Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har man hundratals bussar i drift varje dag kommer några förare göra misstag som detta varje år, det är självklart. Det är inte heller första gången misstaget görs med en gasbuss i Stockholm.

Vi hade ju en dödsolycka med en SL-dubbeldäckare som körde in i en balk förra gången man testade att köra höga bussar i lijetrafik i innerstaden (vilket lär ha varit en bidragande orsak till att man pensionerade dubbeldäckarna). Nu har man dubbeldäckare mot Norrtälje och höga gasbussar runt om i länet så det kommer naturligtvis hända igen förr eller senare. SL är säkert medvetna och beredda på det men ansvariga politiker kan naturligtvis inte medge vetskap, det vore politiskt självmord.
Man slutade inte använda spårbunden trafik efter olyckan på Saltsjöbanan heller. Trots att en tekniker hade deaktiverat bromsarna för att för hindra att dom frös fast: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nWmEW/darfor-kunde-olyckan-ske
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Skolstrejken för miljöns bästa måste vara ett påhitt av MP&V etc, okunskap löser alla framtida problem :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alltså lediga fredagar för alla skolungar som säger att de är oroliga för miljön...? För jag kan inte tänka mig att den PK-uppfostrade lärarkåren skriver upp dem som frånvarande...?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är en självklarhet att de kommer att få frånvaro, annars är det brott mot skollagen. Har de riktig tur ryker även studiestödet, och då får de minska sin konsumtion också - dvs det ENDA som kommer att påverka klimatet... :fakta
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är en självklarhet att de kommer att få frånvaro, annars är det brott mot skollagen. Har de riktig tur ryker även studiestödet, och då får de minska sin konsumtion också - dvs det ENDA som kommer att påverka klimatet... :fakta
Kämpar dom ordentligt kanske dom får sin globala miljödiktatur, då betyder ju skollagen ingenting! Ett gäng illiterata dumhuven som styr oss andra med våld är väl inget nytt?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Om fundamentalister är sådana som blir KrenGTa när någon har avvikande åsikt så har vi många fundamentalister i Sverige och världen.
Alldeles för många vågar inte ha egna åsikter utan tycker som majoriteten.

Jämför låsningsfria bromsar som inte behövdes här på SportHoj för inte så länge sedan, nu Tjör man ijäl sig DirEcKt utan det! :fakta


Robert Collin: Att tro på elbilen är som att tro på Gud

Jamen, Miljöpartiets tro på den halva bilen per hushåll? Det kanske är lösningen? Men det kräver en extrem satsning på kollektivtrafiken OCH att vi ändrar våra resvanor. I storstäderna kanske det går att ersätta bil med buss, tunnelbana och cykel. Men glesbygden måste tömmas på folk så gott det går och järnvägen måste ändå rustas upp för att förbinda de landsortsstäder som inte kan läggas ner.
Om du funderar på att byta bil, ska du välja en ny som går på diesel, bensin, eller el med batterier eller vätgas? Jag har inte en susning!
I går var det etanol. I dag elbilar. Att tro på el*bilen är som att tro på Gud. Det är inte grundat på vetenskap. Utan just på tro. I alla fall de närmaste tio, tjugo åren. Tills det blivit ordning på koboltbrytning i Kongo och bilarna fått bättre räckvidd.

https://www.radron.se/artiklar/robert-collin-att-tro-pa-elbilen-ar-som-att-tro-pa-gud/
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Själv är jag rätt trött på honom och resten av hans yrkeskår. Inte för att han har en åsikt utan för att han utger sig för att vara en motorjournalist.

Enligt min mening så bör en motorjournalist, såsom med alla yrken, kunna vad fan man håller på med. Inte bara den lilla smala bit som sitter, och har suttit framför näsan de senaste 20 åren. Och det mina kära vänner kan han i detta fallet inte. Jag är ytterst tveksam till att han ens har satt sin fot inuti en elbil, än mindre haft någon under en längre tid. Hade någon skrivit i "Dagens Sporthojsblaska" att den bästa hojen som finns just nu på marknaden är en "Yamasuki GPXY 1143" hade nog de flesta på det här forumet kunnat ana ugglor i mossen. För vi har såkallad domänkunskap.

Myter, lögner och propaganda växlas om vartannat. Med inslag av vedertagna sanningar, så hela texten såklart inte kan dömas ut av, wait for it, vetenskapliga rön.

Enskilda meningar och fraser kan dock motbevisas, men då kommer den andra religionen in, diesel-talibanerna, och sågar vid fotknölarna.

Fundamentalister finns överallt. Damned if you do, damned if you don't.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den här tråden förtjänar ju bussexplosionen som gif:
https://media.giphy.com/media/vuOnObQnorcPBdgjUE/giphy.gif
giphy.gif


Tänk er att köra hoj bredvid den... :näsblod
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Själv är jag rätt trött på honom och resten av hans yrkeskår.

