Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror underlaget för ett "Per Gahrton miljöparti" är mellan 5 och 10%.
Just nu är MP rätt långt från både den ideologin och det underlaget.
Jag gissar också att "Gahrton-MP" inte ville sitta i regering utan vara ett oppositionsparti med fokus på just miljön oavsett regering.
Men det är just en gissning. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Spillde lite kaffe här... :lol men man kan säga mycket utom "kvinnlig"; vilket av någon anlending är tvingande rekvisit i denna roll. De kanske borde ha minst TRE språkrör?

Ja kanske det, han, hon och en könsneutral! :tummenupp :D

Fast om det är jämlikhet man är ute efter vore väl de bäst lämpade man ska leta efter? :va
Och det oavsett kön, men också hudfärg, religion, ålder och annat som kan vara diskriminerande...
men så är det tyvärr inte med symbolpolitik... :(

Synd att vi inte är tyskar längre, då en ljus framtid är en bättre än den amerikanska betydelsen... :hej
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har Extinction rebellion dragit igång aktioner i Stockholm för att markera att dom inte tycker om Preems utbyggnad i Lysekil. Dom har, enligt bilderna i DN, bland annat stängt av en hel del cykelbanor, tex några som är några av Sveriges mest trafikerade, i miljöns namn. I Gefle Dagblad finns det en artikel om Gästriklands starke man i gruppen, en kille i Jädraås. Han poserar i artikeln med skyltar om förbud mot koldioxidutsläpp mm, och berättar glatt om hur Greta stöttar dom. Lustigt nog så äger han en Skoda Octavia kombi, 1.6l från 2004, och till den har han ett släp. Jag såg ju mer paketcykel och elbil framför mig, eller att han åkte buss överallt?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min morgontidning innehåller en mycket träffsäker analys av MP, gjord av en tvättäkta gråsosse...

bb071a8b2bfa4dcfb4d3d93298b4fba1.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
SVT tar upp hur bra laddhybrider är egentligen, det börjar vid ca 20:20: https://www.svtplay.se/video/28047894/aktuellt/aktuellt-8-sep-21-00-4?start=auto

MP står och försvarar SUVar på >2ton och som drar närmare litern milen när batteriet är slut :huvet

SVTs reporter skrev:
Den här lilla Volvon drar 0,4l/mil, och kan köras på 100% HVO, fossilfritt, klimateffektivt. Den här Volvon, en tvåtons SUV, har laddhybrid, men på landsväg drar den nästan 1 liter milen, men det är den som är miljöbil och får bonus.

Man kan ju också fråga sig hur trafiksäkert det är att driva igenom en politik som gör att det blir fler och fler bilar på 2-3 ton, som åker runt med rattsurfande latteslurpare bakom ratten?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med miljöpartilogik blir det naturligt att alla ska skaffa flygande bilar. Då slipper vi asfalten OCH köerna försvinner vilket sparar massor med energi.
Farsan hade tekniktidningar från 50-talet, där förutspådde dom ju att alla skulle ha flygande bilar nu, en mikro stor som en ingjuten klotgrill mitt i köket och ett litet kärnkraftverk i kvarteret :hihi Nästan ett rätt iaf, alla har en mikro, men med lite annan design :hihi Och det var ju rätt nära att det skulle stå små kärnkraftverk lite här och var, dom byggde ju tom Ågesta och Marviken.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
budgetförhandlingarna kommit överens om att utöka inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel. Den så kallade reduktionsplikten finns sedan 2018, men från nästa år ska takten ökas.

– Nu genomför vi den mest ambitiösa infasningen av förnybara drivmedel i världen, säger finansmarknadsminister och Miljöpartiets språkrör Per Bolund till TT.

Inrikestransporter står i dag för en tredjedel av utsläppen i Sverige. Och fram till 2030 ska de minska med 70 procent, vilket många bedömare anser vara ett tufft mål att nå.

– Med det här beskedet kommer vi att kunna nå målet. Det här är ett av de viktigaste styrmedlen som vi har för att minska utsläppen snabbt, säger Per Bolund.

– Det innebär att vi kan minska de totala utsläppen i Sverige med 14 procent på bara tio års tid.

För den som tankar kommer inget särskilt att märkas vid pumpen. Men biodrivmedel är dyrare än bensin och diesel och för att kompensera konsumenterna för detta har regeringen, C och L kommit överens om att pausa BNP-indexeringen under 2021 och 2022. Det är en omstridd extra uppräkning på två procent som av kritikerna kallas för överindexering.

– Vår bedömning är att tillsammans med att vi nu tar en paus i indexeringen, så blir det bara marginella prisförändringar, säger Per Bolund.

Exakt var bensinpriset kommer att hamna är omöjligt att säga. Priset styrs av många faktorer och beror inte enbart på skatter, utan även på marknadspriset för olja och biobränslen.

