Sidan 97 av 107 FörstaFörsta ... 4772919293949596979899100101102103 ... SistaSista
Resultat 1 921 till 1 940 av 2122
    Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    De förlösande orden, så här nittiosex sidor in i tråden.

Eller uttryckt på ett enklare sätt - låt oss göra det på ett intelligent sätt. Inte med MP och deras stödpartiers verkanslösa symbolpolitik som bara inskränker friheten för den lilla människan medans de stora drakarna glatt dansar vidare.
    I motsats till vad folk kanske tror så är jag ingen miljöpartist. Jag tycker vi ska vårda naturen, men det Miljöpartiet står för är enligt min mening i mångt och mycket direkt kontraproduktivt.
    Improvise, adapt, overcome.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Citat Ursprungligen postat av irish Visa inlägg
    Den där artikeln var faktiskt skitbra i sammanhanget, och belyser en hel del av mitt resonemang om man bara benar ut det som faktiskt står där och inte bara tittar på rubriken.
    Hälften av "kostnaden" är naturlig expansion för att vi blir fler, andra hälften är effektivisering.

Tänk dig att det istället för ett energibolag är ett tillverkningsbolag:
    Bolaget har en summa pengar de måste lägga ut pengar på för att tillgodose behovet hos en ökande kundbas. Man behöver kanske bygga en till fabrik eller köpa in fler transportbilar. Är det en dålig kostnad? Du får ju betalande kunder på köpet? I vilket fall så måste det göras oavsett vad politikerna och etablissemanget tycker, för folk måste få sin energi. Det är en investering, inte en kostnad enligt min mening.
    Den andra kostnaden är effektivisering, tänk inköp av maskiner som kan tillverka både mer effektivt i form av producerad enhet per tidsenhet och kostnad per enhet. Är det en ren utgift eller bör man även se detta som en investering som ger avkastning på investerad krona?
    Precis. Det har gjorts av företag sen dag ett, man kan behöva utveckla sig själv och sin produkt/tjänst för att fortsätta vara relevant på marknaden. Det som görs görs av driftiga människor, uppfinnare, företagare och alls människors uppfinnesrikedom. Låt dom göra det dom tror eller upplever sig måste göras så tar vi det i den naturliga takten som blir av det.

Skillnaden är att staten tvingar av mig pengar i sin satsning, det gör inte bolaget.

Inte att en hög politiker bestämmer att det är bråttom och att vi måste ställa om snabbt. Hur snabbt är snabbt och hur mycket extra får det kosta mot den naturliga utveckling som skett från flintaverktyg till dagens teknik. Och vem vet att det man satsar på är rätt?
    Senast redigerat av zoda den 2019-12-07 klockan 14:23.

Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Bra, mycket av det där är bra men inte behöver vi tvingas åt det hållet och det var ju utifrån perspektivet att vi mlm har noll påverkan på klimatet via CO2-utsläpp.

Dessa tre områden är viktiga, men varför gå omvägen via någon form av kamp på koldioxiden för att utveckla dessa. Fokusera på dessa områden direkt då isf.

Eller är den någon som påstår att vi hanterar/främjar/stimulerar vår ekonomi, hälsa och tekniska framsteg bäst genom att fokusera på att minska CO2-utsläppen, låter långsökt.

Ekonomi. Bra vill man ha den lägsta totalkostnaden så köper man den produkten/tjänsten. Det bestämmer jag själv och ingen annan. För klimatet spelar det ingen roll om svennebanan via politiska styrmedel känner sig nödgad att köpa en elbil imorgon eller om marknadens aktörer får agera fritt och att det då sker om tre år.
    Min ekonomi blir inte bättre av att tvingas betala bränsleskatt eller fordonsskatt.

Hälsa: Bra. Kanske ska vi fokusera på andra utsläpp än koldioxid, saker som är giftiga, cancerogena osv - det tycker jag iaf. Mer pengar läkemedels eller medicinteknisk forskning kanske - som har riktig betydelse och inte på något som vi ändå inte kan påverka.

