Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är tämligen övertygad om att det skall stå "länkage", men journalisten lyckades få det till "läckage"...

Länkage betyder alltså ett stötdämparlänkage som ger en viss utväxling mellan bakhjulets och stötdämparens rörelse. Vilket betyder att Cake-hojen är en av mycket få elhojar som har detta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är tämligen övertygad om att det skall stå "länkage", men journalisten lyckades få det till "läckage"...

Länkage betyder alltså ett stötdämparlänkage som ger en viss utväxling mellan bakhjulets och stötdämparens rörelse. Vilket betyder att Cake-hojen är en av mycket få elhojar som har detta.

Ok, så länkage är nåt som utvecklats främst inom downhill och inte enduro... :tungan
Downhill var väl inte ens uppfunnet när utväxlingen kom inom motocross.

Någonting får mig och tro att Ytterborn är cyklist med ganska ringa kunskaper om motorcyklar. :va Nåväl, det kanske blir bra ändå... så småningom. Idag med 12hk tycker jag nog att det handlar mer om en moped än en motorcykel.

Eller möjligen en knattecross jämförbar med KTM 50 och KX65.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det var Håkan Andersson o Yamaha som tog fram singeldämpar systemet när han blev världsmästare i motorcross 1973

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Håkan_Andersson_(motocrossförare)

Så länk systemet i bakdämpningen är gammalt.

Kuriosa,, bakdrev o alla motor skruvar var av titan redan då på fabriks maskinen.

Jag har haft stora nöjet att ha honom som en av mentorerna när jag tävlade aktivt.. även Carla carlquist var vi o tränade med o blev frånkörda av:D

Mvh
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var Håkan Andersson o Yamaha som tog fram singeldämpar systemet när han blev världsmästare i motorcross 1973

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Håkan_Andersson_(motocrossförare)

Så länk systemet i bakdämpningen är gammalt.

Kuriosa,, bakdrev o alla motor skruvar var av titan redan då på fabriks maskinen.

Jag har haft stora nöjet att ha honom som en av mentorerna när jag tävlade aktivt.. även Carla carlquist var vi o tränade med o blev frånkörda av:D

Mvh

Lite paradoxalt komiskt att Carla sen var förbannad på Yamaha just för att dom sen inte hade länkage som de övriga, han hade väl dessutom sett att länkaget fanns hos Yamaha.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att vi måste skilja på singeldämpare och stötdämparlänkage.

Yamahas fabriks-YZ från tidigt 70-tal och senare produktions-YZ från 1975 kan mycket väl ha varit den första hojen med singeldämpare, alltså den långa pjäsen under tanken som kallades "hästkuken"...

Första hojen med ett regelrätt stötdämparlänkage lär dock ha varit Ossa Phantom med det så kallade Joe Bolger länkaget (se bild), runt 1975. Fortfarande twindämpare, men anslutna till två stycken stötdämparlänkage som trycker ihop stötdämparna från båda håll och därigenom skapar en annan utväxling jämfört med stötdämpare som monteras mellan bakram och svingarm.
 

Bifogat

  • 1975_Ossa_Bolger.jpg
    1975_Ossa_Bolger.jpg
    210.7 KB · Visningar: 97

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag tror att vi måste skilja på singeldämpare och stötdämparlänkage.

Yamahas fabriks-YZ från tidigt 70-tal och senare produktions-YZ från 1975 kan mycket väl ha varit den första hojen med singeldämpare, alltså den långa pjäsen under tanken som kallades "hästkuken"...

Första hojen med ett regelrätt stötdämparlänkage lär dock ha varit Ossa Phantom med det så kallade Joe Bolger länkaget (se bild), runt 1975. Fortfarande twindämpare, men anslutna till två stycken stötdämparlänkage som trycker ihop stötdämparna från båda håll och därigenom skapar en annan utväxling jämfört med stötdämpare som monteras mellan bakram och svingarm.

