Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man kan väl lugnt konstatera att det finns fler än en Cummins-diesel häromkring som endast slås av natten mellan lördag och söndag, utan att det blir märkbart mycket varmare väder på grund av global uppvärmning...

Haha. Är du allvarlig?
Står det bilar lite här och var på uppfarter vid villor som går på tomgång dygnet runt.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Haha. Är du allvarlig?
Står det bilar lite här och var på uppfarter vid villor som går på tomgång dygnet runt.

Är det 32minus ute så startar inte dieselmotorer så lätt. Speciellt inte stora. Så det är enklare att lämna dom igång. Man vill ju inte behöva frysa heller!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man har ju läst om diverse hinder när det gäller infrastrukturen och elnätets kapacitet. Juridiska frågor när det kommer till samfällighetsföreningar, radhusområden, bostads och hyreshus.

Om man nu skulle tro att det är möjligt att t ex bygga snabbladdningskapacitet lägst gator och torg, i flerbilsgarage och enskilda garage. Elkapaciteten lär inte finnas där för gemene bilägare om var och varannan kör elbil och ska ladda dem vid ungefär samma tider på dygnet.

Kärnkraftverk läggs ner och älvarna vill man inte bygga ut mer. Solceller och vindkraft lär knappast täcka det bortfallet. Importerad kolkraft släpper ut föroreningar i något annat land, men drabbar ekosystemet likväl.

Sist men inte minst verkar inte t ex Tesla 3 bli så billig som det var sagt. Läser man testen i expressen mellan raderna blir man allt annat än imponerad. Ställa intervallet på vindrutetorkarna på en touchskärm där man måste släppa blicken från vägen. Det är ju obotligt hjärndött.

https://www.expressen.se/motor/biltester/test-snygga-tesla-model-3-ar-raketsnabb-och-riktigt-dyr/
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kom att tänka på en sak apropå att man kör bilar av olika typ på olika sätt, som diskuterats innan.
Nu när det är lite kallare ute så börjar jag morgonen med tre kallstarter (två stopp på några kilometer för att kasta av glin och kreatur). För att sedan på tre ställen (korsningar 70-väg) på väg ut till motorvägen dra fullgasrepor för att värma upp batteriet till lagom verkningsgrad. Så jag får max regenenering av energi till batteriet när jag släpper på gasen.

Undra hur lång tid det skulle ta innan motorn skär om man gör så på en avgasbil :crash

Det där låter som en kallstart en två varmstart. Om du inte är extremt långsam att kasta av glinen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Väldigt sant. Men samtidigt är det 1,3 miljoner batterier som kan återvinnas och göra 1,3 miljoner nya batterier av (givet noll och ingen förbättring i batteriteknik).
Så man ska skrota 1,3 miljoner bilar varje år, för att kunna bygga 1,3 miljoner nya?

Med 3000 tjänstemil och 1500 privata mil per år hade jag ansett det ekonomiskt vansinne att inte skaffa en Tesla privat, plocka ut 18,50 kr milen skattefritt för tjänsteresorna och betalat av i stort sett hela bilen med pengar som annars skulle gått till diesel/bensin. Alltså ge mina pengar till mig själv istället för oljebolagen. Återigen är smaken är som baken.
18,50kr x 3000mil = 55 500kr, och en Model S eller X kostar från 1 200 000kr, då får du ha din Tesla i 22 år innan den är avbetald... Förutsatt att du alltid kan ladda den "gratis" och att service inte kostar något, men det är ju en elbil, så det är väl inget som behöver servas på en sån?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Haha. Är du allvarlig?
Står det bilar lite här och var på uppfarter vid villor som går på tomgång dygnet runt.

