillsätts 2019. Kräver godkännande av EU-kommissionen. Ny
lagstiftning beslutas under mandatperioden). Regeringen kommer att driva ett
motsvarande förbud i hela den Europeiska unionen. Ett årtal ska utredas för när
fossila bränslen ska vara helt utfasade (I samma utredning som innan).
Reduktionsplikten ska vara utformad så att den bidrar till att nå det nationella
målet om minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter med 70 procent år
2030. Vid en kontrollstation som genomförs 2019 ska successivt ökade kvotnivåer
skärpas för tiden efter 2020.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tydlig otydlighet

Man kan prova att läsa punkt 31 i 73-punktaren också.

Man går först ut med
Fossilfri laddning och tankning ska möjliggöras genom att
infrastrukturen byggs ut.

Sen går man loss med
inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar

Ingenting om att det skulle vara Ok att köra förbränningsmotorer fungerande enligt Otto- respektive Dieselprocess även om det så skulle ske med helt eller delvis förnyelsebara bränslen.:confused:

Den rimliga slutsatsen att dra är att bensin- och dieselekvivalenter inte heller är tillåtna även om tydligen nätet för fossilfri tankning ska byggas ut? :va

För den som tankar går det inte se eller märka någon skillnad, förutom priset och märkning på pumpen, om det är HVO eller Diesel (Dinosaurievarianten) i tanken.

Så vad menar och vill man egentligen?
Ska det vara Ok med förbränningsmotorer oavsett funktionsprocess även efter 2030 om man kan köra på och tanka rätt sorts bränsle eller är det motortyperna som sådana som skall förbjudas?

Det låter helt klart som några några blandat ihop kottar och morötter.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man kan prova att läsa punkt 31 i 73-punktaren också.

Ja, och vad står det?

Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar

Det står ingenting om hybridfordon, och ingenting om klimatneutrala och förnyelsebara drivmedel.
Det enda som är spikat är ett årtal, och en parentes att man kommer tillsätta en utredning under 2019.

Organisationen Bilfront fick ofta kritik för just det - att vara konfrontativa.
Jämfört med fempartiregerinmgen och skrivningen här ovan känns dom dock som smidiga katter.

Varför förklara krig när det hade varit bättre att sälja in konceptet?
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
Miljöpartiets motto är väl "man behöver ju inte leva som man lär" Var det inte "bottenfärg" Romson som sa det.
När ska folk inse att det bara är teater, de är marionetter hela högen, sjukt korrupta.
Det var väl också Einstein som sa "Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." Fortfarande röstar folk på dessa marionetter i riksdagen, och förväntar sig annat resultat, helt otroligt.
Men vad faan, man kanske borde köpa sig en diesel pickis som man kan frakta lite sten i.
Fina bilar det där
https://www.youtube.com/watch?v=-Zb4hf_75CU
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När skall svenska politiker lära sig spela spelet?

Det gör Politikerna hela tiden.
Politikerna spelar bara för väljarna.

Orrtuppar / Politiker som spelar för orrhönorna / väljarna.
Man är intresserad av det välbetalda jobbet. #

Det spelar väl för f-n ingen roll om förslaget ogenomförbart utan förankring i EU.

För de flesta väljarna / politikerna har nära noll koll på verkligheten i EU.
Och det gäller tom branchfolk !
Och det enda politikerna kan om EU är väl inkomsterna för politiker med jobb i Bryssel ?

# Exempel: Socialdemokraternas partiledning har förbjudit delegaterna vid årets partikongress att lämna in egna motioner. Säkrast så !
Citat: "Men partistyrelsen har valt att kalla till en snöpt kongress, helt avskalad kontroversiella frågor och, för första gången vid en ordinarie kongress, utan möjlighet för partimedlemmarna att skriva egna motioner."

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/a2Xd84/socialdemokraterna--partiet-som-inte-vill-prata-politik
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ja, och vad står det?



Det står ingenting om hybridfordon, och ingenting om klimatneutrala och förnyelsebara drivmedel.
Det enda som är spikat är ett årtal, och en parentes att man kommer tillsätta en utredning under 2019.

Organisationen Bilfront fick ofta kritik för just det - att vara konfrontativa.
Jämfört med fempartiregerinmgen och skrivningen här ovan känns dom dock som smidiga katter.