Teknologiska framsteg. Bra, det har människan gjort helt naturligt sedan urminnes tider. Evolutionen har lett oss hit, vi testar, uppfinner, tänker och utvecklar hela tiden nya saker. Låt oss fortsätta med det och inte tvinga oss in i etanol eller biogasfällan.
    Skitsmarta tekniska lösningar är bra, det behövs inget tvång för att utveckla nya tekniker.
    Jag tror nog att vi tycker väldigt mycket samma, fast med olika synsätt.
    Att ha som mål att komma ner till 100% koldioxidfritt i Sverige är hål i huvudet enligt min mening.
    Att däremot styra om skutan snabbt genom exempelvis mer effektiv/billig elproduktion och övergång till eldrift. Vilket inte bara ger billigare transport, roligare fordon (obs personlig preferens), utan även hälso-fördelar. Det är de verkliga skälen tycker jag. Och om det då ger som sekundär effekt att vi kanske kommer upp till 99% koldioxidfritt är ju inget som stör mig. Trots att det är en veritabel fis i rymden globalt sett.

Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Alla är nog inte överrens om vilket sätt som är det intelligenta sättet. Jag och Greta har nog diametrala åsikter om vilket sätt som är intelligent tex.

Hur gör man då för att besluta vilket det intelligena sättet är?
    Hade du frågat mig så skulle vi satt ett par smarta människor på att först bena ut grundproblemen och sen satt mer intelligenta människor på att lösa dem en efter en.
    Jämför med ett företag som drivs av ett rejält stolpskott kontra ett som drivs av en driftig och kunnig entreprenör.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Hade du frågat mig så skulle vi satt ett par smarta människor på att först bena ut grundproblemen och sen satt mer intelligenta människor på att lösa dem en efter en.
    Jämför med ett företag som drivs av ett rejält stolpskott kontra ett som drivs av en driftig och kunnig entreprenör.
    Ja alltså du är säkert lite klokare än andra men vi har ju tex koldioxidskatt och får mp som de vill så har vi en ny pumplag pågång. De vill nog också ställa om snabbt.

https://www.nwt.se/2019/07/01/pumplagen-ar-tillbaka/
    År 2030, det vill säga om blott elva år, skall mackar enbart erbjuda förnyelsebara bränslen.

Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Ja alltså du är säkert lite klokare än andra men vi har ju tex koldioxidskatt och får mp som de vill så har vi en ny pumplag pågång. De vill nog också ställa om snabbt.

https://www.nwt.se/2019/07/01/pumplagen-ar-tillbaka/
    Kanske ska flika in att jag innerligt hoppas att Miljöpartiet åker ur riksdagen.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Tror jag nämnde roy spencer igår. Var ett tag sen jag var inne på hans hemsida men hittade snabbt två intressanta inlägg om just klimatmodellerna.

https://www.drroyspencer.com/2019/09...limate-models/
    For the same forcing scenario (e.g. a doubling of atmospheric CO2) twenty different models should all produce about the same amount of future surface warming. They don’t.
    https://www.drroyspencer.com/2019/11...model-failure/
    With the new CMIP6 models coming out suggesting even more warming than the CMIP5 models did, I fear we will see continuing “adjustments” of the instrumental temperature record to produce even more warming. This is the only way that the models can retain credibility in the face of real-world evidence that warming has been modest, at best.
    (Dessa ord är inte mina, jag menar inte på att det som står är sant eller falskt, rätt eller fel - det är inget jag påstår. Vill man ha referenser till texten så vänder man sig lämpligen till textförfattaren.)
    Senast redigerat av zoda den 2019-12-07 klockan 15:09.

Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
    Eller varför inte stödja utveckling av lösningar som sedan kan erbjudas till resten av världen? Lösningar som både skulle ge en större positiv miljöpåverkan, samtidigt som de bidrar med arbetstillfällen och inkomster till inblandade företag / universitet i Sverige?

Det är synd att man från regeringens sida väljer att försöka straffa bort det man anser vara ”fel beteende”, istället för att leda vägen till gemensam framgång...

Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Citat Ursprungligen postat av Lugn Visa inlägg
    Eller varför inte stödja utveckling av lösningar som sedan kan erbjudas till resten av världen? Lösningar som både skulle ge en större positiv miljöpåverkan, samtidigt som de bidrar med arbetstillfällen och inkomster till inblandade företag / universitet i Sverige?

Det är synd att man från regeringens sida väljer att försöka straffa bort det man anser vara ”fel beteende”, istället för att leda vägen till gemensam framgång...
    Här är jag med dig 100%. Pumplagen och flygskatten är exempel på klimat-extremimsm i mina ögon. Värre former av symbolpolitik som tvärtom vad genierna som kom på det ville få till ger större negativa effekter på miljön och drabbar befolkningen på ett negativt sätt i samma veva.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar

Ungefär det som Elon Musk faktiskt gör... och man kan ju stilla undra hur det hade gått för honom i Sverige...
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Tror jag nämnde roy spencer igår. Var ett tag sen jag var inne på hans hemsida men hittade snabbt två intressanta inlägg om just klimatmodellerna.

https://www.drroyspencer.com/2019/09...limate-models/

https://www.drroyspencer.com/2019/11...model-failure/

(Dessa ord är inte mina, jag menar inte på att det som står är sant eller falskt, rätt eller fel - det är inget jag påstår. Vill man ha referenser till texten så vänder man sig lämpligen till textförfattaren.)
    Här vill jag inflika att påståendet om att flera modeller ska ge samma utfall tyvärr är ett felaktigt antagande. Om två personer räknar ut din års-skatt ska det bli samma summa, men det är absoluta värden som ingår i den beräkningen. När det gäller klimatmodellerna så handlar det om en hel hög med okända variabler och så kallat stokastiska variabler. Om alla hade fått exakt samma värde i just detta fallet hade det varit något fel..
    Såg som av en händelse ett annat klipp av herr Bengtsson som visar på hur modeller och sånt hänger ihop:

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Alla är nog inte överrens om vilket sätt som är det intelligenta sättet. Jag och Greta har nog diametrala åsikter om vilket sätt som är intelligent tex. Hur gör man då för att besluta vilket det intelligena sättet är?
    Vad just Greta har för åsikt är väl i sammanhanget ointressant (om hon överhuvudtaget har en egen åsikt som inte är fabricerad av människorna bakom henne...?), men om det är en uttrycklig fråga till mig så har du redan fått flera svar med ungefär samma åsikt som min:

Här är jag med dig 100%. Pumplagen och flygskatten är exempel på klimat-extremimsm i mina ögon. Värre former av symbolpolitik som tvärtom vad genierna som kom på det ville få till ger större negativa effekter på miljön och drabbar befolkningen på ett negativt sätt i samma veva.
    Kort sagt - en bra start är att lägga ned den totalt verkanslösa symbolpolitik som nu bedrivs. Det är ju inte särskilt svårt att bevisa att dess effekt är minimal samtidigt som den ställer till med hinder för företagande och dessutom håller på att utarma svensk landsbygd.

Min förhoppning är att MP inte har något inflytande efter nästa val och att de därigenom förpassas dit de hör hemma, det vill säga till att vara en blek parentes inom svensk politik.
    The Build Quality Police

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Ungefär det som Elon Musk faktiskt gör... och man kan ju stilla undra hur det hade gått för honom i Sverige...
    Det finns ju knappast brist på exempel på driftiga entreprenörer som lyckats i Sverige. Tvärtom skulle jag vilja säga att Sverige har ovanligt många exempel på internationellt framgångsrika entreprenörer (exempelvis Ingvar Kamprad, Erling Persson (H&M), Ruben Rausing (Tetra Pak), Daniel Ek (Spotify), Niklas Zennström (Skype)). Sett till deras avtryck i världen så tänker jag nog att Sverige har ganska bra förutsättningar för entreprenörskap?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Vad just Greta har för åsikt är väl i sammanhanget ointressant (om hon överhuvudtaget har en egen åsikt som inte är fabricerad av människorna bakom henne...?), men om det är en uttrycklig fråga till mig så har du redan fått flera svar med ungefär samma åsikt som min:

Kort sagt - en bra start är att lägga ned den totalt verkanslösa symbolpolitik som nu bedrivs. Det är ju inte särskilt svårt att bevisa att dess effekt är minimal samtidigt som den ställer till med hinder för företagande och dessutom håller på att utarma svensk landsbygd.