Kanske inte "lite här och var" då detta är Norrbotten där de flesta har tillgång till moderna dieselvärmare såväl som rejäla varmgarage. Men en lastbil eller en stor jänke-pickis slås inte av i onödan. Runt halvlitern i timmen för att hålla en sådan gående. Så visst finns det en hel del bilar som inte har slagits av under 2019.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det 32minus ute så startar inte dieselmotorer så lätt. Speciellt inte stora. Så det är enklare att lämna dom igång. Man vill ju inte behöva frysa heller!

Kanske inte "lite här och var" då detta är Norrbotten där de flesta har tillgång till moderna dieselvärmare såväl som rejäla varmgarage. Men en lastbil eller en stor jänke-pickis slås inte av i onödan. Runt halvlitern i timmen för att hålla en sådan gående. Så visst finns det en hel del bilar som inte har slagits av under 2019.

Vet inte varför men det där är ju faktiskt hysteriskt roligt av nån anledning. Kanske beroende på diametralen som finns med de som knappt vågar andas utan att få klimatångest.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kanske inte "lite här och var" då detta är Norrbotten där de flesta har tillgång till moderna dieselvärmare såväl som rejäla varmgarage. Men en lastbil eller en stor jänke-pickis slås inte av i onödan. Runt halvlitern i timmen för att hålla en sådan gående. Så visst finns det en hel del bilar som inte har slagits av under 2019.

Jajjemen.

Om inte skogsindustrin skall stanna när det är kallare än -25 då är det dygnet-runt som gäller under flera månader. Dels så rullar bilar och maskiner större delen av dygnet men det är dålig ekonomi att slita igång en stor diesel när det är riktigt kallt, i termer av slitage och problem med bränsle osv. Ingenting märkligt alls att se lastbilar ståendes på tomgång nattetid ute på landsbygden. En diesel drar inte mycket på tomgång, utvecklar väldigt lite värme och drar knappt mer än vad dieselvärmaren skulle ha gjort...

Det är EN av anledningarna till att det sär svårt att diskutera utifrån en gemensam ståndpunkt. De flesta svenskar har helt enkelt inte någon aning om hur det faktiskt fungerar i en stor del av Sverige. Ta det där med snö och snörök. Avstånden. Vägstandarden. Trafikintensiteten.

En god vän är strategisk planerare på Trafikverket. Trafikverket har bestämmelser om att endast slitlager får bytas om vägen har mindre än säg 5.000 fordon/dygn (minns inte exakt siffra). E10 har då 2.000 fordon/dygn säger vi. Alltså endast slitlager. Att 1.500 av dessa är fordon på 40 ton eller mer spelar ingen roll. Det finns det ju inget mått för! Skillnaden på vägslitage är gigantisk. Inte komfortpendlare i Toyota Yaris med dubbfria vinterdäck alltså.

Alltså måste man asfaltera om vid Lansjärv vart tredje år eftersom man inte FÅR gräva upp och åtgärda bärlager osv en gång för alla. På sex års sikt har man betalat MER än vad det skulle kostat att göra det ordentligt. På Trafikverket i Luleå har de försökt att få till stånd en förändring men icke - regler är regler. Och de är skrivna i Stockholm, Borlänge eller någon annanstans där man inte har förstått E10-s betydelse för hela Sverige.

I sju års tid reste jag på Norr- och Västerbotten året runt. Jag har hustruns familj i Kiruna så hela mitt vuxna liv har jag spenderat i icke ringa grad på både E10 och tornedalska inlandsvägar. Vägstandarden är bedrövlig, inte minst med tanke på den extremt tunga trafik som går där och det finns ju liksom inga andra alternativa vägar heller. Smalt, spårigt, usel sikt, hål i asfalten, renar renar renar och älg till förbannelse och ingen skall ju tro att det finns "viltstängsel"; detta kustfenomen som möjligen kan gå an där det inte finns renskötsel. "Mitträcke" och "1+2" - lycka till när det kommer metervis med snö och vägen skall hållas öppen och här är det inget man saltar bort...

