Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tvivlar på att SAS reklam kommer påverka de negativt. Om en vecka har stormen blåst över och det är "business as usual". Folk köper ju till trots för alla skandaler och problem fortfarande VW :brynad
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ger intryck av total vilsenhet och brist på kurs.

Välkommen till SAS anno 2020. Personal som sliter hårt men en ledning som verkar fullständigt jävla inkompetent. Det är tur att norra Sverige har ett ganska stort utbyte med tysk industri, för det luktar konkurs lång väg. Ska vi tippa på att spillrorna köps upp av Lufthansa inom de närmaste fem åren...?

Folk köper ju till trots för alla skandaler och problem fortfarande VW :brynad

Jo, jag var rätt nöjd häromveckan. Bråttom till flyget, lång omväg på grund av brobygge, på vissa ställen tre decimeter nysnö i omkörningsfilen och naturligtvis nutidens service från Svevia. Tiguanen med 250 ponnys, fyrhjulsdrift och fulldubbat gjorde sitt jobb utan anmärkning. Något jag i efterhand fått höra att mer miljövänliga alternativ inte gjorde...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Var inte fokus på att massa saker som vi på något sätt förknippar med sverige inte är svenska?

Någon har tagit dem till oss.
Lite som reklamen för tvåhundra år sen eller så där allt man hade hemma visade sig ha kommit med lastbil.

------------
Jag har precis fått klart om en laddhybrid som ska ersätta den nuvarande. Jag valde dock inte en SUV eftersom de flesta vägar jag kör på är asfalterade. Har inte riktigt förstått varför man ska släpa på en massa extra drivaxlar också så jag struntade i såna till styrhjulen. Eftersom jag fortfarande har hörseln i behåll blev det en tystgående bensinmotor också.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vår rödgröna röra till regering har tagit ytterligare några steg i nedläggningen av den svenska glesbygden...

Från och med första januari 2020 är det inte längre tillåtet för små butiker på landet att använda köldmediegaserna R404 och R507 i sina kyl- och frysanläggningar. Dessa gaser ersatte en gång i tiden freon men får nu inte längre användas. Något som naturligtvis leder till kännbara investeringar hos små byabutiker.

Som om detta inte vore nog - cisterner och rörledningar hos ett stort antal bensinmackar måste nämligen - enligt ett nyligen påhittat reglemente - glasfiberarmeras senast 1 juli 2022. Detta medför naturligtvis så stora investeringskonstnader att ett hundratal av glesbygdens bensinmackar sannolikt ryker.

https://sverigesradio.se/artikel/7408617

Den som tänker åka till Nordkap efter 2022 bör således fundera på extra stor tank och kylbag då det sannolikt inte kommer att finnas vare sig bensin eller livsmedel utanför större tätorter. Men det är väl så MP vill ha det...? Alla ska bo i Uppsala och köra elbil...?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är ju därför elbilar passar på landsbygden. El finns framdragen på ganska stora delar av landet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är ju därför elbilar passar på landsbygden. El finns framdragen på ganska stora delar av landet.

Förutsätter ju att det finns någon som är beredd att betala för en infrastruktur av snabbladdare på landsbygden och/eller att vanliga människor har råd att betala för elbilar med väldigt lång räckvidd. I annat fall kommer ju en längre resa på landsbygden innebära att man måste övernatta hos människor som kan erbjuda mat och husrum under tiden bilen långsam-laddas. Ungefär som när man förr reste med häst och vagn.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förutsätter ju att det finns någon som är beredd att betala för en infrastruktur av snabbladdare på landsbygden och/eller att vanliga människor har råd att betala för elbilar med väldigt lång räckvidd. I annat fall kommer ju en längre resa på landsbygden innebära att man måste övernatta hos människor som kan erbjuda mat och husrum under tiden bilen långsam-laddas. Ungefär som när man förr reste med häst och vagn.

Även "långsam" laddning är ganska snabb idag. Med elbil kör man inte tomt och letar sedan efter en möjlighet att ladda i fem timmar utan man laddar 10 min till en timme när man ändå tar en rast/toa/äter mat. En timme på ett vanligt trefasuttag som finns överallt ger ca 7 mils räckvidd.

