Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Av den anledningen är det väldigt långt kvar till vi har helt autonoma fordon i trafiken som kan fungera som en mänsklig förare.

Modigt att så självklart förutsäga framtiden. :)
IT-chefen på det större statliga verk där jag jobbade i början på 90-talet sa: -"Internet är bara en fluga.".
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
elbilar är INTE för alla o det är inte bara att tänka annorlunda.
som vissa tycker här.
jag har en enmans byggfirma o behöver fordon för transport av verktyg o material.
tittade på kangoo som är i minsta laget men dom gamla får man runt 50000 kr, o man får montera dragkrok.
så lösbart även för mej. MEN på draget får man hänga 374 kg ???????? hmm då stöp det, då jag ofta har byggställning med mej.

vist då finns det ju dom nya el sprinter o vw men jag har ingen möjlighet att investera mellan 500000 o 1000000 kr
så jag ser inte hur jag skulle kunde lösa mitt transport behov med elbil.
sen finns det nån kinesisk elbil som koster från ca 300000 kr o uppåt. men kinesisk elbil njaaaa tror inte det
så förklara gärna hur jag ska gå tillväga för att köra elbil
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror du missförstod min poäng. Vad jag menar att det är långt kvar innan vi kan släppa ut självkörande bilar på vägarna som vilken bil som helst, utan att begränsa dem rejält och/eller ha en människa som backup. Det kan förefalla som vi är nära ett sådant läge och endast justeringar återstår, men det återstår betydligt mer än många tror.

Ja, förlåt, det var lite med flit. :)

Tekniken finns redan.
Tom min KIA styr själv (autonom typ 3 tror jag).
Varenda Tesla är väl redan autonom typ 4?

Svaga punkten är människor i trafiken och lagarna som Niklasinorr skriver om.
Ska vi ha autonoma typ 5 i trafiken kan vi inte ha människor som stör.
Och, som du skriver, måste en del ombyggnationer av trafikplatser göras.
Ändra lagarna blir nog den tuffaste nöten att knäcka.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Modigt att så självklart förutsäga framtiden. :)
IT-chefen på det större statliga verk där jag jobbade i början på 90-talet sa: -"Internet är bara en fluga.".

Det är ingen lös åsikt som kommer av mitt eget fria tyckande, utan enbart den slutsats jag för närvarande drar (jag kan förstås ha fel) utifrån att jag läst in mig en hel del på området och lyssnat till diverse professorer och doktorer som forskar inom området.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är ingen lös åsikt som kommer av mitt eget fria tyckande, utan enbart den slutsats jag för närvarande drar (jag kan förstås ha fel) utifrån att jag läst in mig en hel del på området och lyssnat till diverse professorer och doktorer som forskar inom området.

Jag är säker på att din åsikt är väl underbyggd precis som dina övriga inlägg här på SH.:tummenupp
Och jag säger heller inte att det du skriver inte kommer att slå in.
Men att förutsäga framtiden ÄR svårt och därför modigt (eller dumdristigt i min chefs fall :) ).
Själv tycker jag att det Tony Seba presenterar låter ganska rimligt.
Jag har inte tillräckliga kunskaper för att tvärsäkert säga att han har rätt eller fel.
Men i Tonys fall så är det pengarna som styr en "disruption".
Och är det något jag vet om våran värld så är det att pengarna styr. :fakta
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
elbilar är INTE för alla o det är inte bara att tänka annorlunda.
som vissa tycker här.
jag har en enmans byggfirma o behöver fordon för transport av verktyg o material.
tittade på kangoo som är i minsta laget men dom gamla får man runt 50000 kr, o man får montera dragkrok.
så lösbart även för mej. MEN på draget får man hänga 374 kg ???????? hmm då stöp det, då jag ofta har byggställning med mej.

vist då finns det ju dom nya el sprinter o vw men jag har ingen möjlighet att investera mellan 500000 o 1000000 kr
så jag ser inte hur jag skulle kunde lösa mitt transport behov med elbil.
sen finns det nån kinesisk elbil som koster från ca 300000 kr o uppåt. men kinesisk elbil njaaaa tror inte det
så förklara gärna hur jag ska gå tillväga för att köra elbil

Men bränslet är ju billigare. Så, nu är du övertygad.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
elbilar är INTE för alla o det är inte bara att tänka annorlunda.
som vissa tycker här.
jag har en enmans byggfirma o behöver fordon för transport av verktyg o material.
tittade på kangoo som är i minsta laget men dom gamla får man runt 50000 kr, o man får montera dragkrok.
så lösbart även för mej. MEN på draget får man hänga 374 kg ???????? hmm då stöp det, då jag ofta har byggställning med mej.

