Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vaccination är helt onödigt. Vi får redan i oss antikroppar genom flygplanens chemtrails.
Det är aktiv vaccinering genom intramuskulära injektioner som gör oss sjuka genom att det blir en överdos när flygplanen redan passerat över oss. :dricka :ätapiller :nurse :kryckor
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men vad vore väl världen utan känslor - det är väl det nästan det enda som verkligen betyder något. Det går inte helt enkelt att plocka bort det från resonemanget eller sammanhanget.

Känslor är naturligtvis också viktiga, men de fyller en annan funktion och kan inte betraktas på samma sätt som fakta.
Känslorna fyller en viktig funktion när våra hjärnor behöver reagera snabbt på en situation, utan att tänka medvetet. Vi reagerar instinktivt eller på intuition, baserat på nedärvda eller inlärda mönster som hjärnan känner igen. Att agera snabbt hjälper oss varje dag att överleva, men det finns också en massa inlärda mönster som blir felaktiga när vi ställs inför en ny situation. Ta bara en sån sak som att komma in för snabbt i en kurva med en motorcykel. Det krävs nötning av bl.a. gaskontroll innan vi instinktivt lär oss att det är förödande att släppa gasen i en sådan situation. Detta är inget vi faktamässigt kan resonera oss fram till när vi befinner oss i kurvan. På liknande sätt fungerar det när en person blir expert inom ett område - denne kan intuitivt och direkt hitta lösningar på problem, ofta utan att kunna förklara steg för steg hur denne kom fram till lösningen.

När vi ställs inför nya problem som vi inte har lösningen på fungerar dock inte intuitionen eller det känslostyrda beteendet, utan vi behöver använda den långsamma hjärnan, där vi använder fakta och logiska argument för att komma fram till ett svar. Vår egen problemlösningskapacitet är begränsad (och till stor del "förvanskad" av känslor och bias). Det är därför den gemensamma problemlösningen är så viktig - något som har haft avgörande betydelse för att vi överhuvudtaget kunnat utveckla en mänsklig civilisation. Det handlar bl.a. om förmågan att tillsammans föra ett resonemang där argument och motargument möter varandra och nya insikter uppstår som ett resultat och där nya tankar hjälper till att bygga vidare på och blottlägga brister i det som andra tidigare tänkt. När vi urholkar förutsättningar för denna typ av samtal (vilket bl.a. sker när polariseringen blir för stor och vi slutar lyssna på varandra) så försämrar vi därmed också förutsättningarna för den gemensamma problemlösning som är så viktig för mänsklighetens utveckling.

Tänk dig en värld av lobotomerade som styrs av AI och IoT, huga! Parafraserar ett gammalt förlegat orstäv från Google: "Va int elak" fast det plockade man bort 2018 av någon anledning - så nu är alla elaka. Där kanske lite lobotomi vore på sin plats. Du har följt SVT's "Dokument utifrån: AI - hot eller möjlighet?" ?

Inom det här området tror jag vi kan se ett verkligt hot mot vårt samhälle, om vi inte hanterar det på rätt sätt.
Många naiva teknikoptimister tror att allt kommer bli bättre bara vi låter den tekniska utvecklingen dra iväg i tangentens riktning, utan att fundera över vems/vilkas syften teknikens utveckling egentligen tjänar. Vi har än så länge knappt sett början på vilken otrolig makt som aktörer kan få om de använder tekniken för sina dunklare syften. Det finns en väldig massa saker som kommer vara otroligt bra för mänsklighetens utveckling, men vi har också saker som skulle kunna bli potentiellt förgörande för mänskligheten. Vi är inte så värst långt ifrån att i princip vem som helst skulle kunna skaffa sig en drönare som kan leta upp en person och döda denne på avstånd. Det finns så mycket information fritt tillgänglig om oss och möjligheterna att påverka vår kommunikation blir allt större, så möjligheterna att manipulera och påverka stora populationers beteenden kommer bara att öka.

Allt det här är ju dock saker som människor kan påverka - framtiden är inte förutbestämd. Men frågorna kring bl.a. AI behöver nog på allvar föras upp på dagordningen så att inte mänskligheten sätter sig i baksätet till sin egen framtida utveckling. Istället tycks polariseringen öka och en konstruktiv diskussion inriktad på att lösa stora och viktiga gemensamma problem bli allt svårare, en utveckling som nätverkssamhället, sociala medier m.m. antagligen bidragit till.

