Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Men du förstår, med avregleringen av elen så har det blivit mycket billigare för konsumenten... :7peta :fakta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men de flesta bolag ger dig möjligheten, mot en ersättning naturligtvis, att välja bort fossila bränslen.
Det har jag gjort och eftersom jag värmer huset med sol på sommaren och pellets på vintern så märks det inte på elräkningen. De fasta avgifterna är så höga och min elförbrukning så låg att en halvering av förbrukningen ger mig pengar till en extra öl på krogen ungefär...

Ja men det är ju så inne med elbilar laddade från bensinmotorn i "hybriden" eller hemma och på jobbet.
Vad är grön EL ! Jo det är tex kolkraftel som kolkraftverket köpt utsläppsrättigheter för !
Konsument verket håller på att se på marknadsföringen av grön el.
Vilka elektroner som far genom ledningarna hemma ja det är ingen skillnad på dom.

https://www.konsumentverket.se/aktu...anskar-miljopastaenden-i-reklam-for-sparande/

Nu väntar jag bar på konsumentverkets granskning av "Miljöpartiet de gröna" :D
https://en.wikipedia.org/wiki/Green_Party_(Sweden)

Får väljaren vad väljaren röstar på ? Tågresor istället för flyg / flyg business klass.

Till sist för bortåt 20 år sedan var fördelningen av koldioxidutsläppen i USA
Industrielll användning ca 25%
Uppvärmning ca 25%
Elkraftproduktion ca 25%
Kollektivtrafik (fartyg, flyg, lastbilar, bussar, tåg ) ca 15%
Personbilar ca 10%

Nu har Lövin varit i Bryssel och kommit fram till Personbilarna orsakar 15% av GW.
Så nu ska personbilsutsläppen minskas med 35%.

Men då återstår ca 95 % av alla utsläpp.
Inte kommer 95 % kvar att rädda klotet från värmedöden !

Som jag ser finns det bara en lösning, koldioxidutsläppen orsakas av konsumenter.
För utan konsumenter, inga producenter.
Så det gäller minska antalet konsumenter.
Avskaffa allt stöd till barnfamiljer.
Men det går inte, viktiga väljare.
Så därför har vi bara några 100år kvar....
Som jag ser det.
Demokratin leder till en snabb utveckling mot slutet !

PS. En tänkande miljöpartist ställde sig frågan, hur ska man täcka in skatten på fossila bränslen, en betydande post i statsbudgeten. När alla kör elbilar.
Mitt förslag är en energiskatt på ca 5kr/kWh. På all hushållsel / kontorsel !
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En massa bortklippt

PS. En tänkande miljöpartist ställde sig frågan, hur ska man täcka in skatten på fossila bränslen, en betydande post i statsbudgeten. När alla kör elbilar.
Mitt förslag är en energiskatt på ca 5kr/kWh. På all hushållsel / kontorsel !

Halverade riksdagsarvoden och indragna flyg- och taxiresor för de folkvalda. Det första vore bra vilket som men det andra handlar trevligt nog om leva som man lär. Eller iaf påstår sig vilja lära andra.

Om tåg och buss ska duga åt pack och pöbel, nåja kreti och pleti så kan det nog duga utmärkt åt de folkvalda.
För det kan väl inte vara så att de liksom är en aning mer jämlika än andra?

Apropå skatten. Är det inte lika bra att damma av Hasse & Tages "ide":

A: Hur mycket tjänade ni förra året?
B: Har mycket betalade ni i skatt?
C: Har ni något kvar?
D: Skicka i så fall in det!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja elen du får ut i uttaget hemma går inte att skilja från "rent" producerat liksom hundralappen i din plånbok kan vara ärlig eller komma från svartjobb, rån eller något annat oärligt.

Tage Danielsson hade verkligen behövts i den här debatten. Saknad... :(
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja elen du får ut i uttaget hemma går inte att skilja från "rent" producerat liksom hundralappen i din plånbok kan vara ärlig eller komma från svartjobb, rån eller något annat oärligt.