vist då finns det ju dom nya el sprinter o vw men jag har ingen möjlighet att investera mellan 500000 o 1000000 kr
så jag ser inte hur jag skulle kunde lösa mitt transport behov med elbil.
sen finns det nån kinesisk elbil som koster från ca 300000 kr o uppåt. men kinesisk elbil njaaaa tror inte det
så förklara gärna hur jag ska gå tillväga för att köra elbil
Enkelt: Du får helt enkelt vänta tills det kommer en bil på marknaden som passar dina premisser. Livet är ett helvete, sen dör man :fakta
Lite tråkigt, men faktum är att det i dagsläget inte finns alternativ för allt och alla.. Men om det inte finns en elbil som passar dina premisser innan år 2030 ska jag bjuda dig på en platta öl :fyllisar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Problemet för vår del är att vi som MC-förare inte passar in i framtidens trafik. En autonom motorcykel kommer ju aldrig någonsin att fungera. Tänk er en mcförare som halvsover på den självkörande hojen och den plötsligt får för sig att tvärnita eller svänga...:gnissla:tummenupp

Lugn bara lugn, du har säkert knäppt säkerhetsbältet ordentligt ! Innan du somnade !
Eller hur ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
BMW visade sin autonoma MC för länge sedan.
https://teknikensvarld.se/har-ar-bmws-sjalvkorande-motorcykel/
Även om jag också tyvärr tror att motorcyklister inte kommer vara välkomna på "autonoma vägar". :(

Det är på detta sättet som vi kommer få fordon med autonomi på nivå 5 inom en inte allt för lång tid, inte för att tekniken är mogen för obegränsad och fullständig autonomi, utan för att det finns tillräckligt starka intressen som vill att utvecklingen går åt det hållet. Biltillverkarna har själva börjat inse att fullständig autonomi inte ligger riktigt så nära som de tidigare gett sken av, samtidigt som marknaden har betydligt högre förväntningar på hur snabbt det kommer gå och man behöver få avkastning på de enorma investeringar som görs i tekniken. Således behöver man bedriva en hel del lobbyarbete gentemot politiker för att få dem att fokusera på omställning av trafikmiljön, givetvis påhejade av miljölobbyn som inget hellre vill än att få bort vanliga icke-självkörande fordon.

Min gissning är således att så fort geofencing och ISA finns på plats (och där jobbas det ivrigt) kommer vi börja se en utveckling, först i städerna, där man allt mer begränsar den ordinarie trafiken (sänkta hastighetsgränser, utökade miljözoner, geofencing osv) för att skapa en säker miljö för de självkörande fordonen, samtidigt som man försvårar för övriga fordon. Motorcyklar kommer i det sammanhanget inte fungera, såvida man inte har den teknik inbyggd som krävs för att begränsa dem tillräckligt i dessa miljöer. Detta innebär att motorcyklar i praktiken blir bannlysta från stora områden i städerna. Att så småningom helt bannlysa icke-autonoma fordon kommer vara ett enkelt beslut, då det ändå inte finns någon vettig människa som vill framföra sina fordon i dessa starkt begränsade miljöer. En politisk fråga kommer bli om privata autonoma fordon alls skall tillåtas eller om utrymmet skall reserveras enbart för fordon som delas av många människor (robot-taxis, ride-sharing osv).

