Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nivåerna av atmosfäriskt metan har oförklarligt pekat uppåt. Nu avslöjar satellitdata att bakterier i ett träsk i Sydsudan ligger bakom en tredjedel av de ökade utsläppen.

Metan är en potent växthusgas som fångar in värmen 25 gånger mer effektivt än koldioxid. Mellan 2010-2016 ökade de globala utsläppen årligen med 1,5 miljoner ton. Det motsvarar i runda slängar Storbritanniens samlade metanutsläpp.

Den största källan är produktionen och användningen av fossila bränslen. Andra bidragare är soptippar och kossor. Men mer än en tredjedel av utsläppen är naturliga, bland annat kommer de från haven och våtmarker.

Sedan 2007 har de atmosfäriska nivåerna av metan fortsatt att stiga. Tidigare förstod man inte de bakomliggande orsakerna, men nu visar det sig att en enskild plats på jorden har haft en avgörande påverkan. University of Edinburgh granskade satellitdata från japanska GOSAT. De avslöjade att våtmarker i Östafrika stod för tredjedel av ökningen mellan 2010-2016.

:FU
Forskarna konstaterar att en stor del av metangasen har producerats av mikroskopiska bakterier i Sudd, en träskmark som täcker ungefär 55 000 kvadratkilometer av Sydsudan. Ökade vattennivåer har gett en mer gynnsam miljö för bakterierna. Det skriver universitetet på sin hemsida.

Givetvis har även Afrika metanutsläpp från fossila bränslen och boskap, men den nya upptäckten innebär att forskarna kan göra mer korrekta modeller för kontinenten.

Forskarna har publicerat sin studie i tidskriften Atmospheric Chemistry and Physics.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
nivåerna av atmosfäriskt metan har oförklarligt pekat uppåt. Nu avslöjar satellitdata att bakterier i ett träsk i sydsudan ligger bakom en tredjedel av de ökade utsläppen.

Metan är en potent växthusgas som fångar in värmen 25 gånger mer effektivt än koldioxid. Mellan 2010-2016 ökade de globala utsläppen årligen med 1,5 miljoner ton. Det motsvarar i runda slängar storbritanniens samlade metanutsläpp.

Den största källan är produktionen och användningen av fossila bränslen. Andra bidragare är soptippar och kossor. Men mer än en tredjedel av utsläppen är naturliga, bland annat kommer de från haven och våtmarker.

Sedan 2007 har de atmosfäriska nivåerna av metan fortsatt att stiga. Tidigare förstod man inte de bakomliggande orsakerna, men nu visar det sig att en enskild plats på jorden har haft en avgörande påverkan. University of edinburgh granskade satellitdata från japanska gosat. De avslöjade att våtmarker i östafrika stod för tredjedel av ökningen mellan 2010-2016.

:fu
forskarna konstaterar att en stor del av metangasen har producerats av mikroskopiska bakterier i sudd, en träskmark som täcker ungefär 55 000 kvadratkilometer av sydsudan. ökade vattennivåer har gett en mer gynnsam miljö för bakterierna. det skriver universitetet på sin hemsida.

Givetvis har även afrika metanutsläpp från fossila bränslen och boskap, men den nya upptäckten innebär att forskarna kan göra mer korrekta modeller för kontinenten.

Forskarna har publicerat sin studie i tidskriften atmospheric chemistry and physics.

SANNINGEN[SUP]TM[/SUP] är ju att AGW är orsaken till de högre vattennivåerna.
Ger mig fan på att det blir mer malariamygg också och utan att fantisera leder det till att det bästa sättet att bekämpa malaria på är att minska AGW.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Greta-effekten har även i år skapat ett antal nya ord i det svenska språket. Jag kan snabbt konstatera att jag varken smygflyger eller tågskryter, eller äter växtbaserat kött...

https://www.svt.se/kultur/nyorden-2019-hela-listan

Är det verkligen ett nytt ord när man bildar ett sammansatt ord av två befintliga andra? Det känns lite för enkelt. Plus att många av dessa nyord bara används en kort stund, för att sedan dö ut (när media tröttnat på dem).

Jag saknar tertiärkränkt och PMS (parked motorcycle syndrome - drabbar många hojåkare under den mörka årstiden, drabbar de facto fler människor än vad folk tågskryter!). :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett språk sägs ju utvecklas av dess användare och årets lista ger ju - vid lite eftertanke - en ganska skrämmande bild av hur politiskt korrekt svensk media blivit och hur resten av befolkningen skall hjärntvättas och styras till samma tankesätt.

Vem fan kommer ens på tanken att grilla "eldost" eller att fråga efter vegetariskt framtagen köttersättning på Donken, innan media lyckats hjärntvätta svaga individer till att alla andra redan gör så...? Och vem fan går omkring och skäms för att flyga - oavsett om det handlar om jobb eller fritid - innan media basunerat ut detta budskap...? Jag måste ha en otroligt konstig umgängeskrets som inte har fallit för detta. Lokalt, regionalt, nationellt såväl som internationellt...

Det samiska språket har utvecklats i en helt annan riktning och har därför upp emot trehundra olika ord för olika former av snö (där svensk media har ett - kaos). Idag känns det samiska alternativet betydligt mer användbart och nattens vahtsa skall därför inom kort användas till lite fossilbränning.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ett språk sägs ju utvecklas av dess användare och årets lista ger ju - vid lite eftertanke - en ganska skrämmande bild av hur politiskt korrekt svensk media blivit och hur resten av befolkningen skall hjärntvättas och styras till samma tankesätt.