Såväl CircleK som OKQ8 sätter nu upp 50kW-laddare på sina mackar vilket då ger mer än 30 mil på en timme. Infrastrukturen finns där redan idag och kräver bara små anpassningar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vår rödgröna röra till regering har tagit ytterligare några steg i nedläggningen av den svenska glesbygden...

Från och med första januari 2020 är det inte längre tillåtet för små butiker på landet att använda köldmediegaserna R404 och R507 i sina kyl- och frysanläggningar. Dessa gaser ersatte en gång i tiden freon men får nu inte längre användas. Något som naturligtvis leder till kännbara investeringar hos små byabutiker.

Katastrof men en liten lycka i eländet är att förbudet gäller påfyllnad av befintliga anläggningar, dvs man får ha kvar sitt gamla härke med köldmedium med GWP>2500 men inte fylla på.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Även "långsam" laddning är ganska snabb idag. Med elbil kör man inte tomt och letar sedan efter en möjlighet att ladda i fem timmar utan man laddar 10 min till en timme när man ändå tar en rast/toa/äter mat. En timme på ett vanligt trefasuttag som finns överallt ger ca 7 mils räckvidd.

Såväl CircleK som OKQ8 sätter nu upp 50kW-laddare på sina mackar vilket då ger mer än 30 mil på en timme. Infrastrukturen finns där redan idag och kräver bara små anpassningar.

Kan hända att jag, genom viss okunskap, överdrev laddningsproblemet en aning.

Men någon behöver trots allt finansiera det hela. Hur många kommer att köpa sig en elbil i jämförelse med dem som istället väljer att lämna landsbygden? Hur många CircleK- och OKQ8-mackar kommer ens finnas kvar, så att man kan ladda bilen samtidigt som man köper sig en korv? Visst, man skulle kunna tänka sig att kommunen eller staten subventionerar ett antal enklare laddningsstationer med tillhörande bajamajor där det inte finns kommersiella intressen som gör det, men frågan är i vilken riktning det påverkar den generella utvecklingen av landsbygden. Jag skulle tro att detta bara blir något ytterligare som bidrar till avfolkningen, kanske inte på något dramatiskt sätt, men det kommer att bidra - åtminstone så tror jag inte det kommer att bidra till att fler finner det attraktivt att bosätta sig där.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är betydligt enklare med elbil i glesbygd än med bränsledriven bil i glesbygd, just pga att man inte behöver en ”mack”.

Däremot är urbaniseringen i princip frikopplad från den typen av frågor. Ett globalt fenomen i alla tider som i grunden nog handlar om att människor söker sig dit där deras drömmar har större chans att slå in. (Om det sedan är så i verkligheten går absolut att diskutera).

Det som är oroande är att politiken har lätt för att bortse från att det råder olika förutsättningar för stad och landsbygd.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan hända att jag, genom viss okunskap, överdrev laddningsproblemet en aning.

Men någon behöver trots allt finansiera det hela. Hur många kommer att köpa sig en elbil i jämförelse med dem som istället väljer att lämna landsbygden? Hur många CircleK- och OKQ8-mackar kommer ens finnas kvar, så att man kan ladda bilen samtidigt som man köper sig en korv? Visst, man skulle kunna tänka sig att kommunen eller staten subventionerar ett antal enklare laddningsstationer med tillhörande bajamajor där det inte finns kommersiella intressen som gör det, men frågan är i vilken riktning det påverkar den generella utvecklingen av landsbygden. Jag skulle tro att detta bara blir något ytterligare som bidrar till avfolkningen, kanske inte på något dramatiskt sätt, men det kommer att bidra - åtminstone så tror jag inte det kommer att bidra till att fler finner det attraktivt att bosätta sig där.
Allt kommer såklart att ta tid. Men nu börjar det ju komma elbilar, iaf på pappret, som ligger mellan 30-50mil räckvidd som inte kostar miljonen.
Så länge du inte kör längre än så kommer du klara dig utmärkt med långsam-laddning under natt-parkeringen. Läs den meningen en gång till och inse vad det innebär: Så länge man inte kör mer än 30-50 mil så kommer man aldrig behöva köra och tanka.
Till skillnad från vad som basuneras ut i linjärmedia av populister så är elbilen en sak som kommer rädda glesbygden :fakta
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är betydligt enklare med elbil i glesbygd än med bränsledriven bil i glesbygd, just pga att man inte behöver en ”mack”.

