Sidan 91 av 100 FörstaFörsta ... 416685868788899091929394959697 ... SistaSista
Resultat 1 801 till 1 820 av 1992
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Vill man fördjupa sig i VARFÖR vare sig vänsterdiket eller högerdiket är rätt ställe att framföra sitt fordon kan man läsa Herbert Tingsten, som skrivit en hel del om nazism, fascism och kommunism och framförallt om de mekanismer som ALLTID ser till att det går åt helvete om man tummar på principerna. Han var ju med då det begav sig och hans centrala verk används nog fortfarande som kurslitteratur på universiteten.
    Buy quality, cry once.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Om vi ställer det på sin spets - vad finns det för skäl att tillåta människor att bestämma över sina egna liv när vi har den tekniska beräkningskapaciteten att räkna ut vad som i varje givet läge ger det bästa utfallet för planetens långsiktiga bästa? Det kan förstås finnas såväl för- som nackdelar med ett sådant samhälle, men medan det finns människor från vänsterkanten som skriker på barrikaderna för inskränkningar av auktoritär karaktär finns det inga ungdomar på barrikaderna som försvarar människans självbestämmande. Visst, det finns en motreaktion från högerdiket, men där står inte direkt frågor om människors självbestämmande överst på agendan, utan det handlar även där mer om efterfrågan på auktoritära lösningar för att lösa samhällsproblem, även om det där mer är fokus på nationalism, försvar mot olika former av yttre hot osv.
    Varför skulle man inte få bestämma över sitt eget liv? Är "det bästa utfallet för planetens långsiktiga bästa" meningen med livet?

Hur menar du att det ens ska gå till rent praktiskt? Tex för killen som vill plugga till drifttekniker? Det är så han känner, är det för planetens bästa han tar det beslutet eller bara för att det så hans synapser leder honom att känna? Hur skulle alternativet vara? Att tvinga honom att plugga något annat? Om han då blir deprimerad och inte klarar utbildningen? På driftteknikerutbildningen kanske han dessutom träffar sin framtida vvs-fru, ska han eventuellt berövas det?

Eller paret som nyss flyttat ut på landet och vill köpa en hund. De funderar på en labrador men är det för "det bästa utfallet för planetens långsiktiga bästa"?. Kanske en Schäfer vore bättre, eller en undulat eller inget djur alls?

Låter som en våldsam lösning med en självmordsstatistik som skjuter i höjden...om inte den tekniska beräkningskapaciteten kommer fram till att det bästa för var och en såklart är att var och en får bestämma själva över sina liv.

Fö. käkade jag tre lussebullar idag, inte utifrån "det bästa utfallet för planetens långsiktiga bästa" utan för att jag helt själv värderade tre lussebullar i magen högre än tre lussebullar utanför magen.

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Varför skulle man inte få bestämma över sitt eget liv? Är "det bästa utfallet för planetens långsiktiga bästa" meningen med livet?

Hur menar du att det ens ska gå till rent praktiskt? Tex för killen som vill plugga till drifttekniker? Det är så han känner, är det för planetens bästa han tar det beslutet eller bara för att det så hans synapser leder honom att känna? Hur skulle alternativet vara? Att tvinga honom att plugga något annat? Om han då blir deprimerad och inte klarar utbildningen? På driftteknikerutbildningen kanske han dessutom träffar sin framtida vvs-fru, ska han eventuellt berövas det?

Eller paret som nyss flyttat ut på landet och vill köpa en hund. De funderar på en labrador men är det för "det bästa utfallet för planetens långsiktiga bästa"?. Kanske en Schäfer vore bättre, eller en undulat eller inget djur alls?

Låter som en våldsam lösning med en självmordsstatistik som skjuter i höjden...om inte den tekniska beräkningskapaciteten kommer fram till att det bästa för var och en såklart är att var och en får bestämma själva över sina liv.

