Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det får du ju inte göra. Då överensstämmer inte avgasvärdena med vad som sägs vara. Det måste ju vara lika skitigt som det var när hojen godkändes från början. På samma sätt som du inte får sätta katalysator på en gammal bil. Då överensstämmer inte avgasreningen med original. Byråkrati när den är som bäst.

Som jag skrev tidigare......
När jag pluggade i Uppsala i början av -70 talet importerade Björn Gillberg en "jänkare" utrustad med "katalysator"
Det tog ett antal år innan han fick den "godkänd" för att köras i Sverige, pga "katalysatorn".

Så "inget nytt under solen"......."byråkrater" lever på långa handläggningstider och många "ärenden" i röret.
/KentW
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Någon som har lpg konventerat sin hoj?
LPG är det nästan ren metan ?
Eller ?

Och naturgas/metan är inte något bra bränsle ur miljösynpunkt. Orsaken är att Metan är en kraftig växthusgas. Tar vi 100 års perspektiv med det värde som förslogs 2001 är GWP=25, dvs 1 kg metan motsvarar 25kg CO2(koldioxid).
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_potential
Med metan energi 55,6MJ/kg och en kemisk formel CH4 så blir det med C=12gram och Väte =1 gram 62,5 grammol på 1kg metan och det bildas 2750gram CO2/kg metan.
Med bensin energi 46,4MJ/kg och en kemisk formel av långa kedjor av CH2 så blir det med C=12gram och Väte =1 gram 71,43 grammol på 1kg bensin och det bildas 3143gram CO2/kg bensin.
För 100MJ med metan fodras 100/55,6*1000=1799gram metan som ger 4946gram CO2.
För 100MJ med bensin fodras 100/46,4*1000=2155gram bensin som ger 6773gram CO2.
Skillnaden i CO2 för 100MJ energi är 6773-4946=1827gram CO2. Men metan har en växthuseffekt på 25gram CO2/gram metan, se ovan. 1827/25=73 gram metan förlorat ut i luften under produktion, transport och användning det räcker alltså med en förlust av metan på mer än 73/(1799+73)=3,9% av metanen under produktion, transport och användning i fordon för att metan ska vara ett sämre alternativ än bensin !
När det gäller växthuseffekt ! #
När de först bussarna med naturgasdrift kom till Göteborg erkände tillverkaren att enbart läckaget av metan ut i omgivningen från bussen i samband med driften gjorde metan till ett sämre alternativ än diesel !

# Och väljer man något av de tuffare värdena här
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_potential
måste metanläckaget under produktion, transport och användning vara ännu mindre....
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja med Socialdemokraternas stora plakat här i Göteborg om att man ska rösta på (s) för Pensionernas skull !

Precis som att folk glömt villka som tog nära 300 miljarder kronor från pensionerna och förde över pengarna till statskassan !


http://www.bankrattsforeningen.org.se/ledaren4/ledaren683.html

Konsten att bli Sveriges största part

1.) Man säger till folket att man ska ta pengar från de rika till förmån för nåt som man döpt till välfärd. God välfärd är inte att man har det så välställt som möjligt om någon nu trodde det. Nej, god välfärd är att man får stå i kö för att eventuellt få saker som tex sjukvård gratis. Dvs om man bedöms ha tillräckliga behov för att bli prioriterad i kön.

2.) Sedan man blivit vald höjer man skatterna för folket inte de rika, ger sjukvård gratis till folk som befinner sig i landet illegalt och folkets kö till den sk välfärden blir allt längre. Man fortsätter med att sedan ge permanent uppehållstillstånd för de här människorna som inte ens har uppfyllt de formella kraven för att bedömas ha behov av att stanna i landet. Därpå stänger man gränserna hårdare och de där flyktingarna som nu vill ha skydd släpps inte in för vi har redan fullt.

3.) Börja om från punkt 1.)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett möjligt scenario, baserat på Sentios senaste prognos (31:a aug):

SD blir störst (24%) och får uppdraget att bilda regering.
SD frågar M ”vill ni va' me'?” M svarar ”nej”
SD frågar S ”vill ni va' me'?” S svarar ”nej”
Första regeringsbildningen faller, vilket skickar bollen till näst största partiet.

S (22%) får med sig V (11%) och MP (4%) men de övriga fem (58%) röstar emot.
Andra regeringsbildningen faller, vilket skickar bollen till tredje största partiet.