Snörök kan det bli även av blåst, tex om det samtidigt snöar, blåser satan och är -17 grader. En gång när jag passerade Porjus försvann allt i ett vitt töcken. Jag såg ingenting, trots att jag körde mitt inne i Porjus. Inte ens vägen alltså. Det var bara att stanna, några minuter senare lättade vinden och vägen blev synlig igen framför bilen så jag kunde börja krypa så smått. När detta händer mellan Avvakko och Lappeasuando kan man hålla sig för skratt, särskilt när man vet att långtradarna vars förare sitter tre meter upp fortfarande har samma tidsschema att passa. Och sommardäck.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
När folk i min närhet har gnällt på kylan nu i januari så har jag tänkt att det är bra att det är kallt så miljömupparna inte får mer vatten på sin skattekvarn

Problemet är väl att de inte är konsekventa öht.

En månad är inte klimat, det är väder. Sedan har de väl alarmerats om att just den globala uppvärmningen kan/kommer att göra Sveriges vintrar kallare genom den globala uppvärmningens påverkan på luftströmmar, hur lufttryck påverkar, golfströmmen och fan och hans moster.
Iofs alarmeras det om att vintrarna kan/kommer bli mildare och kortare också.

http://www.klimatupplysningen.se/2019/01/01/alarmisterna-har-otur-igen/
 

Raderad medlem 51742

Guest
Problemet är väl att de inte är konsekventa öht.

En månad är inte klimat, det är väder. Sedan har de väl alarmerats om att just den globala uppvärmningen kan/kommer att göra Sveriges vintrar kallare genom den globala uppvärmningens påverkan på luftströmmar, hur lufttryck påverkar, golfströmmen och fan och hans moster.
Iofs alarmeras det om att vintrarna kan/kommer bli mildare och kortare också.

http://www.klimatupplysningen.se/2019/01/01/alarmisterna-har-otur-igen/

Det finns ett fenomen som kallas confirmation bias. Så fort det inträffar en väderhändelse lokalt eller någonstans i världen blir det hos media och allmänhet en bekräftelse på att den annalkande apokalypsen närmar sig. Det kan handla om en värmebölja, köldknäpp, storm, översvämning eller något annat. Det passar in i den pågående berättelsen om världens förestående undergång. Det spelar ingen roll om forskare som uttalar sig alltid är noga med att påpeka att enskilda händelser inte är bevis på någonting, utan att det krävs mätningar över långa tidsserier för att kunna dra några slutsatser. Det människor tänker när de sett rubriken om en skogsbrand eller översvämning är ändå: ”det här känns inte normalt”. De drar sina egna slutsatser baserat på känslor. Känslor som förstärks av såväl traditionella som sociala medier.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jajjemen.

Om inte skogsindustrin skall stanna när det är kallare än -25 då är det dygnet-runt som gäller under flera månader. Dels så rullar bilar och maskiner större delen av dygnet men det är dålig ekonomi att slita igång en stor diesel när det är riktigt kallt, i termer av slitage och problem med bränsle osv. Ingenting märkligt alls att se lastbilar ståendes på tomgång nattetid ute på landsbygden. En diesel drar inte mycket på tomgång, utvecklar väldigt lite värme och drar knappt mer än vad dieselvärmaren skulle ha gjort...

Det är EN av anledningarna till att det sär svårt att diskutera utifrån en gemensam ståndpunkt. De flesta svenskar har helt enkelt inte någon aning om hur det faktiskt fungerar i en stor del av Sverige. Ta det där med snö och snörök. Avstånden. Vägstandarden. Trafikintensiteten.

En god vän är strategisk planerare på Trafikverket. Trafikverket har bestämmelser om att endast slitlager får bytas om vägen har mindre än säg 5.000 fordon/dygn (minns inte exakt siffra). E10 har då 2.000 fordon/dygn säger vi. Alltså endast slitlager. Att 1.500 av dessa är fordon på 40 ton eller mer spelar ingen roll. Det finns det ju inget mått för! Skillnaden på vägslitage är gigantisk. Inte komfortpendlare i Toyota Yaris med dubbfria vinterdäck alltså.