Fö. käkade jag tre lussebullar idag, inte utifrån "det bästa utfallet för planetens långsiktiga bästa" utan för att jag helt själv värderade tre lussebullar i magen högre än tre lussebullar utanför magen.
    Jag menar inte att AI skulle ta över vår egen hjärna eller tankeförmåga på det sättet. Vad jag menar är problematiken när en auktoritär stat mer och mer börjar använda tekniken på att inkräkta på vår fria vilja gentemot staten. Ett bra exempel är Kinas sociala kreditsystem. Hur stor fri vilja har vi kvar när staten har så mycket information om oss, sådan makt och sådan beräkningskapacitet att denne alltid kan använda detta emot oss "för vårat eget bästa"?

Det kanske till och med ÄR för vårt eget bästa? Det kanske snarare är så att vi skulle bli lyckligare och friskare människor genom att vi får "rätt" beslut fattade åt oss? Jag kan till viss del förstå varför såväl regering som människor som bor i Kina skulle kunna tycka så. Är det ett samhälle jag vill ha? Nej, definitivt inte. Men tankegångarna är ju på intet sätt frånvarande i Sverige, de finns bara i något mildare varianter.

Du skriver:
    Det är just det som är min poäng. Mitt resonemang går ut på att visa på absurditeten i hur vårt samhälle kan bli om den typen av tankegångar fortsätter i tangentens riktning. Vi får aldrig, aldrig gå så långt att den typen av tankar tar över, där rätten att bestämma över sitt eget liv blir underordnat. Är det något som jag skulle kunna tänka mig att gå i krig för så är det just detta.
    Senast redigerat av CFr den 2019-12-02 klockan 22:11.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Jag menar inte att AI skulle ta över vår egen hjärna eller tankeförmåga på det sättet. Vad jag menar är problematiken när en auktoritär stat mer och mer börjar använda tekniken på att inkräkta på vår fria vilja gentemot staten. Ett bra exempel är Kinas sociala kreditsystem. Hur stor fri vilja har vi kvar när staten har så mycket information om oss, sådan makt och sådan beräkningskapacitet att denne alltid kan använda detta emot oss "för vårat eget bästa"?

Det kanske till och med ÄR för vårt eget bästa? Det kanske snarare är så att vi skulle bli lyckligare och friskare människor genom att vi får "rätt" beslut fattade åt oss? Jag kan till viss del förstå varför såväl regering som människor som bor i Kina skulle kunna tycka så. Är det ett samhälle jag vill ha? Nej, definitivt inte. Men tankegångarna är ju på intet sätt frånvarande i Sverige, de finns bara i något mildare varianter.
    Om det vore för vårt eget bästa så behöver det inte tvingas på oss?
    De som röstar för skiten får ta ansvar, eller så får de som vill ha denna tjänst(rätt-beslut-tjänsten) ha den och så får dom som inte vill ha den slippa. Alla nöjda och glada.

Är det "bäst" att låta en överviktig person köpa en snickers om han vill det? Varför skulle någon annan lägga sig i vad han köper för sina egna pengar och hur skulle våldsinitieringen ske emot honom när han kliver fram till kassan? Eller om jag bjuder honom på gräddsås när han besöker mig och vi ska sitta ner och äta? Ska det storma in poliser med dragna vapen? Får han försvara sig? Han har ju inte angripit någon med våd utan han försvarar sig bara.

Det är just det som är min poäng. Mitt resonemang går ut på att visa på absurditeten i hur vårt samhälle kan bli om den typen av tankegångar fortsätter i tangentens riktning. Vi får aldrig, aldrig gå så långt att den typen av tankar tar över, där rätten att bestämma över sitt eget liv blir underordnat. Är det något som jag skulle kunna tänka mig att gå i krig för så är det just detta.
    Då är vi iaf på samma sida du och jag!! Upp till kamp förfan.
    Senast redigerat av zoda den 2019-12-02 klockan 22:17.

