Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
För att få lite perspektiv på den klimatpolitiken MP företräder kan jag rekommendera följande podcast, där Jordan B Peterson har ett samtal med Björn Lomborg. Dr. Lomborg har tillsammans med flera av världens främsta ekonomer (bl.a. flera nobelpristagare) gjort en genomgång av FN:s 169 millenniemål och prioriterat dem utifrån en cost/benefit-analys. Det är långt ifrån självklart att de politiska beslut som nu tagits och är på väg att tas för att motverka klimatförändringarna är speciellt kloka i ett större perspektiv, för att uttrycka mig väldigt försiktigt.

https://jordanbpeterson.com/podcasts/59-bjorn-lomborg/
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fast jag är nog av åsikten att de där personerna som hittar på svar på saker de inte kan är oftast män. Ofta män som läst aningen mer än en praktisk utbildning men för lite för att inse hur lite de egentligen vet. Där ser jag de vanligaste personerna som hittar på ett halvlogiskt svar på allting. Emellanåt klurar de ut rätt svar men ibland är de helt vilse i pannkakan men står ändå benfast på sig och hävdar att de har rätt.
Och eftersom de är aningen mer bevandrade än majoriteten av sin omgivning brukar deras omgivning behandla dem som profeten som kan allt. Så de är ju oftast ovana med att någon säger att de har fel.

De där kvinnorna som har ett snarlikt beteende är sällan sådana där som hittar på egna lösningar, de brukar inte ens kunna presentera ett halvlogiskt resonemang utan de har bara valt en åsikt och därför klassar jag istället in dem till "tjejtyckare".

Roligare är nästan ordet "mansplaining" vilket jag förknippar med en (oftast)man som faktiskt vet och förklarar hur saker ligger till. Vilket tjejtyckaren(oftast kvinna) blir kränkt av och då tjejtycker att mansplainaren bara killgissar.

Ibland när jag själv har det dåliga omdömet att öppna munnen och förklara(oftast fysikvärlden) så har jag fått svaret: Ja, det kanske du tycker!
bara meningen i sig får mig att häpna men när någon ifrågasätter fysiken så är mitt standardsvar att inom fysiken finns inget utrymme för tyckande.

Så, visst finns det män som tjejtycker, kvinnor som mansplainar, och tjejer som killgissar men min personliga erfarenhet är nog att alla tre orden faktiskt sker mer frekvent inom den könsgrupp som ordet benämns med. Men det är ju bara mitt tjejtyckande... :)

Du twostroke, :va:va:va:7peta

Det var inte möjligt att snurra till saken lite till istället för att säga.

Det finns både män Och kvinnor som pratar en massa dom inte vet ett skit om..:fakta
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Fast jag är nog av åsikten att de där personerna som hittar på svar på saker de inte kan är oftast män. Ofta män som läst aningen mer än en praktisk utbildning men för lite för att inse hur lite de egentligen vet. Där ser jag de vanligaste personerna som hittar på ett halvlogiskt svar på allting. Emellanåt klurar de ut rätt svar men ibland är de helt vilse i pannkakan men står ändå benfast på sig och hävdar att de har rätt.
Och eftersom de är aningen mer bevandrade än majoriteten av sin omgivning brukar deras omgivning behandla dem som profeten som kan allt. Så de är ju oftast ovana med att någon säger att de har fel.

De där kvinnorna som har ett snarlikt beteende är sällan sådana där som hittar på egna lösningar, de brukar inte ens kunna presentera ett halvlogiskt resonemang utan de har bara valt en åsikt och därför klassar jag istället in dem till "tjejtyckare".

Roligare är nästan ordet "mansplaining" vilket jag förknippar med en (oftast)man som faktiskt vet och förklarar hur saker ligger till. Vilket tjejtyckaren(oftast kvinna) blir kränkt av och då tjejtycker att mansplainaren bara killgissar.

Ibland när jag själv har det dåliga omdömet att öppna munnen och förklara(oftast fysikvärlden) så har jag fått svaret: Ja, det kanske du tycker!
bara meningen i sig får mig att häpna men när någon ifrågasätter fysiken så är mitt standardsvar att inom fysiken finns inget utrymme för tyckande.

Så, visst finns det män som tjejtycker, kvinnor som mansplainar, och tjejer som killgissar men min personliga erfarenhet är nog att alla tre orden faktiskt sker mer frekvent inom den könsgrupp som ordet benämns med. Men det är ju bara mitt tjejtyckande... :)

Pratar vi om könsroller nu?
Könsroller.jpg

Jag tycker att den här ganska bra illustrerar var vissa politiker verkar befinna sig på kuskapsnivån.
Dunning Kruger.png
Man går in in med ett gott självförtroende och fullständig insikt om att man kan allt som är värt att veta.
Sedan får man lite mer erfarenhet och inser att man nog inte kan allt det man tidigare trodde sig kunna.
Så småningom har man väldigt mycket erfarenhet, man kanske till och med är expert, men man kommer aldrig lika högt på skalan igen vad gäller självförtroende som man gjorde när man var nybörjare.

Och jag tror att flera av våra politiker befinner sig precis i början av skalan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
“When you live in the shadow of insanity, the appearance of another mind that thinks and talks as yours does is something close to a blessed event.”
- Robert Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry into Values
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Men han kan i alla fall skriva på Twitter.
Om han kan räkna och läsa vet jag inte.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men han kan i alla fall skriva på Twitter.
Om han kan räkna och läsa vet jag inte.

Det kan inte kungen och Percy barnevik heller o det har gått bra för bägge.. Percy fick en pension från Asea Brown boweri på dryga miljarden.

Men ingen av dessa lider av storhetsvansinne:huvet
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dom här två nyheterna borde skakat om mycket mer än dom gjort:

http://tt.omni.se/d84b1b27774b5dd810f585c03fb6c88ba9f224fa
Biobränsle suger tydligen........
Men vi får nog vänta på en opartisk granskning...