Onekligen ett speciellt länkage som jag aldrig sett innan fabrikatet ossa har jag dock hört talas om men jag har nog aldrig sett en tyvärr, hade varit kul att kolla på en ovanlig lösning..:tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite mer fjädringshistoria:

Yamahas Monoshock uppe under tanken, utan utväxling, var inte alls Yamahas.
Inte från början.
Det var Lucien Tilkens! Belgisk crossåkare och hobbyuppfinnare.

Han började med att försöka intressera CZ - som då var ett stort märke, med Roger DeCoster som affischnamn.
Cyklar byggdes, och fjädringselementet som användes då var ett komplett gashydrauliskt fjäderben från Citroen DS. Men, det hela rann ut i sanden.

...när DeCoster gick över till Suzuki.
Men, Tilkens hakade på och Suzuki byggde flera prototyper av monoshockfjädringen för utvärdering.

1971!

N76Eb5x.jpg



Waddayaknow! Långt före Yamaha.
Men, Suzuki backade, och Tilkens gick till Honda. Ingen av dessa tillverkare förstod värdet i den längre fjädringsvägen. Dom såg bara den ökade tyngden.

Lyckan kom hos Yamaha. Troligen för att Tilkens tog kontakt med en praktiker som fattade vad som var viktigt - Torsten Hallman! Han var teamchef och ansvarig för Yamahas satsning att bli världsmästare,
Där vart det annat ljud i skällan, och resten är historia. Lucien fick sålt sitt patent för en skön summa.

Nu var fjädringsraseriet igång! Maico var väl först att hänga på med sina "forward mounted" konventionella dubbla stötdämpare, och sedan spårade allt. Totalt!


Lucien Tilkens?

Tja, skall man tro detta samlarkortet från 1978 så gasade han vidare.


LSv9HPt.jpg



Men vänta nu...? Född 1923? Är det en gränslöst pigg 55-åring vi ser storhoppa där...?
Mer troligt hans son isf, Guy Tilkens.


Eller någon annan random Belgare. Det slår mig just att detta är Miljöpartitråden jag bluddrar i, så vidare utredningar får anstå.

Summan av kardemumman är dock att det var jäkligt trögt i början att få tillverkarna att inse att fjädring var minst lika viktigt som effekt när det gäller att vinna tävlingar.

Vad är det för revolutionerande teknologi vi förbiser nu, just nu i denna stund?

"Hey man, I know a guy who's made an engine that runs on water. The goverment has him locked up somewhere now…"
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
nja och nje ang "centraldämpare" ett derivat på detta finns ju på vincent samt NSU 250 max, NSU var renodlad singeldämpare monterad inuti ramem (liten söt historia som påverkades av ett stag vid svingaxeln- mellan benen som svingen består av)
Vincent var ju inte nån "volym tillverkare", men NSU spottade ut en jädra massa 250 max (som senare utvecklades till super max- med traditionella stötdämpare)
Men, hur detta hänger ihop med miljötalibanerna och vårt kära bränsle, vet jag inte:va

//jj
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag gillar historia och även om koleldade kolvångmaskiner inte längre är varken miljövänliga eller billiga i drift finns det fortfarande möjlighet att resa med tåg eller båt.

Att det gick att köra 200 kph med ånglok känner kanske inte många till. :)
https://www.youtube.com/watch?v=IXPSSM00e-E

10 år tidigare, 1928, patenterades "Yamahas" "Belgiska" bakfjädring men det döjde 20 år innan motorcykeln gjorde 200 kph.

By 1928, development engineer and passionate motorcyclist, Philip Vincent, had built a complete motorcycle and patented his unique ‘cantilever’ rear suspension design – a major component still used in almost every performance motorcycle frame today.

https://hrd-apparel.com/pages/about

Rollie körde ännu fortare...

