Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Vet inte om det är rätt tråd egentligen men ämnet tangeras ju onekligen.

WTF liksom, så här fort trodde jag inte att det skulle gå, att detta skulle komma på sikt var väl ingen nobrainer men redan.

https://www.bytbil.com/nyheter/volvo-bara-blaljusbilar-kan-bestallas-utan-nya-fartsparren-27454

Varför just 180km/h? Känns aningens godtyckligt. Gränsen för skyhög risk för dålig utgång i allvarliga olyckor måste ju ändå ha passerats, med råge.

Å andra sidan är begränsningen såpass högt satt att medelsvensson knappast lär bry sig nämnvärt. Kanske snarare applådera beslutet.

En tråkig, men tyvärr också väntad utveckling.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varför just 180km/h? Känns aningens godtyckligt. Gränsen för skyhög risk för dålig utgång i allvarliga olyckor måste ju ändå ha passerats, med råge.

Å andra sidan är begränsningen såpass högt satt att medelsvensson knappast lär bry sig nämnvärt. Kanske snarare applådera beslutet.

En tråkig, men tyvärr också väntad utveckling.

Har nog mer att göra med vad olika tillverkare tycker är viktigast att prioritera i sina utvecklings- och tillverkningskostnader. Det är betydligt dyrare att dimensionera och certifiera bilarna för högre hastigheter, i synnerhet när man börjar blanda in eldrift osv. Är man en tysk premiumtillverkare, där man har autobahn och högre hastigheter i sitt DNA, vill man förmodligen inte spara in på sådana kostnader i första taget, men för en liten tillverkare som har säkerhet i sitt DNA är det ju ett PR-mässigt genidrag att göra en sådan begränsning som ett led i sitt säkerhetsarbete, samtidigt som man då kan lägga de sparade pengarna på andra "features" som är viktigare för ens primära målgrupp istället. Den som söker en högprestandabil väljer inte en Volvo, utan en Polestar eller annat märke.
 
Last edited by a moderator:

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Njo och ja, fast Polestar skulle också påverkas enligt artikeln.

Ett litet sidospår, men Volvo har ju förutom säkerhet även i viss mån haft just prestanda som något av en paradgren. Åtminstone sedan de började försöka konkurrera med (premium)tyskarna på allvar. Turbo över merparten av modellprogrammet, femcylindriga motorer e.t.c. En enligt mig helt annan inriktning än vad t.e.x. VW, Opel, japanerna eller fransmännen haft.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dessvärre går det inte att stänga av skiten permanent, utan man måste komma ihåg att inaktivera systemet efter varje gång man startat bilen.

I fallet Audi och VW runt 2012-2015 gick det att stänga av via den programvara som alla verkstäder har. Detta verkar inte längre vara ett alternativ, så det blir att trycka på knappen istället...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Njo och ja, fast Polestar skulle också påverkas enligt artikeln.

Ett litet sidospår, men Volvo har ju förutom säkerhet även i viss mån haft just prestanda som något av en paradgren. Åtminstone sedan de började försöka konkurrera med (premium)tyskarna på allvar. Turbo över merparten av modellprogrammet, femcylindriga motorer e.t.c. En enligt mig helt annan inriktning än vad t.e.x. VW, Opel, japanerna eller fransmännen haft.

Det var bilmärket Polestar jag avsåg, inte de volvobilar som säljs i Polestarversion.

Det du skriver är mer representativt om man tittar 20 år bakåt. Då var Volvo mycket mer i hasorna på de tyska premiumtillverkarna och försökte, något trevande, göra allt vad de gjorde (fast lite sämre), men ser man till de senaste åren är det tydligt att Volvo försökt skapa sin egen premiumnisch som inte handlar om prestanda, utan om säkerhet, hållbarhet, skandinavisk design och personlig mobilitet. Istället har de i och med Polestar skapat ett eget bilmärke i koncernen som fokuserar mer på prestanda.
 

Raderad medlem 51742

Guest
I fallet Audi och VW runt 2012-2015 gick det att stänga av via den programvara som alla verkstäder har. Detta verkar inte längre vara ett alternativ, så det blir att trycka på knappen istället...

På min BMW skall det tydligen gå att stänga av permanent på verkstan, men går inte att göra själv.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Det var bilmärket Polestar jag avsåg, inte de volvobilar som säljs i Polestarversion.

Det du skriver är mer representativt om man tittar 20 år bakåt. Då var Volvo mycket mer i hasorna på de tyska premiumtillverkarna och försökte, något trevande, göra allt vad de gjorde (fast lite sämre), men ser man till de senaste åren är det tydligt att Volvo försökt skapa sin egen premiumnisch som inte handlar om prestanda, utan om säkerhet, hållbarhet, skandinavisk design och personlig mobilitet. Istället har de i och med Polestar skapat ett eget bilmärke i koncernen som fokuserar mer på prestanda.

Då är jag med och det kan jag i stort hålla med om.