Forskare: Biobränsle skadar miljön
Sveriges satsning på biobränsle är onödig och skadlig för klimatet. Det skriver forskarna Stefan Wirsenius och Timothy D Searchinger – från Chalmers respektive Princeton – på DN debatt.
”Kommer den ökade inblandningen av biodrivmedel verkligen att leda till stora utsläppsminskningar? Nej, tvärtom kommer utsläppen sannolikt att öka” skriver forskarna som hänvisar till en ny studie som de själva genomfört. Orsaken är att det krävs stora markarealer – som förutsätter avskogning – för att kunna tillverka biodrivmedel.


ekoskam, ekologiskt jordbruk är mer koldioxidskapande än normalt.

Ekologisk mat är sämre för klimatet
?Ekologiskt odlad mat har mycket större klimatpåverkan än konventionellt producerade livsmedel på grund av att större markarealer krävs. Detta är ett av resultaten i en internationell studie från bland annat Chalmers som har publicerats i tidskriften Nature.
?Forskarna har utvecklat en ny metod för att beräkna klimatpåverkan från markanvändning, och använt denna metod bland annat för att jämföra konventionell matproduktion med ekologisk. Resultaten pekar på att ekologisk mat kan orsaka mycket större utsläpp.
– Ekologiska ärtor odlade i Sverige har ungefär 50 procent större klimatpåverkan än konventionellt odlade, visar vår studie. För svenskt ekologiskt vete är skillnaden ännu större, nära 70 procent, säger Stefan Wirsenius, forskare från Chalmers, och en av de ansvariga bakom studien.

https://www.chalmers.se/sv/institutioner/see/nyheter/Sidor/Ekologisk-mat-samre-for-klimatet.aspx



Det är typ 2 av de viktigaste pelarna i vår miljö- och energipolitik som faller.
SÅ DET DÅNAR!

Eller, borde dåna.
Politiken på detta område har i decennier tillåtits vila på känslor och antaganden.
Vi har styrt om skutan åtskilliga gånger. Från Brasiliansk fuletanol till ändå fulare palmolja. Vem betalar? Vi konsumenter, så klart.
Vilken nytta har det fört med sig? Ja, säg det.

Pumplagen utarmade landsbygden, och nu säger facit att hela projektet var till nackdel för miljön. Varför ställs ingen till svars?

Vansinnet tillåts fortsätta med Reduktionslagen - som nu visar sig vara helt kontraproduktiv. https://www.regeringen.se/rattsliga...-av-biodrivmedel-i-bensin-och-dieselbranslen/

"Politikergissning", är det något att styra ett land med?
Varför ställs ingen till ansvar?

När det gäller ekologiskt odlade livsmedel är det ändå mer känslor inblandade, med söta Jerseykossor på bild som kesar ihop med storögda sälar på samma evigt gröna äng. Typ.

Varför ställs ingen till svar?!


Låt mig visa ett par bilder jag tog i somras, och som säger så mycket om vad som är fel i landet idag:

6RQwgxa.jpg


En trailer från PostNord, avställd på en rastplats över helgen.
Ett tränat öga ser att det är en trailer utrustad med "Walking Floor" - alltså en självavlastande trailer som liksom tippar av lasten utan att behöva höja korgen.

Varför kör Posten en sådan trailer?
Ja, det kan man fråga sig. Den går inte med paket, kan jag försäkra.

Den drar sopor. Japp. PostNord kör avfall från utlandet, för att eldas upp i svenska sopugnar.

Varför? För att det är bra business, så klart! Hämta sopor runt om i Europa och kör upp dem till Sverige för att elda upp dem här. Bra pengar för speditören, bra pengar för den kommun som tar emot dem.
Bra för miljön...?
Det säger somliga, andra säger tvärt om. Det bärande argumentet synes vara att vi i Sverige är så sanslöst duktiga på att "utvinna energi" ur andra länders sopor.
Slaggen, flygaskan och dioxinet ur skorstenen hamnar dock här och i Östersjön och gör fisken ändå mer oätlig.

En humanitär sopmakt, kanske?


Varför är trailern så smutsig?
PPu2slT.jpg


Tja, det är söligt att lasta blöt, osorterad gegga med skopa. Hur man skall få fyr på och "utvinna energi" ur den såsen är svårt att förstå.


Vad är det som läcker ur trailern och ner på marken?
Liksaft! Så luktar det i vart fall. Trailern är fullastad med sopor, och står avställd över helgen på en av Trafikverkets rastplatser. Gissa hur många andra som kunde nyttja rastplatsen den helgen...?

Var är dragbilen och chauffören?
Ha ha - han står 100 meter därifrån, i lovart.
Han låtsas inte ha kännedom om trailern, han kan heller inte med stanken.
Dom som försöker konfrontera honom får vända tillbaka utan resultat.
Han är Makedonier, talar lite Bulgariska, lite ryska men mest det som en gång hette Serbokroatiska.

Just det! Vad gör han ens i Sverige? Varför drar en makedonier (utanför EU) utklädd till bulgar en svensk trailer med bulgarisk dragbil i skytteltrafik mellan Sverige och Norge månader i sträck?

Det finns inget som helst lagligt stöd för sådan trafik. Ändå rullar det på, vecka efter vecka, månad efter månad.
Ni har sett dekalerna bak på en del lastbilar: "Föraren av denna bil betalar skatt i Sverige"
Är det så illa? Behöver sådant påpekas?
Japp.
I själva verket är det värre än så.

Många - skrämmande många av de lastbilar vi ser på våra vägar bemannas av personer som inte skattar någonstans, och som ingen skattar för. Ingen betalar något som liknar arbetsgivaravgifter, ingen gör några pensionsavsättningar.
Ingen.
Gör.
Något.

