Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det var Adler som kände sig utsatt för påtryckningar och har bara råd med gammalt skrot.

Det är inte alla batterier som har kobolt från Kongo heller, därav jämförelse med Sudan. Hur många som dött pga olja i Irak, Iran, Saudi osv vet jag inte.

Norsk olja är väl för dyr?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jaha? En globalt ökad temperatur behöver inte innebära att det blir varmare överallt. Din text utgår ju ifrån att koldioxid är det enda som påverkar temperaturen.

Den här är då felaktig iom att CO2 & temperatur inte korrelerar 1:1 med varandra?
https://www.geocraft.com/WVFossils/PageMill_Images/image277.gif

Och hur står det till med koldioxidens värmeabsorption sett till förändringar av halten?
https://en.wikipedia.org/wiki/Radiative_forcing#Climate_sensitivity

På bilden där ser det ut som att en ökning från 300 till 600 ppm CO2 inte påverkar utstrålningen mot atmosfären nämnvärt?



Så förändringar i molnbildning/vattenånga i atmosfären, solaktivitet/solfläckar osv påverkar inte alls i din mening? Och om de gör det, skulle det kunna vara så att tex solen de facto har en större inverkan på klimatet än av ökningen av CO2 som sker antropogent?

Njae, jag skriver inte att det är det enda. Däremot är det, enligt min mening, en stor bidragande faktor. Klimatet är sjukt komplext.

Det man bör tänka på angående den där bilden är enligt min mening i huvudsak två saker:
* Skalan är miljontals år. Det händer ganska mycket på miljontals år som då kan påverka klimatet oavsett CO2-halt. Självklart skulle det t.ex kunna vara så att solens utstrålning har ändrats över ett par hundra miljoner år.
* Det är ganska svårt att mäta medeltemperatur för 500 miljoner år sen. Vi har inte direkt haft termometrar placerade lite överallt i världen och som dessutom sparar denna information. Alltså är den grafen mer eller mindre en kvalificerad gissning. CO2-halten är lite lättare att ha ett hum av en koll på, där kan man bland annat ta isprov på polerna.

Däremot har vi ganska bra koll på de senaste 100 åren. Här är en graf över det:
CS_global_temp_and_co2_1880-2012_V3.png


Svängningarna kan bl.a förklaras av t.ex El Niño, solfläckar, spaghetti-monstret. Men trenden följer CO2-halten
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det var Adler som kände sig utsatt för påtryckningar och har bara råd med gammalt skrot.

Det är inte alla batterier som har kobolt från Kongo heller, därav jämförelse med Sudan. Hur många som dött pga olja i Irak, Iran, Saudi osv vet jag inte.

Norsk olja är väl för dyr?
Ja, isis olja och annat blodigt går ju billigare tydligen. För mkt certifieringar, byråkrati och säkerhet för att norsk olja ska kunna konkurrera.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Glöm inte att även luftströmmarna kan ändras, vi kan tex förlora golfströmmen och då stackars barn blir det kallt istället för varmare hos oss.

Sen mer regn på det.
Lilla istiden för sisådär 13.000 år sen var ju om jag inte minns fel just för att golfströmmen bromsades upp. Blev helt plötsligt jävligt kallt här uppe.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har man ägnat sin ungdom åt narkotikaodling är det väl närmast självklart att samtliga hjärnfunktioner såsom logik är djupfriterade?
Skämt åsido så huggs ju samtidigt regnskogarna som använder mycket co2 ner i en rasande takt, samtidigt som haven, vars växtlighet använder 70% av co2n verkar vara på väg att dö också. Tror det är ett större problem än våran bilism. Sen är det så helt otroligt idiotiskt och naivt att tro att ett land med 10 miljoner invånare har ngn som helst inverkan globalt. Indierna hade börjat med avgaskontroller sist jag var där. Alltid nåt.

Själv marinerar jag min hjärn-protes med gammal hederlig C2H5OH, men smaken är som baken. :fyllisar

Jag tycker inte man ska förringa vårt bidrag till omvärlden trots att vi är relativt få till antal här i norra Europa. Norge som är ett mindre land än oss är den viktigaste marknaden för elbilar i Europa och en bidragande faktor till att Tesla/Nissan har haft den framgång de haft. Det i sin tur har satt en veritabel gaslåga i ändalykten på de traditionella biltillverkarna att lämna sargen och komma in i matchen.

Danmark och Tyskland har accelererat kostnadseffektiviseringen av vindkraftverk, vilket gör att Indien som tidigare planerat att bygga ut enormt mycket kolkraft nu har bordlagt detta och istället kämpar med att stötta de befintliga kolkraftverk de har och håller på att bygga med ekonomiska medel eftersom de blir undanträngda av den billigare energiframställningen.