Att pausa BNP-indexeringen beräknas kosta statskassan 938 miljoner kronor 2021.

Även flyget kommer att tas in i systemet, om än mycket blygsamt till en början. Men 2030 är målet att det ska vara 27 procent biobränsle i flygtankarna.

Frågan är om biobränslet räcker till allt som efterfrågas.

– Vår bedömning är att det kommer att finnas kapacitet att producera de här drivmedlen. Det här är en otroligt viktig signal som näringslivet har efterfrågat. De har sagt att får vi bara långsiktiga villkor så kommer vi att göra stora investeringar i fabriker för biodrivmedel, säger Bolund,

Han hoppas på många nya jobb och att storskalighet i produktionen också ska få ned priset.

Sedan 2018 finns den så kallade reduktionsplikten, som tvingar drivmedelsleverantörer att minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel genom att blanda in mer och mer förnybara biodrivmedel.

I dag är reduktionsnivån för bensin 4,2 procent och 21 procent för diesel. Den nya överenskommelsen innebär att nivån för bensin höjs till 28 procent fram till 2030 och till 66 procent för diesel.

Reduktionsplikt införs även för flyget. Biojetutredningens förslag genomförs, vilket innebär reduktionsplikt på 0,8 procent 2021 som sedan ökar till 27 procent år 2030.

Förslaget införs under 2021, troligen vid halvårsskiftet.

Den nya förstärkta reduktionsplikten beräknas minska Sveriges totala utsläpp med nästan 14 procent till 2030.

För att kompensera konsumenterna för att biodrivmedel är dyrare än bensin och diesel har S, MP, C och L enats om att pausa BNP-indexeringen under 2021 och 2022. Energiskatten på bensin och diesel kommer därför enbart räknas upp med inflationen (KPI) under dessa två år.

Att pausa BNP-indexeringen kostar statskassan 938 miljoner kronor 2021.

Källa: Regeringen
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur kommer vissa äldre motorer reagera på detta?

Rme var ett helsike o kunde reagera så det blev som gröt i tanken.. Vet detta då vi fick ta slamsugare o suga ur 3m3 diesel Rme blandning i gröt form på hösten ur en av våra bränsle cisterner på gården.

Etanolen. Vad gör denna med alla gamla hojar/båtmotorer/gräsklippare/snöslungor/skotrar/elverk osv osv:va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur kommer vissa äldre motorer reagera på detta?

Rme var ett helsike o kunde reagera så det blev som gröt i tanken.. Vet detta då vi fick ta slamsugare o suga ur 3m3 diesel Rme blandning i gröt form på hösten ur en av våra bränsle cisterner på gården.

Etanolen. Vad gör denna med alla gamla hojar/båtmotorer/gräsklippare/snöslungor/skotrar/elverk osv osv:va

OM man fasar ut RME och går över till HVO borde det väl funka på dieselsidan tror jag. Jag kör iaf 100% HVO redan idag på 3 motorer från 1954-2012 med allt från daglig användning till uppstart 5ggr/år och det verkar funka så här långt.
På bensinsidan lär det bli värre. Min gammelhoj går redan på alkylat för att jag ska slippa riva förgasarna flera gånger per år men jag undrar vad 2-taktsolja tycker om 30% etanol i soppan med tanke på båtmotorn.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
SVT tar upp hur bra laddhybrider är egentligen, det börjar vid ca 20:20: https://www.svtplay.se/video/28047894/aktuellt/aktuellt-8-sep-21-00-4?start=auto

MP står och försvarar SUVar på >2ton och som drar närmare litern milen när batteriet är slut :huvet



Man kan ju också fråga sig hur trafiksäkert det är att driva igenom en politik som gör att det blir fler och fler bilar på 2-3 ton, som åker runt med rattsurfande latteslurpare bakom ratten?

Inför kei cars. Speciellt i större tätorter som tokholm.
 

Raderad medlem 51742

Guest
OM man fasar ut RME och går över till HVO borde det väl funka på dieselsidan tror jag. Jag kör iaf 100% HVO redan idag på 3 motorer från 1954-2012 med allt från daglig användning till uppstart 5ggr/år och det verkar funka så här långt.
På bensinsidan lär det bli värre. Min gammelhoj går redan på alkylat för att jag ska slippa riva förgasarna flera gånger per år men jag undrar vad 2-taktsolja tycker om 30% etanol i soppan med tanke på båtmotorn.

Undrar ifall kravet på inblandning gäller per bränsle eller räknat på totalen, dvs om producenterna skulle kunna kompensera en mer modest inblandning av etanol i bensin med en ökad andel HVO i diesel, i och med att det senare verkar vara ett mer utbytbart bränsle utan negativa egenskaper i jämförelse med etanol och RME. Beror ju på tillgången på HVO också, förstås.