Förmedlarens/bemanningsbolagets/ligans totala lönekostnad är det som föraren får i handen.
500 € för somliga, 300 € för andra. Per resa?
Nix, per månad.

Mer är det inte. Himla enkelt att driva åkeri på sådana villkor.
Inte undra på att sanktionsavgifter om SEK 40,000.- och mer kommer in på rätt konto utan minsta tjafs inom en timme om någon Polis till äventyrs skulle stoppa ett sådant ekipage, och förstå vilka frågor han eller hon skall ställa... Det är angeläget att få ut bilen i trafik så snabbt som möjligt - det dröjer ju ändå åratal innan man blir stoppad igen.


Ja, sådana ekipage är baserade i Sverige, kör svensk inrikestrafik månader åt gången och ja, även för PostNord.
Dessa är dock duktiga på att hantera undantagen i cabotagelagstiftningen, där passage över gräns ger ett antal nya fria inrikeskörningar, lagligt. Därför kör PostNord sopor.
För att kunna skicka fler bulgariska chaufförer över gränsen till Norge, så att dom kan göra fler inrikesresor i Sverige.


Var det så våra politiker hade tänkt? Att Kungliga Postverket skulle bli ett sopåkeri?
Eller tänkte man inte?

Varför tvingas ingen ta ansvar?


Det som en gång var Postverket, kungligt i begynnelsen, statligt fram till för 20 år sedan, hade faktisk integritet i kraft av att vara ett statligt verk med anor tillbaka till tidigt 1600-tal, men är idag sämsta sortens cabotageryttare som inte klarar av att göra någonting rätt.

Det är lätt att peka på den nu redan 10 år gamla, och redan då helt vansinniga sammanslagningen av det nästan helt friska Posten AB med den dödssjuka patienten Post Danmark, men grundskottet sattes redan 15 år innan dess - när brevmonopolet upphörde. Plötsligt konkurrensutsattes det statliga Postverket, och det av nischaktörer som tilläts plocka russinen ur kakan och bara köra det man kunde tjäna pengar på.
Hos Posten blev bara det omöjliga kvar, tillsammans med det explicita kravet att all A-post skulle befordras över natt, överallt.

Varför tvingas ingen svara för felen som begåtts?


Oh, ja just det - när brevmonopolet upphör kan vi ju inte låta en av dessa konkurrende aktörer hålla på med kassaärendena.


Enter Svensk Kassaservice. Som ett dotterbolag skulle Svensk Kassaservice sköta sådant som postkontoren gjort tidigare.
Ungefär 5 år höll experimentet på, sedan tog man ner skylten. Kommer ni ens ihåg, trots att det bara är 10 år sedan?

lFFZMtO.jpg


Hur många miljarder gick upp i rök där?
Varför får ingen betala för dessa vansinniga felgrepp?


Lite färre än 100 av dessa kontor togs över av Nordea.
Nordea, som uppstod ut Nordbanken, som bildades ur PK-banken - det statliga alternativet.
Ni tror jag skämtar? Nej, DDR-Sverige hade en statlig bank som efter en rad fusioner hette Post- och Kreditbanken.

PonXrET.jpg


PK-banken låter idag som ett hysteriskt skämt, men nej.

Av de 65 MILJARDER av skattepengar som gick in i "bankakuten" gick 63 MILJARDER åt till att återkapitalisera Nordbanken, alltså dagens Nordea.

...dagens Nordea alltså, som tilläts tacka för sig och flytta till Finland med dessa svenska 63 skattemiljarder förra året, utan krav på återbetalning.

Ställs någon mot väggen?

En annan aktör som inte kunde reda ut sin situation var Götabanken. Gota Bank på nyspråk.
Hur kunde det gå så illa?

Ja, hur kunde det...
Detta är INTE Galenskaparna/After shave eller någon annan humorgrupp som gör en svidande satir - detta är banken själv som marknadsför sig. (internt, vill jag minnas - någon kick-off eller så, "för att motivera och inspiriera".

Tvingades någon ta ansvar?


Vi glömmer, vi glömmer, vi glömmer.
Det är politikernas smala lycka, och troligen vår eget enda sätt att behålla förnuftet själva: att glömma, aktivt förtränga vansinnigheterna vi utsätts för.
Men det är fel!

Vi borde ifrågasätta mer, tvinga våra politiker till svar - och ansvar.
Vi kan bara bli bättre om vi drar lärdom av misstagen vi gör.
Tillåts vi glömma dem, tillåter vi andra att komma undan, då inrättar vi bara ett misstagens perpetuum mobile.

Låt oss titta på något som pågår just nu; "enkla jobb".

Det råder en skriande brist på "enkla jobb" i landet.
Ingen har visserligen lyckats exemplifiera "enkla jobb" i just Sverige, men det är närmast symptomatiskt för den svenska debatten...

Märkligt...

Sedan jag gick i grundskolan, och det är snart 50 år sedan, så har mantrat gått: "vi måste utbilda oss".

Det har varit nationens enda chans till överlevnad. Andra kan göra de billiga, enkla arbetena.
Vi måste satsa på att klättra på förädlingsstegen. Av produkter, tjänster och - oss själva.
Vi kan bara överleva om vi ligger steget före. Vi är små, vi har ett högt kostnadsläge - vi måste vara bäst på det vi gör.

Det var "harder better faster stronger" långt innan Daft Punk fick sitt första färgpiano.

Staten, genom samtliga regeringar, har sedan början av 70-talet fört en politik som leder till att "enkla jobb" drivs ut ur landet.

Detta har inte bara varit en bieffekt till andra mål, utan faktiskt i stora stycken varit själva avsikten - att "förädla" den svenska industrin och näringslivet - för att stå rustad för framtiden.