Varför förklara krig när det hade varit bättre att sälja in konceptet?
Man kan förstås göra som du och tolka in sånt som inte står där eller läsa texten som den är skriven. Det framgår klart att problemet är fossila bränslen. Om man bortser från Daniel Hellden och Maduro tror jag att det finns någon form av positiva egenskaper i de flesta människor. Även politiker är som folk är mest.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man kan förstås göra som du och tolka in sånt som inte står där eller läsa texten som den är skriven. Det framgår klart att problemet är fossila bränslen. Om man bortser från Daniel Hellden och Maduro tror jag att det finns någon form av positiva egenskaper i de flesta människor. Även politiker är som folk är mest.

Vi får enas om att vara lite oense på just den punkten. Vi kommer säkert överens i annat.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Man kan förstås göra som du och tolka in sånt som inte står där eller läsa texten som den är skriven. Det framgår klart att problemet är fossila bränslen. Om man bortser från Daniel Hellden och Maduro tror jag att det finns någon form av positiva egenskaper i de flesta människor. Även politiker är som folk är mest.

Även politiker är som folk är mest
Likheten går över. :fakta
Den som politiskt tar sig upp på riksplanet har någonstans på vägen lämnat den vanliga verkligheten och trätt in i den politiska verkligheten. Ni vet den där, där allt är möjligt. Liksom i en sagobok eller i huvudet när man fantiserar eller tänker skumma tankar.

Distansen byggs också på av att sällan eller aldrig behöva ta ekonomiskt -på riktigt alltså- ansvar för vardagen då man har konstnadsersättningar för både det ena och det andra. En rutinerad politiker är alltid i tjänst och är aldrig sjukskriven och ser alltid till att det är politiken som gör att man måste resa och äta...
Hur lång tid det tar vet jag inte...men 2 perioder i riksdagen t.ex gör ingenting för att hålla verklighetsförankringen vid liv.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man kan förstås göra som du och tolka in sånt som inte står där eller läsa texten som den är skriven. Det framgår klart att problemet är fossila bränslen. Om man bortser från Daniel Hellden och Maduro tror jag att det finns någon form av positiva egenskaper i de flesta människor. Även politiker är som folk är mest.

Det är väl precis det du gör i citatet nedan? Dvs tolkar in saker som inte står där?

Det de vill förbjuda är motorer som enbart går att köra på bensin eller diesel. Går det att använda biobränsle är det ok.


Det kommer säkert bli som du säger men om man läser punkt 31 så känner iaf jag att de inte klargjort med all önskvärd tydlighet vad som avses.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
de flesta väljarna / politikerna har nära noll koll på verkligheten i EU.

TV-kanalen Axess har de senaste veckorna haft intressanta debatter/föreläsningar kring detta. Senaste idag handlade det om nyspråk från vänstern och MP vad gällande "trigger warnings" och "safe zones". Det har ju gått så pass långt i dravlet att man vill censurera många av de stora filosoferna och t.o.m. Shakespeare på lärosäten och universitet runt om i världen. Det är inte bara Pippi och Tintin som anses vara skadligt för mänskligheten.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nyspråk från vänstern och MP...

Ja du, det råder knappast någon tvekan om att en stark lobbyorganisation just nu påverkar det språk som används i media. Här och nu, just nu. Ta bara det redan omdebatterade ordet "flygskam". För bara några månader sedan ett fjantigt påhitt som folk skrattade åt när det nämndes som ett av 2019 års nya ord i Svenska Akademiens Ordlista. Bara några månader senare ett frekvent använt ord i nyhetsinslag. Kanske inte varje dag, men definitivt varje vecka. Precis som att någon verkligen vill gnugga in ett budskap i folks undermedventa. "Om du inte känner ångest när du bokar en flygbiljett så är du inte normal"...

Denna del av miljö och PK-lobbyn gör mig faktiskt mer oroad än att figurer som Frigolit, Lövin, Hellden och andra dåligt pålästa politiker låter grodor hoppa ur sina munnar. Deras uttalanden går ju - för den som så önskar - att bemöta med debatt. En psykologisk krigföring där man sakta men säkert snedvrider folks undermedvetna är däremot en betydligt svårare motståndare.

Flygskam...Jag känner efter...men nä. Inte ett dugg. Själv våndas jag mer för morgondagens färd till flygplatsen. Jag hoppas verkligen att min dieselbil inte kommer ikapp en buss, för jag vågar inte längre köra om eller ens lägga mig efter. Min gasbussångest har blivit alltför stark.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nyspråk från vänstern och MP...

Ja du, det råder knappast någon tvekan om att en stark lobbyorganisation just nu påverkar det språk som används i media. Här och nu, just nu. Ta bara det redan omdebatterade ordet "flygskam". För bara några månader sedan ett fjantigt påhitt som folk skrattade åt när det nämndes som ett av 2019 års nya ord i Svenska Akademiens Ordlista. Bara några månader senare ett frekvent använt ord i nyhetsinslag. Kanske inte varje dag, men definitivt varje vecka. Precis som att någon verkligen vill gnugga in ett budskap i folks undermedventa. "Om du inte känner ångest när du bokar en flygbiljett så är du inte normal"...