EDIT: Såg nu följande formulering.
I dag är reduktionsnivån för bensin 4,2 procent och 21 procent för diesel. Den nya överenskommelsen innebär att nivån för bensin höjs till 28 procent fram till 2030 och till 66 procent för diesel.

Antar att det innebär att vi får stå ut med 28 procents etanolinblandning i bensinen eller finns det några andra realistiska förnybara alternativ på bensinsidan?
 
Last edited by a moderator:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu börjar kostnadslättnaderna för elbilar bli för dyrt i Norge: https://www.nrk.no/norge/utvalg-vil-fjerne-elbil-rabatten-i-bomringen.-1.15160349

Ja, det ser ju snyggt ut att allt är gratis/billigare med en miljöbil, när det inte är så många så att det spelar någon roll. Men som sagt, elbilar sliter ju lika mycket på vägarna (om inte mer med högre vikt och högre vridmoment), tar lika mycket plats (minst, eftersom det ofta är SUVar) osv, och någon måste betala det. Försvinner statens inkomster från bränsleskatten så kommer dom miljarderna tas någon annanstans. Högre skatter generellt kanske, dyrare el för alla, eller kanske ännu sämre vägunderhåll?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Antar att det innebär att vi får stå ut med 28 procents etanolinblandning i bensinen eller finns det några andra realistiska förnybara alternativ på bensinsidan?

Helt jävla otroligt att ett politiskt parti som bara har stöd av var tjugofemte svensk kan ha detta inflytande. På miljöpolitiken. På energipolitiken. På immigrationspolitiken. På de allra flests svenskars liv...

När kommer uppvaknandet...?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Alatalo.

Det beror till 100% på att socialdemokraterna är så maktgalna så makten före allt.. Skit samma hur det går bara socialdemokraterna får bestämma. Och då får ett litet skit parti med en hög veganrunkare helt plötsligt vågmästar roll o kan köra utpressning.

Få alla gamla grå sossar att rösta på vänstern istället så löser det en del bekymmer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu börjar kostnadslättnaderna för elbilar bli för dyrt i Norge: https://www.nrk.no/norge/utvalg-vil-fjerne-elbil-rabatten-i-bomringen.-1.15160349

Ja, det ser ju snyggt ut att allt är gratis/billigare med en miljöbil, när det inte är så många så att det spelar någon roll. Men som sagt, elbilar sliter ju lika mycket på vägarna (om inte mer med högre vikt och högre vridmoment), tar lika mycket plats (minst, eftersom det ofta är SUVar) osv, och någon måste betala det. Försvinner statens inkomster från bränsleskatten så kommer dom miljarderna tas någon annanstans. Högre skatter generellt kanske, dyrare el för alla, eller kanske ännu sämre vägunderhåll?

Känns igen.
Miljöbilar hade gratis gatuparkering några år i Göteborg. (Miljöpolitik, spelar ingen roll de är så få !)
Togs bort för parkeringsavgifterna minskade för mycket. (Nu går det inte ihop ekonomiskt längre !)
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Alatalo.

Det beror till 100% på att socialdemokraterna är så maktgalna så makten före allt.. Skit samma hur det går bara socialdemokraterna får bestämma. Och då får ett litet skit parti med en hög veganrunkare helt plötsligt vågmästar roll o kan köra utpressning.

Få alla gamla grå sossar att rösta på vänstern istället så löser det en del bekymmer.

Precis. Och det är därför jag vill ha en förändring i det parlamentariska systemet. Majoriteten ska regera. Dvs de största partierna får gå ihop tills dess att de har minst 51%. Det här med att partierna själva får välja vem de ska regera med, det är trams. Vi har röstat, vår vilja ska höras. Politikerna ska jobba för oss, inte vi för dem.

Så, så här hade mitt valresultat blivit 2018:

S: 28,3
M: 19,8
SD: 17,5%

Tillsammans får de 65,6% och får då regera. Enbart S och M får 48,1% och får alltså lägga till det tredje största partiet, i detta fall SD.

Så - då får de lösa sitt samarbete. Alla andra i Sverige måste samarbeta med människor som tycker annorlunda på till exempel sina arbetsplatser. Det måste politikerna också kunna lösa. Riktigt fånigt att fortfarande hålla på med att "nej vi kan inte samarbeta med X och Y, bara med Z".

På detta vis sparkar vi undan möjligheten för småpartier som har liten förankring bland de röstande att få ministerposter. Vill de påverka får de göra det i riksdagen, samarbeta med andra partier, eller helt enkelt finna sig i att deras politik inte passar stora delar av befolkningen.

OBS - jag förstår att det finns andra problem med detta, och jag är en smula raljant och svepande, det inte är så här enkelt. Men det känns skönt att kunna fundera på vad jag hade tyckt varit mer representativt för hur svenskarna har röstat.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top