Vi har aktivt bedrivit en arbetsmarknadspolitik, en skattepolitik, en miljöpolitik och en utbildningspolitik som under nästan ett halvt sekel syftat till att driva bort "enkla jobb" ur landet.
Minns gymnasiereformen som skulle ge ALLA, även elever på yrkesprogrammen högskolebehörighet, vare sig man ville eller kunde, medans yrkesprogrammen sattes på undantag.


Nu är det "enkla jobb" vi behöver...



Jag säger inte att det är fel med enkla jobb, men i så fall har alla andra politiker haft helvittes fel i 50 år, och kanske rent av styrt landet i fördärvet genom att ensidigt satsa mot stjärnorna...?


Varför ställs ingen till svars för det?



Kanske dags att flytta denna tråd till OT2? :va


Ja, vad fan...
Vi är långt från hojar nu.

...och samtidigt inte. Precis samma flathet som gör att vi accepterar att bli upplurade på läktaren av våra politiker gång på gång är också det som gör att motorcyklismen befinner sig i en så undanträngd position.


Vi sväljer för mycket skit, vi litar på att andra vet vad dom talar om och fattar beslut ikring, vi tar för mycket för givet.

Fick jag önska något för 2019 och framtiden så är det att vi slutar vara så flata, att vi inte godmodigt låter oss shaftas gång på gång och att vi kräver svar och ansvar av politiker, folkvalda och tjänstemän.

Det taskspeleri vi sett under hösten och fram tills nu - som kallas regeringsbildning, kan bara initieras av politiker som är trygga med att väljarkåren glömmer fortare än en guldfisk.

Jag önskar så att det inte vore så. Att det sker en vändning. Att vi alla kommer ihåg det som hände, alla turer, löften, försäkringar, utfästelser och falskhet.

Kom ihåg! Ända in i det jävla kaklet!!!
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Du glömde snabbtågen mellan sthlm, göteborg och malmö. Samma sak där, SJ ska trafikera hela Sverige, de kan nöja sig med där det är bra betalt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Dom här två nyheterna borde skakat om mycket mer än dom gjort:










https://www.chalmers.se/sv/institutioner/see/nyheter/Sidor/Ekologisk-mat-samre-for-klimatet.aspx



Det är typ 2 av de viktigaste pelarna i vår miljö- och energipolitik som faller.
SÅ DET DÅNAR!

Eller, borde dåna.
Politiken på detta område har i decennier tillåtits vila på känslor och antaganden.
Vi har styrt om skutan åtskilliga gånger. Från Brasiliansk fuletanol till ändå fulare palmolja. Vem betalar? Vi konsumenter, så klart.
Vilken nytta har det fört med sig? Ja, säg det.

Pumplagen utarmade landsbygden, och nu säger facit att hela projektet var till nackdel för miljön. Varför ställs ingen till svars?

Vansinnet tillåts fortsätta med Reduktionslagen - som nu visar sig vara helt kontraproduktiv. https://www.regeringen.se/rattsliga...-av-biodrivmedel-i-bensin-och-dieselbranslen/

"Politikergissning", är det något att styra ett land med?
Varför ställs ingen till ansvar?

När det gäller ekologiskt odlade livsmedel är det ändå mer känslor inblandade, med söta Jerseykossor på bild som kesar ihop med storögda sälar på samma evigt gröna äng. Typ.

Varför ställs ingen till svar?!


Låt mig visa ett par bilder jag tog i somras, och som säger så mycket om vad som är fel i landet idag:

6RQwgxa.jpg


En trailer från PostNord, avställd på en rastplats över helgen.
Ett tränat öga ser att det är en trailer utrustad med "Walking Floor" - alltså en självavlastande trailer som liksom tippar av lasten utan att behöva höja korgen.

Varför kör Posten en sådan trailer?
Ja, det kan man fråga sig. Den går inte med paket, kan jag försäkra.

Den drar sopor. Japp. PostNord kör avfall från utlandet, för att eldas upp i svenska sopugnar.

Varför? För att det är bra business, så klart! Hämta sopor runt om i Europa och kör upp dem till Sverige för att elda upp dem här. Bra pengar för speditören, bra pengar för den kommun som tar emot dem.
Bra för miljön...?
Det säger somliga, andra säger tvärt om. Det bärande argumentet synes vara att vi i Sverige är så sanslöst duktiga på att "utvinna energi" ur andra länders sopor.
Slaggen, flygaskan och dioxinet ur skorstenen hamnar dock här och i Östersjön och gör fisken ändå mer oätlig.

En humanitär sopmakt, kanske?


Varför är trailern så smutsig?
PPu2slT.jpg


Tja, det är söligt att lasta blöt, osorterad gegga med skopa. Hur man skall få fyr på och "utvinna energi" ur den såsen är svårt att förstå.


Vad är det som läcker ur trailern och ner på marken?
Liksaft! Så luktar det i vart fall. Trailern är fullastad med sopor, och står avställd över helgen på en av Trafikverkets rastplatser. Gissa hur många andra som kunde nyttja rastplatsen den helgen...?

Var är dragbilen och chauffören?
Ha ha - han står 100 meter därifrån, i lovart.
Han låtsas inte ha kännedom om trailern, han kan heller inte med stanken.
Dom som försöker konfrontera honom får vända tillbaka utan resultat.
Han är Makedonier, talar lite Bulgariska, lite ryska men mest det som en gång hette Serbokroatiska.

Just det! Vad gör han ens i Sverige? Varför drar en makedonier (utanför EU) utklädd till bulgar en svensk trailer med bulgarisk dragbil i skytteltrafik mellan Sverige och Norge månader i sträck?

Det finns inget som helst lagligt stöd för sådan trafik. Ändå rullar det på, vecka efter vecka, månad efter månad.
Ni har sett dekalerna bak på en del lastbilar: "Föraren av denna bil betalar skatt i Sverige"
Är det så illa? Behöver sådant påpekas?
Japp.
I själva verket är det värre än så.

