Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen har påstått det heller. Men tankemönstren behöver nog ändras eftersom de har ANDRA uppsidor som folk kanske inte ens vill försöka se eftersom man är så fast i vanan med bensin/diesel.

Just förmågan ”att dra tungt väldigt långa sträckor utan att stanna” är en begränsande faktor för en batteribil - inte av tekniska orsaker utan för att väldigt få är beredda att betala för den förmågan i en batteribil. Det är ju ”bara” att dubbla batterikapaciteten.

Nu ökar batterikapaciteten av rent tekniska orsaker givet vikt och kostnad och därför menar tex Tesla att deras kommande Cybertruck har 800km räckvidd. Vilket är mer än motsvarande jänkarpickis som kräver 1500 spänn att tanka för varje 80 mil. Och du måste åka till macken. Och du måste byta oljor osv.

Eftersom elektrifiering börjat med små stadsbilar betyder inte det att elbilar bara är lämpade som små stadsbilar utan på att de är flest och det är lättast och enklast att börja där. Batterikapacitet har varit väldigt dyrt men den kostnaden minskar för varje år.

Som tidigare sagt så är utfasningen en sak politiskt och en annan sak praktiskt. Här är risken stor att politiken som vanligt kör över ett fåtal som av praktiska och ekonomiska skäl inte kan vara lika snabba i omställningen.

Men vi kan ju kika tillbaka även i denna tråd om två eller tre år och se om det redan då är möjligt eller inte att använda elbil till ovan i tråden uppräknade behov.

En sak är säker: det är inte Miljöpartiet som styr den utvecklingen. Varje månad säljs det tex i Kina lika många elbilar som det totalt finns i USA. EU utfäster gigantiska böter till tillverkare som inte säljer ”laddbara” fordon.
Biltillverkare lägger ned all framtida utveckling på förbränningsmotorer eftersom den inte är lönsam. Osv.

Hur många mackar behövs det? Och varför?


Buy quality, cry once
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hängde på en airstream bakom en cheva pickup och körde 40+ mil igår kväll. Ett tankstopp på knappa fem minuter.

Klarar en Model X eller Cybertruck det? Hur lång är räckvidden med 3-3.5 tons släp och två bågar på flaket?

Eller jag kanske ska ”tänka om”...? Jag är för elbilar, men det måste finnas förståelse för att de inte passar för alla, överallt, och i alla situationer.

Jag läste om ett pensionerat par i norrland som köpte en tessla model s logrange och hängde på sin 7 meters boggi husvagn dom hade aldrig kört elbil tidigare o drog i väg på en europa tripp med detta ekipaget.

Snitt på en laddning mef husvagn var 36mil sedan ett stopp o ladda men laddning var kostnads fri minns inte riktigt vad dom sparade i bränsle kostnad på 600mil körning i europa men det var inga problem med att få laddning oavsett var dom var någonstans.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag läste om ett pensionerat par i norrland som köpte en tessla model s logrange och hängde på sin 7 meters boggi husvagn dom hade aldrig kört elbil tidigare o drog i väg på en europa tripp med detta ekipaget.

Snitt på en laddning mef husvagn var 36mil sedan ett stopp o ladda men laddning var kostnads fri minns inte riktigt vad dom sparade i bränsle kostnad på 600mil körning i europa men det var inga problem med att få laddning oavsett var dom var någonstans.

Nu var det nog X, för S har inte dragkrok. Det finns ett par i Umeå som har en Tesla X 90 och en herrejösses husvagn som de drar även vintertid till Borgafjäll (inga Superchargers längs vägen). Registreringsskylt "HEGÅINT". :hihi

En longrange kommer nog 25 mil med jättehusvagnen och om man kör 50 mil om dagen innebär det en halvtimmes paus när man ändå äter lunch så det går nog utmärkt i de flesta (säkert inte alla) fall. 2250 kilo räcker till de flesta husvagnar och skotersläp och den bilen har funnits i 4-5 år redan även om räckvidden blivit bättre för varje år. Gratis laddning på Supercharger har både S och X. Så visst "funkar" det i de flesta (inte alla) fall redan idag. I många fall också betydligt bättre skall man komma ihåg.
Jag brukar sträckköra från Italien till norra Sverige och jag tror att det skulle ta ungefär lika lång tid med elbil som med diesel - där har vi ett tankemönster som åtminstone jag själv blev tvungen att ändra när jag insåg hur det låg till.

