Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, eller "vill förbjuda" försäljningen av fossila bränslen om 12 år.

https://www.expressen.se/nyheter/miljopartiet-vill-forbjuda-bensin/

Stora ord från ett parti som inte längre ryms i riksdagen enligt somliga opinionsundersökningar.
...och andra menar att dom aldrig platsat där överhuvudtaget.

Hur realistiskt är förslaget? Egentligen?
Visst - MP och "realistiskt" upplevs ibland som... ...olja och vatten, typ.
Men ändå?

På dieselsidan finns det några olika ickefossila alternativ som idag främst används som inblandningskomponent i flera olika hybridbränslen

Exempel: http://ecopar.se/ (inte ens ECOPAR A accepteras av MP, trots dess renhet eftersom ursprunget är likvifierad, processad fossil naturgas)


http://www.ecobransle.se/

De ansträngningar och resultat vi sett hittills har legat på dieselsidan.

Läs gärna igenom vad Preem har att säga om "Framtidens bensin"

https://preem.se/framtidensbensin

...och försök att extrahera en hel mening i texten som verkligen handlar om "framtidens bensin".


Jag kör bland mycket annat hojar som är 30 år gamla, och mer ändå.
Dom gör sitt jobb lika bra som när dom var nya, det finns delar att få tag i, och hojarna är sannerligen inte ivägen för någon när vi är ute på körningar.

Så vad skall sådana hojar köras på om 12 år?
Har hojarna funkat i 30 år, så skall dom nog funka 12 år till. Blir det Miljöpartiet som sätter P för något inte ens jag lyckats köra sönder under alla år...?

Hur är det med dom hojar som säljs nya nu - klassade i senaste miljöklass och allt? Vad skall dom rulla på om bara 12 år?

I dag finns inget helt fossilfritt bränsle i pumparna som funkar för bensinfordon.
Mig veterligen finns det inget på forskningsstadiet heller. Tusan vet om det ens finns en tråd att börja nysta i.

Etanol 100? Som jag ser det politiskt omöjligt att släppa löst i samhället.

Metanol? Chalmers forskar på effektiv framställning, men redan för 7 år sedan trodde man att ett genombrott låg "10 år bort". Det gör det än i dag...

https://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Metanol-ersatter-vatgas-som-framtidens-bransle.aspx


Hur ser lösningen ut för de motorcyklar som rullar idag? ...som faktiskt rullar ut nya ur försäljningslokalerna?

Bilar skulle till nöds kunna gaskonverteras genom att häva in en stor gastank i bagaget. Om man kan kringgå helfordonsgodkännandet.
Motorcyklar?

Redan för 10 år sedan fanns det CNG-konverterade BMW K 1200 RS godkända för gatbruk i Tyskland:

c932b5cc7bd804231681cfb3a8774ca5.jpg


https://www.motorline.cc/motorrad/n...esen-Harley-&-BMW-mit-CNG-Antrieb-147993.html

Snygg installation, men trots jättebazookorna så rymde dom bara gas för 6 - 8 mils körning. Hur skulle en gashoj se ut som klarar 30 mil mellan tankningarna?

Är det så att vi måste se bakåt i framtiden?

gengas%20001.jpg

Fotocred: Göran på http://nortonsingles.se/gammal/d982fba5-74a9-4841-bc7f-4523cb46fd14-29.html



Ja, jag vet att det är valår i år och de olika partierna kämpar järnet med att profilera sig.
Men hur tänker dom?
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Läste om de igår å hur tänkte dom då...
Bensin drift är en ganska liten del av alla andra utsläpp. .
Flyget, fartygen, disel drivna maskiner å även då lastbilar står för klart större utsläpp..
Ibland undrar jag hur miljömedvetna är miljöpartiet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror inte de tänker utan det är som med motorcykelparkeingarna i Stockholm. Bor man på trampcykelavstånd till allt så kan det naturligtvis fungera.

Du får köra Järnröv med en motorcykel som låter som en hushållsprodukt och sedan skriva och berätta här!

http://www.e-mcsweden.se/
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man behöver inte bry sig om MP´s tankevurpor :crash (naiva idealister)
Men det går att göra fullvärdiga bränslen med fossilfria råvaror. Den råa kapitalismen hävdar dock att det inte går... Eftersom petroleumbranschen kan producera billiga bränslen på marginalkostnaden så har alternativa bränslen därför svårt att konkurrera initialt ...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Detta är ett parti som ideologiskt är emot motorfordon, oavsett bränsle. De vill genom styrmedel se till att alla flyttar till städer och transporterar sig med kollektivtrafik eller cykel. I deras åtgärdsprogram finns även en punkt som handlar om att förbättra miljön genom att få ner medelhastigheten på vägarna. Det spelar ingen roll om fordonet drivs på el eller återvunnet och raffinerat valfläsk, hastigheterna skall successivt sänkas. De vill helt enkelt göra det så oattraktivt och krångligt att framföra ett eget fordon att människor väljer att avstå. Inte svårt att räkna ut hur detta parti kommer rösta när det börjar dyka upp fler och fler förslag på elektroniska tvångströjor och liknande.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi kan ju börja med att granska/förbjuda Fridolin, som flög mellan Bromma och Arlanda, för att han inte visste att man kunde åka tåg dit: https://www.di.se/artiklar/2015/4/16/regeringsplan-flog-mellan-bromma-och-arlanda/