Rollie_Free__record_run_2048x2048.jpg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
nja och nje ang "centraldämpare" ett derivat på detta finns ju på vincent samt NSU 250 max, NSU var renodlad singeldämpare monterad inuti ramem (liten söt historia som påverkades av ett stag vid svingaxeln- mellan benen som svingen består av)
Vincent var ju inte nån "volym tillverkare", men NSU spottade ut en jädra massa 250 max (som senare utvecklades till super max- med traditionella stötdämpare)
Men, hur detta hänger ihop med miljötalibanerna och vårt kära bränsle, vet jag inte:va

//jj

Ja ja ja - redan när förra seklet var ungt så fanns det massor av varianter på centralfjädringskonceptet:

e7dMhaO.jpg


...och brewdarna stod och beundrade, då som nu. Intet nytt under solen.
NSU var på banan med centralfjädring redan 1910 - lååångt innan MAXen.


Men, det var Lucien Tilkens som tog patent på systemet, och dessutom kapitaliserade på det - lyckades tjäna pengar! Det hade ingen gjort tidigare. Centralfjädringen var upptäckt gång på gång, men hade hela tiden lyckats läggas ner och bli bortglömd - gång på gång.


I början av 1970-talet stod tydligen stjärnorna rätt, och det Tilkens presenterade för Yamaha var starten för de hojar vi kör på idag.


Den direktverkande Monocrossfjädringen som Yamaha arbetade med under 10 år var för övrigt inte speciellt rolig.
Jag har haft ett par hojar då när det var aktuellt - både IT och XT.
Speciellt på IT var den läbbig: kickade bakut rejält, och var svår att ställa in - eftersom dämparen hela tiden påverkades av värmestrålningen från motorn under. :huvet
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jahapp då är det utrett att japanerna inte uppfunnit detta med singel dämpare utan snott detta med som allt annat:brinnerup.


Tillbaka till ämnet.

Isabella Lövins krav – totalförbjud bensin. Vad säger vi om detta??
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Totalförbjud Isabella Lövin och inför kravmärkt bensin, minst 98 oktan...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, det finns ju redan flera partier som vägrar prata med andra partier som anses vara för höger- eller vänsterextrema. Varför inte lägga till MP på denna lista...? De har alltför dålig verklighetsförankring och de är likt terrorister förblindade av sin tro och övertygelse. Därför kommer vi inte att förhandla med dem.

Fan, detta skulle ju kunna vara en del av mitt eget manifest för den dag jag tar makten i landet (inte genom politiskt val utan medelst andra metoder)...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tillbaka till ämnet.

Isabella Lövins krav – totalförbjud bensin. Vad säger vi om detta??


Japp, tillbaka till ämnet!
Men, du har missat en grej. Lätt gjort i en politiskt värld som leker hela havet stormar och alla desperat letar stolar att sitta på när väljarna sviker.

MPs krav på att förbjuda bränslet är borta.
Insikt i det orealistiska i det hela?

Mjae...

Den nya 5-partiregeringen har i Jöken faktiskt bestämt sig för att istället förbjuda förbränningsmotorn.
Ta-daa! Ba’ så ba!


Under onsdagen beslutade sig Vänsterpartiet för att släppa fram Stefan Löfven (S) som statsminister. Sverige ser därmed ut att få en regering bestående av Socialdemokraterna och Miljöpartiet som understöds av Centerpartiet och Liberalerna genom det dokument som kallas för Januariöverenskommelsen.

En av de 73 punkterna i överenskommelsen är att försäljning av nya bensin- och dieselbilar ska förbjudas från 2030.
https://www.nyteknik.se/fordon/ny-regering-nu-vantar-forbud-mot-bensinbilar-6945094




Japp - så står det i det dokument vi alla röstat fram. :näsblod
Försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar skall vara förbjudet om 11 år.

Att dieselbilar redan idag kan drivas med 100% förnybart bränsle spelar tydligen ingen roll.
Att forskning pågår för att ersätta även bensin med förnybar råvara är heller inte relevant, uppenbarligen.
Förbjud, förbjud, förbjud.
Stimulera forskning...? Naaa, det kan någon annan göra.


När det går upp för sådana som Peter Pedersen att det man vill förbjuda egentligen är den smartaste vägen till en omställning, vad gör man då?

En av de löjligaste och på samma gång mest geniala politiska slogans vi haft är ”Det är roligare att säga ja!”