Allt kommer såklart att ta tid. Men nu börjar det ju komma elbilar, iaf på pappret, som ligger mellan 30-50mil räckvidd som inte kostar miljonen.
Så länge du inte kör längre än så kommer du klara dig utmärkt med långsam-laddning under natt-parkeringen. Läs den meningen en gång till och inse vad det innebär: Så länge man inte kör mer än 30-50 mil så kommer man aldrig behöva köra och tanka.
Till skillnad från vad som basuneras ut i linjärmedia av populister så är elbilen en sak som kommer rädda glesbygden :fakta

Hmm, ja - resonemangen är rimliga och jag håller med om dem på ett teoretiskt plan. Det som jag tror blir problematiskt är själva övergången. När elbilarna fortfarande inte är tillräckligt billiga och har tillräcklig spridning bland befolkningen och infrastrukturen inte är tillräckligt utbyggd, samtidigt som nedläggningen av bensinstationer och andra serviceinrättningar fortsätter. Jag skulle tro att vi kommer se att de som har ekonomiska förutsättningar skaffar dyrare elbilar och kommer få tillvaron att funka rätt så bra. Men frågan är om den utvecklingen kommer bli tillgängliga för flertalet i tillräckligt hög takt att den kommer motverka det ökande antalet människor som av många skäl finner att tillvaron inte längre går ihop (inte minst ekonomiskt) och som inte då längre kan fortsätta bo på landsbygden.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är väl inte "köra och tanka" som är problemet utan tankmöjligheterna. Nu verkar ju som sagt mackarna som existerar installera snabbladdare osv, hoppas bara det finns effekt att få tag på.

Parkeringen vid hotellet kanske har 51 laddplatser men det är 59 bilar som behöver tanka(över natten). Men klart, med 50 mil från fullt batteri så är man ju klart mer flexibel än tex 25 mil.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hmm, ja - resonemangen är rimliga och jag håller med om dem på ett teoretiskt plan. Det som jag tror blir problematiskt är själva övergången. När elbilarna fortfarande inte är tillräckligt billiga och har tillräcklig spridning bland befolkningen och infrastrukturen inte är tillräckligt utbyggd, samtidigt som nedläggningen av bensinstationer och andra serviceinrättningar fortsätter. Jag skulle tro att vi kommer se att de som har ekonomiska förutsättningar skaffar dyrare elbilar och kommer få tillvaron att funka rätt så bra. Men frågan är om den utvecklingen kommer bli tillgängliga för flertalet i tillräckligt hög takt att den kommer motverka det ökande antalet människor som av många skäl finner att tillvaron inte längre går ihop (inte minst ekonomiskt) och som inte då längre kan fortsätta bo på landsbygden.
Precis, därav "det tar tid". Idag kan du inte köpa en tio år gammal billig begagnad elbil med 30+mil räckvidd. För det finns inte. Vi måste alltså aggresivt öka nybilsförsäljningen av dessa för att de ska komma ut på begagnat-marknaden om X antal år till rimligt pris.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är väl inte "köra och tanka" som är problemet utan tankmöjligheterna. Nu verkar ju som sagt mackarna som existerar installera snabbladdare osv, hoppas bara det finns effekt att få tag på.

Parkeringen vid hotellet kanske har 51 laddplatser men det är 59 bilar som behöver tanka(över natten). Men klart, med 50 mil från fullt batteri så är man ju klart mer flexibel än tex 25 mil.
Ja och nej. Scenario: Du pendlar tio mil om dagen
Ex1: Du har en bensin/diesel och du kommer säg 60 mil på en tank. När du jobbat en vecka _måste_ du hitta en mack för att kunna köra vidare överhuvudtaget. Macken måste finnas i din närhet. Du måste alltid med jämna mellanrum åka till denna mack.
Ex2: Du har en elbil som går 15 mil. Du kopplar in hemma varje natt. Du kan köra den i evighet* fram och tillbaka till jobbet utan att det finns en enda snabbladdare inom hundratals mil.
Såklart väldigt förenklat, men ni hänger med på resonemanget?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Precis, därav "det tar tid". Idag kan du inte köpa en tio år gammal billig begagnad elbil med 30+mil räckvidd. För det finns inte. Vi måste alltså aggresivt öka nybilsförsäljningen av dessa för att de ska komma ut på begagnat-marknaden om X antal år till rimligt pris.