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Då är vi iaf på samma sida du och jag!! Upp till kamp förfan.
    Skönt, det började bli så komplicerat att försöka argumentera emot någon som så uppenbart håller med mig
    Senast redigerat av CFr den 2019-12-02 klockan 22:25.

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Skönt, det började bli så komplicerat att försöka argumentera emot någon som så uppenbart håller med mig
    Argumenten blir väl inte bättre eller sämre för att någon är emot?

Däremot blir debattklimatet bättre med istället för oavsett argument.
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Och som ett till oss närrelaterat exempel (i det lilla) på hur man gladeligen lämnar bort den egna beslutsrätten: det var väldigt många på det här forumet som tyckte det var en utmärkt idé att lagstadga ABS på motorcyklar för ett par år sedan, i stället för att själva förbehållna sig rätten att bestämma om/när man vill kunna låsa sina hjul eller ej.

En liten skitsak, kan tyckas. Men appliceras liknande överstatliga beslut på miljontals områden fortlöpande så blir naturligtvis den individuella friheten såklart till slut kraftigt begränsad.

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Intressant läsning. Det skrivs sällan i media och skriks inte bland klimatextremister hur stora osäkerheter det är i modellerna utan pratas bara om att forskarna är överens.

Den konsensus som råder bland forskare är i princip att jordens klimat blivit varmare sen 1800-talet, att den viktigaste orsaken till detta är mänsklig aktivitet (råder dock oenighet om hur stort bidraget är), och att fortsatta utsläpp ökar sannolikheten och allvarlighetsgraden för globala effekter.

Problemet är att när klimatfrågan förvandlats från vetenskaplig till politisk fråga och kidnappats av mer extrema rörelser så försvinner alla nyanser ur diskussionen. När politikerna ber forskarna göra projektioner av hur jordens klimat påverkas vid olika antal graders uppvärmning så tar klimatrörelsen och media helt okritiskt de värsta scenarierna och skriker "domedag, alla kommer dö om 10 år", trots att det är extremt osannolikt och trots att modellerna som projektionerna bygger på har stora brister och är väldigt osäkra. Det finns mängder av sätt som mänskligheten skulle kunna gå under på, krig & terrorism med massförstörelsevapen, att jorden krockar med en asteroid, smittsamma sjukdomar, vulkanutbrott osv. Men det är inte rationellt att springa runt i panik och agera som om de värsta undergångsscenarierna skulle inträffa imorgon, där alla åtgärder nu blir försvarbara för att rädda klimatet, oavsett hur effektiva de är och oavsett vilka negativa effekter de leder till på samhället i övrigt. Det är inte bara farligt, det är definitionen av funktionellt dumhet, inte minst när man väger in sannolikheten för att de värsta katastrofscenarierna inträffar och de stora osäkerheterna i klimatmodellerna.

Ett mer rationellt sätt att agera skulle vara att utifrån en cost-benefit-analys satsa på de åtgärder för minskning av utsläppen som ger störst effekt i förhållande till kostnaden, samtidigt som vi förbereder samhället för att anpassa sig till ett varmare klimat, i enlighet med de mer sannolika scenarierna. Det finns ekonomer (inklusive flera nobelpristagare) som har gjort sådana kalkyler med utgångspunkt i FN:s hållbarhetsmål (som inte bara rör klimatet).

Det talas ofta om en tröskeleffekt, att om vi går över en viss temperaturhöjning blir det väldigt svårt att gå tillbaka sedan eftersom det uppstår diverse självförstärkande effekter. Samma sak gäller om vi kraftigt begränsar människors fria vilja och bygger ett auktoritärt centralstyrt samhälle i syfte att "rädda" klimatet. Det blir väldigt svårt att gå tillbaka sen.
    Senast redigerat av CFr den 2019-12-03 klockan 08:15.

