Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Förbudet mot fossilbilar är ett förslag. Som ska utredas, och godkännas av EU-kommisionen. Alltså har vi som är motorintresserade denna mandatperioden på oss att fundera vilket parti vi ska rösta på 2022, det är risk för att det blir sista valet då vi kan påverka och reversera ett eventuellt beslut kring detta.

Jag försöker få ihop hur det ska fungera rent praktiskt, det är bara 11 år till 2030. Jag byter jobb nu i februari och beräknas köra runt 3000 mil om året i tjänsten. Min körning kommer att vara både i stan och på landet. Med de elbilar som finns idag hade jag fått problem att utföra mitt jobb tack vare både räckvidden och framförallt min stora stötesten med elbilar - laddningstiden. Jag är för elbilar som bruksfordon, men det måste gå lika fort att ladda som det gör att tanka vanligt drivmedel. Hur ska detta lösas på 11 år? Elbilar är i sin linda (höhö) och är än så länge ett särintresse.

Finns det tillräckligt med elbilar, och går de att leverera fort nog? Jag beställde en Volkswagen som tjänstebil, det tar tre månader att få den, vilket är smärtgränsen. Hade jag inte valt en spec som jag ville ha hade jag kunnat få den på en månad. Volkswagen Passat GTE är det typ ett års leveranstid på. Det såldes 2% elbilar per år av den totala bilförsäljningen i Sverige 2018.

Det har snackats om bättre och snabbare batterier så länge jag levt. Förlåt att jag är skeptisk, men varför skulle det bli så mycket bättre nu helt plötsligt? Hur ska svenska företag, folk på landsbygden, osv klara den omställningen? Jag bor i lägenhet - nyproduktion. Det finns för det första inte garageplatser till alla hushåll, jag har dock en. Finns det laddare för elbil? Nej. Går det att ordna? Det vet jag inte, jag vet dock vem som får betala... Var ska mina grannar som inte har garageplats ladda? Alla andra står på vanlig gatumark. Osv osv...

Det är så otroligt mycket som blir påverkat av ett sådant beslut, inte bara min önskan att få köra en bil och motorcykel som inte är beroende av el och internet. En jättestor suck är allt jag känner just nu.

Ja precis. Det är ju helt orimligt att ersätta x med y om y i praktisk mening för användarna inte ersätter x.
Blir ju isf mlm ett "tvång" att fortsätta köra sin befintliga bensin/diesel och köpa begagnat(bensin/diesel) när det vankas nytt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Blir jobbigare för er när lastbilarna med mat slutar rulla in.

Antagligen kommer inte lastbilar att förbjudas att sälja, utan bara personbilar. Får väl damma av C-kortet och köpa mig en C-reggad fet USA-pickis att brumma runt i. :banana
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det märkliga med den nytillträdda mosaikregeringen är att nu siktar man in sig på förbränningsmotorer.
Skall man tolka det skrivna som det är... ...skrivet, så kan vi lägga ner utbyggnaden av biogas, avbryta arbetet med svartlut och andra biobränslen som ersättning för fossilt bränsle - det är själva motorerna man vill åt.

Hybridbilar skall troligen stöttas av fluxkondensatorer efter 2030.

Skulle tro att vi får se en diskret kursändring vad det lider...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tror du inte 20åringen med haschflätor har koll alltså?
Det märkliga med den nytillträdda mosaikregeringen är att nu siktar man in sig på förbränningsmotorer.
Skall man tolka det skrivna som det är... ...skrivet, så kan vi lägga ner utbyggnaden av biogas, avbryta arbetet med svartlut och andra biobränslen som ersättning för fossilt bränsle - det är själva motorerna man vill åt.

Hybridbilar skall troligen stöttas av fluxkondensatorer efter 2030.