Alltså måste man asfaltera om vid Lansjärv vart tredje år eftersom man inte FÅR gräva upp och åtgärda bärlager osv en gång för alla. På sex års sikt har man betalat MER än vad det skulle kostat att göra det ordentligt. På Trafikverket i Luleå har de försökt att få till stånd en förändring men icke - regler är regler. Och de är skrivna i Stockholm, Borlänge eller någon annanstans där man inte har förstått E10-s betydelse för hela Sverige.

I sju års tid reste jag på Norr- och Västerbotten året runt. Jag har hustruns familj i Kiruna så hela mitt vuxna liv har jag spenderat i icke ringa grad på både E10 och tornedalska inlandsvägar. Vägstandarden är bedrövlig, inte minst med tanke på den extremt tunga trafik som går där och det finns ju liksom inga andra alternativa vägar heller. Smalt, spårigt, usel sikt, hål i asfalten, renar renar renar och älg till förbannelse och ingen skall ju tro att det finns "viltstängsel"; detta kustfenomen som möjligen kan gå an där det inte finns renskötsel. "Mitträcke" och "1+2" - lycka till när det kommer metervis med snö och vägen skall hållas öppen och här är det inget man saltar bort...

Snörök kan det bli även av blåst, tex om det samtidigt snöar, blåser satan och är -17 grader. En gång när jag passerade Porjus försvann allt i ett vitt töcken. Jag såg ingenting, trots att jag körde mitt inne i Porjus. Inte ens vägen alltså. Det var bara att stanna, några minuter senare lättade vinden och vägen blev synlig igen framför bilen så jag kunde börja krypa så smått. När detta händer mellan Avvakko och Lappeasuando kan man hålla sig för skratt, särskilt när man vet att långtradarna vars förare sitter tre meter upp fortfarande har samma tidsschema att passa. Och sommardäck.

Håller fullständigt med dig och tror att den enda lösningen på detta är att man skulle få lösa detta på regional nivå fast då skulle man ju säkert göra det enkelt för sig och strypa pengarna norrut då man inte vill se verkligheten av vad som rullar ut och genom Norrbottenslän.


När folk i min närhet har gnällt på kylan nu i januari så har jag tänkt att det är bra att det är kallt så miljömupparna inte får mer vatten på sin skattekvarn

Har ni inte fattat att den kalla Januari beror på att golfströmmen håller på att vända är ju helt solklart för en miljöpartist.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så man ska skrota 1,3 miljoner bilar varje år, för att kunna bygga 1,3 miljoner nya?


18,50kr x 3000mil = 55 500kr, och en Model S eller X kostar från 1 200 000kr, då får du ha din Tesla i 22 år innan den är avbetald... Förutsatt att du alltid kan ladda den "gratis" och att service inte kostar något, men det är ju en elbil, så det är väl inget som behöver servas på en sån?

Vad ska man göra med bilar som är slut? Jo skrota. När de är slut. När en bensinbil kostar mer att underhålla än vad man får ut av den så skrotas den och är i det närmaste värdelös. När en elbil är slut och behöver skrotas sitter där fortfarande värdefull metall i den som folk kommer att återvinna just för att det är värdefullt. Vaska bilar kanske kan bli en ny grej på Östermalm kanske iofs..