Mitt ursprungliga inlägg var mest en snabb reflektion/undran över varför man valt just den specifika hastighetsbegränsningen (180 km/h), och inte t.e.x 140 eller t.o.m. 130 km/h. Min gissning är att det skulle knorras för mycket ute i stugorna.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Orka lyssna. Kan sammanfattas i en enda mening plus referenslänkar - hade tagit 5 sekunder att greppa. Tillspetsat - utsläpp är för billigt att bry sig om.

Nja. poängen med filmerna är att den ena är för och den andra emot, därför är det bra att orka lyssna om man är intresserad av ämnet... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mellan 4 och 8 procent lägre bränsleförbrukning med start/stoppteknik på likadan bil.

Ofta är det ett relativt billigt och enkelt sätt att komma ned under utsläppsgränser men det har ju effekt i verkligheten också, om man nu inte bara kör 200 mil oplogad landsväg med 3500 kg släp i 35-40 minusgrader.


Buy quality, cry once

Som sagt, det är inte fullt så enkelt...kolla filmerna jag lade upp... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kollade bara den ena... gissar att det är skillnad mellan bensin och diesel osv också. :)


Buy quality, cry once

Precis min poäng, det "beror på"...

Sparar det verkligen soppa och miljö? Ja, i en viss typ av situation och en viss typ av trafik. Samtidigt kostar det miljö att byta batterier och startmotorer oftare.
Så, är det VERKLIGEN bra för miljön eller det ett sätt för biltillverkarna att få ner utsläppen på papper, som i sin tur är till får att blidka okunniga politiker?

Det finns inget svart eller vitt med autostop/start...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Precis min poäng, det "beror på"...

Sparar det verkligen soppa och miljö? Ja, i en viss typ av situation och en viss typ av trafik. Samtidigt kostar det miljö att byta batterier och startmotorer oftare.
Så, är det VERKLIGEN bra för miljön eller det ett sätt för biltillverkarna att få ner utsläppen på papper, som i sin tur är till får att blidka okunniga politiker?

Det finns inget svart eller vitt med autostop/start...

Så är det ju - det beror på. Lite som med Prius. Den är byggd för att du startar i förorten, kör motorväg tills du kommer till kön in till storstaden (tänk LA). Då är batteriet laddat och du sparar massor med soppa i kön. Vid landsvägskörning utan köer drar en Prius ungefär lika mycket bensin som frugans Avensis.

Så det är lite samma med start/stopp också. Men delar av det är en papperstiger för att få ned utsläpp på pappret för biltillverkarna. I vissa situationer är start/stopp snålt med soppan. Men frågan är hur miljönyttan är på det stora hela med större startbatterier som kräver tätare byten.

Jag vet inte, men erfarenheten hittills är att batterier i nyare bilar håller betydligt kortare tid än på äldre bilar utan start/stopp. Dessutom är batterierna nu oftast rejält mycket större, inte bara pga start/stopp men också mer elektronik och bränslevärmaren som har blivit mer eller mindre standard. Större batteri = sämre för miljön, dyrare för konsumenten så klart.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...och har man inte större batteri så har man istället två batterier. VW Passat har ett fram till motorn och ett bak som driver bland annat dieselvärmaren...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vad är vitsen med att stänga av motorn överhuvudtaget om man bara står still någon enstaka sekund...? Ska vi som bor i en kommun utan trafikljus och köbildning lura oss själva att vi sparar miljö och ekonomi på detta sätt...?

Jag är ganska övertygad om att ett fåtal sekunder med avslagen motor väldigt fort äts upp av en ökad bränsleåtgång för uppstart, ett ökat slitage på startmotor och andra komponenter samt irritationsmomentet att bilen inte reagerar direkt.

Autostop har införts för att bilen ska få lägre förbrukning i NEDC. Där står bilen stilla typ 20 sekunder i stöten, flera gånger per cykel.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Autostop har införts för att bilen ska få lägre förbrukning i NEDC. Där står bilen stilla typ 20 sekunder i stöten, flera gånger per cykel.

Alltså en körcykel som inte är representativ för oss i glesbygd...

Många av milen på min bil är resor från hemmet till flygplatsen i Luleå. Jag kan utföra denna resa utan att passera trafikljus eller trafikstockningar, men jag har tre-fyra ställen med stoppskyltar och lämna företräde skyltar som genererar sekundsnabba stopp.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alltså en körcykel som inte är representativ för oss i glesbygd...

Många av milen på min bil är resor från hemmet till flygplatsen i Luleå. Jag kan utföra denna resa utan att passera trafikljus eller trafikstockningar, men jag har tre-fyra ställen med stoppskyltar och lämna företräde skyltar som genererar sekundsnabba stopp.
Fortfarande så är det där ju bara ett problem som drabbar automater, åtminstone har alla bilar jag kört med manuell låda inte stängt av motorn om jag inte aktivt lägger ur växeln och släpper kopplingen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Automatlåda står väl för en ganska stor majoritet av nybilsförsäljningen nuförtiden...? Jag tror inte ens att min bil går att få med låda där man blandar själv, i alla fall inte i kombination med vald motor och fyrhjulsdrift.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top