Många - skrämmande många av de lastbilar vi ser på våra vägar bemannas av personer som inte skattar någonstans, och som ingen skattar för. Ingen betalar något som liknar arbetsgivaravgifter, ingen gör några pensionsavsättningar.
Ingen.
Gör.
Något.

Förmedlarens/bemanningsbolagets/ligans totala lönekostnad är det som föraren får i handen.
500 € för somliga, 300 € för andra. Per resa?
Nix, per månad.

Mer är det inte. Himla enkelt att driva åkeri på sådana villkor.
Inte undra på att sanktionsavgifter om SEK 40,000.- och mer kommer in på rätt konto utan minsta tjafs inom en timme om någon Polis till äventyrs skulle stoppa ett sådant ekipage, och förstå vilka frågor han eller hon skall ställa... Det är angeläget att få ut bilen i trafik så snabbt som möjligt - det dröjer ju ändå åratal innan man blir stoppad igen.


Ja, sådana ekipage är baserade i Sverige, kör svensk inrikestrafik månader åt gången och ja, även för PostNord.
Dessa är dock duktiga på att hantera undantagen i cabotagelagstiftningen, där passage över gräns ger ett antal nya fria inrikeskörningar, lagligt. Därför kör PostNord sopor.
För att kunna skicka fler bulgariska chaufförer över gränsen till Norge, så att dom kan göra fler inrikesresor i Sverige.


Var det så våra politiker hade tänkt? Att Kungliga Postverket skulle bli ett sopåkeri?
Eller tänkte man inte?

Varför tvingas ingen ta ansvar?


Det som en gång var Postverket, kungligt i begynnelsen, statligt fram till för 20 år sedan, hade faktisk integritet i kraft av att vara ett statligt verk med anor tillbaka till tidigt 1600-tal, men är idag sämsta sortens cabotageryttare som inte klarar av att göra någonting rätt.

Det är lätt att peka på den nu redan 10 år gamla, och redan då helt vansinniga sammanslagningen av det nästan helt friska Posten AB med den dödssjuka patienten Post Danmark, men grundskottet sattes redan 15 år innan dess - när brevmonopolet upphörde. Plötsligt konkurrensutsattes det statliga Postverket, och det av nischaktörer som tilläts plocka russinen ur kakan och bara köra det man kunde tjäna pengar på.
Hos Posten blev bara det omöjliga kvar, tillsammans med det explicita kravet att all A-post skulle befordras över natt, överallt.

Varför tvingas ingen svara för felen som begåtts?


Oh, ja just det - när brevmonopolet upphör kan vi ju inte låta en av dessa konkurrende aktörer hålla på med kassaärendena.


Enter Svensk Kassaservice. Som ett dotterbolag skulle Svensk Kassaservice sköta sådant som postkontoren gjort tidigare.
Ungefär 5 år höll experimentet på, sedan tog man ner skylten. Kommer ni ens ihåg, trots att det bara är 10 år sedan?

lFFZMtO.jpg


Hur många miljarder gick upp i rök där?
Varför får ingen betala för dessa vansinniga felgrepp?


Lite färre än 100 av dessa kontor togs över av Nordea.
Nordea, som uppstod ut Nordbanken, som bildades ur PK-banken - det statliga alternativet.
Ni tror jag skämtar? Nej, DDR-Sverige hade en statlig bank som efter en rad fusioner hette Post- och Kreditbanken.

PonXrET.jpg


PK-banken låter idag som ett hysteriskt skämt, men nej.

Av de 65 MILJARDER av skattepengar som gick in i "bankakuten" gick 63 MILJARDER åt till att återkapitalisera Nordbanken, alltså dagens Nordea.

...dagens Nordea alltså, som tilläts tacka för sig och flytta till Finland med dessa svenska 63 skattemiljarder förra året, utan krav på återbetalning.

Ställs någon mot väggen?

En annan aktör som inte kunde reda ut sin situation var Götabanken. Gota Bank på nyspråk.
Hur kunde det gå så illa?

Ja, hur kunde det...
Detta är INTE Galenskaparna/After shave eller någon annan humorgrupp som gör en svidande satir - detta är banken själv som marknadsför sig. (internt, vill jag minnas - någon kick-off eller så, "för att motivera och inspiriera".

Tvingades någon ta ansvar?


Vi glömmer, vi glömmer, vi glömmer.
Det är politikernas smala lycka, och troligen vår eget enda sätt att behålla förnuftet själva: att glömma, aktivt förtränga vansinnigheterna vi utsätts för.
Men det är fel!

Vi borde ifrågasätta mer, tvinga våra politiker till svar - och ansvar.
Vi kan bara bli bättre om vi drar lärdom av misstagen vi gör.
Tillåts vi glömma dem, tillåter vi andra att komma undan, då inrättar vi bara ett misstagens perpetuum mobile.

Låt oss titta på något som pågår just nu; "enkla jobb".

Det råder en skriande brist på "enkla jobb" i landet.
Ingen har visserligen lyckats exemplifiera "enkla jobb" i just Sverige, men det är närmast symptomatiskt för den svenska debatten...

Märkligt...

Sedan jag gick i grundskolan, och det är snart 50 år sedan, så har mantrat gått: "vi måste utbilda oss".

Det har varit nationens enda chans till överlevnad. Andra kan göra de billiga, enkla arbetena.
Vi måste satsa på att klättra på förädlingsstegen. Av produkter, tjänster och - oss själva.
Vi kan bara överleva om vi ligger steget före. Vi är små, vi har ett högt kostnadsläge - vi måste vara bäst på det vi gör.

Det var "harder better faster stronger" långt innan Daft Punk fick sitt första färgpiano.

Staten, genom samtliga regeringar, har sedan början av 70-talet fört en politik som leder till att "enkla jobb" drivs ut ur landet.