Av någon anledning provocerar ny teknik vissa, men utvecklingen står ju inte still för det. Miljöpartiet har dock ingen del alls i det förutom möjligen att driva igenom vissa statsfinansiella beslut som får stor inverkan på enskilda människors kortsiktiga ekonomi. Det är där tondövheten kan bli stor.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag läste om en engelsk utredning om att privat fordons ägande är mindre demokratiskt viktigt än vad det är att klara miljö målen.

Rent krasst sa utredningen att runt 2030 bör det vara förbjudet att äga en privat bil i england..

När kontrar miljöpartiet med stöd av sose svetsaren detta.

Läste även att BP nu sattsar enorma mängder med miljarder på att bygga ett omfattande laddstolps nät för elbilar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Av någon anledning provocerar ny teknik vissa, men utvecklingen står ju inte still för det. Miljöpartiet har dock ingen del alls i det förutom möjligen att driva igenom vissa statsfinansiella beslut som får stor inverkan på enskilda människors kortsiktiga ekonomi. Det är där tondövheten kan bli stor.

Jag tror inte det är ny teknik som provocerar (förutom möjligen om man är teknikfientlig miljöpartist), utan att inte få bestämma själv, eller att människor som inte har en aning om andras livssituation ändå kommer med moraliska pekpinnar om hur andra skall leva sina liv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror inte det är ny teknik som provocerar (förutom möjligen om man är teknikfientlig miljöpartist), utan att inte få bestämma själv, eller att människor som inte har en aning om andras livssituation ändå kommer med moraliska pekpinnar om hur andra skall leva sina liv.

Men det är ju ändå Miljöpartiets affärsidé?

Att visa på att praktiska lösningar i de flesta fall redan finns är inte att förespråka miljöpartism.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men det är ju ändå Miljöpartiets affärsidé?

Att visa på att praktiska lösningar i de flesta fall redan finns är inte att förespråka miljöpartism.

Det vore bra om det fungerade så i praktiken. Dvs att visa vilka alternativ som finns - helt teknikneutralt utan diverse politiska styrmedel som skatter och subventioner.

Fler och fler kan bocka av sin kravspecifikation och landa i att en elbil faktiskt är med i matchen. För vissa kommer kanske aldrig en elbil passa och vissa kommer säkert aldrig gå "tillbaka" till en ICE. Låt folk få så transparent information som finns och så får de välja själva.
Något smartskaft kanske vill köpa en bensinare av rent frustration att det gör miljömuppar arga, jag anser att denne ska få göra det både nu och i framtiden och helt ostraffat slippa undan straffskatter, avgifter osv från tredjepart endast pga sitt val.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Men det är ju ändå Miljöpartiets affärsidé?

Att visa på att praktiska lösningar i de flesta fall redan finns är inte att förespråka miljöpartism.

Ja, det är miljöpartiets affärsidé. Men oavsett om det yppas av en miljöpartist eller ej så ser åtminstone jag själv det som provocerande när människor gör antydningar om att andra har fel mindset och man ser det som sin egen uppgift att försöka förändra dessa människors mindset så att de inser sitt eget bästa.

Men att dela med sig av kunskap och goda exempel och sedan utgå från att människor är intelligenta nog att dra sina egna slutsatser om vad som är bäst för dem är jag positiv till. :tummenupp
 
Last edited by a moderator:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag får be om ursäkt om det är så jag har tolkats. :)

Men av egen erfarenhet så vet jag att det är svårt att förändra den mentala bilden av hur saker och ting fungerar. Elbil i glesbygd är ett exempel.

Det är ju ett helvete att leta 98 oktan när man kör hoj i Norge exempelvis. Det kan krävas rätt många omvägar och förändrade resplaner för att kunna hälla i rätt bränsle i hojen. Men då tänker man inte på det på samma vis...



Buy quality, cry once
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är inte bilist men måste tyvärr ha tillgång till bil.:(
Mitt bilintresse är väldigt lågt, det är bara ett nödvändigt transportmedel för mig. Jag betalar lika mycket skatt till kollektivtrafiken som Hr Hell och miljömupparna i Tokholma men här ute är det inte avgångar var femte minut direkt. Så jag är med och subventionerar de som klarar sig utan bil. Det går bra med lådcykel om allt är nära men 15 km till närmsta stad och ingen cykelväg gör det lite svårare.

På sommaren kör jag motorcykel och försöker göra praktiska saker på vägen. Även om jag sällan tar närmsta vägen utan den trevligaste. :)
Storhandla blir tyvärr svårt på en SportHoj. Att köra skräp till återvinningen likaså. Att börja tävla med motorcykel kräver ett fordon som transporterar min motorcykel till banan så därför har jag fixat dragkrok.