Skulle tro att vi får se en diskret kursändring vad det lider...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det märkliga med den nytillträdda mosaikregeringen är att nu siktar man in sig på förbränningsmotorer.
Skall man tolka det skrivna som det är... ...skrivet, så kan vi lägga ner utbyggnaden av biogas, avbryta arbetet med svartlut och andra biobränslen som ersättning för fossilt bränsle - det är själva motorerna man vill åt.

Hybridbilar skall troligen stöttas av fluxkondensatorer efter 2030.

Skulle tro att vi får se en diskret kursändring vad det lider...

Ja det där är nästan det märkligaste av allt. Etanol, biogas, biodiesel - allt ska väck. Hybridbilar som när man kör dom som tänkt drar väldigt lite drivmedel - bort. Ren jävla idioti, och jag tror och hoppas på en kursändring, gärna en pallnit med 180-graders vändning, men jag tar det jag får.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Undrar hur det känns att sitta bland ett gäng nyutnämnda, och inte själv kunna se vem det egentligen är som blivit inkvoterad...?

Från filmen Rounders:

If you can't spot the sucker in the first half hour at the table, then you are the sucker. :D
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kommer det is endast gälla Sverige eller hela EU?

Går det inte bara att rent bokföringsmässigt köpa bilen från ett land där det isf är tillåtet att sälja eller att bilfirmorna registrerar bolaget i ett sådant land.

Typ som vanligt alltså, man beställer sin bil och får vänta på att den ska tillverkas och sedan levereras till handlarn man beställt av?

Lite som elbilarna med supermiljöbilspremie i svergie som sedan sälj i norge.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det finns batterier utan kobolt så det är bara en fråga om kostnad för att slippa använda det.

Rastamänskan i MP är 38 så att kalla henne 20-åring gör henne nog bara glad. För övrigt kan det kanske vara bra med en utbildad psykolog i regeringen. Min lekmannabedömning gör gällande att några av dem skulle behöva träffa såna regelbundet.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det finns batterier utan kobolt så det är bara en fråga om kostnad för att slippa använda det.

Rastamänskan i MP är 38 så att kalla henne 20-åring gör henne nog bara glad. För övrigt kan det kanske vara bra med en utbildad psykolog i regeringen. Min lekmannabedömning gör gällande att några av dem skulle behöva träffa såna regelbundet.
Ja, har bara sett små bilder på människan, såg en närbild nu precis och det ångrar jag.. tror dock inte nån har nån nytta av att prata med en så hjärnskadad människa som en miljöpartist om man behöver psykologhjälp.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kommer det is endast gälla Sverige eller hela EU?

Går det inte bara att rent bokföringsmässigt köpa bilen från ett land där det isf är tillåtet att sälja eller att bilfirmorna registrerar bolaget i ett sådant land.

Typ som vanligt alltså, man beställer sin bil och får vänta på att den ska tillverkas och sedan levereras till handlarn man beställt av?

Lite som elbilarna med supermiljöbilspremie i svergie som sedan sälj i norge.

Det är ett svenskt förslag som gäller Sverige. Men liknande förslag finns i andra länder (Frankrike kommer jag på så här i huvudet, tror det är 2040).
Det är väl just sådana frågeställningar som du har som behöver utredas. Vi har ju fri marknad i EU i princip. Det finns i dagsläget inget som hindrar mig att åka till Tyskland och köpa en bensinbil där för att sedan ta hem den till Sverige. Frågan är bara om jag får registrera den efter 2030.

Förslaget borde rimligtvis vara att man från och med 2030 förbjuder nyregistrering av fossildrivna bilar (motorcyklar, lastbilar osv har inte nämnts i något dokument jag sett) i Sverige, och därmed kringgår den fria marknadsregleringen genom att man får köpa en bil i Tyskland, man får bara inte använda den.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det finns batterier utan kobolt så det är bara en fråga om kostnad för att slippa använda det.

Rastamänskan i MP är 38 så att kalla henne 20-åring gör henne nog bara glad. För övrigt kan det kanske vara bra med en utbildad psykolog i regeringen. Min lekmannabedömning gör gällande att några av dem skulle behöva träffa såna regelbundet.