Vem fan kommer ens på tanken att grilla "eldost" eller att fråga efter vegetariskt framtagen köttersättning på Donken, innan media lyckats hjärntvätta svaga individer till att alla andra redan gör så...? Och vem fan går omkring och skäms för att flyga - oavsett om det handlar om jobb eller fritid - innan media basunerat ut detta budskap...? Jag måste ha en otroligt konstig umgängeskrets som inte har fallit för detta. Lokalt, regionalt, nationellt såväl som internationellt...

Det samiska språket har utvecklats i en helt annan riktning och har därför upp emot trehundra olika ord för olika former av snö (där svensk media har ett - kaos). Idag känns det samiska alternativet betydligt mer användbart och nattens vahtsa skall därför inom kort användas till lite fossilbränning.

Ja jag håller med, det är inget som någon i min bekantskapskrets, arbetsplats eller annorstädes brukar. De ord jag känner igen har jag läst på SVT...

Läst igenom listan igen, och förutom några inte alls nya ord ("lågaffektivt beteende", "digital tvilling", två ord ska bli till ett(?), inget av dem är särskilt nya. "ASMR" är en engelsk akronym och inget ord) så var det de självklara klimatanspelningarna med hjälp av sammansatta ord. doolar säger: Kiss-kass-Alcatraz, bättre kan ni (tydligen inte).

"Syssna" var det enda nya som jag tyckte var ok, det kommer inte in i mitt språkbruk, men visst, lite fyndigt.

Nä nu ska benim inte tänka på flygskammen, ej heller tågskryta då jag kör bil hem från semestern i Norge. Artdöden drabbar oss hojåkare förmodligen, om vi inte lär oss syssna efter deepfakes tillsammans med vår digitala tvilling ätandes eldost köpt med vårt dra-åt-helvete-kapital. Jag lägger min Gretaeffekt i Fimpomaten och lär mig lågaffektivt bemötande med immersiv ASMR. Sen ska jag klimatstrejka angående vårt klimatnödläge inför vår klimatdiktatur. Over and out! :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fantastiskt hur en icke aktivitet kan förvandlas till en slags handling man ska skämmas för!

Visste inte att man måste offentliggöra allt man gör.

Jag meddelar härmed att jag är på semester och flugit så ingen går omkring och tror att jag skäms för att jag flugit.

För övrigt äter jag kött ungefär tre gånger om dagen så ingen tror att jag går omkring och smygäter kött.

Jag kör även med fossila drivmedel utan att jag skäms för det heller.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du ska alltid proklamera ut ditt färdsätt, åtminstone om det är det rätta[SUP]TM[/SUP] färdsättet annars är utgångspunkten att du använt fel[SUP]TM[/SUP] färdsätt och att du då ska skambeläggas.

Ordet benim tror jag mig hört i någon Latin Kings text för sjuttielva år sedan.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Irma Schultz sjöng "syssnar" i refrängen på "Precis som du" redan 1991.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Elbilar på fortsatt frammarsch i Norge
Telegram från TT / Omni
03 jan. 2020, 10.44
Drygt fyra av tio bilar (42,4 procent) som såldes i Norge förra året var elbilar enligt nya branschsiffror. Det befäster därmed de senaste årens utveckling, där elbilar hade 31,2 procent av marknaden 2018 och 5,5 procent 2013.
Norge avser att redan om fem år bli världens första land att helt slopa försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar. Den bäst säljande elbilsmodellen i Norge förra året var Teslas model 3 som stod för drygt tio procent av försäljningen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Elbilar på fortsatt frammarsch i Norge
Telegram från TT / Omni
03 jan. 2020, 10.44
Drygt fyra av tio bilar (42,4 procent) som såldes i Norge förra året var elbilar enligt nya branschsiffror. Det befäster därmed de senaste årens utveckling, där elbilar hade 31,2 procent av marknaden 2018 och 5,5 procent 2013.
Norge avser att redan om fem år bli världens första land att helt slopa försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar. Den bäst säljande elbilsmodellen i Norge förra året var Teslas model 3 som stod för drygt tio procent av försäljningen.

Slutsats: Sverige måste börja borra efter olja, så vi blir som Norge och alla har råd att köpa elbilar.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det lustiga är att norge öppnade europas största oljefält precis och det kommer att leverera olja i minst 50 år.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Norrmän är ganska lika miljöpartister, alltså första klassens ögontjänare som värnar om miljön på sin hemmaplan men gärna skitar ner hos någon annan. Hur förklarar man annars miljardinkomster från olja samtidigt som man själva har en vision om att bli fossilfria...? Eller att man själva har stenhårda förbud mot snöskoterkörning samtidigt som var och varannan norrman åker snöskoter i Sverige...?

Nä, ett ruttet folk i ett ruttet land, som någon sjöng. Björn Rosengren hade inte rätt om mycket men han hade i alla fall rätt om läppsalvans förlovade land.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
17 kr/litern nu för diesel. Någon som tror att det blir billigare framöver ens om Mellanöstern plötsligt blir stabilt som genom ett trollslag?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
17 kr/litern nu för diesel. Någon som tror att det blir billigare framöver ens om Mellanöstern plötsligt blir stabilt som genom ett trollslag?

Tror du elens pris förblir där det är idag? Pengarna ska in så vänsterns experiment kan betalas.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tror du elens pris förblir där det är idag? Pengarna ska in så vänsterns experiment kan betalas.

Tja, det är redan 50% skatt så den kanske maximalt kan bli någon krona till per kWh om vi helt bortser från det där med SPOT-marknad och elintensiva industrier men el kan vi ju annars ordna själva på mycket enkla vis. Så jag ser faktiskt inte problemet med det.

Vad gäller bränslepriser så finns absolut ingenting som talar för att det kommer att bli billigare vare sig relativt eller absolut.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top