Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Katastrof men en liten lycka i eländet är att förbudet gäller påfyllnad av befintliga anläggningar, dvs man får ha kvar sitt gamla härke med köldmedium med GWP>2500 men inte fylla på.

Katastrof? :va
Varför skulle man plötsligt börja skrota istället för att laga? :va
Det vore katastrof. :huvet

För det är ju faktiskt så att...
man får ha kvar sitt gamla härke med köldmedium med GWP>2500 men inte fylla på
och det är ingen katastrof. :7peta

Men då är det ju inget hot mot landsbygden. :(
För kylar behöver lagas när de går sönder oavsett om butiken ligger i Tokholma eller i Korpilombolo. :fakta
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men om vi skall försöka koppla tillbaka resonemanget lite mer till vår tillvaro som motorcyklister...
Vad tror vi det kommer finnas för möjligheter att fortsätta köra hoj i de scenarier vi diskuterat? El-MC kanske möjligen blir ett alternativ i framtiden, men långt ifrån lika självklart som när det gäller elbil, bland annat beroende på att det är svårare att hitta en vettig balans räckvidd/vikt/effekt och att det finns andra mer subjektiva egenskaper som är viktigare. Kanske bäst att köpa en stor cistern som man fyller med Aspen-bensin med lång hållbarhet så man klarar sig några år? (hjälper iofs inte mot problemet att bensinmackar läggs ned, ifall man skall köra längre än runt husknuten)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bor man inte i lägenhet så kan man ju använda vintern till att koka hembränt i större mängder o sedan ge fan i att dricka spriten o springa runt o skräna.. kör man upp den på hojen så mår ju både miljön o den som kokar bra..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men om vi skall försöka koppla tillbaka resonemanget lite mer till vår tillvaro som motorcyklister...
Vad tror vi det kommer finnas för möjligheter att fortsätta köra hoj i de scenarier vi diskuterat? El-MC kanske möjligen blir ett alternativ i framtiden, men långt ifrån lika självklart som när det gäller elbil, bland annat beroende på att det är svårare att hitta en vettig balans räckvidd/vikt/effekt och att det finns andra mer subjektiva egenskaper som är viktigare. Kanske bäst att köpa en stor cistern som man fyller med Aspen-bensin med lång hållbarhet så man klarar sig några år? (hjälper iofs inte mot problemet att bensinmackar läggs ned, ifall man skall köra längre än runt husknuten)

Troligen blir det så att...
man får ha kvar sitt gamla härke som körs på bensin men det blir besvärligt och dyrt fylla på.

Men redan nu kräver det lite planering för oss som håller oss borta från allfartsvägarna.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bor man inte i lägenhet så kan man ju använda vintern till att koka hembränt i större mängder o sedan ge fan i att dricka spriten o springa runt o skräna.. kör man upp den på hojen så mår ju både miljön o den som kokar bra..
Det finns ett befintligt uttryck för dylikt beteende: Kallas spritmissbruk! :fakta :fyllisar
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Katastrof? :va
Varför skulle man plötsligt börja skrota istället för att laga? :va
Det vore katastrof. :huvet

För det är ju faktiskt så att...
man får ha kvar sitt gamla härke med köldmedium med GWP>2500 men inte fylla på
och det är ingen katastrof. :7peta

Men då är det ju inget hot mot landsbygden. :(
För kylar behöver lagas när de går sönder oavsett om butiken ligger i Tokholma eller i Korpilombolo. :fakta

Jag tror du missuppfattar/jag var otydligt i mitt tidigare inlägg.
Jag håller med dig.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja och nej. Scenario: Du pendlar tio mil om dagen
Ex1: Du har en bensin/diesel och du kommer säg 60 mil på en tank. När du jobbat en vecka _måste_ du hitta en mack för att kunna köra vidare överhuvudtaget. Macken måste finnas i din närhet. Du måste alltid med jämna mellanrum åka till denna mack.
Ex2: Du har en elbil som går 15 mil. Du kopplar in hemma varje natt. Du kan köra den i evighet* fram och tillbaka till jobbet utan att det finns en enda snabbladdare inom hundratals mil.
Såklart väldigt förenklat, men ni hänger med på resonemanget?

