Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ekologisk odling, d.v.s. utan växtskyddsmedel kräver mer jordbearbetning = mer diesel går åt.
En ganska stor del av åkerarealen kan bara användas till djurfoderproduktion beroende på jordart och kort växtperiod. Ok, kanske den kan användas till energiskog.
Miljöpartiet som har sin väljarbas framför allt i storstäder brukar ofta komma med orealistiska utspel, troligen för att dra till sig fler cykel- och kollektivtrafikåkande väljare. Att dom t.ex. envist propagerar för nya höghastighetståg till svindlande kostnader när trafikforskare menar att utbyggnad av tåg runt storstäderna är samhällsekonomiskt bättre förvånar i alla fall mig.
Kollade MPs landsbygdspolitiska program, tycktes skrivet av nån 08 utan minsta aning om hur det är att leva utanför tullarna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En kamrat körde en gammal tvåtaktssaab med samma argument.

Det kostar miljön att skrota en bil och det kostar miljön att tillverka en ny.
Hur många tiotals tusen mil måste man köra med den nya "miljövänliga" bilen innan miljöbelastningen totalt blir mindre?
Han åkte kollektivt så mycket det gick och cyklade kortare sträckor.
Hälften av alla bilresor är under 5 kilometer och sprider mer avgaser innan motorn blivit varm.
Enligt en undersökning jag såg tar det 8 år innan det går jämnt upp mellan en bensinbil och en Tesla, om man räknar in tillverkningskostnaden på båda bilarna. Då räknade man med dryga 1300 mil per år, dvs så mycket som jag cyklar varje år :D
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Så jordbruk och köttproduktion. Då helst småskaligt är nog en rätt bra idé för att slippa transporter av gödsel och annat. Där är jag rätt övertygad om att man inte tagit med hela perspektivet när man räknar eftersom jag misstänker att en hyfsad andel av dom som driver på frågan om att kött är dåligt för miljön faktiskt är personer och organisationer som har en annan agenda. Nämligen att det är fel att äta kött av etiska skäl.

Den här såg jag för några år sedan, då kallade de den för "Älskade kött". Om allt det de tar upp i den här filmen stämmer är det väldigt skrämmande.

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Miljöpartiet som har sin väljarbas framför allt i storstäder brukar ofta komma med orealistiska utspel, troligen för att dra till sig fler cykel- och kollektivtrafikåkande väljare.
Kollade MPs landsbygdspolitiska program, tycktes skrivet av nån 08 utan minsta aning om hur det är att leva utanför tullarna.

En mycket bra sammanfattning av tråden och av detta trams-parti.

Hoppas att det svenska folket har lite mindre otur när de tänker till inför nästa val.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Om vi säger att det kostar 100 liter diesel att transportera 10 ton grot från skogen till processfabriken; blir det mer energi än motsvarande 100 liter diesel av 10 ton grot? Annars är det ju en nettoförlust...

Här i stan har det jobbats och jobbas hårt för att göra det man kan i miljöarbetet.
För ett antal år sen, satsades ett antal miljoner på en ny förbrännings process för att vid förbränningen av sopor även kunna utvinna hetvatten för att förse oss fastighetsägare med fjärrvärme. Och i dagarna startades projektet med separerade sopor så att matavfall separeras, så att biobränsle kan tas tillvara och säljas som fordonsbränsle.

I Hagfors tillverkas som jag skrev, metanol från GROT, och med "hetvatten" som restprodukt, vilken skickas ut på fjärrvärmenätet och minskar därmed förbrukningen av eldnings-olja och el till elvärme.

Så oavsett vad man använder GROT'en till så transporteras den ut ur skogen i alla fall, och med dieseldrivna, specialanpassade lastbilsbyggnationer, jag vet, jag var till några år sen inblandad i konstruktionsarbetet med att ta fram såna byggnationer.

Framtiden ligger i att göra mera av det som finns tillgängligt, inte att "suboptimera" och inte utnyttja de resurser som finns annat än till "en" sak.

Har du varit inne och läst på hos "http://www.varmlandsmetanol.se/" ?