Men jag skulle kunna tänka mig att gå eller cykla ner till byn och hyra en bil istället för att ha en parkerad på uppfarten. En stor bil när jag behöver det och en liten när det räcker. Den bil jag har är tråkig så en elbil skulle inte göra någon skillnad för mig.
Istället slipper jag service, försäkringar och besiktning utan betalar en summa som månadskortet i kollektivtrafiken. Nu är det vänster att dela har jag förstått. Alla ska betala allt själva och därför vill de på Söder som inte har 90 minuter in till T-centralen inte betala lika mycket som vi gör. Men kollektiva bilar kan göra att det inte behövs två bilar i varje hushåll.

SportHoj däremot skulle inte gå att köra el. Visst, mindre värme sommardagar, särskilt i köer, men ljudet och känslan vill jag inte vara utan.

Hörde på nyheterna precis om BussOhoj och så har jag gjort i snart 10 år!
https://www.vgregion.se/om-vgr/satsningar-och-samarbeten/hallbart-resande-vast/projekt/buss-ohoj/
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det låter ju bra i teorin, men i praktiken finns ett litet aber. Sist jag shoppade bil (ett halvår sedan) fanns nämligen inga elbilar alls som uppfyllde min kravspec.

Jag vill ha prestanda som motsvarar 250 fossilhästar (ej att förväxla med förgasarhästar), fyrhjulsdrift, hög markfri gång, herrejösses släpvagnsvikt och naturligtvis en räckvidd som gör att jag kan ta mig en bra bit in i fjällvärlden utan att vara nervös. Jag bedömer att jag behöver detta då jag varje år gör dels trettio till fyrtio arbetsrelaterade "flygplatspendlingar" a 20 mil, dels tiotalet privata snöskoterresor a 20-100 mil med fullastad släpvagn på måttligt framkomliga landsvägar. Och hela kalaset får gärna landa under halvmiljonen.

Men jag hittade ingen sådan elbil så jag fick vackert fortsätta att vara dum.

Nikolas accelerationssnabba el-pickup blir ensam i segmentet om att ha en vätgasdriven räckviddsförlängare. Lösningen ger Badger en aktionsradie på mer än 96 mil.

När Elon Musk avtäckte sin Cybertruck så twittrade Nikola-vd:n Trevor Milton att han gärna skulle donera sin egen pickup-design till Tesla. Och nu har utmanaren släppt mer fakta om modellen som kan bli en styv konkurrent till Cybertruck.

Designen är kanske okonventionell, men Badger blir ensam i segmentet om att ha en vätgasdriven räckviddsförlängare.

Amerikanska köpare som känner sig tveksamma inför bränslet kan lugnas av att bolaget har för avsikt att upprätta ett nätverk av vätgasstationer över USA. Och gasen som säljs ska utvinnas med solenergi.

Läs mer: Tillverkarna vars el-pickups utmanar Tesla Cybertruck
Enligt Nikola kommer pickupens batterier att ge en räckvidd på drygt 48 mil vilket kompletteras av samma sträcka från räckviddsförlängaren. Totalt ger det Badger en aktionsradie på mer än 96 mil.


Det handlar om en stor bil, men trots en längd på 589 centimeter sägs fordonet få köregenskaper som en sportbil. 0-96 km/h avverkas på 2,9 sekunder. Till detta kommer pickupen ha en dragkapacitet på drygt 3,6 ton.