Tage Danielsson hade verkligen behövts i den här debatten. Saknad... :(

Ja det där är festligt, mitt elbolag garanterar mig 100% solkraft eller vindkraft för ett påslag. Att de får komma undan med den falska marknadsföringen är helt otroligt. Men de flesta är dumma nog att gå på det. :)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fick en elräkning i dag. Där stog det att 41% av elen jag köper kommer från fossila bränslen. Så när vi ska köra elbilar så kommer väl en stor del av energiförbrukningen att komma från kolkraftverk i stället för från bensin. Vilken miljövinst.

Låter lite märkligt. Vilket elhandelsbolag har du?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Halverade riksdagsarvoden och indragna flyg- och taxiresor för de folkvalda. Det första vore bra vilket som men det andra handlar trevligt nog om leva som man lär. Eller iaf påstår sig vilja lära andra.

Om tåg och buss ska duga åt pack och pöbel, nåja kreti och pleti så kan det nog duga utmärkt åt de folkvalda.
För det kan väl inte vara så att de liksom är en aning mer jämlika än andra?

Håller med.

Det första skulle också göra att incitamenten till att vilja bli politiker förskjuts mot själva politiken. Man skulle sas få politiker som i större utsträckning verkligen vill bli politiker(jag vill inte ha en enda iofs) när den feta lönechecken inte är där som faktor pss.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som sagt, Lennart Larsson hade rätt. Hela tiden.

Så d-a sjukt !
[quorte]De vill satsa 1 miljard kronor på att bygga ut cykeltrafiken i Stockholm – och vill göra stan helt utsläppsfri till 2030. [/quote]

Hur kan man man gå på det här !
För ett utsläppsfritt Stockholm innebär att all konsumption upphör.

Ska Miljöpartiet tömma Sthlm på folk. Ungfär som Röda Khmererna gjorde
tömde Phnom Penh på invånare ? !

Ja det skulle inte förvåna mig, partiet kan ju lätt byta namn till marxistiska partiet, mp.

Eller är utsläppsfritt Sthlm bara på låssas, alla utsläpp sker utanför Sthlm ?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Halverade riksdagsarvoden...
I vilka annra sammanhang har man sett att låg lön leder till att människor med mycket hög kompetens söker jobben? Det ska förstås vara ett mycket välavlönat jobb att vara riksdagsledamot. Däremot ska det rimligen finnas objektiva kompetenskriterier, så att karismatiska kändisar, fotbolsspelare och andra inte kan väljas in. Eller:

https://www.di.se/nyheter/miljopartisten-hann-inte-falla-upp-bordsskivan-missade-omrostningen/
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
I vilka annra sammanhang har man sett att låg lön leder till att människor med mycket hög kompetens söker jobben? Det ska förstås vara ett mycket välavlönat jobb att vara riksdagsledamot. Däremot ska det rimligen finnas objektiva kompetenskriterier, så att karismatiska kändisar, fotbolsspelare och andra inte kan väljas in. Eller:

https://www.di.se/nyheter/miljopartisten-hann-inte-falla-upp-bordsskivan-missade-omrostningen/
Det är löjligt svårt att identifiera sig och förstå "vanliga" människors vardagsproblem om man tjänar en 4-5 ggr så mycket, eller mer. Lägg därtill kostnadsersättningar för vardagskostnader och såvitt jag förstår i praktiken fria resor, så är det inte lätt att ens symboliskt ställa sig i Berit och Berras skor.
Bäst vore om politiker behöll sin ursprungliga lön och får det stöd som behövs för att riksdagsvardagen skall fungera. Det skulle också minska viljan att kompromissa sig kvar i riksdagen till varje pris. Riksdagsarvode tillbaka till Usk eller något annat "välbetalt" jobb, helst inte.

Not sent from an I-Thing
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det är löjligt svårt att identifiera sig och förstå "vanliga" människors vardagsproblem om man tjänar en 4-5 ggr så mycket, eller mer.
Du börjar med en falsk premiss, vilket gör resten av resonemanget meningslöst/falskt.

En människa som har en månadslön som är dubbelt så hög som genomsnittet (en riksdagsledamots lön är dubbelt så hög som genomsnittet för alla som har månadslön i Sverige) kan inte förstå de problem som människor med genomsnittliga löner har, skriver du. Det kanske är din personliga erfarenhet, men den stämmer ju inte med vad som är sant om hela populationen i Sverige.

