Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag ger upp. Lycka till med eran teknokratframtid med total övervakning och uppkopplade fordon.

Det är även din framtid tyvärr... Men det har ingenting med utsläpp att göra - det är en helt annan diskussion. Och jag hoppas att du inte har en mobiltelefon, för i så fall ÄR du redan övervakad och uppkopplad. Särskilt om du har Android... och har du Huawei så sitter politbyrån i Kina redan på all tänkbar information om dig.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tycker det är synd att vägen framåt är via tvång. Hur vet vi ens att vi tar rätt väg?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det är även din framtid tyvärr... Men det har ingenting med utsläpp att göra - det är en helt annan diskussion. Och jag hoppas att du inte har en mobiltelefon, för i så fall ÄR du redan övervakad och uppkopplad. Särskilt om du har Android... och har du Huawei så sitter politbyrån i Kina redan på all tänkbar information om dig.

Svar nej och ja. Jag kommer aldrig äga en modern bil. Jag köpte en ny bil i veckan för övrigt. En Mercedes C200 från 1994. Den räknar jag med att köra dom nästkommande 20åren. Skattesmitare om 4år dessutom.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svar nej och ja. Jag kommer aldrig äga en modern bil. Jag köpte en ny bil i veckan för övrigt. En Mercedes C200 från 1994. Den räknar jag med att köra dom nästkommande 20åren. Skattesmitare om 4år dessutom.

Famous last words... :hihi

Skatteregler kan ändras ganska snabbt men jag gissar att bränslepriserna dödar dem ändå med tiden.


Buy quality, cry once
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Famous last words... :hihi

Skatteregler kan ändras ganska snabbt men jag gissar att bränslepriserna dödar dem ändå med tiden.


Buy quality, cry once

Nej nej jag räknar kallt med att ju fler elbilar vi får på vägarna så kommer efterfrågan på deivmedel sjunka. Och därmed även priserna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej nej jag räknar kallt med att ju fler elbilar vi får på vägarna så kommer efterfrågan på deivmedel sjunka. Och därmed även priserna.
Japp, men elpriserna kommer däremot gå upp rejält, både för att tillgången kommer att minska och för att staten måste få in skatten dom förlorar på minskad soppaförsäljning.

Det fick å andra sidan inte din farfar heller... var generation har sin nostalgi.
Jodå, han dog 86, så han hann uppleva både moderna bilar och hojar. Min farsa började vid SJ som eldare, så han hann uppleva både ångdrift, gengas och förbränningsmotorer ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej nej jag räknar kallt med att ju fler elbilar vi får på vägarna så kommer efterfrågan på deivmedel sjunka. Och därmed även priserna.

Där tror vi väldigt olika du och jag. Större delen av drivmedelspriserna är idag skatt. Det finns en övergripande politisk vilja att fasa ut fossila drivmedel HELT av miljöskäl.

Tvärtom kommer fossilbränslet att bli betydligt dyrare för varje år.

https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5392-2.pdf?pid=3024



Buy quality, cry once
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Där tror vi väldigt olika du och jag. Större delen av drivmedelspriserna är idag skatt. Det finns en övergripande politisk vilja att fasa ut fossila drivmedel HELT av miljöskäl.

Tvärtom kommer fossilbränslet att bli betydligt dyrare för varje år.

https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5392-2.pdf?pid=3024



Buy quality, cry once

Fast jag kör gärna min shitbox på etanol eller annat biodrivmedel. Jag är inte emot att få ner co2 utsläpp. Jag är bara emot att lösningen ska vara att konsumera ännu mer ny skit.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men om priset skulle öka helt naturligt utan skatter, subventioner och andra tvångsmedel så tittar marknaden helt naturligt på andra alternativ.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men om priset skulle öka helt naturligt utan skatter, subventioner och andra tvångsmedel så tittar marknaden helt naturligt på andra alternativ.

Se dig omkring min bäste herre... det är inte miljöpartiet som styr utvecklingen i världen just nu om vi säger så. :brynad
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Se dig omkring min bäste herre... det är inte miljöpartiet som styr utvecklingen i världen just nu om vi säger så. :brynad

Rent generellt alltså. Om vi spår att priset på kanelbullar kommer skjuta i höjden så kommer folk helt av egen vilja köpa wienerbröd ist när det vankas fika. Behövs inget tvång för det.

Det kan i det fallet om kanelbullepriset inte skjuter i höjden vara så att folk ändå av egen vilja köper wienerbröd för att de är informerade av saklig information om att det är bättre för miljön. Så även om wienerbröden skulle kosta lite mer än kanelbullarna så ger de mer värde och nytta att köpa än den billigare kanelbullen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och nu ska dom spika ett slutdatum för fossilt bränsle: https://www.nyteknik.se/fordon/slutdatum-for-bensinforsaljning-tas-fram-6982356

Lustigt nog så är det finansmarknads- och bostadsministern, Per Bolund från Miljömupparna, som presenterar det, ivrigt påhejad av Bondeförbundet och Folkpartiet, eller jag menar, Centern och Liberalerna.

Vad tror ni, är tunnelbanan utbyggd så att alla kan ställa bilen om 10 år, dvs även i Åmotsfors, Skellefteå, Mora, Borås och Vetlanda? Oddsen på den skulle göra mig till miljardär i kubik för varje satsad krona :hihi

Det blir onekligen intressant att se om det "klimatpolitiska ramverket" bara landar i floskler och symbolpolitik eller om det kommer att leda till konkreta åtgärder som faktiskt gör skillnad...

Med tanke på att det har formulerats av svetsaren, businessflygaren och två allians-svikare desperata att göra sin röst hörd så har man ju liksom en känsla åt vilket håll det lutar...Och att man inleder med att ge sig på bensin- och dieselförsäljning - trots att fordonstillverkarna själva reder ut detta bättre - antyder ju verkligen att detta handlar om ren symbolpolitik där budskapet är viktigare än dess verkan. Men återigen, vem orkar bli förvånad längre...

Som vanligt är jag orolig att det är den lille människan och framförallt den lille människan på landsbygden som hamnar i kläm först. Men en del av tanken är väl att det "klimatpolitiska ramverket" ska vara överordnat allt annat, t.ex. lokal- och regionalpolitik eller banala saker som att folk kan ta sig till och från jobbet...?

Se dig omkring min bäste herre... det är inte miljöpartiet som styr utvecklingen i världen just nu om vi säger så. :brynad

Nej, i och med att stora delar av Europa redan har gjort om klimatfrågan till "klimatpaniken" så har ju MP på sätt och vis spelat ut sin roll. Att kommande regeringar sannolikt inte innehåller MP blir ju av underordnad betydelse. Den kommande politiker som vågar ifrågasätta det "klimatpolitiska ramverket" kommer ju ändå att lynchas av PK-mobben.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tror jag.. Får väl sätta en reminder om ett decennium att återkomma i denna tråden. Någon som vill satsa en bärs emot?

Vet du hur mycket kodioxid en öl innehåller???
Om ett decennium kommer det vara lika socialt acceptabelt att öppna en öl som att klubba sälungar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vet du hur mycket kodioxid en öl innehåller???
Om ett decennium kommer det vara lika socialt acceptabelt att öppna en öl som att klubba sälungar.
Det är skillnad på "gammal" koldioxid och "ny" koldioxid. :fakta
Börjar de talla på vår rättighet att dricka bärs är jag nog fan den första som stormar riksdagen :fyllisar
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top