Så visst utvecklas tekniken, men frågan om vad vi kommer ha för trafikmiljöer och vilka fordon som kommer tillåtas är i huvudsak politiska beslut. Finns det tillräckligt starka intressen som vill ta bort människan ur ekvationen så kommer det att hända.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min gissning är således att så fort geofencing och ISA finns på plats (och där jobbas det ivrigt) kommer vi börja se en utveckling, först i städerna, där man allt mer begränsar den ordinarie trafiken (sänkta hastighetsgränser, utökade miljözoner, geofencing osv) för att skapa en säker miljö för de självkörande fordonen, samtidigt som man försvårar för övriga fordon. Motorcyklar kommer i det sammanhanget inte fungera, såvida man inte har den teknik inbyggd som krävs för att begränsa dem tillräckligt i dessa miljöer. Detta innebär att motorcyklar i praktiken blir bannlysta från stora områden i städerna. Att så småningom helt bannlysa icke-autonoma fordon kommer vara ett enkelt beslut, då det ändå inte finns någon vettig människa som vill framföra sina fordon i dessa starkt begränsade miljöer. En politisk fråga kommer bli om privata autonoma fordon alls skall tillåtas eller om utrymmet skall reserveras enbart för fordon som delas av många människor (robot-taxis, ride-sharing osv).
Problemet för vår del är att vi som MC-förare inte passar in i framtidens trafik. :gnissla:tummenupp
Jag tror inte att det bara är motorcyklar som kommer att bannlysas i den moderna trafikmiljön. Många är ju inne på att 5G kommer att revolutionera trafiken, när alla bilar kan prata med varandra i realtid och varna om hinder, att dom bromsar, kommer svänga, står bakom ett hörn osv. Hur ska vi få in något som helst annat än bilar i den ekvationen? Fotgängare, hundar, ryttare, cyklister, barn, vilda djur osv är inte och kommer aldrig att bli uppkopplade, och kommer inte kunna interagera med en maskin på samma sätt som med en mänsklig bilförare. Det blir som i det rassegregerade USA, for whites only, fast i framtiden kommer det att bli for machines only :gråta

Jag tror att vi ganska snart kommer att ha tekniska lösningar för självkörande fordon...men stötestenen kommer att bli en juridisk fråga. När bilen pga oförutsedda händelser måste välja mellan att köra ihjäl föraren eller kvinnan med barnvagnen så blir det problem. Vems fel var det? Föraren, som inte körde eller inte fick köra just i det läget? Den som tillverkat bilen? Programmeraren som en gång i tiden skulle försöka förutse alla komplicerade händelser som sker när en massa människor och fordon ska samsas på en liten yta, styrda av en väldans massa regler?
Hur ställer sig försäkringsbolaget till olyckan?
Nej, det är du som sitter på förarplats som bär ansvaret, det har fordonsindustrin redan lobbat igenom lagstiftning för. Dom fattar ju också problematiken, och vill inte bli skyldiga miljardbelopp, så det har dom obemärkt skjutit över till individen. Lustigt nog skriver media mer om dokusåpor och Zlatan än om såna saker :huvet

Den där utopin om att människan skall ersättas av maskiner har ju funnits länge och naturligtvis kommer tekniken kunna klara av all mer av sådant som det idag krävs en människa för att göra. Vad som är lite märkligt är varför förespråkarna alltid landar i ett perspektiv där det ses som så självklart och positivt att göra människan överflödig. Ser man till vilka som främst företräder tankarna blir det mer förståeligt.

Å ena sidan har vi samma gamla taylorister inom näringslivet som länge har strävat efter att göra människan till en utbytbar resurs eller kugge i maskineriet. De ser allt ur ett snävt effektivitetsperspektiv där de gärna griper möjligheten att avskaffa människorna i ekvationen - det blir billigast så (även om det ofta har straffat sig i det längre perspektivet).

Å andra sidan har vi den moderna globalistiska vänstern. De skulle gärna se att människorna förvandlades från producenter till passiva konsumenter, där robotar och AI utförde allt arbete så att människan kunde ligga hemma på sin divan och vara passiv - de ser det som den slutliga frigörelsen från arbetets bojor.

Vad båda dessa perspektiv totalt missar är vad vi då skall med alla människor till och det faktum att vi då inte utnyttjar den mänskliga intelligensen. Utopin ovan kommer förvandla mänskligheten till passiva och försoffade varelser som fördriver tiden med att knarka och spela datorspel.