Northvolt har ansökt om att fördubbla den tidigare fastställda årliga produktionen av batterier och dessutom tittar på att starta upp fler fabriker runt om i Europa.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Själv marinerar jag min hjärn-protes med gammal hederlig C2H5OH, men smaken är som baken. :fyllisar

Jag tycker inte man ska förringa vårt bidrag till omvärlden trots att vi är relativt få till antal här i norra Europa. Norge som är ett mindre land än oss är den viktigaste marknaden för elbilar i Europa och en bidragande faktor till att Tesla/Nissan har haft den framgång de haft. Det i sin tur har satt en veritabel gaslåga i ändalykten på de traditionella biltillverkarna att lämna sargen och komma in i matchen.

Danmark och Tyskland har accelererat kostnadseffektiviseringen av vindkraftverk, vilket gör att Indien som tidigare planerat att bygga ut enormt mycket kolkraft nu har bordlagt detta och istället kämpar med att stötta de befintliga kolkraftverk de har och håller på att bygga med ekonomiska medel eftersom de blir undanträngda av den billigare energiframställningen.

Northvolt har ansökt om att fördubbla den tidigare fastställda årliga produktionen av batterier och dessutom tittar på att starta upp fler fabriker runt om i Europa.
Norge har ju fungerande energipolitik, och deras dammbyggen har gjort dom självförsörjande, samt haft jämna låga elpriser väldigt länge. Lite annat läge än självmordsbenägna storebror sverige.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Norge har ju fungerande energipolitik, och deras dammbyggen har gjort dom självförsörjande, samt haft jämna låga elpriser väldigt länge. Lite annat läge än självmordsbenägna storebror sverige.
Ja norrbaggarna är inte dumma. Just i detta nu köper de in billig vindkraft från Danmark och sparar vattnet till senare när de kan sälja den för några ören högre per kWh:
Finns att se på https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
ba403d4b21793543960b06529895d3e4.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ska vi titta på graferna med eller utan skatt?
Eller en graf där man ser både och?
eu-powerprices.jpg

Utan skatter, avgifter OCH subventioner isf och inte endast utan skatter och avgifter. Klart länder med mycket subventionerad vind är billigast då.

Sen kan man fundera varför länderna med mycket(mest?) vindkraft i sin elmix ändå har dyrast elpris till kund?
Hur kan det vara det sambandet i både Danmark och Tyskland att de statligt behöver fläska på med så mycket skatter/avgifter på redan i stor del skattesubventionerad kraft?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ärligt talat tror jag bara att dom är dumma i huvudet.

Jag tror inte att de är dumma i huvudet och jag tror inte heller att man vinner några debatter eller ens lyckas uppmärksamma folk om problemet "miljöfundamentalism" om man bara avfärdar dem som dumma i huvudet.

Jag skulle hellre säga att "miljöfundamentalismen" handlar om en kombination av saker. De är fullständigt förblindade av sin övertygelse - ungefär som vilken terrorist som helst - vilket innebär att tankar och handlingar knappast har någon som helst anknytning till rimlighets- eller konsekvensprincipen. De verkar allt som oftast vara uppväxta eller rent av framcurlade i miljöer där man lever tätt inpå varandra och aldrig någonsin har behov av att transportera sig själv eller något annat. De är dessutom skrämmande arroganta angående människor som inte lever eller kan leva sina liv på exakt samma sätt som dem själva.

Den som läser denna beskrivning inser att den ligger väldigt nära vänsterextremism och det är just där Grön Ungdom har hamnat. Det är ju redan känt att de attraherar folk som inte drar sig för att bränna ner någon annans bondgård. Att till och med moderpartiet är rädda för Grön Ungdom och tycker att de är för extrema säger egentligen det mesta.

Jag har inte mycket till övers för vare sig Miljöpartiet eller Grön Ungdom. Inte för att jag är klimatförnekare, utan för att jag helt enkelt inte tror på deras arbetsordning. Allt de säger och allt de gör går ju ut på att begränsa friheten för den lilla människan samtidigt som de stora elefanterna glatt får leva vidare. Alltså något som i slutändan blir en ren symbolhandling utan någon som helst verkan för miljön.

Ta bara förslaget om att förbjuda inrikesflyg. Vad blir miljövinsten om Sverige ensamt skulle förbjuda inrikesflyg...? Och vad blir förlusten för svenska företag och i slutändan svenska privatpersoner vars verksamhet kullkastas...?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Utan skatter, avgifter OCH subventioner isf och inte endast utan skatter och avgifter. Klart länder med mycket subventionerad vind är billigast då.