/KentW
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Citat " Efter ett grotuttag kan tillväxten därmed långsiktigt minska". Det är inte självklart som skogsägare att groten ska säljas.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Det är i grunden rätt enkelt. När du bränner att förnyelsebart bränsle som exempelvis ved så kommer trädet att ta upp koldioxid ur atmosfären när det växer. Det betyder att när du eldar upp veden så återför du koldioxid till atmosfären som kom från atmosfären alldeles nyss. Samtidigt växer det upp nya träd som du kan använda till ved.

Dvs den totala mängden kol och koldioxid i kretsloppet blir då konstant.

När du eldar fossila bränslen så tillför du koldioxid till kretsloppet som inte varit där på miljontals år. Då får du mer koldioxid ut i kretsloppet som naturen måste försöka ta hand om. En viss del av det kommer att tas upp av haven som då blir något surare och då dör korallreven och en del kommer att finnas kvar i atmosfären. Summan av det är att när man eldar fossila bränslen så stiger koldioxidmängderna i atmosfär och hav vilket det inte gör när man eldar förnyelsebara bränslen eftersom den koldioxiden redan är i kretsloppet.

Tack, då är jag med på noterna.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
MP är ju för fan helt rubbade, köper lite prylar från nätet, beräknad lev. 3-8 mån. beroende på häst ock vagns skick,
vi åter kommer närmare med lev. info.....:glömdet

Hur har man tänkt att ett modernt samhälle ska fungera som det är uppbyggt nu, skulle vilja se hur dom tänkt lösa alla transporter mm.

Och större tillverkning av elbilar är ju inte heller bra för miljön har det visat sig......:död
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ekologisk odling, d.v.s. utan växtskyddsmedel kräver mer jordbearbetning = mer diesel går åt.
En ganska stor del av åkerarealen kan bara användas till djurfoderproduktion beroende på jordart och kort växtperiod. Ok, kanske den kan användas till energiskog.
Miljöpartiet som har sin väljarbas framför allt i storstäder brukar ofta komma med orealistiska utspel, troligen för att dra till sig fler cykel- och kollektivtrafikåkande väljare. Att dom t.ex. envist propagerar för nya höghastighetståg till svindlande kostnader när trafikforskare menar att utbyggnad av tåg runt storstäderna är samhällsekonomiskt bättre förvånar i alla fall mig.
Kollade MPs landsbygdspolitiska program, tycktes skrivet av nån 08 utan minsta aning om hur det är att leva utanför tullarna.

Ja, och fler överfarten ger ökad jordpackning.
Jordpackning ned till plöjningsdjup går att återställa, men allt därunder klassas som permanent och förstör jordarna.

Ja, jag antar att det i teorin går att bandschakta upp matjorden I en stor hög, harpa den några gånger och sedan breda ut den på leran igen, och därefter bruka den med... ...typ häst eller så.
Efter några decennier när den fått struktur igen.

Kanske det som är den dolda agendan med det "ekologiska" jordbruket. Hur dom helst: höga axeltryck förstör våra jordar permanent, och fler överfarter påskyndar utvecklingen.

Allt är inte så enkelt som det först verkar.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja, och fler överfarten ger ökad jordpackning.
Jordpackning ned till plöjningsdjup går att återställa, men allt därunder klassas som permanent och förstör jordarna.

Ja, jag antar att det i teorin går att bandschakta upp matjorden I en stor hög, harpa den några gånger och sedan breda ut den på leran igen, och därefter bruka den med... ...typ häst eller så.
Efter några decennier när den fått struktur igen.

Kanske det som är den dolda agendan med det "ekologiska" jordbruket. Hur dom helst: höga axeltryck förstör våra jordar permanent, och fler överfarter påskyndar utvecklingen.

Allt är inte så enkelt som det först verkar.

Det är därför vi djupplöjer 1 gång var 7 år alla gör dock inte detta o då blir mark packningen så bastant att inte ens maskarna kan gräva sina gångar i marken.
Masken både dränerar och luftar marken o är mycket viktiga för att jordarna skall kunna vara produktiva.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
MP är ju för fan helt rubbade, köper lite prylar från nätet, beräknad lev. 3-8 mån. beroende på häst ock vagns skick,
vi åter kommer närmare med lev. info.....:glömdet

Hur har man tänkt att ett modernt samhälle ska fungera som det är uppbyggt nu, skulle vilja se hur dom tänkt lösa alla transporter mm.