Detta har inte bara varit en bieffekt till andra mål, utan faktiskt i stora stycken varit själva avsikten - att "förädla" den svenska industrin och näringslivet - för att stå rustad för framtiden.


Vi har aktivt bedrivit en arbetsmarknadspolitik, en skattepolitik, en miljöpolitik och en utbildningspolitik som under nästan ett halvt sekel syftat till att driva bort "enkla jobb" ur landet.
Minns gymnasiereformen som skulle ge ALLA, även elever på yrkesprogrammen högskolebehörighet, vare sig man ville eller kunde, medans yrkesprogrammen sattes på undantag.


Nu är det "enkla jobb" vi behöver...



Jag säger inte att det är fel med enkla jobb, men i så fall har alla andra politiker haft helvittes fel i 50 år, och kanske rent av styrt landet i fördärvet genom att ensidigt satsa mot stjärnorna...?


Varför ställs ingen till svars för det?






Ja, vad fan...
Vi är långt från hojar nu.

...och samtidigt inte. Precis samma flathet som gör att vi accepterar att bli upplurade på läktaren av våra politiker gång på gång är också det som gör att motorcyklismen befinner sig i en så undanträngd position.


Vi sväljer för mycket skit, vi litar på att andra vet vad dom talar om och fattar beslut ikring, vi tar för mycket för givet.

Fick jag önska något för 2019 och framtiden så är det att vi slutar vara så flata, att vi inte godmodigt låter oss shaftas gång på gång och att vi kräver svar och ansvar av politiker, folkvalda och tjänstemän.

Det taskspeleri vi sett under hösten och fram tills nu - som kallas regeringsbildning, kan bara initieras av politiker som är trygga med att väljarkåren glömmer fortare än en guldfisk.

Jag önskar så att det inte vore så. Att det sker en vändning. Att vi alla kommer ihåg det som hände, alla turer, löften, försäkringar, utfästelser och falskhet.

Kom ihåg! Ända in i det jävla kaklet!!!
Ett problem lär ju vara att det inte är lagligt möjligt att utkräva ansvar från politiker och tjänstemän. Det enda som till synes händer när en politiker tabbar sig är sparkning uppåt i leden, eller ut i näringslivets styrelserum. Vi ser inga kännbara skadestånd eller fängelsestraff, ens för brottsligheter som äventyrar rikets säkerhet och är rent livsfarliga för oss medborgare.
Något säger mig att det politiska spelet är riggat till vår nackdel.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Dom här två nyheterna borde skakat om mycket mer än dom gjort:










https://www.chalmers.se/sv/institutioner/see/nyheter/Sidor/Ekologisk-mat-samre-for-klimatet.aspx



Det är typ 2 av de viktigaste pelarna i vår miljö- och energipolitik som faller.
SÅ DET DÅNAR!

Eller, borde dåna.
Politiken på detta område har i decennier tillåtits vila på känslor och antaganden.
Vi har styrt om skutan åtskilliga gånger. Från Brasiliansk fuletanol till ändå fulare palmolja. Vem betalar? Vi konsumenter, så klart.
Vilken nytta har det fört med sig? Ja, säg det.

Pumplagen utarmade landsbygden, och nu säger facit att hela projektet var till nackdel för miljön. Varför ställs ingen till svars?

Vansinnet tillåts fortsätta med Reduktionslagen - som nu visar sig vara helt kontraproduktiv. https://www.regeringen.se/rattsliga...-av-biodrivmedel-i-bensin-och-dieselbranslen/

"Politikergissning", är det något att styra ett land med?
Varför ställs ingen till ansvar?

När det gäller ekologiskt odlade livsmedel är det ändå mer känslor inblandade, med söta Jerseykossor på bild som kesar ihop med storögda sälar på samma evigt gröna äng. Typ.

Varför ställs ingen till svar?!


Låt mig visa ett par bilder jag tog i somras, och som säger så mycket om vad som är fel i landet idag:

6RQwgxa.jpg


En trailer från PostNord, avställd på en rastplats över helgen.
Ett tränat öga ser att det är en trailer utrustad med "Walking Floor" - alltså en självavlastande trailer som liksom tippar av lasten utan att behöva höja korgen.

Varför kör Posten en sådan trailer?
Ja, det kan man fråga sig. Den går inte med paket, kan jag försäkra.

Den drar sopor. Japp. PostNord kör avfall från utlandet, för att eldas upp i svenska sopugnar.

Varför? För att det är bra business, så klart! Hämta sopor runt om i Europa och kör upp dem till Sverige för att elda upp dem här. Bra pengar för speditören, bra pengar för den kommun som tar emot dem.
Bra för miljön...?
Det säger somliga, andra säger tvärt om. Det bärande argumentet synes vara att vi i Sverige är så sanslöst duktiga på att "utvinna energi" ur andra länders sopor.
Slaggen, flygaskan och dioxinet ur skorstenen hamnar dock här och i Östersjön och gör fisken ändå mer oätlig.

En humanitär sopmakt, kanske?


Varför är trailern så smutsig?
PPu2slT.jpg


Tja, det är söligt att lasta blöt, osorterad gegga med skopa. Hur man skall få fyr på och "utvinna energi" ur den såsen är svårt att förstå.


Vad är det som läcker ur trailern och ner på marken?
Liksaft! Så luktar det i vart fall. Trailern är fullastad med sopor, och står avställd över helgen på en av Trafikverkets rastplatser. Gissa hur många andra som kunde nyttja rastplatsen den helgen...?

Var är dragbilen och chauffören?
Ha ha - han står 100 meter därifrån, i lovart.
Han låtsas inte ha kännedom om trailern, han kan heller inte med stanken.
Dom som försöker konfrontera honom får vända tillbaka utan resultat.
Han är Makedonier, talar lite Bulgariska, lite ryska men mest det som en gång hette Serbokroatiska.