M (18%) frågar KD ”vill ni va' me'?” KD svarar ”ja”
M frågar SD ”vill ni va' me'?” SD svarar ”ja”
M frågar L ”vill ni va' me'?” L svarar ”nej, inte när ni har med SD”
M frågar C ”vill ni va' me'?” C svarar ”nej, inte när ni har med SD”
Andra omröstningen:
M+KD+SD (47%) röstar Ja.
S+V+MP (37%) röstar Nej.
C+L (11%) lägger ner sina röster.
Tredje regeringsbildningen går igenom.

Lite justeringar

SD får 63 mandat.
SD frågar M ”vill ni va' me'?” M svarar ”nej”
SD frågar S ”vill ni va' me'?” S svarar ”nej”

S (101) får med sig V (28) och MP (15) men de övriga fem (205) röstar emot.
Första regeringsbildningen faller, vilket skickar bollen till tredje största partiet.

M (70) frågar KD(23) ”vill ni va' me'?” KD svarar ”ja”
M frågar SD(63) ”vill ni va' me'?” SD svarar ”ja”
M frågar L ”vill ni va' me'?” L svarar ”nej, inte när ni har med SD”
M frågar C ”vill ni va' me'?” C svarar ”nej, inte när ni har med SD”
Andra omröstningen:
M+KD+SD (156) röstar Ja.
S+V+MP (144) röstar Nej.
C+L (49) lägger ner sina röster.

Den enda chansen att slippa omval som jag ser är att S och SD får med sig ytterligare ett parti, kanske MP och därmed får majoritet. Tveksamt om det går bilda en minoritetsregering den här mandatperioden.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tänkte på det där inlägget igår när resultatet var klart, och jag ser inte heller att det blir något annat resultat än att det blir omval. Om inte S&M skulle gå ihop. Men det ser jag som lika troligt som att USA och Tyskland skulle samarbetat under WW2.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
LPG är det nästan ren metan ?
Eller ?

Och naturgas/metan är inte något bra bränsle ur miljösynpunkt. Orsaken är att Metan är en kraftig växthusgas. Tar vi 100 års perspektiv med det värde som förslogs 2001 är GWP=25, dvs 1 kg metan motsvarar 25kg CO2(koldioxid).
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_potential
Med metan energi 55,6MJ/kg och en kemisk formel CH4 så blir det med C=12gram och Väte =1 gram 62,5 grammol på 1kg metan och det bildas 2750gram CO2/kg metan.
Med bensin energi 46,4MJ/kg och en kemisk formel av långa kedjor av CH2 så blir det med C=12gram och Väte =1 gram 71,43 grammol på 1kg bensin och det bildas 3143gram CO2/kg bensin.
För 100MJ med metan fodras 100/55,6*1000=1799gram metan som ger 4946gram CO2.
För 100MJ med bensin fodras 100/46,4*1000=2155gram bensin som ger 6773gram CO2.
Skillnaden i CO2 för 100MJ energi är 6773-4946=1827gram CO2. Men metan har en växthuseffekt på 25gram CO2/gram metan, se ovan. 1827/25=73 gram metan förlorat ut i luften under produktion, transport och användning det räcker alltså med en förlust av metan på mer än 73/(1799+73)=3,9% av metanen under produktion, transport och användning i fordon för att metan ska vara ett sämre alternativ än bensin !
När det gäller växthuseffekt ! #
När de först bussarna med naturgasdrift kom till Göteborg erkände tillverkaren att enbart läckaget av metan ut i omgivningen från bussen i samband med driften gjorde metan till ett sämre alternativ än diesel !

# Och väljer man något av de tuffare värdena här
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_potential
måste metanläckaget under produktion, transport och användning vara ännu mindre....

Metan har å andra sidan betydligt kortare livslängd i atmosfären och slåss om att behålla värmen i de våglängder där bla. vattenånga(som ju finns rikligt i atmosfären) också absorberar som bäst.

http://www.klimatupplysningen.se/vetenskap-2/klimat/klimatfaktorer/

LPG är väl förresten i princip gasol dvs består inte av metan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, kolkraften vi importerar från Polen släpper ju inte ut någon CO2 i Sverige. :dummer

Och enligt en uppgift från Energimyndigheten (tjänsteman) på 1990-talet så blir det inga CO2-utsläpp i Polen heller ! För att underlätta handeln med El så har EU i sin vishet gjort det möjligt att inte behöva redovisa CO2-utsläpp från elkraftproduktion som går på export.

Smart va !?