Min förhoppning är att MP inte har något inflytande efter nästa val och att de därigenom förpassas dit de hör hemma, det vill säga till att vara en blek parentes inom svensk politik.
    Jag håller med er allihopa men det finns ju andra som vill gå kanske både längre och fortare samt kortare och långsammare. Vilka ska få bestämma?

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Vad är de negativa effekterna på miljön av flygskatten?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Vad är de negativa effekterna på miljön av flygskatten?
    Istället för att ta direktflyg från Arlanda så åker man nu först ner till Köpenhamn (för att få direktflyg) eller via någon annan flygplats inom nära avstånd och sen byter till direktflyg. För det blir billigare så. Summan är att det blir mer bränsleåtgång i långa loppet samtidigt som individens restid ökar.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Här vill jag inflika att påståendet om att flera modeller ska ge samma utfall tyvärr är ett felaktigt antagande. Om två personer räknar ut din års-skatt ska det bli samma summa, men det är absoluta värden som ingår i den beräkningen. När det gäller klimatmodellerna så handlar det om en hel hög med okända variabler och så kallat stokastiska variabler. Om alla hade fått exakt samma värde i just detta fallet hade det varit något fel..
    Såg som av en händelse ett annat klipp av herr Bengtsson som visar på hur modeller och sånt hänger ihop:
    Bengtsson säger ju inte emot i klippet.
    Med warming menas förändringen inte sluttemperaturen. Han säger dessutom about. Det står där svart på vitt utifrån att man lägger in samma forcing.
    Vilken modell ska användas då? Hur många kan existera rent vetenskapligt och hur många kan förkastas?

...ideally produce results entirely based upon physical first principles.
    Instead, after 30 years and billions of dollars of research they still produce from 1.5 to 4.5 deg. C of warming in response to doubling of atmospheric CO2.

Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Bengtsson säger ju inte emot i klippet.
    Med warming menas förändringen inte sluttemperaturen. Han säger dessutom about. Det står där svart på vitt utifrån att man lägger in samma forcing.
    Vilken modell ska användas då? Hur många kan existera rent vetenskapligt och hur många kan förkastas?
    Uttryckte mig nog slarvigt. Att de ger _exakt_ samma resultat hade varit konstigt. Nu ger de _ungefär_ samma, vilket tyder på att det hela stämmer. Det är just och exakt därför forskarna är oense: om hur mycket det påverkar. Men _att_ det påverkar är de ense om.
    Senast redigerat av irish den 2019-12-07 klockan 18:25.

Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Det finns ju knappast brist på exempel på driftiga entreprenörer som lyckats i Sverige. Tvärtom skulle jag vilja säga att Sverige har ovanligt många exempel på internationellt framgångsrika entreprenörer (exempelvis Ingvar Kamprad, Erling Persson (H&M), Ruben Rausing (Tetra Pak), Daniel Ek (Spotify), Niklas Zennström (Skype)). Sett till deras avtryck i världen så tänker jag nog att Sverige har ganska bra förutsättningar för entreprenörskap?
    Är inte säker, men jag tror att BrooklynS menade att det gått ännu bättre. Han har ju varit rätt motarbetad av etablissemanget på andra sidan pölen.

Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Uttryckte mig nog slarvigt. Att de ger _exakt_ samma resultat hade varit konstigt. Nu ger de _ungefär_ samma, vilket tyder på att det hela stämmer. Det är just och exakt därför forskarna är oense: om hur mycket det påverkar. Men _att_ det påverkar är de ense om.
    Lite humor såhär på lördagskvällen.

Sidan 97 av 107 FörstaFörsta ... 4772919293949596979899100101102103 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Täppas
Vill du annonsera ovan? Klicka här