Samtidigt sker ju även en utveckling i en annan riktning, tack vare nätverkssamhället. Det har aldrig funnits sådana möjligheter för innovativa och konstruktiva idéer att mötas och bidra till en positiv utveckling. Är det något vi borde använda tekniken till så är det snarare att stödja mänsklig problemlösning. Vi kan använda tekniken för att hjälpa oss uppmärksamma problem och att hitta mönster som vi annars inte skulle sett och att koppla samman människor för att lösa problem på ett gemensamt sätt, att koppla samman mänsklig intelligens och problemlösningsförmåga på ett helt annat sätt än vad som varit möjligt tidigare.

Jag hoppas att det senare fenomenet får den dominerande rollen framöver för alternativet tror jag är att vi måste hamna i en rejäl kris på många olika plan innan någon förändring kan ske och det tror jag ärligt talat inte vi har råd med.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man kan aldrig vara helt säker
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1077463?programid=2519

Men det är iofs folk som dör av influensa också.

Allting har bieffekter, eller för- och nackdelar om man vill se det på annat vis.
Kan ha varit det programmet jag lyssnade på, det var bråttom att få fram vaccin och det fanns inte tid att vänta tills man var mer säker. Alltid lättare med facit i hand att veta vad man skulle gjort.

Just nu har P1 ett program om att städer är varmare än tidigare. Stämmer, för som motorcyklist har jag känt svalkan på väg hem från Tokholma.

Maskiner och lampor värmer klimatet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1438053

Vaccination är helt onödigt. Vi får redan i oss antikroppar genom flygplanens chemtrails.
Det är aktiv vaccinering genom intramuskulära injektioner som gör oss sjuka genom att det blir en överdos när flygplanen redan passerat över oss. :dricka :ätapiller :nurse :kryckor

Somliga är mer utsatta för passerande flygplan... :tungan


Lita på Boris? Då har man ingen koll på politik! :hihi


"The one thing you can rely upon is that he will let you down and he comes with a lot of baggage."

"Any moderate person looking at his track record over many, many years there is a long list of things in which he didn't deliver on, or he avoided battle.”

- Keith Simpson, a Privy Councillor, Conservative MP for 22 years


https://www.libdems.org.uk/tories-dont-trust-boris-johnson
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Allting har bieffekter, eller för- och nackdelar om man vill se det på annat vis.
Kan ha varit det programmet jag lyssnade på, det var bråttom att få fram vaccin och det fanns inte tid att vänta tills man var mer säker. Alltid lättare med facit i hand att veta vad man skulle gjort.

Just nu har P1 ett program om att städer är varmare än tidigare. Stämmer, för som motorcyklist har jag känt svalkan på väg hem från Tokholma.

Maskiner och lampor värmer klimatet
https://sverigesradio.se/avsnitt/1438053



Somliga är mer utsatta för passerande flygplan... :tungan


Lita på Boris? Då har man ingen koll på politik! :hihi


"The one thing you can rely upon is that he will let you down and he comes with a lot of baggage."

"Any moderate person looking at his track record over many, many years there is a long list of things in which he didn't deliver on, or he avoided battle.”

- Keith Simpson, a Privy Councillor, Conservative MP for 22 years


https://www.libdems.org.uk/tories-dont-trust-boris-johnson

Ja, det var inte ett helt bra exempel jag tog upp, men till saken hör ju att de mediciner sällan är någon direkt naturlig hälsokost, i princip samtliga har biverkningar även om det vanligtvis bara drabbar ett fåtal. Och ibland måste det medicineras mot biverkningar redan i samband med medicinering.

Sen var det ju sån hysteri efter svininfluensan att trycket blev väl för stort på folkhälsomyndigheten så att de tappade konceptet och rekommenderade ett vaccin som inte hunnit testas färdigt.

Jag har en känsla av att vi just nu ser detta slå tillbaka så att folkhälsomyndigheten istället inte vågar ta till med lika drastiska åtgärder som flertalet andra länder gör med tex karantän.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Allting har bieffekter, eller för- och nackdelar om man vill se det på annat vis.
Kan ha varit det programmet jag lyssnade på, det var bråttom att få fram vaccin och det fanns inte tid att vänta tills man var mer säker. Alltid lättare med facit i hand att veta vad man skulle gjort.

Det är inte bara lättare i efterhand att veta vad man skulle gjort.
Det är lättare att ta rätt beslut om man gör lite efterforskningar.