Sen kan man fundera varför länderna med mycket(mest?) vindkraft i sin elmix ändå har dyrast elpris till kund?
Hur kan det vara det sambandet i både Danmark och Tyskland att de statligt behöver fläska på med så mycket skatter/avgifter på redan i stor del skattesubventionerad kraft?
I fallet Danmark har jag ingen koll. Varför har de skithöga skatter på fordon? Om jag får ge en högst okvalificerad gissning så är det för att de kan.

I Tyskland däremot är det mer intressant med deras Energie-wende. Där går en ansenlig delmängd skatt till att betala subventioner (runda slängar 6% om jag inte minns fel, någon får gärna verifiera).

Problemet med detta är, enligt min högst personliga mening, hur de valde att implementera detta: De garanterade priset som vind/solenergi-producenterna får i 20 år oavsett vad som händer. (Någon mer än mig som känner en doft av kommunistisk planekonomi?)

Kruxet är att det bara tog 6-7 år att komma ner till +-0 och minskar för varje år som går. Prognosen säger att kostnaderna kommer ytterligare halveras till 2022. Så nu får det tyska folket lida för detta feltramp, medans resten av världen kan åtnjuta fördelarna. Klassiskt exempel på hur politiker tänker "I have a cunning plan.." men skiter i att rådfråga teknisk/ekonomisk expertis om hur man gör saker på ett smart sätt.

Som lök på laxen så är den stora energianvändaren i Tyskland, den tyska industrin, helt subventionerad. De betalar inte ett korvöre i skatt/avgifter/etc på energi. Så hela skattetrycket faller på konsumenterna, som står för en procentuellt mindre del av konsumtionen. Och för att krydda det hela ännu mer så sänker ju elbolagen inte priset ett korvöre, trots att kostnaden för produktionen minskar, utan skrattar hela vägen till banken med sina vinster.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag tror inte att de är dumma i huvudet och jag tror inte heller att man vinner några debatter eller ens lyckas uppmärksamma folk om problemet "miljöfundamentalism" om man bara avfärdar dem som dumma i huvudet.

Jag skulle hellre säga att "miljöfundamentalismen" handlar om en kombination av saker. De är fullständigt förblindade av sin övertygelse - ungefär som vilken terrorist som helst - vilket innebär att tankar och handlingar knappast har någon som helst anknytning till rimlighets- eller konsekvensprincipen. De verkar allt som oftast vara uppväxta eller rent av framcurlade i miljöer där man lever tätt inpå varandra och aldrig någonsin har behov av att transportera sig själv eller något annat. De är dessutom skrämmande arroganta angående människor som inte lever eller kan leva sina liv på exakt samma sätt som dem själva.

Den som läser denna beskrivning inser att den ligger väldigt nära vänsterextremism och det är just där Grön Ungdom har hamnat. Det är ju redan känt att de attraherar folk som inte drar sig för att bränna ner någon annans bondgård. Att till och med moderpartiet är rädda för Grön Ungdom och tycker att de är för extrema säger egentligen det mesta.

Jag har inte mycket till övers för vare sig Miljöpartiet eller Grön Ungdom. Inte för att jag är klimatförnekare, utan för att jag helt enkelt inte tror på deras arbetsordning. Allt de säger och allt de gör går ju ut på att begränsa friheten för den lilla människan samtidigt som de stora elefanterna glatt får leva vidare. Alltså något som i slutändan blir en ren symbolhandling utan någon som helst verkan för miljön.

Ta bara förslaget om att förbjuda inrikesflyg. Vad blir miljövinsten om Sverige ensamt skulle förbjuda inrikesflyg...? Och vad blir förlusten för svenska företag och i slutändan svenska privatpersoner vars verksamhet kullkastas...?
Just spiken på hur jag känner det. Miljöpartiet är fundamentalister. Jag skulle i dess nuvarande form aldrig lägga en röst på dem, för de är helt världsfrånvända. Enkelt uttryckt anser jag att de vill lösa rätt problem på fel sätt.

Jag vill ha något parti som fattar den ekonomiska vinsten och samhällsnyttan av smart omställning av energipolitik. Tyvärr hittar jag inte något sånt parti, för om de börjar sniffa på rätt sida av det staketet, så pinkar de på, och bränner ner, ett annat staket som jag känner också är viktigt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...De är dessutom skrämmande arroganta angående människor som inte lever eller kan leva sina liv på exakt samma sätt som dem själva...