Det är därför det är så populärt exportera kolkraftel till Sverige.

Ovan förnekades sedan av en politiker när jag frågade honom.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Lite justeringar

SD får 49 mandat.
SD frågar M ”vill ni va' me'?” M svarar ”nej”
SD frågar S ”vill ni va' me'?” S svarar ”nej”

S (113) får med sig V (21) och MP (25) men de övriga fem (190) röstar emot.
Andra regeringsbildningen faller, vilket skickar bollen till tredje största partiet.

M (84) frågar KD(16) ”vill ni va' me'?” KD svarar ”ja”
M frågar SD(49) ”vill ni va' me'?” SD svarar ”ja”
M frågar L ”vill ni va' me'?” L svarar ”nej, inte när ni har med SD”
M frågar C ”vill ni va' me'?” C svarar ”nej, inte när ni har med SD”
Andra omröstningen:
M+KD+SD (149) röstar Ja.
S+V+MP (159) röstar Nej.
C+L (41) lägger ner sina röster.

Den enda chansen att slippa omval som jag ser är att S och SD får med sig ytterligare ett parti, kanske MP och därmed får majoritet. Tveksamt om det går bilda en minoritetsregering den här mandatperioden.

Fast det där är ju 2014 års mandatfördelning. Preleminärt för 2018, ink de senaste flyttade från C till SD finns på exempelvis

https://data.val.se/val/val2018/valnatt/R/rike/index.html

och är bättre att utgå från om vi ska kolla på parlamentariska läget just nu

M Moderaterna 70
C Centerpartiet 30
L Liberalerna (tidigare Folkpartiet) 19
KD Kristdemokraterna 23
S Arbetarepartiet-Socialdemokraterna 101
V Vänsterpartiet 28
MP Miljöpartiet de gröna 15
SD Sverigedemokraterna 63
 

Siigurd

Medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
LPG är det nästan ren metan ?
Eller ?

Och naturgas/metan är inte något bra bränsle ur miljösynpunkt. Orsaken är att Metan är en kraftig växthusgas. Tar vi 100 års perspektiv med det värde som förslogs 2001 är GWP=25, dvs 1 kg metan motsvarar 25kg CO2(koldioxid).
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_potential
Med metan energi 55,6MJ/kg och en kemisk formel CH4 så blir det med C=12gram och Väte =1 gram 62,5 grammol på 1kg metan och det bildas 2750gram CO2/kg metan.
Med bensin energi 46,4MJ/kg och en kemisk formel av långa kedjor av CH2 så blir det med C=12gram och Väte =1 gram 71,43 grammol på 1kg bensin och det bildas 3143gram CO2/kg bensin.
För 100MJ med metan fodras 100/55,6*1000=1799gram metan som ger 4946gram CO2.
För 100MJ med bensin fodras 100/46,4*1000=2155gram bensin som ger 6773gram CO2.
Skillnaden i CO2 för 100MJ energi är 6773-4946=1827gram CO2. Men metan har en växthuseffekt på 25gram CO2/gram metan, se ovan. 1827/25=73 gram metan förlorat ut i luften under produktion, transport och användning det räcker alltså med en förlust av metan på mer än 73/(1799+73)=3,9% av metanen under produktion, transport och användning i fordon för att metan ska vara ett sämre alternativ än bensin !
När det gäller växthuseffekt ! #
När de först bussarna med naturgasdrift kom till Göteborg erkände tillverkaren att enbart läckaget av metan ut i omgivningen från bussen i samband med driften gjorde metan till ett sämre alternativ än diesel !

# Och väljer man något av de tuffare värdena här
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_potential
måste metanläckaget under produktion, transport och användning vara ännu mindre....

:hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast det där är ju 2014 års mandatfördelning. Preleminärt för 2018, ink de senaste flyttade från C till SD finns på exempelvis

https://data.val.se/val/val2018/valnatt/R/rike/index.html

och är bättre att utgå från om vi ska kolla på parlamentariska läget just nu

M Moderaterna 70
C Centerpartiet 30
L Liberalerna (tidigare Folkpartiet) 19
KD Kristdemokraterna 23
S Arbetarepartiet-Socialdemokraterna 101
V Vänsterpartiet 28
MP Miljöpartiet de gröna 15
SD Sverigedemokraterna 63

Oj! Jag editerar inlägget så att det blir rätt.

Gjorde inte så stor skillnad dock.