Jepp, efter 66.000 mil har du betalt av hela bilen. Varenda krona. Så om man kört tesloops X90D här i Sverige är den avbetald och klar. Och då är den ju värdelös.. Eller nej just det, den kostar ju fortfarande spottstyver att driva, alltså är den inte värdelös.
Det närmaste jag kan komma på, på rak arm är ett hus. Det kostar ju flera miljoner att bygga. Och en halv livstid att betala av. En hyreslägenhet kostar ju ingenting "att bygga". Men när man flyttar ut ur huset så är det i de flesta fall inte värdelöst eller hur? Alltså måste man räkna på ett annat sätt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det där låter som en kallstart en två varmstart. Om du inte är extremt långsam att kasta av glinen.
Nu har jag ingen koll på om du har eller har haft barn själv, men 2km och sen mellan 10-15min för att lämpa av är inte ovanligt. Traditionella bilar hinner inte bli varma på 2km.

Men det är ju irrelevant egentligen för "så kör man ju inte". Min poäng var att olika bilar behöver man bete sig olika med.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Dom dårarna har ju börjat ropa efter global diktatur nu också. Tänk om miljömupparna är dom som lyckas avsluta det mänskliga projektet?

Skall man resonera om risker och sannolikheter skulle jag tro att sannolikheten för det du nämner är större än att klimatproblemen avslutar det mänskliga projektet. Jag tror i grunden att det finns en majoritet människor som besitter tillräcklig intelligens, bildning och vettiga åsikter för att förstå hur farligt det är när fundamentalister, idealister och alarmister ensidigt får sätta agendan. Problemet är att förnuftet inte får något utrymme i dagens debatt. I stället har vi ett diskussionsklimat där media och sociala medier enbart bidrar till att förstärka de mest extrema positionerna och att skapa polarisering och konflikter. I slutändan ser människor att de bara har att välja mellan fundamentalisterna eller dess fundamentalistiska motståndare. Förlorare är förnuftet, en faktabaserad verklighetssyn, förmågan till framåtskridande genom upplysning och i slutändan mänskligheten.
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
Global uppvärmning, klimathotet??? haha går folk fortfarande på det skitpratet. Nu har ju idioterna börjat leta "extrem värme"också, i Australien?!?!? haha under högsommaren där det är väldigt varm vid den här årstiden, haha alltså komigen. Sen så med rådande utveckling i landet så är knappast miljöpartiet något hot och vare sig de eller de andra 7 kommer finnas kvar -30. Hur många ser igenom teatern och att det är uppenbart att de ljuger sig blåa, humor på hög nivå :hihi
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så man ska skrota 1,3 miljoner bilar varje år, för att kunna bygga 1,3 miljoner nya?


18,50kr x 3000mil = 55 500kr, och en Model S eller X kostar från 1 200 000kr, då får du ha din Tesla i 22 år innan den är avbetald... Förutsatt att du alltid kan ladda den "gratis" och att service inte kostar något, men det är ju en elbil, så det är väl inget som behöver servas på en sån?

Vad ska man göra med bilar som är slut? Jo skrota. När de är slut. När en bensinbil kostar mer att underhålla än vad man får ut av den så skrotas den och är i det närmaste värdelös. När en elbil är slut och behöver skrotas sitter där fortfarande värdefull metall i den som folk kommer att återvinna just för att det är värdefullt. Vaska bilar kanske kan bli en ny grej på Östermalm kanske iofs..

Jepp, efter 66.000 mil har du betalt av hela bilen. Varenda krona. Så om man kört tesloops X90D här i Sverige är den avbetald och klar. Och då är den ju värdelös.. Eller nej just det, den kostar ju fortfarande spottstyver att driva, alltså är den inte värdelös.
Det närmaste jag kan komma på, på rak arm är ett hus. Det kostar ju flera miljoner att bygga. Och en halv livstid att betala av. En hyreslägenhet kostar ju ingenting "att bygga". Men när man flyttar ut ur huset så är det i de flesta fall inte värdelöst eller hur? Alltså måste man räkna på ett annat sätt.

Har ni tänkt rätt?

Avdraget är ju inte den pengasumma man får tillbaka utan det sänker ju beloppet som skatten du ska betala beräknas på. För resor till/från jobb får man ju dessutom bara göra avdrag om beloppet överstiger 11000 kr.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top