Få se nu, 5 ton koldioxid. Familjen kör totalt ca 2000 mil om året, och om vi har en snittförbrukning på 0,7l/mil så är det 1400l soppa. Jag har inte siffrorna, men jag sätter en slant på att det är mindre än 5 ton koldioxid...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fridolin hade kunnat ta en Tesla taxi från Sumpa till Arlanda ju.. Far bara 20-25 min ju... Går fortare än ta taxi till Bromma å flyga till Arlanda...
Så jävla onödigt. .
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Familjen kör totalt ca 2000 mil om året, och om vi har en snittförbrukning på 0,7l/mil så är det 1400l soppa. Jag har inte siffrorna, men jag sätter en slant på att det är mindre än 5 ton koldioxid...
1400x3,17=4,44 ton så jag sätter inte emot din slant
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
MP är inte oväntat störst i Stockholm. :crash
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nåja, det är valår. MP står inför ättestupan. De säger vad som helst för att få höras lite.

Dock så är det jävligt skrämmande att de i våran "upplysta" huvudstad är såpass starka som de är.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är väl bra att partier verkar för att driva fram utvecklingen.
Däremot är det inte bra att dessa partier får makten att genomföra alla idealiska drömmande tankar som låter så bra i mötesrummet fyllt med bara ja-sägare.
Kommer det att gå att genomföra....Nej
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1400x3,17=4,44 ton så jag sätter inte emot din slant

Jag håller med , kom själv fram till faktor 3,14 mellan kg bensin till kg CO2 (bensin=n x H2C)
men det är ännu mindre för 1400liter är ju bara ca 1050kg i Stockholmstrakten
(Jag vet att bensinen har större densitet när det är kallt. Som hos dig bonde. Har du så kallt, hua mig :näsblod)

Och då bli det ca 1050x3,14=3,3 ton från familjens bil i Stockholm

eller använda den här siten och 5% etanol
http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/berakningsmodeller/
1400x2,24=3,1 ton

Det finns inget jobb där man kan nå så högt med så små kunskaper som i politik .
Vilket Fridolin är ytterligare ett exempel på.

Nåja nymarxisterna (mp) har åkt ur riskdagen (avsiktligt fel) förr så än är inte allt hopp ute.
För övrigt, enda förklaringen till att Fridolin tror på bensinförbud är att han
1) Gissar (mp) åker ur riskdagen i höst.
2) Siktar på en plats i EU-parlamentet och där i EU ska han propagera för bensinförbud.
Samtidigt som han flygpendlar hem till Sverige över helgerna ?
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag skulle nog inte räkna ut MP även om de inte ens når en knappnålshuvuds storlek i valet. Som alla invasiva katastrofer är de hermafroditer, och lika förbluffande som dödligt effektiva. Examplet, trafikborgarrådet Helldén i Stockholm, är kanske inte helt representativ? men har dock på tre år drivit igenom fler osympatiska åtgärder än någon annan nu levande person i mannaminne gjort, allt under den käcka parollen: "För bättre framkomlighet och ökad säkerhet." Jo, tjena!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vi kan ju börja med att granska/förbjuda Fridolin, som flög mellan Bromma och Arlanda, för att han inte visste att man kunde åka tåg dit: https://www.di.se/artiklar/2015/4/16/regeringsplan-flog-mellan-bromma-och-arlanda/

Få se nu, 5 ton koldioxid. Familjen kör totalt ca 2000 mil om året, och om vi har en snittförbrukning på 0,7l/mil så är det 1400l soppa. Jag har inte siffrorna, men jag sätter en slant på att det är mindre än 5 ton koldioxid...
1400 kg bränsle ger ungefär 5200 kg avgaser. Avgaser består till största delen av CO2 och vattenånga.

1400 liter bensin är väl ungefär 1100 kilo så du släpper ut mindre än 5 ton.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag håller med , kom själv fram till faktor 3,14 mellan kg bensin till kg CO2 (bensin=n x H2C)
men det är ännu mindre för 1400liter är ju bara ca 1050kg i Stockholmstrakten
(Jag vet att bensinen har större densitet när det är kallt. Som hos dig bonde. Har du så kallt, hua mig :näsblod)

Och då bli det ca 1050x3,14=3,3 ton från familjens bil i Stockholm
Du har rätt, jag skrev lite fort och missade enheten.
3,17 är faktorn när man räknar dieseln i Kilo och inte liter som vi normalt gör på bilar.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det låter lika realistiskt. Som att jag planerar o blandar in mina vänner. Anlitar yrkesmän. När jag påstår att jag skall göra en totalrenovering i hemmet för 4000 kr. Utkomsten liksom faller platt. O jag har slösat med allas tid. Bättre är väl att jag är realistisk o säger att jag köper en schysst tavla ny matta o byter ut kranarna, sån har jag åtminstone tagit ett/två steg. Än som miljöpartiets korkade mål. Noll steg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top