Med tanke på hur gärna de gamla 7 partierna vill hålla SD borta från makten så kanske det hela faktiskt slutar med att S och M tillsammans med ytterligare ett parti bildar regering.

Men egentligen tycker jag S och SD egentligen står ganska nära varandra och dom har tillsammans 164 mandat preliminärt, inte så långt från majoritet.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, det är en blandning av propan och butan.

Exakt. Det är i stort sett samma som campinggasol.
Sammansättningen mellan propan och butan varierar lite.
Det finns ju i det sammanhanget sommargasol och vintergasol. Sommargasolen innehåller mer butan och den funkar utmärkt vid plusgrader men när det är kallt så förångas inte butan eftersom den har för hög förångningstemperatur.
Dvs butan funkar inte vid 20 minusgrader.
När man gör den för vinterbruk så ökar man andelen propan för att den fortfarande ska fungera i minusgrader. Hur mycket man ändrar sammansättningen beror lite på vilken temperatur man vill att den ska fungera vid.

Lite samma grej som att bensinbolagen vintertid blandade i vanlig diesel i RME eftersom RME annars gör fordonen svårstartade i kallt väder.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Gasol för vinterkampare innehåller n-butan (lägre kokpunkt) i stället för vanlig butan. Vintergasol tillsammans med lite toppning av propan är utmärkt för att fylla på AC som ersättning för R134a.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Oj! Jag editerar inlägget så att det blir rätt.

Gjorde inte så stor skillnad dock.

Med tanke på hur gärna de gamla 7 partierna vill hålla SD borta från makten så kanske det hela faktiskt slutar med att S och M tillsammans med ytterligare ett parti bildar regering.

Men egentligen tycker jag S och SD egentligen står ganska nära varandra och dom har tillsammans 164 mandat preliminärt, inte så långt från majoritet.

Jag tror dock att det är väldigt osannolikt. SD och S står rätt långt ifrån varandra i SD:s kärnfråga (Invandrings och flyktingpolitiken) och dom skiljer sig en del öven på övriga punkter. SD har i så fall mer gemensam politik med Allianspartierna. Både SD och KD vill ju till exempel inskränka abborträtten och finansiellt så har nog SD:s politik mer gemensamt med M.
Och SD har som jag uppfattat det varit väldigt tydliga med att dom inte vill se en regering under S utan kommer att rösta mot. Istället försöker dom sätta press på M att dom ska få vara med och påverka en Alliansregering.

Sen är det väl säkert så att om någon mot förmodan sträcker ut handen till SD så kommer dom att ta den. Men jag misstänker att det är större sannolikhet att M gör det även om delar av alliansen sagt att dom inte vill vara med om SD får inflytande.

Men SD kommer redan att ha inflytande eftersom dom ju får en oerhört stark vågmästarroll med sina mandat. Dom kan i stort sett hjälpa eller stjälpa dom förslag dom vill vid omröstningarna i riksdagen.

Det kommer helt klart att bli spännande att se hur dom löser frågan om regeringsbildning för i nuläget verkar det som rätt hopplöst.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tittade just nu på en press-konferens med allians-partierna. De kommer inte att ta hjälp på något sätt av SD utan ska i stort ko-handla med S istället. Kommer bli bra det här.. Eller inte...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tittade just nu på en press-konferens med allians-partierna. De kommer inte att ta hjälp på något sätt av SD utan ska i stort ko-handla med S istället. Kommer bli bra det här.. Eller inte...

Det är väl klart att det blir bra?

De stora reformerna i svensk historia har ju gjorts som samarbeten över blockgränserna, tex pension, utbildning, energi osv.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är väl klart att det blir bra?

De stora reformerna i svensk historia har ju gjorts som samarbeten över blockgränserna, tex pension, utbildning, energi osv.


Buy quality, cry once
Var och en får ju ha sin åsikt, men jag tror inte det här kommer att bli bra. Varken hackat eller malet där varje parti får välja något litet de får igenom och släppa igenom motsatsen till det mesta.
Framför allt tror jag att det inte kommer att bli något gjort, utan bara det kommer bara att käbblas i riksdagen de närmaste fyra åren utan att det kommer ut något resultat.
Men det är bara vad jag tror, baserat på nivån av sandlåda jag sett hittills. Mina dagis-barn är bättre på att lösa problem än de politiker jag sett i media.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hörde precis Löfven och man kan väl bara konstatera att i nuvarande situation när dom verkligen borde söka möjligheter till samarbete cementerar istället in sig ännu hårdare.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top