Den vaccintyp som man tog fram för svininfluensan är liknande ett vaccin som man använde i samband med ett utbrott av Svininfluensa i USA under 70 talet (73 tror jag det var).
Det vaccinet orsakade enligt vad man kommit fram till neurologiska skador hos ett antal personer och det är fortfarande idag ca 400 personer som lever med följder av den vaccinationen. Det som rapporterats efter den vaccinationen är bland annat balansrubbningar, svåra problem med darrningar/skakningar och liknande. Jag är osäker på just nu om det även fanns fall av narkolepsi bland dom drabbade då men att det fanns risk för ganska allvarliga biverkningar vågar jag lova att man kände till. Men man visste också att antalet som skulle råka ut för dessa var förhållandevis få.
Och när det ska snabbgodkännas i vild panik så är det lätt att missa sådana detaljer eller acceptera att några kommer att råka illa ut.
Det tråkiga i sammanhanget är ju att bieffekterna inte går över utan följden är ett livslångt handikapp.

Trots det så valde man att använda sig av just den vaccintypen för svininfluensan. Förmodligen för att det går fort att ta fram ett vaccin av den typen. Det här var förmodligen inte något som var helt okänt men man valde att gå vidare i alla fall.

Ännu underligare framstår det ju när man tänker på att Sverige köpte in 18 miljoner vaccindoser utan återköpsrätt. Dvs man köpte in dubbelt så många vaccindoser som behövdes till hela Sveriges befolkning även om alla skulle vaccinera sig.
Men det gjorde man ju för att företaget från början sade att det skulle behövas två vaccinationer per person och sedan ändrade sig. Där gjorde någon en rätt katastrofalt dålig upphandling.

Med det vill jag inte säga att alla vaccinationer är dåliga.
Det finns ett hyfsat antal vaccin som är mot sjukdomar där sjukdomen i sig är brutalt mycket allvarligare än eventuella bieffekter av vaccinet. Dom vaccinationerna ingår i vårat vaccinationsprogram eller är sådana som man rekommenderas att ta i samband med resor till vissa delar av världen.
Dom vaccinerna ska man ju absolut ta. Det är det inget snack om.

Men samtidigt är det vettigt att fundera lite. Det är trots allt immunförsvaret man micklar med och det är aldrig helt utan risker.
Därför ska man fundera lite över hur allvarliga sjukdomar man vaccinerar sig mot.
Personligen anser jag att det är idioti att vaccinera sig mot den vanliga influensan om man inte tillhör någon av riskgrupperna.
Dels för att en influensa för en normalt frisk person inte är direkt livsfarligt. Dels för att influensavaccinet inte ger ett fullständigt skydd.
Skyddseffekten för vaccin mot säsongsinfluensan är ca 60%. Vissa år funkar det bättre och vissa år ger vaccinet inget skydd alls för att man gissat fel på vilken virusstam som ska komma.

Men det är ju min egen högst personliga åsikt och den behöver ju inte överensstämma med din.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vad som lätt glöms bort i sammanhanget är att vaccination mot smittsamma sjukdomar ofta inte primärt handlar om att skydda sig själv utan om att skydda samhället. Genom att vaccinera så minskar man spridningen av sjukdomar så att de som är särskilt utsatta skyddas och slipper dö. Så även om man själv kanske tycker att man kan ta risken att bli smittad och därmed inte ser någon mening med att vaccinera sig, så innebär vaccination att man inte blir en smittbärare och därmed kanske räddar livet på personer med nedsatt immunförsvar, spädbarn och andra som annars kanske skulle blivit smittade och avlida.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vad gäller vaccin och pandemier rekommenderar jag att lyssna till P3 Dystopia, tror att det är senaste avsnittet. Spelades in straxt innan Coronavirusets utbrott nyligen.

Har lyssnat på skeptiker från båda sidor om staketet vad gäller vaccin eller inte. Min uppfattning är klar och jag vaccinerar mig själv och mitt barn, men inte mot allt jag kan varje år. Kanske borde omvärdera regelbundet då jag tillhör riskgrupp och är tacksam för gruppimmuniteten mot många allvarliga sjukdomar som finns i Sverige.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man bör beakta skillnaden på vaccin och vaccin. Vanligt vaccin mot säsongsinfluensa har väl funnits i flera årtionden medans vaccinet mot svininfluensan togs fram relativt fort just när man hittade den nya typen av influensavirus som orsakade svininfluensa.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, man behöver sätta riskerna i proportion till varandra. Det finns exempel på sidoeffekter av vaccination, helt klart, men jämfört med de enorma effekterna i räddade människoliv som vaccination ger så är nyttorna i en helt annan storleksordning än nackdelarna. Det går inte att, som en del gör, ställa riskerna mot nyttorna som om de vore jämförbara i storleksordning.
Fast det är ju vi som förstör jorden, utarmar resurserna mm, och en kritisk massa människor kommer ju att göra så att vi utrotar oss själva. Så ur ett perspektiv så kanske ett sätt för oss att överleva som art i ett fungerande ekosystem är att ta bort hälften och börja om? Fast bara om det drabbar andra så klart :tungan

Vad gäller vaccin och pandemier rekommenderar jag att lyssna till P3 Dystopia, tror att det är senaste avsnittet. Spelades in straxt innan Coronavirusets utbrott nyligen.