Vet du varför man inte använder annat än kobolt då? Är det så mycket dyrare än kobolt? För kobolt verkar vara jävligt krångligt att hålla på med, och är i princip helt i kinesisk ägo, så det känns spontant som att finns det ett lite dyrare alternativ som är mindre konfliktigt så borde tillverkarna köra på det redan?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi har redan idag ett ganska svajigt elnät, både för att underhållet är uselt och för att det inte verkar vara speciellt robust designat. Gotland blir ju tex off grid med jämna mellanrum, och det är förhållandevis ofta mindre avbrott runt om i Sverige.

2018 såldes det 2 658 939 kubikmeter bensin i Sverige. Varje kubikmeter har 8 940kWh, dvs 23 770 914 660kWh. Nu är ju verkningsgraden sådär på bensinmotorer jämfört med elmotorer, men laddningen kostar, och i en bensindriven bil kan man utnyttja överskottsvärme för uppvärmning, i en elbil är det elen i batteriet som går åt även till uppvärmning, så helt jämförbart är det inte, men säg hälften då. Klarar vårt elnät den belastningen? Vad händer 17:30 när alla kommer hem och börjar ladda bilen, drar igång tvn och börjar laga mat?

Det är inte gjort i en handvändning att bygga ut vare sig eldistribution eller elproduktion, det kräver både mycket planering och mycket arbete. Det kostar dessutom väldigt mycket, och eftersom vinsterna från elbolagens nätkostnader hamnar hos aktieägarna istället för reinvesteringar så är det du och jag som får räkningen, igen. Det är också du och jag som kommer drabbas av problemen tills det är löst. Och det är det inte 1/1 2030 :fakta

Därmed inte sagt att jag är emot utveckling, miljövänliga transporter och att vi ska vara rädda om den här planeten, men man kan inte bygga sin världsbild på att man kan åka tunnelbana överallt. Ja, när man inte tar regeringsplanet då...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vet du varför man inte använder annat än kobolt då? Är det så mycket dyrare än kobolt? För kobolt verkar vara jävligt krångligt att hålla på med, och är i princip helt i kinesisk ägo, så det känns spontant som att finns det ett lite dyrare alternativ som är mindre konfliktigt så borde tillverkarna köra på det redan?

Kobolt är dyrt men gör batterierna mer effektiva. Kan vi tänka oss halva räckvidden eller dubbelt så tunga batterier, och de är inte direkt lätta i dag, så kan du köra koboltfritt, men då får vi välja en helt annan kemisk lösning.och elbiilar med anständig räckvidd typ Tesla skulle börja kräva c-körkort.

Men utvecklingen på batterier går vidare och det pågår ganska många projekt med koboltfria batterier med samma kapacitet eller bättre än dagens. Men de verkar ha det lite svårt att lämna den trygga laboratoriemiljön och överleva i verkligheten.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Därmed inte sagt att jag är emot utveckling, miljövänliga transporter och att vi ska vara rädda om den här planeten, men man kan inte bygga sin världsbild på att man kan åka tunnelbana överallt. Ja, när man inte tar regeringsplanet då...

Du glömmer att även taxi räknas som kollektivtrafik bland politiker, YR MP sth............:död
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Utvecklingen av batterier går ganska fort verkar det men fort nog för 2030? :va
Energidensiteten (Wh/kg) har ökat med ca 50% från 2011-2017.

Står mer här.

Sen hittade jag denna artikel om "jesus batteriet också... :hihi :3freak

Det står dock inget om potentialen eller när det kan finnas på marknaden.
nytecknik skrev:
Renault Nissan-alliansen har instiftat en investeringsfond på en miljard dollar. Från den kommer de investera i olika uppstartsföretag – där amerikanska Ionic Materials är ett av de första.
Gissar att det betyder att man inte riktigt vet vilken/vilka tekniker som kommer funka men att dagens inte gör det.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top