Ännu har ingen tillverkning dragit igång. Först ska bolaget bygga en produktionsanläggning i Pinal County, Arizona. Den förväntas ha nått full kapacitet till 2024. Men det ser lovande ut för Nikola då de redan har fått in över 13 000 förbeställningar på Badger. Det rapporterar Motor Authority.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det där med att tänka om svänger åt båda hållen. Går man från petroleumbil till elbil så funkar tekniken helt enkelt inte på samma sätt. Man _måste_ tänka om när det är en annan teknisk lösning.
Förr i tiden kunde man skicka brev genom att kratta saker på ett papper med en blyertspenna och lägga detta i en gul låda så kom det (kanske) fram någon dag senare till mottagaren. Nu skriver man ett meddelande m.h.a en elektronisk manick som är framme hos mottagaren en sekund efter. Men man måste göra på olika sätt för att uppnå samma slutresultatet: att skicka ett meddelande till någon.
Men: På samma sätt som man inte kan skicka ett email med en blyertspenna kan man inte kratsa ner längdmått eller kapstopp på en 2"4 bräda med ett tangentbord. Den nya tekniska lösningen fungerar inte överallt.
Precis som några har påvisat att elbil inte funkar för dem (med dagens utbud) utan kompromisser man inte är villig att ta, så är min situation precis tvärtom. Jag hade fått göra alldeles för mycket kompromisser för att vilja gå tillbaka till petroleumbil!
Jag skulle tvingas köra och tanka minst en gång i veckan. Det är helt ohållbart i mitt liv just nu under vardagspendlingen när jag ändå "kör förbi". Det redan är extremt tajt med tidspassning på dagis/skolhämtning varje morgon innan/efter jobbet. Alltså måste jag isåfall ägna tid på helgen till detta bara för att öht kunna ta mig någonstans. I-landsproblem deluxe kan man tycka, men ändock ett problem i min värld. Andra har inte samma förutsättningar och detta är därmed ett icke-problem för somliga.
Jag får komplett och fullständigt tuppjuck på "lagget" hos petroleumbilar. Det känns som att gå tillbaka till att köra Windows 95 på en gammal 486'a. Man trycker på knappen, men det händer inget på en halv evighet. Återigen i-landsproblem, men ett problem för mig. Vissa bryr sig öht inte om detta, så då är detta ett icke-problem.
På sommaren när det är stekhett ute skulle jag inte komma ner till uteparkeringen på jobbet och sätta mig i en sval bil (eftersom jag kan starta AC'n via appen i dagsläget). Med petroleumbil hade jag tvingats antingen sitta i en bastu i typ en kvart eller starta bilen och stå utanför i en kvart innan jag kan köra hemåt. (Samma gäller fast tvärtom på vintern, men där kan man ju installera dieselvärmare rent teoretiskt). I-landsproblem deluxe, men jag vill inte skiljas från denna fördel för allt smör i Småland. För de som aldrig parkerar sin bil i stekhet sol är detta inte ett problem.
Nackdelen är att när jag kör långt (40+mil), eller drar med hojen på släp, måste jag stanna varannan/var tredje timme för att fylla på elektroner. Detta är en kompromiss som jag, högst personligen, är villig att ta någon gång om året för att inte tappa egenskaperna jag använder dagligen.
Den andra nackdelen är det ekonomiska. Just nu har jag lyxen att kunna lägga de extra tusenlappar per månad som det kostar att ha en Model X. Men som skrivet innan så är skillnaden på _totalkostnad_ inte ohemult stort, trots den hisnande inköps-prislappen. Jag tycker det är värt det varje dag i veckan. Andra varken vill eller kan göra så.
Så länge folk är medvetna om både det ekonomiska och praktiska i vad det innebär att gå över till eldrift så de kan fatta ett välgrundat beslut är jag helnöjd.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag bor också ute på bygden. Flera jag pratade med skulle aldrig köpa elbil men möjligtvis hybrid. Efter att chefen för det lokala sågbruket köpte en Audi E-Tron med fyrhjulsdrift och lät folk provköra så såg även diesel-fansen fördelarna med eldrift. Nu har jag inte pratat med någon på länge som inte önskar sig en elbil nästa gång de ska byta bil. Sen kommer jag och många andra vänta tills priserna har gått ner innan man byter ut bilen som måste ha 4x4 och 30 mil räckvidd utan att tanka på mer ström.

Jag tror absolut inte att lösningen är att förbjuda eller överdriva beskattningen på bensin/diesel. Men samtidigt ser jag bara fördelar med att förbränningsbilar som levt sitt liv fasas ut av elbilar. När det kommer till motorcyklar för hobbybruk så tror jag snarare att de räddat fler liv än vad de förolyckat. Att köra motorcykel kan för mig jämföras med att meditera då alla tankar är fokuserade i nuet och alla problem blir borta för en stund. Till och med en miljöpartist borde förstå att det är värt att behålla saker som gör människor lyckliga när de ser hur många som tar sina egna liv. Utsläppen hos hobbyfordon kommer dessutom bli försumbara när nästan all transport sker på ren el. Det är i alla fall någonting jag kommer argumentera med för att skapa ett sunt debattklimat mellan oss som har fordon som hobby samt de som är mot ICE.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En longrange kommer nog 25 mil med jättehusvagnen och om man kör 50 mil om dagen innebär det en halvtimmes paus när man ändå äter lunch så det går nog utmärkt i de flesta (säkert inte alla) fall. 2250 kilo räcker till de flesta husvagnar och skotersläp och den bilen har funnits i 4-5 år redan även om räckvidden blivit bättre för varje år. Gratis laddning på Supercharger har både S och X. Så visst "funkar" det i de flesta (inte alla) fall redan idag. I många fall också betydligt bättre skall man komma ihåg.
Kommer dom alltid vara gratis, eller är det bara för att locka köpare nu? Och att bara ladda en halvtimme-timme medan man käkar, det funkar ju om det alltid finns lediga ladduttag. Med ökat antal elbilar så kommer ju bil per uttag-kvoten öka, och med en timmes kö till laddningen, hur kul blir det då?