Har lyssnat på skeptiker från båda sidor om staketet vad gäller vaccin eller inte. Min uppfattning är klar och jag vaccinerar mig själv och mitt barn, men inte mot allt jag kan varje år. Kanske borde omvärdera regelbundet då jag tillhör riskgrupp och är tacksam för gruppimmuniteten mot många allvarliga sjukdomar som finns i Sverige.
Vi vaccinerar grabben mot standardpaketet på BVC, men annars undviker jag vaccinationer mot tex influensan, det går att klara sig bra med vanlig hygien, utom den här vintern, då vaccinerade jag mig, mest bara för att jag är på ett nytt jobb, grabben drar i sig alla möjliga snuvor, och då är det ju viktigt att som förälder hålla sig frisk.

Man bör beakta skillnaden på vaccin och vaccin. Vanligt vaccin mot säsongsinfluensa har väl funnits i flera årtionden medans vaccinet mot svininfluensan togs fram relativt fort just när man hittade den nya typen av influensavirus som orsakade svininfluensa.
Helt korrekt, standardvaccinerna är ganska ofarliga, utom för ett fåtal individer, precis som allt annat. Framstressade vacciner, som tex det för svininfluensan, har inte samma empiri och tester bakom sig, då ökar ju riskerna ganska naturligt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vi vaccinerar grabben mot standardpaketet på BVC, men annars undviker jag vaccinationer mot tex influensan, det går att klara sig bra med vanlig hygien, utom den här vintern, då vaccinerade jag mig, mest bara för att jag är på ett nytt jobb, grabben drar i sig alla möjliga snuvor, och då är det ju viktigt att som förälder hålla sig frisk.

Ja, god handhygien är A och O i grunden. Förskolebarn är ju fasen att jämställa med biologisk krigföring.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vaccinationer är ju ett intressant ämne, men kanske börjar bli läge att starta en separat tråd om det? ;)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men det var väl då fan vad vissa var PK och inte lever i äkta SH-anda :4skrika Trådar på SH brukar drifta iväg, och det här är väl närbesläktat med vad nu tråden handlar om? :7peta :hihi

Du har rätt. Hmm... kan man vaccinera sig mot miljöpartistisk politik? Sådär, nu är vi on topic igen :hihi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Klimatrörelsens stora ikon är på plats på Jokkmokks marknad, för att sprida sitt budskap och för att fyllas upp med lika delar lögner och halvsanningar från några som varken propagerar för industri eller motoriserad fritid.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPLqad/thunberg-talar-i-jokkmokk

Säkerheten runt henne är tydligen av samma storleksordning som kungafamiljen och jag kan intyga att flera av de som är involverade i detta spektakel inte tog tåget eller Teslan. De satt någon rad från mig på ett flyg häromdagen och de såg inte heller ut att skämmas...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Klimatrörelsens stora ikon är på plats på Jokkmokks marknad, för att sprida sitt budskap och för att fyllas upp med lika delar lögner och halvsanningar från några som varken propagerar för industri eller motoriserad fritid.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPLqad/thunberg-talar-i-jokkmokk

Säkerheten runt henne är tydligen av samma storleksordning som kungafamiljen och jag kan intyga att flera av de som är involverade i detta spektakel inte tog tåget eller Teslan. De satt någon rad från mig på ett flyg häromdagen och de såg inte heller ut att skämmas...
Men, det är ju ok om dom som räddar världen gör fel, vad gör en flygresa liksom ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Klimatrörelsens stora ikon är på plats på Jokkmokks marknad, för att sprida sitt budskap och för att fyllas upp med lika delar lögner och halvsanningar från några som varken propagerar för industri eller motoriserad fritid.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPLqad/thunberg-talar-i-jokkmokk

Säkerheten runt henne är tydligen av samma storleksordning som kungafamiljen och jag kan intyga att flera av de som är involverade i detta spektakel inte tog tåget eller Teslan. De satt någon rad från mig på ett flyg häromdagen och de såg inte heller ut att skämmas...

Förväntar mig att Greta cyklade till Jokkmokk för att läxa upp samerna som bedriver renskötsel med helikopter, snöskoter och motorcykel.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top