Vad som hade varit smartare är att fundera på alla sätt som vi kan utnyttja AI för att förstärka och komplettera den mänskliga intelligensen, snarare än att försöka avskaffa den.
Jamen, med medborgarlön så behöver ju ingen jobba :tummenupp Och om nu alla får samma lön oavsett insats, varför ska företag utveckla avancerade prylar, när köpkraften kraftigt reduceras, och ingen vill utföra utvecklingsarbetet, nu när alla ändå får samma lön och företagen inte har någon inkomst? Kanske är det inte koldioxiden som är största hotet trots allt?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror inte att det bara är motorcyklar som kommer att bannlysas i den moderna trafikmiljön. Många är ju inne på att 5G kommer att revolutionera trafiken, när alla bilar kan prata med varandra i realtid och varna om hinder, att dom bromsar, kommer svänga, står bakom ett hörn osv. Hur ska vi få in något som helst annat än bilar i den ekvationen? Fotgängare, hundar, ryttare, cyklister, barn, vilda djur osv är inte och kommer aldrig att bli uppkopplade, och kommer inte kunna interagera med en maskin på samma sätt som med en mänsklig bilförare. Det blir som i det rassegregerade USA, for whites only, fast i framtiden kommer det att bli for machines only :gråta
Jag har iofs svårt att tänka mig den utvecklingen i våra städer. Den politiska utvecklingen och folkviljan hos den urbana miljövurmande hipstermedelklass som befolkar våra städer har väl snarare som mål att alla våra gator och vägar skall förvandlas till uteserveringar där vuxna, barn, hundar och hästar dansar fram i armkrok och där de enda fordon som stör tillvaron är lådcyklar och elsparkcyklar. Jag tror det är mer sannolikt att vi kommer se så starka begränsningar av motorfordonstrafiken att den kommer betraktas som "säker" att samexistera med oskyddade trafikanter. Vi såg ju ett upprop från "forskare" om detta senast häromdagen. Scenariot är fartbegränsning om 20 km/h som begränsas elektroniskt med ISA och geofencing samt ytterligare åtgärder i trafikmiljön. Om detta kommer fungera i praktiken är en annan fråga, men sådana detaljer brukar inte hindra våra beslutsfattare.


Jamen, med medborgarlön så behöver ju ingen jobba :tummenupp Och om nu alla får samma lön oavsett insats, varför ska företag utveckla avancerade prylar, när köpkraften kraftigt reduceras, och ingen vill utföra utvecklingsarbetet, nu när alla ändå får samma lön och företagen inte har någon inkomst? Kanske är det inte koldioxiden som är största hotet trots allt?

Precis, varför skall någon ens anstränga sig för att lösa mänsklighetens problem längre. Vi kan väl lita på att Google m.fl. gör det åt oss och så beskattar vi dem så hårt att vi gör dem oumbärliga och så vi andra kan få medborgarlön och slippa tänka eller göra något längre. Eller så börjar vi snegla åt Kina och fascineras över hur välordnat, tryggt och bra allt tycks bli när vi lämnar över tänkandet till hightech-staten och Skynet (ja, Kinas massövervakningssystem heter faktiskt så). :huvet

Jag tror klimathotet kommer blekna i jämförelse med de irrvägar mänskligheten kan leda sig själv in på om vi inte på allvar börjar diskutera de stora samhällsförändringar vi är inne i och som till stor del möjliggörs av teknisk utveckling. Idén om att så ensidigt fokusera på att ersätta mänsklig intelligens med artificiell intelligens och göra människan allt mer överflödig tror jag är ett stort och farligt misstag, inte bara för att vi överskattar vad tekniken faktiskt klarar av i det korta perspektivet, utan också för att vi underskattar vad tekniken kan klara i det längre perspektivet och där båda perspektiven för med sig betydande risker och samhällsförändringar som vi borde börja diskutera NU. :huvet

Är det något vi borde använda tekniken till så är det snarare att förstärka och komplettera mänsklig intelligens samt att i betydligt högre grad kunna använda vår mänskliga intelligens tillsammans än vad som varit möjligt tidigare, men där människorna själva är de som håller i styret.
 
Last edited by a moderator:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Fotgängare, hundar, ryttare, cyklister, barn, vilda djur osv är inte och kommer aldrig att bli uppkopplade, och kommer inte kunna interagera med en maskin på samma sätt som med en mänsklig bilförare.

Jag tror också 5G och "bilar som pratar med varandra" kommer bli en grej.
Och jag tror inte det är omöjligt att få med grupperna ovan i den ekvationen.
Förutom vilda djur så borde det inte vara omöjligt att ta på sig någon form av passiv RFID som bilarna kan söka av.
Alt leta efter telefoner i närheten vilket nog blir mindre exakt.
Sedan kommer myndigheterna förstås vilja koppla RFID't till individer, det blir ett ramaskri eftersom vi alla kan övervakas, och lagen drivs igenom...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror också 5G och "bilar som pratar med varandra" kommer bli en grej.
Och jag tror inte det är omöjligt att få med grupperna ovan i den ekvationen.
Förutom vilda djur så borde det inte vara omöjligt att ta på sig någon form av passiv RFID som bilarna kan söka av.
Alt leta efter telefoner i närheten vilket nog blir mindre exakt.
Sedan kommer myndigheterna förstås vilja koppla RFID't till individer, det blir ett ramaskri eftersom vi alla kan övervakas, och lagen drivs igenom...