Just det! Vad gör han ens i Sverige? Varför drar en makedonier (utanför EU) utklädd till bulgar en svensk trailer med bulgarisk dragbil i skytteltrafik mellan Sverige och Norge månader i sträck?

Det finns inget som helst lagligt stöd för sådan trafik. Ändå rullar det på, vecka efter vecka, månad efter månad.
Ni har sett dekalerna bak på en del lastbilar: "Föraren av denna bil betalar skatt i Sverige"
Är det så illa? Behöver sådant påpekas?
Japp.
I själva verket är det värre än så.

Många - skrämmande många av de lastbilar vi ser på våra vägar bemannas av personer som inte skattar någonstans, och som ingen skattar för. Ingen betalar något som liknar arbetsgivaravgifter, ingen gör några pensionsavsättningar.
Ingen.
Gör.
Något.

Förmedlarens/bemanningsbolagets/ligans totala lönekostnad är det som föraren får i handen.
500 € för somliga, 300 € för andra. Per resa?
Nix, per månad.

Mer är det inte. Himla enkelt att driva åkeri på sådana villkor.
Inte undra på att sanktionsavgifter om SEK 40,000.- och mer kommer in på rätt konto utan minsta tjafs inom en timme om någon Polis till äventyrs skulle stoppa ett sådant ekipage, och förstå vilka frågor han eller hon skall ställa... Det är angeläget att få ut bilen i trafik så snabbt som möjligt - det dröjer ju ändå åratal innan man blir stoppad igen.


Ja, sådana ekipage är baserade i Sverige, kör svensk inrikestrafik månader åt gången och ja, även för PostNord.
Dessa är dock duktiga på att hantera undantagen i cabotagelagstiftningen, där passage över gräns ger ett antal nya fria inrikeskörningar, lagligt. Därför kör PostNord sopor.
För att kunna skicka fler bulgariska chaufförer över gränsen till Norge, så att dom kan göra fler inrikesresor i Sverige.


Var det så våra politiker hade tänkt? Att Kungliga Postverket skulle bli ett sopåkeri?
Eller tänkte man inte?

Varför tvingas ingen ta ansvar?


Det som en gång var Postverket, kungligt i begynnelsen, statligt fram till för 20 år sedan, hade faktisk integritet i kraft av att vara ett statligt verk med anor tillbaka till tidigt 1600-tal, men är idag sämsta sortens cabotageryttare som inte klarar av att göra någonting rätt.

Det är lätt att peka på den nu redan 10 år gamla, och redan då helt vansinniga sammanslagningen av det nästan helt friska Posten AB med den dödssjuka patienten Post Danmark, men grundskottet sattes redan 15 år innan dess - när brevmonopolet upphörde. Plötsligt konkurrensutsattes det statliga Postverket, och det av nischaktörer som tilläts plocka russinen ur kakan och bara köra det man kunde tjäna pengar på.
Hos Posten blev bara det omöjliga kvar, tillsammans med det explicita kravet att all A-post skulle befordras över natt, överallt.

Varför tvingas ingen svara för felen som begåtts?


Oh, ja just det - när brevmonopolet upphör kan vi ju inte låta en av dessa konkurrende aktörer hålla på med kassaärendena.


Enter Svensk Kassaservice. Som ett dotterbolag skulle Svensk Kassaservice sköta sådant som postkontoren gjort tidigare.
Ungefär 5 år höll experimentet på, sedan tog man ner skylten. Kommer ni ens ihåg, trots att det bara är 10 år sedan?

lFFZMtO.jpg


Hur många miljarder gick upp i rök där?
Varför får ingen betala för dessa vansinniga felgrepp?


Lite färre än 100 av dessa kontor togs över av Nordea.
Nordea, som uppstod ut Nordbanken, som bildades ur PK-banken - det statliga alternativet.
Ni tror jag skämtar? Nej, DDR-Sverige hade en statlig bank som efter en rad fusioner hette Post- och Kreditbanken.

PonXrET.jpg


PK-banken låter idag som ett hysteriskt skämt, men nej.

Av de 65 MILJARDER av skattepengar som gick in i "bankakuten" gick 63 MILJARDER åt till att återkapitalisera Nordbanken, alltså dagens Nordea.

...dagens Nordea alltså, som tilläts tacka för sig och flytta till Finland med dessa svenska 63 skattemiljarder förra året, utan krav på återbetalning.

Ställs någon mot väggen?

En annan aktör som inte kunde reda ut sin situation var Götabanken. Gota Bank på nyspråk.
Hur kunde det gå så illa?

Ja, hur kunde det...
Detta är INTE Galenskaparna/After shave eller någon annan humorgrupp som gör en svidande satir - detta är banken själv som marknadsför sig. (internt, vill jag minnas - någon kick-off eller så, "för att motivera och inspiriera".

Tvingades någon ta ansvar?


Vi glömmer, vi glömmer, vi glömmer.
Det är politikernas smala lycka, och troligen vår eget enda sätt att behålla förnuftet själva: att glömma, aktivt förtränga vansinnigheterna vi utsätts för.
Men det är fel!

Vi borde ifrågasätta mer, tvinga våra politiker till svar - och ansvar.
Vi kan bara bli bättre om vi drar lärdom av misstagen vi gör.
Tillåts vi glömma dem, tillåter vi andra att komma undan, då inrättar vi bara ett misstagens perpetuum mobile.

Låt oss titta på något som pågår just nu; "enkla jobb".

Det råder en skriande brist på "enkla jobb" i landet.
Ingen har visserligen lyckats exemplifiera "enkla jobb" i just Sverige, men det är närmast symptomatiskt för den svenska debatten...

Märkligt...

Sedan jag gick i grundskolan, och det är snart 50 år sedan, så har mantrat gått: "vi måste utbilda oss".