Därför ska människor som behöver vara bra på mentalisering/perspektivtagande ha en lön som motsvarar genomsnittet? Länder där riksdagsledamöter har sådana löner, hur ser det ut med solidaritet, rättvisa och välfärd där?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eller är utsläppsfritt Sthlm bara på låssas, alla utsläpp sker utanför Sthlm ?

Baserat på egna erfarenheter så har jag sedan länge dragit slutsatsen att miljöpartister och väldigt många stockholmare faktiskt har en sak gemensamt - man kan gärna låta illa och svina ner, bara det inte sker på ens egen gård. Kanske därför som detta tramsparti är så pass stort i hufvudstaden...?

I vilket fall som, det blir intressant att se hur vissa grannkommuner - med allt annat än obetydliga industrier och företag - reagerar på dessa storslagna planer...
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Bäst vore om politiker behöll sin ursprungliga lön och får det stöd som behövs...
Hur mycket tycker du att de som ”stödjer” de otillräckligt kompetenta politikerna ska tjäna? Mer än politikerna? Mer än genomsnittet? Vilken kunskap om samband mellan lön/kompetens ska man använda när man fattar det beslutet? Sin egen erfarenhet? Sin magkänsla? Vad vetenskapligt genomförda studier säger om saken?

Vad jag är ute efter här är förstås det som så ofta går att läsa både här och på andra håll där människor med ringa formell utbildning håller till och löser problem med Alexanderhugg: kunskapsförakt, bildningsförakt och rädsla för ett upplevt framväxande expertsamhälle som man känner sig exkluderad ifrån.

Det har jag visserligen förståelse för, men när man samtidigt ser att kariskamtiska människor som säger sig representera de som känner sig utanför (som t. ex. Trump och Brasiliens högerextrema skräckfigur Jair Bolsonaro som ser ut att bli deras näste ledare) är det viktigt att ta ett par steg tillbaks, andas djupt och försöka dra rimliga slutsatser istället för att polarisera och tro att allt som är svårt att förstå beror på en konspiration.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ett elhandelsbolag som inte köpt utsläppsrättigheter för all elen.
Eller ett utländskt bolag som inte kan ljuga som svenska bolag.

Vaa? Nej handeln med utsläppsrätter sker ju mellan företag som släpper ut koldioxid och som fått utsläppsrätter tilldelade. EU har ett gemensamt system såvitt jag vet för den handeln.
Utsläppsrätter köper man fö inte för el utan för utsläpp, där 1 utsläppsrätt motsvarar utsläpp av 1 ton CO2. Hos de företag som omfattas av systemet måste då de faktiska utsläppen backas upp av motsvarande antal utsläppsrätter.

Du kanske menar ursprungsgarantier.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vaa? Nej handeln med utsläppsrätter sker ju mellan företag som släpper ut koldioxid och som fått utsläppsrätter tilldelade. EU har ett gemensamt system såvitt jag vet för den handeln.
Utsläppsrätter köper man fö inte för el utan för utsläpp, där 1 utsläppsrätt motsvarar utsläpp av 1 ton CO2. Hos de företag som omfattas av systemet måste då de faktiska utsläppen backas upp av motsvarande antal utsläppsrätter.

Du kanske menar ursprungsgarantier.

Det jag sett är att man handlar med utsläppsrättigheter.
Varje LAND tilldelas utsläppsrättigheter av EU.
Men Sverige får mycket fler utsläppsrättigheter än Sverige behöver.
Därför säljer Sverige utsläppsrättigheter till behövande med tex kolkraftverk.
För övrigt är det inte bara jag somn räknar med att det är konsumptionen som styr utsläppen.
Det gör faktiskt Konsumentverket också i år 2018.
(Vi kan vänta med att det ändras ! genom politiskt ingripande ! Har hänt förr)
Naturvårdsverkets 11 ton / person i Sverige ser vi också vissa skillnader.
https://www.svd.se/varenda-manniska-raknas-for-klimatet
Sveriges konsumtionsbaserade utsläpp av växthusgaser motsvarar cirka 11 ton per person och år.
från
https://www.naturvardsverket.se/Sa-.../Konsumtionsbaserade-utslapp-av-vaxthusgaser/
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top