Vem bär ansvaret om en självkörande bil kör över en person som har valt att inte utrusta sig med en sådan RFID-tagg? Eller menar du att staten då skulle tvinga alla att ha ett RFID-chip inopererat? (vilket jag är tveksam till om det ens kommer fungera tekniskt med tanke på den korta räckvidden)
 
Last edited by a moderator:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
OBS! Vilda spekulationer följer nedan! :)

En intressant fråga är hur autonom trafik kommer implementeras (OM det nu kommer)? :va

Fick man börja från början vore nog små "poddar" för närområdet som gick att koppla ihop till "mindre podd-tåg" för lite längre sträckor, och sedan någon form av riktiga tåg för podd-transportering längre sträckor.

Men eftersom man inte kan "starta om" så får man kanske börja med tex mellanstora städer.
Man avlyser dem för trafik, skaffar stora parkeringsytor en bit utanför där man ställer sin bil och får sedan hoppa in i en autonom bil för att ta sig vidare in i staden.
Umeå, Västerås, Borlänge kanske? :)
Frågan är, som tagits upp i tråden tidigare, hur man gör med tex varuförsörjning och utryckningsfordon? :confused:
En fråga är ju om dessa test-städer isf kommer undvikas och tappa i "konkurrens kraft"?
Jag tror att det kan bli både ock. Vissa undviker och vissa vill se det nya.
Sedan utvärderar man försöket i test-städerna, kommer fram till att det varit en succé (oavsett vad verkligheten visat) och genomför förändringen i alla större städer i Sverige.
När man sedan vill ha bort fjärrtrafiken mellan dessa städer uppkommer diskussionen om vägar verkligen behövs?
Man kommer fram till att tåg passar bäst för fjärrtrafik och tar bort alla större vägar.
Det blir omedelbart uppror bland bönder och skogsägare (och motorcyklister).
Dessa tystas snabb och får faktiskt tillgång till fordon som styrs av människor för att bruka mark och skog.
Naturligtvis övervakningsbara så man ser att de inte "nöjesåker".

...eller kanske inte. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vem bär ansvaret om en självkörande bil kör över en person som har valt att inte utrusta sig med en sådan RFID-tagg?

Eller om "läsaren" strejkat/haft fel?
Bra fråga.
Någon skrev att det var ett personligt ansvar även i autonoma bilar så jag gissar att det blir personligt ansvar även här.
Och du blir säker ersättningsansvarig för skador du tillfogat fordonet som körde ihjäl dig. :(
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det inte jag som kör bilen så vill jag inte ta ansvar för körningen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det inte jag som kör bilen så vill jag inte ta ansvar för körningen.
Då är det dags att dra igång debatten och väcka opinion. I synnerhet som många bara ser fördelen med att kunna dricka chailatte med vegansk getmjölk och tweeta medan dom åker till jobbet i sin autonoma bil, dom ser inte konsekvenserna. Att allt blir övervakat och att dom får vänta 3h på att bli skjutsade till jobbet av kvarterets bil (vi ska ju dela allt i framtiden), eller vissa dagar måste åka till jobbet 04:23 och hem 21:03 för att det var då den var ledig, det väljer man lätt att bortse ifrån.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Då är det dags att dra igång debatten och väcka opinion. I synnerhet som många bara ser fördelen med att kunna dricka chailatte med vegansk getmjölk och tweeta medan dom åker till jobbet i sin autonoma bil, dom ser inte konsekvenserna. Att allt blir övervakat och att dom får vänta 3h på att bli skjutsade till jobbet av kvarterets bil (vi ska ju dela allt i framtiden), eller vissa dagar måste åka till jobbet 04:23 och hem 21:03 för att det var då den var ledig, det väljer man lätt att bortse ifrån.

Debatten om att inte hota med våld och därmed tvinga folk till saker de inte vill? Det är inget att disskutera/inbjuda till diskussion om.
Det är alldeles för lite civil olydnad. Jag lyssnar inte på vad en fyraårig snorig barnunge säger och jag ser politikerna på samma nivå. De har ingen gudomlig makt att bestämma över mig.
SLUTA LYSSNA OCH LYDA.

Behövs således ingen opinion bara att folk slutar bry sig och kanske slänger iväg ett fuck off när någon annan försöker lägga sig i hur de ska leva sina liv.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top