Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
I Norrbotten har vi ett gigantiskt elöverskott med vår vattenkraft och ändå ska man anlägga stora vindkraftparker.
60% exporteras till Finland och Norge, Finland ska dessutom bygga ett nytt kärnkraftverk i norra finland så exporten dit kommer upphöra.

Hade ett snack med några från energimyndigheten om det här och argumenterade för den stora koronaförlusten att transportera vår el söderut i och med att vi har 400 kv som max i Sverige. Dom menade att det var ju bara ett par procent....rätt dumt argument för om vi säger 4 procent så innebär det ju att 4 av 100 vindkraftverk kommer försvinna av bara överföringen och måste kompenseras med fler vindkraftverk, istället för att sätta vindkraften där den behövs och minimera den förlusten.

Utanför Piteå byggs Europas största onshore-park, 1100 vindkraftverk. Så snart har ni ännu mer el att transportera till oss i söder. :)

https://svevind.se/Markbygden
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, varför inte på Södermalm där miljöpartisterna bor. Där finns heller ingen utsikt som kan bli förstörd.

Kniv-söder måste ju vara helt underbart att studera för någon som forskar i politiska sympatiers geografiska utbredning. Först hardcore-kommunism med allt teaterfolk, alla gamla Centralamerikanska gerillakrigare i sin nya fristad och alla andra stenkastanda AFA-sympatisörer. Sedan ganska snabbt glida över i någon slags halvflummig och loj hipster-liberalism bland alla frisörer, baristas och andra Scrambler-åkare med uppvikta jeans. För att sedan svänga över i svår miljöpartistisk underkastelse bland brajrökande Christianiacyklister klädda i det senaste modet från second hand butiken.

Men utan tvekan, varför utreds inte Tantolunden, hela jävla Djurgården, Gärdet, Hagaparken och andra öppna ytor inom Hufvudstaden som tänkbara "sajter" för vindkraftverk...? Varför ska vi som är glesbygdsbor straffas med "horizon pollution" och inte de som bor i staden, de som faktiskt hävdar att de förbrukar den elektricitet som produceras...? Och tänk bara hur låga elnätsavgifterna blir då vi snackar hundra meter kabel istället för hundra mil kraftledning...!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
I Norrbotten har vi ett gigantiskt elöverskott med vår vattenkraft och ändå ska man anlägga stora vindkraftparker.
60% exporteras till Finland och Norge, Finland ska dessutom bygga ett nytt kärnkraftverk i norra finland så exporten dit kommer upphöra.

Hade ett snack med några från energimyndigheten om det här och argumenterade för den stora koronaförlusten att transportera vår el söderut i och med att vi har 400 kv som max i Sverige. Dom menade att det var ju bara ett par procent....rätt dumt argument för om vi säger 4 procent så innebär det ju att 4 av 100 vindkraftverk kommer försvinna av bara överföringen och måste kompenseras med fler vindkraftverk, istället för att sätta vindkraften där den behövs och minimera den förlusten.

Jag skulle tro att det förutom vindlägen till stor del handlar om utrymmesskäl som gör att parkerna hamnar där de hamnar map de avståndskrav som finns till både bebyggelse och mellan respektive verk.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Kniv-söder måste ju vara helt underbart att studera för någon som forskar i politiska sympatiers geografiska utbredning. Först hardcore-kommunism med allt teaterfolk, alla gamla Centralamerikanska gerillakrigare i sin nya fristad och alla andra stenkastanda AFA-sympatisörer. Sedan ganska snabbt glida över i någon slags halvflummig och loj hipster-liberalism bland alla frisörer, baristas och andra Scrambler-åkare med uppvikta jeans. För att sedan svänga över i svår miljöpartistisk underkastelse bland brajrökande Christianiacyklister klädda i det senaste modet från second hand butiken.

Men utan tvekan, varför utreds inte Tantolunden, hela jävla Djurgården, Gärdet, Hagaparken och andra öppna ytor inom Hufvudstaden som tänkbara "sajter" för vindkraftverk...? Varför ska vi som är glesbygdsbor straffas med "horizon pollution" och inte de som bor i staden, de som faktiskt hävdar att de förbrukar den elektricitet som produceras...? Och tänk bara hur låga elnätsavgifterna blir då vi snackar hundra meter kabel istället för hundra mil kraftledning...!
Först tänkte jag spontant att nu ska det hackas på Södermalm igen.
Sen insåg jag att det tammefan är spot on.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag behöver köpa en pepparkaksform, "Pepparkaks-sheladyn", jag har sökt överallt men ej hittat!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu verkar det ju faktiskt hända grejer trots det politiska dödläget. Den nya budgeten som drevs fram av M och KD planerar tydligen att slopa MP's så kallade extra flygskatt från och med 1 juli 2019. Jag tackar och tar emot då det innebär en besparing på många tusenlappar per år för en sådan som mig som bor i svensk glesbygd men jobbar över hela världen.

Det råder inte heller någon tvekan om att denna extra flygskatt kommer att gå till historien som ett mycket dåligt exempel på hur det kan gå när fundamentalister tillåts fatta beslut som baseras på dåliga antaganden istället för faktisk vetenskap. Planen var ju att vi svenskar skulle välja andra alternativ än flyget. Men under den tid som denna extra skatt har funnits så har SAS och Norwegian såväl som de stora charterbolagen TUI och Ving haft fler resenärer än någonsin förr...Starkt jobbat, Frigolit, Romson och Lövin.

Jag hoppas fortfarande på extraval för jag är övertygad om att detta tramsparti i så fall ryker all världens väg. Så kanske vi äntligen kan få en regering som inte demonterar den svenska glesbygden eller den svenska industrins konkurrenskraft...?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det råder inte heller någon tvekan om att denna extra flygskatt kommer att gå till historien som ett mycket dåligt exempel på hur det kan gå när fundamentalister tillåts fatta beslut som baseras på dåliga antaganden istället för faktisk vetenskap. Planen var ju att vi svenskar skulle välja andra alternativ än flyget. Men under den tid som denna extra skatt har funnits så har SAS och Norwegian såväl som de stora charterbolagen TUI och Ving haft fler resenärer än någonsin förr...Starkt jobbat, Frigolit, Romson och Lövin.

Schhhh inte så högt, det lurar gröna infiltratörer i varje vrå av internet. Jag menar, det där är ju strikt logiskt ur MPs synvinkel endast ett incitament om att höja skatten ytterligare. Tänk på att de hade haft ännu fler resenärer utan denna rädda-världen-skatt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tycker man skall beskatta bränslet till diskussionen istället, dvs straffbeskatta miljöpartiet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top