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av perjul Visa inlägg
    Och som ett till oss närrelaterat exempel (i det lilla) på hur man gladeligen lämnar bort den egna beslutsrätten: det var väldigt många på det här forumet som tyckte det var en utmärkt idé att lagstadga ABS på motorcyklar för ett par år sedan, i stället för att själva förbehållna sig rätten att bestämma om/när man vill kunna låsa sina hjul eller ej.

En liten skitsak, kan tyckas. Men appliceras liknande överstatliga beslut på miljontals områden fortlöpande så blir naturligtvis den individuella friheten såklart till slut kraftigt begränsad.
    Det är ju samma koncept som med övervakade fordon. Man säljer in det med idioti som att kunna starta motorn med mobilen, eller kunna kolla om bilen är låst. Varför skulle jag vilja starta motorn en stund innan jag kommer fram, och om bilen var låst när jag gick ifrån den så får man väl förutsätta att den fortfarande är det? Eller är det pga buggar i skiten som gör att den då och då kan låsa upp sig som man måste kunna kolla status då och då?

Hursom, på köpet får man också en massa loggningsfunktioner och realtidsöverföring av kördata. Men det gör väl inget, "jag har ju inget att dölja" liksom. Näe, tills den dagen man öppnar för att bötfälla via den informationen. Staten kan ju inte ge fortkörningsböter, det kräver ju ägaransvar, men dom kan ge en trafiksäkerhetsavgift, precis som felparkeringsavgifter. Tror ni att det här kommer komma upp till debatt innan? Nej, helt korrekt, precis som att man har inför lag om loggning på bilar med visst stöd för självkrockning, eh jag menar självkörande, och samtidigt gett ägaren allt ansvar för vad som händer, och helt friskrivit tillverkaren, väldigt tyst och försiktigt.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Jag har avstängningsbar ABS, har inte ni det? Dvs jag KAN SJÄLV avgöra om jag vill ha funktionen eller ej beroende på omständigheter och underlag.

Jag kan absolut inte se det som ett tecken på Orwellsk övervakning och Inskränkning Av Den Personliga Friheten.
    Buy quality, cry once.

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    P3 har några dokumentärer på temat i programmet Dystopia. Formatet är just dystopiskt och har väl ungefär den vinkel och bias som P3 är kända för, men det är rätt intressant att lyssna till, då de pratar med forskare och andra insatta i ämnet.

Algoritmerna och mätandets tyranni: https://sverigesradio.se/avsnitt/1417423
    Artificiell Intelligens: https://sverigesradio.se/avsnitt/1177786
    Övervakningssamhället: https://sverigesradio.se/avsnitt/1071720
    Senast redigerat av CFr den 2019-12-03 klockan 10:23.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Jag har avstängningsbar ABS, har inte ni det? Dvs jag KAN SJÄLV avgöra om jag vill ha funktionen eller ej beroende på omständigheter och underlag.

Jag kan absolut inte se det som ett tecken på Orwellsk övervakning och Inskränkning Av Den Personliga Friheten.
    Finns gott om hojar där du inte kan stänga av ABS med mindre än att du våldför dig på helfordonsgodkännandet.
    Det som börjar komma nu på adventurehojar är att - om ens något går att stänga av, så är det ABS bak. Fram är alltid inkopplad.

Det talas ofta om en tröskeleffekt, att om vi går över en viss temperaturhöjning blir det väldigt svårt att gå tillbaka sedan eftersom det uppstår diverse självförstärkande effekter. Samma sak gäller om vi kraftigt begränsar människors fria vilja och bygger ett auktoritärt centralstyrt samhälle i syfte att "rädda" klimatet. Det blir väldigt svårt att gå tillbaka sen.

"Tröskeleffekt", sade Bull.

Står man inte emot saker som "trängselavgift" och andra eufemismer för kontroll, begränsning och ökat skatteuttag så är det Oh! så enkelt att i nästa skede öka avgiften, utöka antalet timmar och plussa på med fler dagar - alltså precis det som sker just nu.