Och större tillverkning av elbilar är ju inte heller bra för miljön har det visat sig......:död

:D nja häst å vagn är ju inget bra hästen både rapar och pruttar ut en massa metan som är ca 20 ggr kraftigare än co2 som växthusgas.men jag tror att dom mentala-kalhyggena i toppen på mp snart kommer med en helt fantastisk lösning på det problemet :crash
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vem ska man rösta på som garanterat inte startar ett samarbete med Miljöpartiet ?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Bensin/diesel är inte ett fossilt bränsle, det skapas ej genom döda dinosaurier, djupt i jordens inre utan istället bildas de då kolväten utsatts för hårt tryck djupt ner i jordens mantel och i jordskorpan. Det har t.om KTH insett, finns många artiklar/länkar i ämnet för de som vill läsa mer om det:tummenupp

https://www.kth.se/itm/nyheter/oljan-kommer-att-racka-i-miljoner-ar-1.51782
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Enligt en undersökning jag såg tar det 8 år innan det går jämnt upp mellan en bensinbil och en Tesla, om man räknar in tillverkningskostnaden på båda bilarna. Då räknade man med dryga 1300 mil per år, dvs så mycket som jag cyklar varje år :D
Tyvärr var den där undersökningen fullständigt blaj. Och har sågats vid fotknölarna av seriösa personer. För att komma fram till att det tar 8 år (ca 10.000 mil) behöver du göra ganska överdrivna antaganden som dels är verklighetsfrämmande redan idag, och definitivt blir mer verklighetsfrämmande för varje år som går.

Scenariot är typ såhär:
- Jag är kungen av Norge!

(Om vi antar att jag har släktskap med norska kungafamiljen, och alla i norrbaggar råkade dö ut för en minut sen)

Man kan "bevisa" vad som helst så länge man får anta vad som helst..
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Då Miljöpartiet visat sig vara väldigt flexibla med sina vallöften de senaste åren så är det inte mycket att oroa sig för :tungan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är inte bara många av oss på SH som lessnat på Miljöpartiet.
Det har Socialdemokraternas toppolitiker också gjort, lessnat på (mp) !
https://www.expressen.se/debatt/tillsammans-med-c-vill-vi-ta-ansvar-for-sverige/
Den debattartikeln har inte hamnat i tidningen år 2018 av en slump !
En direkt effekt blir att de som inte gillat den politik (s) fört och stöder (c) nu vänder sig bort från (c) för att slippa en ny (s) regering.
Artikeln sätter kniven i ryggen på Annie Lööf.
Skickligt ?
För att inte tala om känslan hos Miljöpartisterna i regeringen. När de läser den här artikeln.
Stämningen mellan (mp) och (s) i regeringen måste vara riktigt dålig för en sådan här artikel.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tyvärr var den där undersökningen fullständigt blaj. Och har sågats vid fotknölarna av seriösa personer. För att komma fram till att det tar 8 år (ca 10.000 mil) behöver du göra ganska överdrivna antaganden som dels är verklighetsfrämmande redan idag, och definitivt blir mer verklighetsfrämmande för varje år som går.

Scenariot är typ såhär:
- Jag är kungen av Norge!

(Om vi antar att jag har släktskap med norska kungafamiljen, och alla i norrbaggar råkade dö ut för en minut sen)

Man kan "bevisa" vad som helst så länge man får anta vad som helst..
Glömde lägga in en källa på det. Läs t.ex här: http://www.mestmotor.se/recharge/ar...att-kora-in-utslapp-fran-batteritillverkning/

Speciellt sektionen om antaganden. Hur väl det stämmer med dels Sverige, dels världen just nu, och dels världen som den kommer se ut inom de närmaste åren med hänsyn till t.ex Paris-avtalet, att solenergi nu är billigare än det billigaste fossila alternativet, etc osv.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top