Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
När de dör eller exploateras så avger de det lagrade CO2... typ som att tömma tanken även om miljöreligiösa anser att det tillhör kretsloppet men vi människor/djur avger CO2 bara genom att andas eller fisa så även om slutar att använda uppvärming genom bio/fossilbränslen så ökar CO2 koncentrationen...

Koldioxiden som återgår till atmosfären vi nedbrytningen motsvarar ju den koldioxid som växten bundit via fotosyntesen under sin livstid. Nettoutsläpp 0.

Exploateringen gör väl inte i sig att växten avger sitt bundna kol till atmosfären? Det är ju bla därför man säger att trähus är så bra. Hugg ner vuxna stora träd och gör plats för nya att växa på. Träden man huggit ned med sitt bundna kol blir till tex trähus som kommer stå i 100 år.

Men andningen är ju också en del i ett kretslopp. Cellandning är ju omvänd fotosyntes.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Agenda ikväll kl 21.15 ska man diskutera grön skatteväxling och kritik mot den om jag förstått saken rätt. Går även att hitta på SvtPlay i efterhand om man nu missar det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Agenda ikväll kl 21.15 ska man diskutera grön skatteväxling och kritik mot den om jag förstått saken rätt. Går även att hitta på SvtPlay i efterhand om man nu missar det.

Info om kvällens program:
"Regeringen ska genomföra en grön skatteväxling och höja klimatskatterna med 15 miljarder. Går det utan att privatpersoner och företag drabbas?"

Vilken bra fråga.

Hade dom tänk att dessa 15 miljarder ska dyka upp som gubben i lådan. Hur skulle det ens kunna ske i praktiken utan att privatpersoner och företag drabbas?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Föga oväntat gav vår regeringsrepresentant från MP inte något starkt intryck. Mest floskler utan substans. Verklighetsfrämmande från hur den stora väljarebasen lever och deras förutsättningar.
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
I Sverige har man hybris, det är ju helt sjukt, man tror att vårat lilla land har en global betydelse. Givetvis var det en svensk som påbörjade detta trams med koldioxid och global uppvärmning. Men det är även intressant vad de sa i Rio på miljökonferensen -92, hur de måste göra för att folk ska köpa bluffen, detta är dock ej med i dokumentären, men den som söker skola finna.
url]https://www.youtube.com/watch?v=oYhCQv5tNsQ[/url]
Hoppa till 13:20 om man vill höra om koldioxid. 49:50 om journalistiken/propagandan kring ämnet. 1:04:55 om hur de motarbetar utvecklingen i 3 e världen.

Lite info om personerna i dokumentären, det är knappast några duvungar när det gäller klimatforskning.
Vem som gjorde den.
The Great Global Warming Swindle caused controversy in the UK when it premiered March 8, 2007 on British Channel 4. A documentary, by British television producer Martin Durkin, which argues against the virtually unchallenged consensus that global warming is man-made.

Vilka som är med.
1. Professor Tim Ball - Dept. of Climatology - University of Winnepeg, Canada
2. Professor Nir Shaviv - Institute of Physics - University of Jerusalem, Israel
3. Professor Ian Clark - Dept. of Earth Sciences - University of Ottawa, Canada
4. Dr. Piers Corbyn, Solar Physicist, Climate Forecaster, Weather Action, UK
5. Professor John Christy - Dept. of Atmospheric Science - University of Alabama, Huntsville - Lead Author, IPCC (NASA Medal - Exceptional Scientific Achievement)
6. Professor Philip Stott - Dept of Biogeography - University of London, UK
7. Al Gore - Former Presidental Candidate
8. Margaret Thatcher - Global-Warming Promoter
9. Professor Paul Reiter - IPCC & Pasteur Institute, Paris, France
10. Professor Richard Lindzen - IPCC & M.I.T.
11. Patrick Moore - Co-Founder - Greenpeace
12. Dr. Roy Spencer - Weather Satellite Team Leader - NASA
13. Professor Patrick Michaels - Department of Environmental Sciences - University of Virginia, US
14. Nigel Calder - Former Editor - New Scientist
15. James Shikwati - Economist & Author
16. Lord Lawson of Blaby - Secretary of Energy - UK Parliament Investigator, UK
17. Professor Syun-Ichi Akasofu - Director, International Arctic Research Centre
18. Professor Fredrick Singer - Former Director, US National Weather Service
19. Professor Carl Wunsch - Dept. of Oceanography - M.I.T., Harvard, University College, London, University of Cambridge, UK
20. Professor Eigil Friis-Christensen - Director, Danish National Space Centre
21. Dr. Roy Spencer - NASA Weather Satellite Team Leader
22. Paul Driessen - Author: Green Power, Black Death?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet att några har skrivit att det är dags att utvandra. Av någon anledning så började jag läsa om utvandringen (som gjorde att Chicago var Sveriges näst största stad givet antal svenskar) och fick syn på den här grafen.

2011 slogs rekordet från 1887 vad gäller antal utvandrande svenskar. Så det har redan börjat.

View attachment 447547

Inget konstigt,
varför stanna i ett land med medelhöga löner, bland EUs högsta skatter,
och EUs lägsta sjukhusplatskapacitet/invånare ?