Även ABS-tramset kan sorteras in där, och kravet på OBD-II uttag. Vänta och se.
    IBA #40701

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    "Tröskeleffekt", sade Bull.

Står man inte emot saker som "trängselavgift" och andra eufemismer för kontroll, begränsning och ökat skatteuttag så är det Oh! så enkelt att i nästa skede öka avgiften, utöka antalet timmar och plussa på med fler dagar - alltså precis det som sker just nu.

Även ABS-tramset kan sorteras in där, och kravet på OBD-II uttag. Vänta och se.
    Ja, det är lätt att tänka att anledningen till att vi åtminstone tidigare inte levt i ett Orwellskt samhälle är att vi alltid varit måna om att värna integriteten och den fria viljan, men jag skulle tro att en minst lika viktig faktor är att det tidigare inte funnits teknik som gjort ett sådant samhälle praktiskt möjligt.

Övervakningen smyger sig på oss för den går alltid att sälja in med förment goda syften. Det handlar inte om någon ondskefull konspiration utan om en gradvis samhällsförändring som gör att vi till slut inte märker att vi förvandlats till lydiga undersåtar i digitala tvångströjor.

Hur lång tid dröjer det innan vi har någon lösning där vi kan samla godhetspoäng för att visa vilka fina människor vi är för klimatet m.m. Antalet poäng vi samlar kan vi sedan använda för att öka sannolikheten att få ett jobb, få lägre försäkringskostnad, öka vår sociala status osv. Hmm, det finns ju på sätt och vis redan, när jag tänker efter.
    Senast redigerat av CFr den 2019-12-03 klockan 11:35.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Ja, det är lätt att tänka att anledningen till att vi åtminstone tidigare inte levt i ett Orwellskt samhälle är att vi alltid varit måna om att värna integriteten och den fria viljan, men jag skulle tro att en minst lika viktig faktor är att det tidigare inte funnits teknik som gjort ett sådant samhälle praktiskt möjligt.

Övervakningen smyger sig på oss för den går alltid att sälja in med förment goda syften. Det handlar inte om någon ondskefull konspiration utan om en gradvis samhällsförändring som gör att vi till slut inte märker att vi förvandlats till lydiga undersåtar i digitala tvångströjor.

Vi synes vara en bra bit från trådens ämne, men när man skrapar på ytan ligger det precis där och lurar:

Kinas gradering av medborgare är en våt dröm för åtskilliga mörkgröna.

I många länder anses inte existensen av ett kreditsystem vara särskilt anmärkningsvärt. Gammal ekonomisk information gör det lättare att förutse om en individ kommer att betala sitt bostadslån eller sin krediträkning i fortsättningen.

Kina har tagit det hela ett steg längre. Den kinesiska regeringen är i full färd med att bygga ett omfattande "socialt kreditsystem" som ska poängsätta hur pålitlig varje medborgare är.

År 2020 kommer varenda person i Kina att vara en del av en nationell databas som samlar information från flera olika håll och värdesätter individens pålitlighet.

Systemet pilottestas för tillfället på miljontals människor.

En enskild persons rankning i systemet kan stiga eller sjunka beroende på personens beteende.

Exakt hur systemet fungerar är inte känt, men till handlingar som meriterar poängavdrag hör bland annat vårdslöshet i trafiken, rökning där det är förbjudet, köp av för många videospel och spridning av fejknyheter på sociala medier.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/...iala-poang-for

Klicka gärna och läs hur långtgående konsekvenser ett sådant ratingsysten kan komma att få för den enskilde.
    IBA #40701

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Kinas gradering av medborgare är en våt dröm för åtskilliga mörkgröna.

