Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
http://fragelada.fysik.org/index.asp?id=13994&close=true
Det normala övertrycket är 2 kg/cm2, vilket betyder att vi behöver en yta på 250/2 = 125 cm2. Detta är lite drygt 10 cm x10 cm, vilket är ungefär anläggningsytan mot marken.

Kör man 3 bar i däcket(eller pilatesbollen) så kommer däcket plattas ut mindre och fördela ut kraften på en tredjedel så stor yta.
I motsats till några av er så föredrar jag att ha tyngden utfördelad på en större yta hellre än en liten yta, särskilt med tanke på att kroppen blir nertryckt i mjuk åkermark så att delar av tyngden kanske även bärs upp av åkermarken.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
http://fragelada.fysik.org/index.asp?id=13994&close=true


Kör man 3 bar i däcket(eller pilatesbollen) så kommer däcket plattas ut mindre och fördela ut kraften på en tredjedel så stor yta.

I motsats till några av er så föredrar jag att ha tyngden utfördelad på en större yta hellre än en liten yta, särskilt med tanke på att kroppen blir nertryckt i mjuk åkermark så att delar av tyngden kanske även bärs upp av åkermarken.

Ja jag vill också att kraften fördelas på en större area. Jag har ju skrivit att det är där däckstrycket kommer in i bilden.

Det är inte i motsats till någon för ingen har påstått något annat än så länge, iaf inte jag.
Väljer fortfarande 3 bars pilatesboll än 1 bars traktor.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja jag vill också att kraften fördelas på en större area. Jag har ju skrivit att det är där däckstrycket kommer in i bilden.

Det är inte i motsats till någon för ingen har påstått något annat än så länge, iaf inte jag.
Väljer fortfarande 3 bars pilatesboll än 1 bars traktor.

Då har du även valt att traktorns tyngd ska fördelas på en tredjedel så stor yta. Traktorn blir varken tyngre eller lättare.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om jag läser dina inlägg lite annorlunda så kanske jag får grepp om resonemanget.
Jag tänker att du mlm låtit bli att ta upp traktorns massa i ekvationen eftersom att den mlm är fix? Det vi sas har att labba med för att rädda livet på kraken som ska bli överkörd är trycket inuti däcket(alltså den kraft som verkar på varje areaenhet på insidan av däcket) och inte kraften/massan från traktorn i sig? Det är ju sas inte däctrycket som man kommer påverkas av när man blir överkörd utan traktormassans resulterande kraft på den area på kroppen den kommer verka.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag väljer pilatesbollen oavsett däcktrycket traktorn har.

Nu vet jag ju inte hur stor traktorn ifråg var men om lasten på hjulet är tusen kg så kommer den med 3 bar pilatesboll fördelas på 110 kvadratcentimeter, med 1 bar traktordäck kommer dessa tusen kg istället fördelas på 320 kvadratcentimeter.

Fortfarande naturligtvis ett ton.

Jag väljer traktordäcket.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nu är jag varken pt eller crosfittare men en pilatesboll väger väl typ ett par kilo. Jag tänkte inte pilatesbollar istf traktordäcken..på traktorn
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om jag läser dina inlägg lite annorlunda så kanske jag får grepp om resonemanget.
Jag tänker att du mlm låtit bli att ta upp traktorns massa i ekvationen eftersom att den mlm är fix? Det vi sas har att labba med för att rädda livet på kraken som ska bli överkörd är trycket inuti däcket(alltså den kraft som verkar på varje areaenhet på insidan av däcket) och inte kraften/massan från traktorn i sig? Det är ju sas inte däctrycket som man kommer påverkas av när man blir överkörd utan traktormassans resulterande kraft på den area på kroppen den kommer verka.

Samma total tyngd naturligtvis. Annorlunda betraktat kan man se det som att du klämmer in den till synes mjuka pilatesbollen a 3 bar mellan dig och traktordäcket a 1 bar. Det är inte på något sätt gynnsamt för utfallet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Samma total tyngd naturligtvis. Annorlunda betraktat kan man se det som att du klämmer in den till synes mjuka pilatesbollen a 3 bar mellan dig och traktordäcket a 1 bar. Det är inte på något sätt gynnsamt för utfallet.

Jag menade en pilatesboll som en pilatesboll varken mer eller mindre.
Det var därför jag skrev som jag skrev som kommentar till Rymdbörjes inlägg. Det är det antal N/m2 mellan kropp & däck som är relevantast, inte det antal N/m2 inuti däcket.

Jag menar bara att om jag ska bli överkörd av en traktor så vill jag hellre veta vilket tryck jag kommer utsättas för än det tryck som ett däck på traktorn är pumpat med, även om jag har bättre förutsättningar map att arean mellan kropp/däck blir större(och därmed trycket lägre för en given traktormassa) med 1 bar i traktordäcket än med 3 bar i traktordäcket.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag menade en pilatesboll som en pilatesboll varken mer eller mindre.
Det var därför jag skrev som jag skrev som kommentar till Rymdbörjes inlägg. Det är det antal N/m2 mellan kropp & däck som är relevantast, inte det antal N/m2 inuti däcket.

Jag menar bara att om jag ska bli överkörd av en traktor så vill jag hellre veta vilket tryck jag kommer utsättas för än det tryck som ett däck på traktorn är pumpat med, även om jag har bättre förutsättningar map att arean mellan kropp/däck blir större(och därmed trycket lägre för en given traktormassa) med 1 bar i traktordäcket än med 3 bar i traktordäcket.

Ser att du blandar ihop kraft och tyngd med tryck. Jag orkar inte gå tillbaka och kontrollera var missförstånden startade.

Tryck är en kraft per ytenhet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ser att du blandar ihop kraft och tyngd med tryck. Jag orkar inte gå tillbaka och kontrollera var missförstånden startade.

Tryck är en kraft per ytenhet.

Nej det gör jag inte.

I inlägg 2379 undrar jag om det är mer relevant att veta det antal Newton jag kommer utsättas för och den area på min kropp som kommer utsättas av dessa Newton än hur många Newton per m2 som man kan mäta på insidan av däcket.

Kan ha börjat där kanske.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej det gör jag inte.

Du blir utsatt för 1 bars tryck från traktorn men från en pilatesboll blir du utsatt för 0 bars tryck eftersom ditt underhedsfett och dina kläder står för deformationen.

Lägger du pilatesbollen på golvet så är dess tryck mot marken rimligtvis ganska nära 3 bar, sätter du dig på pilatesbollen så är dess tryck mot marken fortfarande ca 3 bar, men fördelat på en betydligt större yta.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
ja finns det ingen bensin går traktorn inte att köra................problem löst :rofl:rofl:rofl
Diesel.
Och är man så dum att man blir överkörd av sin egen traktor har man förhoppningsvis sanerat ut lite ruttna gener, samt är inkapabel att räkna ut om man överlever vikt och eventuellt däcktryck när man ligger där
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har flera gånger om - oftast ofrivilligt - lyckats köra över mig själv med snöskotrar med alla möjliga och omöjliga mattlängder mellan 121” och 175”. Alltså ett spann på +/- 100% i yttryck. Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för vad som gör minst eller mest ont. För mig står smärtan oftast i relation till kostnaden på det som ryker. En ruta eller en huv - vem bjussar på ett knull...? Ett fotsteg eller en krökt tunnel...? Aj som fan...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top