Omkring 1990 frågade jag en iranier varför han sökt asyl i Sverige ?
Svar: För det var det lättaste sättet få ett pass som gav honom rätt fortsätta till sin bror i USA.

Hade glömt detta när jag nyligen hörde 4 män i 25årsåldern med utseende som tydde på föräldrar från Mellanöstern
diskutera vad de skulle göra när de var klara med sina studier.
De skulle dra allihopa.

Känner väl en familj från Iran. Mamma pappa och två barn födda i Sverige, idag båda ingenjörer.
En jobbar i Sverige (fortfarande), den andra jobbar i Spanien.
Föräldrarna, idag pensionärer, bor kvar i Sverige.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Inget konstigt,
varför stanna i ett land med medelhöga löner, bland EUs högsta skatter,
och EUs lägsta sjukhusplatskapacitet/invånare?

Det kan man fråga sig! Personligen är jag patriotisk och skulle gärna bo i Sverige igen, men verkligheten är den att det är:

1. Ekonomiskt oförsvarbart: 6:1 ratio, blir pension vid 40 istället
2. Principer: skatteintäkter används så oansvarigt att jag vägrar betala skatt i Sverige
3. Samhället: finns det någon som inte håller med om att det blivit värre de senaste 10 åren?


Däremot funderar jag på en liten sommarstuga ute i ingenstans i Värmland, Dalarna området. Långt ifrån storstädernas snusk och problem.

Ett råd: flytta till USA, jobba som satan och sätt undan allt Ni kan i skattefria pensionsspar. Plocka sedan ut $50k skattefritt per år (per person...). Det räcker till glass och bensin.


Men en kladdig kebabrulle en skön sommardag när solen är på väg ner och hojen står på mojens grusparkering och tickar efter en brutal piskning... ja, det är värt en del
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Info om kvällens program:
"Regeringen ska genomföra en grön skatteväxling och höja klimatskatterna med 15 miljarder. Går det utan att privatpersoner och företag drabbas?"

Vilken bra fråga.

Hade dom tänk att dessa 15 miljarder ska dyka upp som gubben i lådan. Hur skulle det ens kunna ske i praktiken utan att privatpersoner och företag drabbas?
Kan man lägga 50 miljarder per år på något så lönsamt som migrationsverket framstår ju detta som rena guldägget.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gamla nyheter, men fortfarande ett säkert kännetecken hos en äkta Miljöpartist - att vara miljövänlig ska i första hand tvingas på andra människor, inte nödvändigtvis dem själva.

Ungefär som han från våra trakter som skulle behöva ta ett steg närmare när han rakar sig - flygtaxi var och varannan vecka, som dessutom går tom från Svartöstan halvvägs till Bränna bara för att köra kräket enkel väg till flyget...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Men knappast oväntat.

SVTs artikel är dock missledande - antingen av oförstånd, eller möjligen av en önskan att vinkla informationen.

Det innebär att priserna på drivmedel kommer att höjas med två procent utöver den allmänna prisökningstakten.

Så är det inte. Det som indexuppräknas med 2% utöver KPI är energi- och koldioxidskatten av drivmedelspriset.

Om råoljepriset stiger, om kronan sjunker ytterligare - så att pumppriset till oss som konsumenter stiger med låt säga 15% på ett år, så räknas skattedelen ändå upp med 2% oavsett hur mycket dyrare soppan blivit sedan sist.

Tänk ränta på ränta eller sägnen om sädeskornen på schackbrädet.
Inte riktigt, men åt det hållet. "Sten till börda" är kanske bättre.
"2% på drivmedelspriset" låter dock inte lika farligt.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jo infon att bränsleskatten ska höjas spreds fort. Men när? Det finns en möjlighet att justera budgeten i april men det är inte säkert att de får gehör för detta. I så fall är det väl till nästa års budget.

Jag läser ofta om hur förbannade folk är för skattehöjningen och nu kostar minsann soppan över femton spänn igen. Men soppan kostade under fjorton spänn före årsskiftet. Höjningen skulle bli 32 öre per liter men det blev visst bara 16 öre. Jag tankade på samma mack två gånger förra veckan. På två dagar hade de höjt från 14,99 till 15,19.
Andra priser från december var 13,76 och 13,99. Visserligen på obemannade mackar. Så den större delen av höjningen av priset är inte miljöpolitiskt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo infon att bränsleskatten ska höjas spreds fort. Men när? Det finns en möjlighet att justera budgeten i april men det är inte säkert att de får gehör för detta. I så fall är det väl till nästa års budget.

Jag läser ofta om hur förbannade folk är för skattehöjningen och nu kostar minsann soppan över femton spänn igen. Men soppan kostade under fjorton spänn före årsskiftet. Höjningen skulle bli 32 öre per liter men det blev visst bara 16 öre. Jag tankade på samma mack två gånger förra veckan. På två dagar hade de höjt från 14,99 till 15,19.
Andra priser från december var 13,76 och 13,99. Visserligen på obemannade mackar. Så den större delen av höjningen av priset är inte miljöpolitiskt.