Klicka gärna och läs hur långtgående konsekvenser ett sådant ratingsysten kan komma att få för den enskilde.
    Bara en fråga om vad vi matar algoritmerna med och vem som matar dem. Om vissa får bestämma skulle en tur på bensinhojen i lite inspirerad hastighet ge en sådan negativ score i systemet att det aldrig går att återhämta sig och hamna på grön kvist igen.

...och det mest obehagliga i artikeln du länkar till står längst ned:
    Human Right's Watch kallar det kinesiska systemet "obehagligt" men kinesiska medborgare som deltagit i pilottesten är av en annan åsikt.

En 32-årig entreprenör vid namn Chen uppger för Foreign Policy att människor har börjat bete sig bättre.

- Under de senaste sex månaderna har människor börjat bete sig. Bilar har börjat stanna vid skyddsvägar. Om man inte stannar förlorar man poäng. Tidigare oroade vi oss bara för att förlora våra poäng men nu har vi vant oss.
    Senast redigerat av CFr den 2019-12-03 klockan 11:56.

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    P3 har några dokumentärer på temat i programmet Dystopia. Formatet är just dystopiskt och har väl ungefär den vinkel och bias som P3 är kända för, men det är rätt intressant att lyssna till, då de pratar med forskare och andra insatta i ämnet.

Algoritmerna och mätandets tyranni: https://sverigesradio.se/avsnitt/1417423
    Artificiell Intelligens: https://sverigesradio.se/avsnitt/1177786
    Övervakningssamhället: https://sverigesradio.se/avsnitt/1071720
    Dom beskriver faran till stor del med att de där datorerna gör fel, men jag skulle vilja säga att faran ligger i motsatsen, just att datorerna gör jobbet så mycket bättre med så mycket färre misstag att fårket just därför vill vill ge all makt till maskinerna.

ABS är ett väldigt bra men mikroskopiskt exempel på just det beteendet. Det är så mycket bättre att majoriteten av kollektivet kräver det inte bara på sitt eget fordon utan på alla andras fordon också. Och naturligtvis finns det folk som alltid applåderar det hela.

Eller det här med digitala pengar och kontantlöst samhälle, de som vill ha kvar kontanter som ett alternativ är stenåldersmänniskor och bakåtsträvare. För kort är ju så mycket bättre... tills nätet inte fungerar eller är överbelastat.

Några koketterar med hur länge det är sedan de hade kontanter i plånboken och jag har varje gång lust att lika kokett svara att jag har inte haft reservdäck i bilen på 3 år.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Här är en intressant och hyfsat lättsmält video om vad människan (påstås) gjort för att påverka klimatet, från ett geologiskt/astronomiskt perspektiv.

Domedagsprofetior om att jorden går under om temperaturen höjs är rent dravel. Frågan är precis som han avslutar med: Hur mycket vi vill höja världshaven.. Vid ca 18:30 kan man skönja lite olika scenarion. Sverige är upp-och-ner på kartan eftersom USA är i fokus.
    (Intressant att han för sju år sen kunde förutspå att vi skulle få onormalt varma somrar kommande år)
    Improvise, adapt, overcome.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg

Pröva att köpa en ny eller bil utan abs.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Citat Ursprungligen postat av irish Visa inlägg

Domedagsprofetior om att jorden går under om temperaturen höjs är rent dravel. Frågan är precis som han avslutar med: Hur mycket vi vill höja världshaven..
    Njae.
    Borde vi inte se en större höjning mot förindustriell tid isf?
    Iaf inget som det borde ALARMERAS om kan jag tycka.

http://www.21stcenturysciencetech.co...010/Morner.pdf

Senast redigerat av zoda den 2019-12-03 klockan 14:38.

Sidan 91 av 100 FörstaFörsta ... 416685868788899091929394959697 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Kul läsning. Fan va han fulcampade. Jag sov bara på campingar plus några få hotellnätter. Man blir sugen på att åka. Någon gång runt -82 köpte en [...]

Björn F
Vill du annonsera ovan? Klicka här