Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Last edited by a moderator:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
I korthet betyder detta: "från och med nu slutar vi prioritera olika frågor mot varandra och väljer det som är bäst utifrån situationen, utan istället kommer klimatfrågan alltid bli överordnad"

Jag har slutat undra om det finns någon intelligens kvar bland de styrande. Nu står det ställt utom allt rimligt tvivel.

Det är inte klimatfrågan som är överordnad tyvärr, det är klimatåsikten som är helig. Förbud och straff istället för tekniska/vetenskapliga lösningar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är inte klimatfrågan som är överordnad tyvärr, det är klimatåsikten som är helig. Förbud och straff istället för tekniska/vetenskapliga lösningar.

Ja, det klimatpolitiska ramverket kommer användas som förevändning för att det inte ens med vederlagd fakta skall vara möjligt att motbevisa rådande klimatåsikt. Alla typer av debatt och invändningar kommer bortviftas med argumentet: "ja, men vi är skyldiga att agera på det här sättet eftersom vi har ett klimatpolitiskt ramverk som säger..."

Hade man brytt sig om vad som på riktigt var bäst för klimatet skulle denna typ av lag vara helt onödig. Det hade räckt att utgå från fakta och då hade ändamålsenliga klimatåtgärder blivit högst prioriterade de gånger det varit relevant.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Här har vi något så ovanligt som två aktivister som vågar propagera för det mest effektiva livsvalet man kan göra för klimatet: att inte skaffa barn.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/malou-och-frida-valjer-bort-barn-belastar-klimatet/

Även om det verkar som att iaf en av dem hade valt bort barn ändå, av feministiska skäl.

Kan det kanske ses som ett oavsiktligt erkännande att både klimatrörelsen och den feministiska rörelsen är nihilistiska, trots allt?

Här är länk till studien som visar att det bästa vi kan göra för klimatet är att inte skaffa barn: https://www.lu.se/article/de-fyra-l...t-effektiva-for-att-minska-din-klimatpaverkan
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag brukar påpeka för folk som har synpunkter på motorhobbyn att jag åtminstone inte har skaffat barn. Det är inte bara för klimatet utan jag hatar barn rent allmänt också.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mm mm
0a7f98115401cc0bd6c6d47611e4fe70.jpg
Den dövblinde gör ytterligare ett genialiskt inlägg..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och nu ska dom spika ett slutdatum för fossilt bränsle: https://www.nyteknik.se/fordon/slutdatum-for-bensinforsaljning-tas-fram-6982356

Lustigt nog så är det finansmarknads- och bostadsministern, Per Bolund från Miljömupparna, som presenterar det, ivrigt påhejad av Bondeförbundet och Folkpartiet, eller jag menar, Centern och Liberalerna.

Vad tror ni, är tunnelbanan utbyggd så att alla kan ställa bilen om 10 år, dvs även i Åmotsfors, Skellefteå, Mora, Borås och Vetlanda? Oddsen på den skulle göra mig till miljardär i kubik för varje satsad krona :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och nu ska dom spika ett slutdatum för fossilt bränsle: https://www.nyteknik.se/fordon/slutdatum-for-bensinforsaljning-tas-fram-6982356

Lustigt nog så är det finansmarknads- och bostadsministern, Per Bolund från Miljömupparna, som presenterar det, ivrigt påhejad av Bondeförbundet och Folkpartiet, eller jag menar, Centern och Liberalerna.

Vad tror ni, är tunnelbanan utbyggd så att alla kan ställa bilen om 10 år, dvs även i Åmotsfors, Skellefteå, Mora, Borås och Vetlanda? Oddsen på den skulle göra mig till miljardär i kubik för varje satsad krona :hihi

Jag skulle gissa att om nybilsförsäljningen med fossilmotorer trots allt skulle fortgå ända fram till 2030 så kommer fossilbränslet att fasas ut kanske 2035 till förmån för biobränslen. Det har rätt lite med tunnelbana att göra och mer med utsläpp. Det är ju inga tekniska problem att köra biobränslen ens idag med befintlig bilpark, men med tanke på att de flesta stora tillverkare redan lagd ned sina motorutvecklingsavdelningar vad gäller förbränningsmotorer så är det ju ingen skräll att den tekniken kommer att fasas ut helt och hållet. Infrastrukturen kommer förstås också att förändras och det är egentligen det som tar tid.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vad snackar du för gojja? För det första så vem har slutat utveckling förbränningsmotorer? Och varför skulle nybilsförsäljningen upphöra?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad snackar du för gojja? För det första så vem har slutat utveckling förbränningsmotorer? Och varför skulle nybilsförsäljningen upphöra?

Nybilsförsäljning av förbränningsmotorförsedda fordon. De skattas bort redan med början 2020 om de inte är "hybrider" men det är en urfasning enbart för att ge tillverkarna tid inom EU-systemet.

I stort sett samtliga europeiska tillverkare har slutat utveckla såväl diesel- som bensinmotorer. På rak arm är det bara Mazda som fortfarande laborerar med sin semi-bensinmotor (som i verkliga test visar sig vara ungefär lika bra/dålig som vanliga bensinmotorer).

VAG, Mercedes-Benz, BMW, PSA och FIAT/Chrysler och KIA/Hyundai har alla övergett fossilbränslespåret vad gäller framtiden. Några håller parallellt på med vätgasteknik, alla andra har batterielbilar i pipen.

Lagstiftningen i Europa är tvingande i det avseendet, Kina ligger mycket långt framme vad gäller tekniken för den inhemska marknaden och skall man överleva måste man sälja bilar om folk vill ha även om fem år.

Världens biltillverkare har förstått det sedan länge, frågan är när den genomsnittlige sporthojaren förstår det? ;)

Med det sagt är jag inte orolig för tex min motorcykel eller för veteranbilarna som jag har kvar. Det går att köra dem på exempelvis etanol eller annat icke-fossilt bränsle där på andra sidan 2040-2050. Jag gissar att det inte blir så många mil då på mina Citroënpaddor att det spelar någon större roll.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag ger upp. Lycka till med eran teknokratframtid med total övervakning och uppkopplade fordon.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tycker synd om mina barnbarn som inte får uppleva riktiga bilar och hojar.
Men de får väl hålla till på sociala medier:huvet
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top