Denna del av miljö och PK-lobbyn gör mig faktiskt mer oroad än att figurer som Frigolit, Lövin, Hellden och andra dåligt pålästa politiker låter grodor hoppa ur sina munnar. Deras uttalanden går ju - för den som så önskar - att bemöta med debatt. En psykologisk krigföring där man sakta men säkert snedvrider folks undermedvetna är däremot en betydligt svårare motståndare.

Flygskam...Jag känner efter...men nä. Inte ett dugg. Själv våndas jag mer för morgondagens färd till flygplatsen. Jag hoppas verkligen att min dieselbil inte kommer ikapp en buss, för jag vågar inte längre köra om eller ens lägga mig efter. Min gasbussångest har blivit alltför stark.

Jag tror att flygskam handlar egentligen om skammen som följer på att bostaden inte längre kan användas som en bankomat till semesterresor.
Men man kan ju inte säga till vänner och kollegor att man ställt in den årliga semesterresan till solen för att banken nekat höjd belåning pga att bostaden fallit i värde.

I takt med att konjunkturen viker ser jag fram emot mer "miljötrender" som egentligen handlar om ursäkter för att man egentligen vill spara pengar.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Om man bara har råd med en veteranhoj så kanske man har valt en livsstil som har andra prioriteringar. Visst kan man vara sjuk eller handikappad också, men är man arbetsför lär de egna valen vara orsaken.
Innan 2030 finns det elfordon som kostar mindre än motsvarande fossiler. Då är det tycke och smak som gör att man väljer att bränna dinosaurier.

Vad gäller arbetsförhållanden i gruvorna kan man fråga sudaneserna vad de tycker om oljebolagen eller boende nära skifferoljebrytning hur deras vatten är.

Att påstå att alla med ont om pengar lever i självförvållad misär låter som överklassmentalitet och en riktigt kass människosyn och avsaknad av socioekonomisk kunskap.

Jag tror inte du förstår att en av anledningarna till att jag kör motorcykel är för att det är billigare än att äga och köra bil. Hojen min är skattefri, helförsäkring kostar i mitt fall 600 kr och även med lite nöjeskörning här och där så drar den mindre än bilen och service på bromsar, kedja mm är inte i närheten av bilens reservdelkostnader. Ovanpå det slipper jag tullavgifter på närmare 1000 kr/mån och när parkeringen var gratis sparade jag 10-20 000kr/år i parkeringsavgifter. IDag kanske 5000-10 000 kr/år.

Jag är ingen solskensåkare som har råd med bankörning och att säga att jag valt fel livsstil för att jag inte har råd med en ny hoj låter inte bara arrogant utan ganska ogenomtänkt.
Vill man gynna cyklismen så ska man inte straffa bilister och motorcyklister. Vill man gynna elhojar och elbilar så ska man inte straffa de fattigaste som inte har några andra val.

I Sverige är det många fler än du tror som inte har något kvar efter mat och hyra utan att ha några missbruk eller nöjen. Skatten äter upp allt för oss i medelklassen. Det finns en anledning till att vi är ett av världens mest skuldsatta befolkning. Du har helt enkelt fel. Kör elhoj om du har råd. Var så god men tvinga inte mig att sälja min njure för att finansiera dina idiologiska övertygelser. Skippa bidragen till elfordon och ge dem till de som behöver pengar istället.

När det gäller väpnade konflikter och destabilisering av nationer i slaget om oljan så är det såna som Carl Bildt och Ukraina som står för det kalaset insvept i lögner om att skapa demokrati.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Adler,
Jag ber om ursäkt för mitt klumpiga sätt att uttrycka mig!
Framöver ska jag försöka att inte skriva i affekt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
.....När det gäller väpnade konflikter och destabilisering av nationer i slaget om oljan så är det såna som Carl Bildt och Ukraina som står för det kalaset insvept i lögner om att skapa demokrati.
Att du kör hoj av ekonomiska skäl - det köper jag.
Att du tycker att skatterna äter upp vanliga inkomsttagares köpkraft - det köper jag.

Men var kom Carl Bildt och Ukraina in i bilden?
Säg inte att du gått på sk*tsnacket från ryska media. Det är ren desinformation i syfte att sprida misstro. Enligt klassiskt sovjetiskt mönster - sprid osanning, skapa oro, vinn egna fördelar.

Sorry för off topic! :hej
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top