Hur många mackar behövs det? Och varför?
När det kommer till motorcyklar för hobbybruk så tror jag snarare att de räddat fler liv än vad de förolyckat. Att köra motorcykel kan för mig jämföras med att meditera då alla tankar är fokuserade i nuet och alla problem blir borta för en stund. Till och med en miljöpartist borde förstå att det är värt att behålla saker som gör människor lyckliga när de ser hur många som tar sina egna liv. Utsläppen hos hobbyfordon kommer dessutom bli försumbara när nästan all transport sker på ren el. Det är i alla fall någonting jag kommer argumentera med för att skapa ett sunt debattklimat mellan oss som har fordon som hobby samt de som är mot ICE.
Hur ska vi kunna köra hoj om det inte finns några mackar? Många mackar stänger redan idag pga vinstkrav som inte gör dom tillräckligt lönsamma, och med färre volymkunder så lär fler klappa igen. Ingen kommer ha igång sin mack för att nostalgiskt tanka någon hoj då och då :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Supercharger kommer alltid att vara gratis för de som köpt den med gratis laddning. För övriga är det självkostnadspris.

Varje laddstation har rätt många chargers och relativt lätt utbyggbart när det behövs fler.

Kö är i princip okänt i Teslavärlden men det är vardag för alla andra än så länge.


Buy quality, cry once
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Supercharger kommer alltid att vara gratis för de som köpt den med gratis laddning. För övriga är det självkostnadspris.

Varje laddstation har rätt många chargers och relativt lätt utbyggbart när det behövs fler.

Kö är i princip okänt i Teslavärlden men det är vardag för alla andra än så länge.


Buy quality, cry once

Nej. Nu blajar du allt.
Vissa populära ställen har ganska hög beläggning på laddning. Om du ska få full fart på snabbladdningen så krävs att man bara belägger max hälften av laddarna. Om någon ställer sig på platsen intill så stryps hastigheten. Förvissa kanske inte jättemycket men i alla fall.

Och faktiskt så kan jag inte påminna mig när jag senast köade på en bensinstation för att tanka. Kanske någon gång före millennieskiftet.

Så att påstå att köande för att tanka skulle vara vardag är inget annat än ren och skär lögn. Det är inte ett dugg mer vardag än det är vardag att köa för att ladda sin Tesla.

Om du inte menar köerna i Stockholmstrafiken men dom drabbas Tesla av på samma sätt som alla andra bilar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Andra elbilar menades. Oftast får de dela på EN 50kW laddare som ibland fungerar medan Teslafolket har 8, 12 eller 24 att välja på.

Helt riktigt att effekten sjunker om man är många men det är ett mindre problem i jämförelse och där det fenomenet ofta uppstår kompletterar man med fler laddare.


Buy quality, cry once
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hur ska vi kunna köra hoj om det inte finns några mackar? Många mackar stänger redan idag pga vinstkrav som inte gör dom tillräckligt lönsamma, och med färre volymkunder så lär fler klappa igen. Ingen kommer ha igång sin mack för att nostalgiskt tanka någon hoj då och då :fakta

Det säljs fortfarande nya bensinbilar. Det är väl rimligt att tro att de kommer få rulla på vägarna i minst 20 år innan de ska fasas ut. Därför tror jag inte att bensinstationerna kommer bli helt borta inom de närmaste 20 åren. Däremot får man nog leva med att ta en omväg för att tanka eller att ha med Rotopax om det blir glesare mellan mackarna.

Om 20 år har garanterat batteritekniken utvecklats och nätverket av laddstationer ökat kraftigt. I Norge kan du ofta ladda din bil hos privatpersoner som lagt ut sina hemladdare via app. Med den möjligheten kommer det finnas 32(+?) ampere laddare tillgängliga nästan överallt (till och med långt ut i skogen/på fjället) i tillägg till snabbladdare. Så jag är personligen inte så orolig för elbilar kommer bli ett stort problem för oss motorcyklister.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top