Jättebra om det funkar.
Har själv inte möjlighet att ladda hemma så elbil får vänta.
Pendlar typ 5 mil enkel väg mellan två städer med ett antal mackar jag kan tanka på i bägge samt även en mack ungeför mitemellan dessa städer som jag då passerar två gånger om dagen så jag har i princip aldrig hamnat i någon form av måste_hitta_mack situation i den bemärkelsen att det är mlm akut.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jättebra om det funkar.
Har själv inte möjlighet att ladda hemma så elbil får vänta.
Pendlar typ 5 mil enkel väg mellan två städer med ett antal mackar jag kan tanka på i bägge samt även en mack ungeför mitemellan dessa städer som jag då passerar två gånger om dagen så jag har i princip aldrig hamnat i någon form av måste_hitta_mack situation i den bemärkelsen att det är mlm akut.
Missade att skriva in att det var på glesbygden scenariot utspelade sig (implicit via diskussionen). Längs med stråken mellan större städer är det ju inga problem. Annat är/blir det om man bor 20+ mil utanför närmaste större stad med bara en handfull andra människor. Där måste man "köra och tanka" för att öht kunna förflytta sig..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är ju därför elbilar passar på landsbygden. El finns framdragen på ganska stora delar av landet.
Det är betydligt enklare med elbil i glesbygd än med bränsledriven bil i glesbygd, just pga att man inte behöver en ”mack”.
Men bor man i glesbygd och ändå köper en ny bil måste man ju vara nästan direkt dum om man inte köper en elbil.

Det låter ju bra i teorin, men i praktiken finns ett litet aber. Sist jag shoppade bil (ett halvår sedan) fanns nämligen inga elbilar alls som uppfyllde min kravspec.

Jag vill ha prestanda som motsvarar 250 fossilhästar (ej att förväxla med förgasarhästar), fyrhjulsdrift, hög markfri gång, herrejösses släpvagnsvikt och naturligtvis en räckvidd som gör att jag kan ta mig en bra bit in i fjällvärlden utan att vara nervös. Jag bedömer att jag behöver detta då jag varje år gör dels trettio till fyrtio arbetsrelaterade "flygplatspendlingar" a 20 mil, dels tiotalet privata snöskoterresor a 20-100 mil med fullastad släpvagn på måttligt framkomliga landsvägar. Och hela kalaset får gärna landa under halvmiljonen.

Men jag hittade ingen sådan elbil så jag fick vackert fortsätta att vara dum.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Glöm inte att det alltid är -35 och djupsnö!

Skämt åsido; jag har kvar min gamla Landcruiser för dylikt...


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det låter ju bra i teorin, men i praktiken finns ett litet aber. Sist jag shoppade bil (ett halvår sedan) fanns nämligen inga elbilar alls som uppfyllde min kravspec.

Jag vill ha prestanda som motsvarar 250 fossilhästar (ej att förväxla med förgasarhästar), fyrhjulsdrift, hög markfri gång, herrejösses släpvagnsvikt och naturligtvis en räckvidd som gör att jag kan ta mig en bra bit in i fjällvärlden utan att vara nervös. Jag bedömer att jag behöver detta då jag varje år gör dels trettio till fyrtio arbetsrelaterade "flygplatspendlingar" a 20 mil, dels tiotalet privata snöskoterresor a 20-100 mil med fullastad släpvagn på måttligt framkomliga landsvägar. Och hela kalaset får gärna landa under halvmiljonen.

Men jag hittade ingen sådan elbil så jag fick vackert fortsätta att vara dum.

Blev det en subba?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det låter ju bra i teorin, men i praktiken finns ett litet aber. Sist jag shoppade bil (ett halvår sedan) fanns nämligen inga elbilar alls som uppfyllde min kravspec.

Jag vill ha prestanda som motsvarar 250 fossilhästar (ej att förväxla med förgasarhästar), fyrhjulsdrift, hög markfri gång, herrejösses släpvagnsvikt och naturligtvis en räckvidd som gör att jag kan ta mig en bra bit in i fjällvärlden utan att vara nervös. Jag bedömer att jag behöver detta då jag varje år gör dels trettio till fyrtio arbetsrelaterade "flygplatspendlingar" a 20 mil, dels tiotalet privata snöskoterresor a 20-100 mil med fullastad släpvagn på måttligt framkomliga landsvägar. Och hela kalaset får gärna landa under halvmiljonen.