Det har varit nationens enda chans till överlevnad. Andra kan göra de billiga, enkla arbetena.
Vi måste satsa på att klättra på förädlingsstegen. Av produkter, tjänster och - oss själva.
Vi kan bara överleva om vi ligger steget före. Vi är små, vi har ett högt kostnadsläge - vi måste vara bäst på det vi gör.

Det var "harder better faster stronger" långt innan Daft Punk fick sitt första färgpiano.

Staten, genom samtliga regeringar, har sedan början av 70-talet fört en politik som leder till att "enkla jobb" drivs ut ur landet.

Detta har inte bara varit en bieffekt till andra mål, utan faktiskt i stora stycken varit själva avsikten - att "förädla" den svenska industrin och näringslivet - för att stå rustad för framtiden.


Vi har aktivt bedrivit en arbetsmarknadspolitik, en skattepolitik, en miljöpolitik och en utbildningspolitik som under nästan ett halvt sekel syftat till att driva bort "enkla jobb" ur landet.
Minns gymnasiereformen som skulle ge ALLA, även elever på yrkesprogrammen högskolebehörighet, vare sig man ville eller kunde, medans yrkesprogrammen sattes på undantag.


Nu är det "enkla jobb" vi behöver...



Jag säger inte att det är fel med enkla jobb, men i så fall har alla andra politiker haft helvittes fel i 50 år, och kanske rent av styrt landet i fördärvet genom att ensidigt satsa mot stjärnorna...?


Varför ställs ingen till svars för det?






Ja, vad fan...
Vi är långt från hojar nu.

...och samtidigt inte. Precis samma flathet som gör att vi accepterar att bli upplurade på läktaren av våra politiker gång på gång är också det som gör att motorcyklismen befinner sig i en så undanträngd position.


Vi sväljer för mycket skit, vi litar på att andra vet vad dom talar om och fattar beslut ikring, vi tar för mycket för givet.

Fick jag önska något för 2019 och framtiden så är det att vi slutar vara så flata, att vi inte godmodigt låter oss shaftas gång på gång och att vi kräver svar och ansvar av politiker, folkvalda och tjänstemän.

Det taskspeleri vi sett under hösten och fram tills nu - som kallas regeringsbildning, kan bara initieras av politiker som är trygga med att väljarkåren glömmer fortare än en guldfisk.

Jag önskar så att det inte vore så. Att det sker en vändning. Att vi alla kommer ihåg det som hände, alla turer, löften, försäkringar, utfästelser och falskhet.

Kom ihåg! Ända in i det jävla kaklet!!!

Tack för ett bra inlägg.

Hoppas man får chansen att bjuda herrn på en fika någon dag. Har på känn att det finns mer att lära här :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Svensk politik svänger fortare än en hockeymatch i norrettan...Nu ska flygskatten helt plötsligt INTE avskaffas eftersom svetsaren tyvärr ser ut att behålla makten med stöd av MP och de maktsugna avhopparna från Alliansen.

MP vädrar morgonluft och är inte sena att kalla till presskonferens där dårarna till partiledare minsann deklarerar att flygskatten blir kvar "eftersom den har varit en enorm framgång"...

Hur var det nu med nya ord...? "Miljöpartistisk sanning" skulle kunna vara att upprepa ett falskt argument om och om igen tills åhöraren tror att det är sant...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Spot on Notrightrider!

Jag vet hur man får fyr på soporna från släpet för övrigt, man skickar ner några bildäck i pannan. Det lärde jag mig när jag gjorde ett jobb på ett av Sveriges största fjärrvärmeverk för något år sedan. It’s funny because it’s true.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Raderad medlem 51742

Guest
Geten...

...till trädgårdsmästare?

Daniel Hell-Den tyx vara på tapeten som infrastrukturminister.

https://www.expressen.se/nyheter/omstridd-mp-politiker-pekas-ut-som-minister/
Det går bra nu...

Dags att köpa på sig ett gäng motorcyklar och en cistern med bensin så man klarar sig resten av livet och sedan flyga under radarn så gott det går, alternativt flytta utomlands. Jag vågar inte ens tänka på vad den karln kan ställa till med när han börjar skapa direktiv åt Trafikverket. DETTA FÅR INTE HÄNDA! :huvet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
PostNord kör avfall från utlandet, för att eldas upp i svenska sopugnar.

Vi vanliga dödliga kallar det Kina-paket, som försvunnit :D :arsele

Varför? För att det är bra business, så klart! Hämta sopor runt om i Europa och kör upp dem till Sverige för att elda upp dem här. Bra pengar för speditören, bra pengar för den kommun som tar emot dem.
Vi har för lite sopor här i landet för att driva våra, riktigt effektiva, värmeverk. Det är sant. Vi är för bra på att återvinna saker, så vi är "tvugna" att importera sopor.
Skulle vi göra som förr och mata på allt skräp i brännbart skulle det inte vara ett problem, men nu skall det ju sorteras ut det ena å det andra ur brännbart högen. Så det blir för lite kvar.
Är det miljövänligt..... Nej, f*n heller. Men för att upprätthålla en viss måtta av civilisation (varmt vatten) så låtsas vi som det.
Vi borde egentligen bara använda kallt vatten. Det går lika bra att duscha i kallt vatten, dessutom använder man mindre vatten då (Denna idé får MP gärna marknadsföra som en av deras största slogans inför nästa val).

Sen kan man ju alltid undra hur vettigt det är miljömässigt att samla in plast. För att:
-Lagra den, exportera den till Gotland, elda upp den i cementas fabrik.
-Exportera den till baltländerna där den långtidsförvaras på öppna tippar.
(Vi har inga andra vettiga sätt att bli av med plasten. Ja det vore väl då att elda den i värmeverk och rena röken då...)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top