Denna ovan välskrivna mening sammanfattar tyvärr allt mer av samhället/världen i stort. :(
Oavsett det gäller miljö, religion, politik, dieter, träningsformer, #metoo, hbtq, favoritlag etc etc.
Det finns sällan något diskussionsklimat alls oavsett fråga.
Ingen vilja att lyssna och lära, bara hata, förminska, förlöjliga.
Tycker man inte lika så är man en idiot.

Eloge till zoda och irish som lyckas hålla denna tråd saklig och i en bra ton! :tummenupp
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Denna ovan välskrivna mening sammanfattar tyvärr allt mer av samhället/världen i stort. :(
Oavsett det gäller miljö, religion, politik, dieter, träningsformer, #metoo, hbtq, favoritlag etc etc.
Det finns sällan något diskussionsklimat alls oavsett fråga.
Ingen vilja att lyssna och lära, bara hata, förminska, förlöjliga.
Tycker man inte lika så är man en idiot.

Eloge till zoda och irish som lyckas hålla denna tråd saklig och i en bra ton! :tummenupp

Man kan koka ner det till tvång/våld i princip.

Alla ska tvingas hoppa på tåget vare sig man vill eller inte. Att stanna kvar på perrongen är inte tillåtet.

Att det dessutom vore ett offerlöst brott om du på något sätt lyckas lura dig kvar på perrongen spelar ingen roll. Du ska straffas iaf.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror inte att de är dumma i huvudet och jag tror inte heller att man vinner några debatter eller ens lyckas uppmärksamma folk om problemet "miljöfundamentalism" om man bara avfärdar dem som dumma i huvudet.

Jag skulle hellre säga att "miljöfundamentalismen" handlar om en kombination av saker. De är fullständigt förblindade av sin övertygelse - ungefär som vilken terrorist som helst - vilket innebär att tankar och handlingar knappast har någon som helst anknytning till rimlighets- eller konsekvensprincipen. De verkar allt som oftast vara uppväxta eller rent av framcurlade i miljöer där man lever tätt inpå varandra och aldrig någonsin har behov av att transportera sig själv eller något annat. De är dessutom skrämmande arroganta angående människor som inte lever eller kan leva sina liv på exakt samma sätt som dem själva.

Den som läser denna beskrivning inser att den ligger väldigt nära vänsterextremism och det är just där Grön Ungdom har hamnat. Det är ju redan känt att de attraherar folk som inte drar sig för att bränna ner någon annans bondgård. Att till och med moderpartiet är rädda för Grön Ungdom och tycker att de är för extrema säger egentligen det mesta.

Jag har inte mycket till övers för vare sig Miljöpartiet eller Grön Ungdom. Inte för att jag är klimatförnekare, utan för att jag helt enkelt inte tror på deras arbetsordning. Allt de säger och allt de gör går ju ut på att begränsa friheten för den lilla människan samtidigt som de stora elefanterna glatt får leva vidare. Alltså något som i slutändan blir en ren symbolhandling utan någon som helst verkan för miljön.

Ta bara förslaget om att förbjuda inrikesflyg. Vad blir miljövinsten om Sverige ensamt skulle förbjuda inrikesflyg...? Och vad blir förlusten för svenska företag och i slutändan svenska privatpersoner vars verksamhet kullkastas...?

Det är extrimism. Ibland sägs det att den s.k. millenials-generationen är särskilt förknippad med den här föreställningen om att samhället skall gå in och lösa alla tänkbara problem (underförstått genom tvång) för att uppnå ett högre gott syfte som de själva vill förknippas med (gärna genom flitigt godhetsposerande), samtidigt som självinsikten och förståelsen för det egna ansvaret ofta brister betänkligt.

Detta är ju vansinnigt bekvämt. Genom att tycka rätt slipper jag tänka själv eller skaffa mig kunskap och fakta eftersom samhället ändå går in och löser alla problem åt mig. Dessutom får poserandet mig att känna mig så vansinnigt bra genom många människors tryck på gillaknappar som står i direkt förbindelse med min hjärnas belöningssystem.

Jag tror att detta sätt att tänka finns hos betydligt bredare grupper än enbart en specifik generation, men min hypotes om varför det tycks förekomma oftare hos yngre människor är att de under hela sin uppväxt och vuxna liv blivit väldigt påverkade av en postmodernistisk doktrin, genom samhälle, utbildningssystem m.m. Det finns inte längre några objektiva sanningar eller inre moralkompass för att ta personligt ansvar, utan enbart fritt tyckande.