Nä, den katastrofala utvecklingen av kronkursen betyder mer på pumpen.
9,25 för USD och 10,50 för EUR - jisses!

Här är en årsgammal men bra beskrivning av vad som påverkar drivmedelspriserna:


https://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-stammer-de-virala-bilderna-om-sveriges-hoga-bensinpriser/


Ja, åsso moms på det sedan...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är inte bara bränsleskatten som Maggan vill höja.
https://www.di.se/nyheter/magdalena-andersson-vi-ska-inte-sanka-skattetrycket/

Jag undrar lite hur våra Centerpartister och folkpartister känner sig nu när dom kanske börjar inse att dom sålt smöret och tappat pengarna, eller ska man säga fått betalt med en check som saknar täckning.

Ja fåren som slösade bort sin röst på C och L kan jag gärna ta en skattehöjning för så att de får känna på vad de ställt till med. Jag hoppas att minnet inte är alltför kort (men jag håller inte andan direkt).

Jag betalar gärna skatt, men med måtta. När man räknar in moms, kommunal och statlig skatt så är det ganska svårt att förstå var alla pengarna tar vägen. Det är inga småsummor som håvas in på att jag och många med mig sitter på kontoret 1700 timmar per år när man räknar in min konsumtion.

Ibland är det svårt att inte fundera på om jag borde stå utanför detta systemet, faktiskt. Särskilt känner jag så när staten, myndigheterna och kommunerna vill fördyra, försvåra och rentav omöjliggöra min hobby, som är motorfordon. Det är liksom det jag har utöver familjen. Familjen har jag oavsett skattetrycket - men vi kan ju alltid bo någon annanstans, i ett annat land eller åtminstone i en annan kommun. Malmö som kommun ska vara tacksamma för att vi som puttar in mer än vi tar ut fortfarande orkar bo kvar, men ibland tänker jag "ser jag en jävla 40-sträcka till på motorvägen..."

Bensinen är ganska rätt prissatt tycker jag, pilla inte mer nu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja fåren som slösade bort sin röst på C och L kan jag gärna ta en skattehöjning för så att de får känna på vad de ställt till med. Jag hoppas att minnet inte är alltför kort (men jag håller inte andan direkt).

Jag betalar gärna skatt, men med måtta. När man räknar in moms, kommunal och statlig skatt så är det ganska svårt att förstå var alla pengarna tar vägen. Det är inga småsummor som håvas in på att jag och många med mig sitter på kontoret 1700 timmar per år när man räknar in min konsumtion.

Ibland är det svårt att inte fundera på om jag borde stå utanför detta systemet, faktiskt. Särskilt känner jag så när staten, myndigheterna och kommunerna vill fördyra, försvåra och rentav omöjliggöra min hobby, som är motorfordon. Det är liksom det jag har utöver familjen. Familjen har jag oavsett skattetrycket - men vi kan ju alltid bo någon annanstans, i ett annat land eller åtminstone i en annan kommun. Malmö som kommun ska vara tacksamma för att vi som puttar in mer än vi tar ut fortfarande orkar bo kvar, men ibland tänker jag "ser jag en jävla 40-sträcka till på motorvägen..."

Bensinen är ganska rätt prissatt tycker jag, pilla inte mer nu.

Fårket hade ju glömt decembersveket på mindre än fyra år så jag har inte så stora förväntningar till nästa val.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Man kan ju misstänka att det ligger en del sanning i de många varningarna från högt utbildade människor rörande vår planets tillstånd. Man kan med en gnutta fantasi ana vad som kommer att hända om/när tillståndet eskalerat enligt prognoserna.

I stort sett hela mitt liv har mitt största intresse och lycka handlat om att gasa med diverse motorcyklar, men jag avstår gärna detta glädjeämne eftersom jag inser att det är ytterligare en droppe på väg mot en JÄVLA KATASTROF.

Sluta gnäll för fan och inse att du och jag nu tamejfan är skyldiga att bidra till vår gemensamma överlevnad.

Och visst kan man tvivla på att ett enda ord de så kallade klimatalarmisterna säger är sant, men är det värt att chansa?

Jag skulle gå så långt som att kalla den som i detta läge väljer att blunda inför eller strunta i beskrivningen av vår planets tillstånd för en jävla ointelligent, egoistisk och halvt efterbliven fåne.

Med ganska ovänliga hälsningar Lasse
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sluta gnäll för fan och inse att du och jag nu tamejfan är skyldiga att bidra till vår gemensamma överlevnad.

Ge mig En anledning till det.

Varför tror du att just Vi är skapelsens krona? Är du religiös?

Klart bättre att det går i putten, människan försvinner och jorden klarar sig alldeles utmärkt på egen hand och något nytt uppstår istället för oss, kanske något som klarar sig vidare i de förutsättningar de skapar.

Som det ska, antingen evolverar vi så vi klarar förutsättningarna, annars försvinner vi som så många andra dåligt anpassade arter.

Bättre du lutar dig tillbaka och chillar lite, inser att dina ansträngningar är futila och väntar på den oundvikliga döden där du verkligen gör skillnad. Happy biking. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top