Vill man rädda världen? Hur skall man kunna göra det utan att stoppa den?
Varför småpillar vi i klimatfrågor, när de verkligt stora hoten tornar upp sig?
För att vi inte vågar ta i dem...?

”Hållbar tillväxt” vad fan är det?
Hur länge skall vi låta oss duperas till att tro att alla kan få det bättre utan konsekvens för planeten?
Tillväxt kostar. Någon måste betala.
Så enkelt är det.

Skall vi i väst av solidaritet sluta utvecklas?
Slutar andra då också att utvecklas?

Eller, skall vi backa vår standard till ett medelvärde som alla på planeten kan se som rättvist och jämlikt?
Är vi beredda att avstå vår bekvämlighet?

Alla kan inte ha vår grad av bekvämlighet, valmöjlighet och resurser.
Förtjänar vi vårt liv? Vad har i så fall de vi baserar vårt välstånd på gjort för att förtjäna sitt (relativa) armod?

Där har vi den enkla grundfrågan - vem skall avstå nuvarande standard, vem skall avstå framtida utveckling för att jordens resurser skall räcka till alla?

Lös den så behöver vi inte bekymra oss mer...

Inte undra på att vi hellre dyker ner i mikrostyrning än tar tag i det verkliga problemet.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Japp, tillbaka till ämnet!
Men, du har missat en grej. Lätt gjort i en politiskt värld som leker hela havet stormar och alla desperat letar stolar att sitta på när väljarna sviker.

MPs krav på att förbjuda bränslet är borta.
Insikt i det orealistiska i det hela?

Mjae...

Den nya 5-partiregeringen har i Jöken faktiskt bestämt sig för att istället förbjuda förbränningsmotorn.
Ta-daa! Ba’ så ba!



https://www.nyteknik.se/fordon/ny-regering-nu-vantar-forbud-mot-bensinbilar-6945094




Japp - så står det i det dokument vi alla röstat fram. :näsblod
Försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar skall vara förbjudet om 11 år.

Att dieselbilar redan idag kan drivas med 100% förnybart bränsle spelar tydligen ingen roll.
Att forskning pågår för att ersätta även bensin med förnybar råvara är heller inte relevant, uppenbarligen.
Förbjud, förbjud, förbjud.
Stimulera forskning...? Naaa, det kan någon annan göra.


När det går upp för sådana som Peter Pedersen att det man vill förbjuda egentligen är den smartaste vägen till en omställning, vad gör man då?

En av de löjligaste och på samma gång mest geniala politiska slogans vi haft är ”Det är roligare att säga ja!”

Vill man rädda världen? Hur skall man kunna göra det utan att stoppa den?
Varför småpillar vi i klimatfrågor, när de verkligt stora hoten tornar upp sig?
För att vi inte vågar ta i dem...?

”Hållbar tillväxt” vad fan är det?
Hur länge skall vi låta oss duperas till att tro att alla kan få det bättre utan konsekvens för planeten?
Tillväxt kostar. Någon måste betala.
Så enkelt är det.

Skall vi i väst av solidaritet sluta utvecklas?
Slutar andra då också att utvecklas?

Eller, skall vi backa vår standard till ett medelvärde som alla på planeten kan se som rättvist och jämlikt?
Är vi beredda att avstå vår bekvämlighet?

Alla kan inte ha vår grad av bekvämlighet, valmöjlighet och resurser.
Förtjänar vi vårt liv? Vad har i så fall de vi baserar vårt välstånd på gjort för att förtjäna sitt (relativa) armod?

Där har vi den enkla grundfrågan - vem skall avstå nuvarande standard, vem skall avstå framtida utveckling för att jordens resurser skall räcka till alla?

Lös den så behöver vi inte bekymra oss mer...

Inte undra på att vi hellre dyker ner i mikrostyrning än tar tag i det verkliga problemet.
Det löser miljödiktaturen åt dig och oss.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det de vill förbjuda är motorer som enbart går att köra på bensin eller diesel. Går det att använda biobränsle är det ok.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top