När det inte längre finns någon objektiv sanning eller moral återstår att dyrka utopin, drömmen om det perfekta samhället. Denna utopi kan dock bara uppnås genom bekämpande av hotet mot densamma, den onda sidan. Krydda gärna med lämplig apokalyps som hotar vid horisonten och det blir motiverat med starka begränsningar av individers friheter. De som inte tillhör den egna, goda sidan ses som fiender som skall bekämpas.

Denna extremism som efterfrågar auktoritära system som begränsar människors frihet är ett fenomen som finns på både höger och vänsterkanten och det är lika illa och oroväckande oavsett i vilken ände av skalan det kommer ifrån, men jag vill nog påstå att det är särskilt problematiskt på vänsterkanten eftersom tankarna som härrör därifrån (postmodernism är i allt väsentligt nymarxism) ses som så pass legitima och rumsrena till den grad att de genomsyrar utbildning, det offentliga samtalet, media, debatten, ja nästan allt, men där just miljödebatten blir ett illustrativt exempel.

När auktoritära tankar och extremism skapar sig större utrymme i bägge ändar av skalan är förloraren den fria individen, i det här fallet illustrerat av oss som vill fortsätta fatta egna beslut och ta det egna ansvaret för vilka fordon vi framför och hur vi framför dem.

Jag hoppas jag har fel, men i mina ögon kan de idéer som curlats fram med de bästa av avsikter och fått fäste bland en rätt stor del av befolkningen leda till ett samhälle som snarare är raka motsatsen till det vi kommit att förknippa med ett gott samhälle.
 
Last edited by a moderator:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Denna extremism som efterfrågar auktoritära system som begränsar människors frihet är ett fenomen som finns på både höger och vänsterkanten och det är lika illa och oroväckande oavsett i vilken ände av skalan det kommer ifrån, men jag vill nog påstå att det är särskilt problematiskt på vänsterkanten eftersom tankarna som härrör därifrån (postmodernism är i allt väsentligt nymarxism) ses som så pass legitima och rumsrena till den grad att de genomsyrar utbildning, det offentliga samtalet, media, debatten, ja nästan allt, men där just miljödebatten blir ett illustrativt exempel.

Jag är ingen expert på politisk extremism, men om man drar sig till minnes det man lärde sig under skoltiden och lägger på det man känner till under 2000-talet så skulle jag tippa att höger- respektive vänsterextremism har begränsat friheten för och haft ihjäl ungefär lika många miljoner människor vardera...

Ändå - precis som du säger - så är vänsterextremism på något sätt mer accepterat i det svenska samhället och framförallt i skolan och i media. För inte så många veckor sedan såg jag ett TV-inslag om en grupp djurrättsaktivister som hotade svenska köttbönder till livet. Döm om min förvåning när företrädare för dessa aktivister blir intervjuade, får försvara sitt agerande och får precis lika stort utrymme i nyhetsinslaget som de bönder som precis mottagit dödshot. Jag kan inte komma ihåg att en nynazist någonsin fått motivera varför man precis har sparkat ner en invandrare...?

Samtidigt är det svårt att sätta fingret på de exakta orsakerna. Kanske för att de flesta av våra lärare såväl som journalister är framcurlade i en tydligt vänstervriden miljö...? Kanske för att vårt lands långa socialdemokratiska tradition har legat lite längre åt vänster och aktivt motarbetat en amerikanisering av vårt land...? Kanske för att den vänsterextrema sidan var en väsentlig faktor i att stoppa den högerextrema framryckningen för sjuttio år sedan och där och då på något bisarrt sätt blev "the good guys"...?

Skit samma, jag tror i vilket fall som att vi bara har sett början på miljö- eller klimatextremism. En skolflicka strejkar för den goda saken skull. Tusentals andra ungar hakar på. Inte nödvändigtvis för att de har samma brinnande intresse, utan för att de gör något som är PK och som går lätt att sprida på Instagram. Figurer som han i länken ovan tar chansen och spottar ur sig kontroversiella förslag medans andra etablerade miljöpolitiker förespråkar en politisk revolution i miljöns namn. Allt detta bygger på och attraherar rötägg som ser chansen att bråka och när man får bråka för en i grunden god sak så blir det liksom fritt fram utan hämningar.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Dock, mycket intressant att fler och fler S-politiker börjar ifrågasätta deras trams. Hoppas att detta hinner leda till något produktivt innan den maktsugne "svetsaren"...?

- Nu är sanningen den att han aldrig "svetsat" överhuvudtaget, eller kanske "provat på" hemma i garaget.....
men aldrig i någon form av produktion, med krav på "riktigt" utförda svetsar...... och han fortsätter att "lova"....utan att leverera!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top