Ja, och med dagens politik kommer det knappast att hända i tillräcklig takt. Vad vi snarare kommer se är en nedtrappning av elbilsbonusar, samtidigt som det kommer bli allt svårare och dyrare att köra bil, oavsett bränsle, men i synnerhet om man kör fossildrivet. Det behövs en ökning av elbilskörande tjänstebilister i storstadsområdena så att dessa elbilar sedan kan bli tillgängliga på begagnatmarknaden, men den utvecklingen tror jag med nuvarande politik snarare kommer gå i motsatt riktning pga. allt som görs för att göra det mindre attraktivt att alls ha bil för den målgruppen. Även om elbilarna blir allt billigare är jag tveksam till om det kommer kompensera allt det som görs politiskt för att bilen skall bli mindre attraktiv som transportmedel på det stora hela.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, och med dagens politik kommer det knappast att hända i tillräcklig takt. Vad vi snarare kommer se är en nedtrappning av elbilsbonusar, samtidigt som det kommer bli allt svårare och dyrare att köra bil, oavsett bränsle, men i synnerhet om man kör fossildrivet. Det behövs en ökning av elbilskörande tjänstebilister i storstadsområdena så att dessa elbilar sedan kan bli tillgängliga på begagnatmarknaden, men den utvecklingen tror jag med nuvarande politik snarare kommer gå i motsatt riktning pga. allt som görs för att göra det mindre attraktivt att alls ha bil för den målgruppen. Även om elbilarna blir allt billigare är jag tveksam till om det kommer kompensera allt det som görs politiskt för att bilen skall bli mindre attraktiv som transportmedel på det stora hela.

Förflyttningsförakt!

Odlat i en miljö där all kultur och alla sysselsättningar man är intresserad av finns inom rimligt elcykelavstånd, där ett väl utbyggt nät av kollektiva transportmedel kan stötta upp vid dåligt väder och där "släpkärra" är något som kyrkogårdsförvaltningen kan hänga på bakom lastcykeln vår och höst när det är extra mycket att göra.
Ett liv som passar Hell-den och typ 349 andra människor med årskort på SJ.

Denna priviligierade klick tillåts forma landet efter sina egna föreställningar och förutsättningar.
Man kämpar för "fri rörlighet" men bara över gränser i Europa. Förflyttning inom landet kommer bli jävligt kringskuren när dom fått som dom vill.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja man måste skilja på den tekniska lösningen elbil (som enligt min mening är nästintill oslagbart, speciellt om man bor på landsbygden) och det groende föraktet mot att privatpersoner enkelt kan förflytta sig medelst andra transportmedel och på andra tider än det som staten tillhandahåller.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan ju vända på resonemanget.

Hur vettigt är det att vara totalt beroende av att med jämna mellanrum åka till en speciell mack som bara finns på några få ställen och där fylla på med en dyr substans som grävs upp på andra sidan jorden, fraktas långa sträckor och processas till höga kostnader. Helt beroende av att det skall komma lastbilar några gånger i veckan från södra Sverige och fylla på.

Till detta enorma miljöskador både globalt och lokalt, konflikter, krig osv.


Istället för att fylla på med vanlig elektricitet som finns överallt, miljövänligt producerad och fullt möjlig att producera själv med låg teknologisk nivå.


Problemet idag är att omställningen inte går så fort som politikernas önskedrömmar samt att ekonomiska styrmedel slår hårdast mot dem som inte har alternativen.
Men bor man i glesbygd och ändå köper en ny bil måste man ju vara nästan direkt dum om man inte köper en elbil.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top