Men jag hittade ingen sådan elbil så jag fick vackert fortsätta att vara dum.
En Tesla Model X hade passat in på allt utom priset.. Sen kan man såklart ha åsikter om designen på den, att det är en jänkare, med allt vad det innebär på "kvalitet" osv.
Onekligen är det så att det inte funkar för alla i alla scenarion just här och nu idag. Men de som det inte passar för blir färre och färre för varje år som går.
Tror att det BrooklynS menade var en vanlig hederlig Svensson som köper på sig en ny S/V70 bara på gammal vana. Typ.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
HJ 60?
Isf är du bannemig säkrad mot millenniebuggen.
Y3K, alltså.

Minns var ni läste det först. :fakta

Det finns ju några varianter som är ganska framtidssäkrade med sugdieselsexa, stela axlar, spärrar osv.

Men jag har en LC90 med bensinV6 och automat. Haft den i tio år, hade en diesel före det men skatten dödade möjligheten...

När inte Teslan klarar uppgiften så löser LC-n det. Men hittills har det inte behövts.


Buy quality, cry once
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En Tesla Model X hade passat in på allt utom priset.. Sen kan man såklart ha åsikter om designen på den, att det är en jänkare, med allt vad det innebär på "kvalitet" osv.

Jo, 1.2 mille är ganska mycket mer än jag vill spendera på ett rent transportfordon. Och då är jag ändå inte säker på vare sig dess markfrigång eller dess verkliga räckvidd då släpvagnen hakas på.

Onekligen är det så att det inte funkar för alla i alla scenarion just här och nu idag. Men de som det inte passar för blir färre och färre för varje år som går.

Politiskt så är ju beslutet redan fattat - det är förbränningsmotorn som är ond och det är förbränningsmotorn som skall dödas och den måste ersättas med elmotor.

Men som vårat politiska styre fungerar just nu så kommer vi att döda bensinmackarna långt innan vi dödar förbränningsmotorn, eller om man så vill - långt innan det finns elbilar som uppfyller alla människors kravspecar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, 1.2 mille är ganska mycket mer än jag vill spendera på ett rent transportfordon. Och då är jag ändå inte säker på vare sig dess markfrigång eller dess verkliga räckvidd då släpvagnen hakas på.



Politiskt så är ju beslutet redan fattat - det är förbränningsmotorn som är ond och det är förbränningsmotorn som skall dödas och den måste ersättas med elmotor.

Men som vårat politiska styre fungerar just nu så kommer vi att döda bensinmackarna långt innan vi dödar förbränningsmotorn, eller om man så vill - långt innan det finns elbilar som uppfyller alla människors kravspecar.

Märkligt bara att kravspecen INTE inbegriper att slippa tanka för +5.000 kr/mån... :va

Jag tror att det mesta handlar om att tänka lite på ett annat sätt. Folk kan på riktigt köpa en Dodge RAM för 800.000 för att köra två snöskotrar på. Tror någon att det är dyrare att ha tex en Tesla X LR?

Vi är vanemänniskor helt enkelt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis som många andra redan har påpekat - elbilsförespråkare tjatar vidare med sina mantran om att "tänka på ett annat sätt" och att "ändra sina vanor". Det må fungera för en del men inte för andra och att tjata vidare om bränslebesparingar spelar väl ingen som helst roll då resten av kravspecen ändå inte är uppfylld...?

Faktum kvarstår - i dagsläget finns ingen elbil som uppfyller min kravspec. Kanske i framtiden. Men inte här och nu, för jag lever här och nu och behöver således min bil här och nu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilka som tjatar vidare skall vi väl låta vara osagt, men faktum kvarstår ju att det är större och tätare tillgång på el än på bensin i glesbygden. Så visst handlar det om tankemönster.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hängde på en airstream bakom en cheva pickup och körde 40+ mil igår kväll. Ett tankstopp på knappa fem minuter.

Klarar en Model X eller Cybertruck det? Hur lång är räckvidden med 3-3.5 tons släp och två bågar på flaket?

Eller jag kanske ska ”tänka om”...? Jag är för elbilar, men det måste finnas förståelse för att de inte passar för alla, överallt, och i alla situationer.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top