Jag har inte heller så mycket till övers för karln. Han har på något märkligt sätt lyckats skapa en karriär utifrån det gamla fallet med Mercedes A-klasse. Men han har inte producerat så mycket annat utöver detta. Han har dessutom lyckats hamna i blåsväder mer än en gång i mina hemtrakter, dels för konflikter med biltillverkare som har privata områden här uppe, dels för ett antal märkliga åsikter om vinterväghållning och vinterdäck.

Jag postade dock länkarna till hans artiklar eftersom de faktiskt belyser ett mycket intressant fenomen i vår nutid - den extrema lättkränktheten hos de politiskt korrekta. Backa bandet endast några år så var detta samhällsfenomen kanske inte obefintligt, men i alla fall betydligt mindre utbrett.

Typexemplet med elbilar är faktiskt spot on. Kritiserar du någonting kring elbilar så behöver man inte räkna mer än sekunder innan ett antal "elbilstalibaner" är uppe på barrikaden och beredda att dissikera dig och dina politiskt inkorrekta åsikter i småbitar. Kritiserar du däremot något så politiskt inkorrekt som dieselbilar...så händer precis ingenting...livet går vidare som vanligt, trots att "dieseltalibaner" rimligtvis lär vikta ut "elbilstalibaner" med en faktor tusen till ett.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag gillar elbilar och brukar försöka bemöta kritik mot dem. Oftast är det felaktiga uppgifter som fortsätter att spridas bara för att folk verkar se elbilar som ett hot. Senast nu i veckan drogs IVLs rappakalja upp igen trots att den åtskilliga gånger har visats innehålla felaktiga uppgifter och jämförelser som inte är relevanta.

Elfordon har begränsningar och passar inte alla användare. Det gör inte en diesel-SUV heller.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag gillar elbilar och brukar försöka bemöta kritik mot dem. Oftast är det felaktiga uppgifter som fortsätter att spridas bara för att folk verkar se elbilar som ett hot. Senast nu i veckan drogs IVLs rappakalja upp igen trots att den åtskilliga gånger har visats innehålla felaktiga uppgifter och jämförelser som inte är relevanta.

Elfordon har begränsningar och passar inte alla användare. Det gör inte en diesel-SUV heller.

Jag gillar SportHojar och försöker bemöta kritik mot dem...

SportHojar har begränsningar och passar inte alla motorcyklister. Men jag förstår att alla inte vet tillräckligt och att jag tillhör en minoritet av minoriteten motorcyklister.

När det gäller bil så skulle jag mycket väl kunna köra en elbil lika bra som min tråkiga bensindrivna bil. Att cykla till en hyrelbil vore inte fel och slippa försäkring, besiktning, hjulbyten, reparationer, tvätt och en massa annat.

Aber meine Sportler? Nein muss ich sagen! :fakta
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är det denna du menar?
https://www.ivl.se/download/18.5922...CO2 emissions from lithium ion batteries .pdf

Har du nån länk till kritiken som pekar ut de felaktiga uppgifterna och de orelevanta jämförelserna?
Eller du kanske vet själv vad i sak som kritiken rör?
Försökte hitta en sida som inte drivs av miljötalibaner. Här är en debattartikel som håller låg ton och påpekar de mest uppenbara bristerna i att tolka IVL-rapporten som om det var tio Guds Budord: https://www.nyteknik.se/opinion/nu-blir-elbilen-annu-gronare-6855970

Edit: Mer åt talibanhållet, men sätter fingret på mer tokigheter i rapporten: https://cleantechnica.com/2017/06/22/swedish-ev-battery-study-sucks/
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Här har vi en lista över de industrier som släpper ut mest CO2 i Sverige: http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/de-slappte-ut-mest-koldioxid-sverige-2017/
Anläggning/ Utsläpp av fossil CO2 (miljoner ton) / Verksamhet / Kommun
1. Luleås kraftvärmeverk, Lulekraft /
2,174 / Förbränning / Luleå
2. Cementa AB, Slitefabriken/ 1,601 / Anläggning för framställning av cementklinker eller kalk / Gotland
3. Preemraff, Lysekil, Preem AB / 1,583 / Olje- och gasraffinaderier / Lysekil
4. SSAB, Oxelösund AB / 1,53 / Stål och metall / Oxelösund
5. SSAB EMEA AB, Luleå / 1,294 / Stål och metall / Luleå
6. Borealis Krackeranläggning / 0,641 / Anläggning för kemisk framställning av organiska baskemikalier / Stenungsund
7. St1 Refinery / 0,522 / Olje- och gasraffinaderier / Göteborg
8. LKAB, Kirunagruvan / 0,478 / Malm och mineral / Kiruna
9. Preemraff, Göteborg, Preem AB / 0,461 / Olje- och gasraffinaderier / Göteborg
10. Värtaverket / 0,448 / Förbränning / Stockholm

Inte mindre än 3 raffinaderier ligger med på top-10 listan. Men enligt IVL-rapporten så räknas det inte med?
Däremot så både tillverkas och körs elbilar med upptill 50% fossil elmix under hela dess livslängd?

Och här i Sverige har vi ju självfallet ett sådant scenario:
http://www.energimyndigheten.se/con...15b3d9f75843b7d3c4/graf-pressmeddelande-2.gif
Edit: Snyggade till tabellen
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top