Sidan 127 av 128 FörstaFörsta ... 2777102121122123124125126127128 SistaSista
Resultat 2 521 till 2 540 av 2560
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Min morgontidning innehåller en mycket träffsäker analys av MP, gjord av en tvättäkta gråsosse...

The Build Quality Police

Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Hoj
    Bulldog
    På spiken, precis så är det för "vanligt" folk.

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    SVT tar upp hur bra laddhybrider är egentligen, det börjar vid ca 20:20: https://www.svtplay.se/video/2804789...0-4?start=auto

MP står och försvarar SUVar på >2ton och som drar närmare litern milen när batteriet är slut

Citat Ursprungligen postat av SVTs reporter
    Den här lilla Volvon drar 0,4l/mil, och kan köras på 100% HVO, fossilfritt, klimateffektivt. Den här Volvon, en tvåtons SUV, har laddhybrid, men på landsväg drar den nästan 1 liter milen, men det är den som är miljöbil och får bonus.
    Man kan ju också fråga sig hur trafiksäkert det är att driva igenom en politik som gör att det blir fler och fler bilar på 2-3 ton, som åker runt med rattsurfande latteslurpare bakom ratten?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    6
    Nu är det väl ändå dags för nästa fråga, hur gör vi med utsläppen från vägarnas asfalt?

https://advances.sciencemag.org/content/6/36/eabb9785
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Nu är det väl ändå dags för nästa fråga, hur gör vi med utsläppen från vägarnas asfalt?

https://advances.sciencemag.org/content/6/36/eabb9785
    Med miljöpartilogik blir det naturligt att alla ska skaffa flygande bilar. Då slipper vi asfalten OCH köerna försvinner vilket sparar massor med energi.

Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    Med miljöpartilogik blir det naturligt att alla ska skaffa flygande bilar. Då slipper vi asfalten OCH köerna försvinner vilket sparar massor med energi.
    Farsan hade tekniktidningar från 50-talet, där förutspådde dom ju att alla skulle ha flygande bilar nu, en mikro stor som en ingjuten klotgrill mitt i köket och ett litet kärnkraftverk i kvarteret Nästan ett rätt iaf, alla har en mikro, men med lite annan design Och det var ju rätt nära att det skulle stå små kärnkraftverk lite här och var, dom byggde ju tom Ågesta och Marviken.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    budgetförhandlingarna kommit överens om att utöka inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel. Den så kallade reduktionsplikten finns sedan 2018, men från nästa år ska takten ökas.

– Nu genomför vi den mest ambitiösa infasningen av förnybara drivmedel i världen, säger finansmarknadsminister och Miljöpartiets språkrör Per Bolund till TT.

Inrikestransporter står i dag för en tredjedel av utsläppen i Sverige. Och fram till 2030 ska de minska med 70 procent, vilket många bedömare anser vara ett tufft mål att nå.

– Med det här beskedet kommer vi att kunna nå målet. Det här är ett av de viktigaste styrmedlen som vi har för att minska utsläppen snabbt, säger Per Bolund.

– Det innebär att vi kan minska de totala utsläppen i Sverige med 14 procent på bara tio års tid.

För den som tankar kommer inget särskilt att märkas vid pumpen. Men biodrivmedel är dyrare än bensin och diesel och för att kompensera konsumenterna för detta har regeringen, C och L kommit överens om att pausa BNP-indexeringen under 2021 och 2022. Det är en omstridd extra uppräkning på två procent som av kritikerna kallas för överindexering.

– Vår bedömning är att tillsammans med att vi nu tar en paus i indexeringen, så blir det bara marginella prisförändringar, säger Per Bolund.

Exakt var bensinpriset kommer att hamna är omöjligt att säga. Priset styrs av många faktorer och beror inte enbart på skatter, utan även på marknadspriset för olja och biobränslen.

Att pausa BNP-indexeringen beräknas kosta statskassan 938 miljoner kronor 2021.

Även flyget kommer att tas in i systemet, om än mycket blygsamt till en början. Men 2030 är målet att det ska vara 27 procent biobränsle i flygtankarna.

Frågan är om biobränslet räcker till allt som efterfrågas.

– Vår bedömning är att det kommer att finnas kapacitet att producera de här drivmedlen. Det här är en otroligt viktig signal som näringslivet har efterfrågat. De har sagt att får vi bara långsiktiga villkor så kommer vi att göra stora investeringar i fabriker för biodrivmedel, säger Bolund,

Han hoppas på många nya jobb och att storskalighet i produktionen också ska få ned priset.

Sedan 2018 finns den så kallade reduktionsplikten, som tvingar drivmedelsleverantörer att minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel genom att blanda in mer och mer förnybara biodrivmedel.

I dag är reduktionsnivån för bensin 4,2 procent och 21 procent för diesel. Den nya överenskommelsen innebär att nivån för bensin höjs till 28 procent fram till 2030 och till 66 procent för diesel.

Reduktionsplikt införs även för flyget. Biojetutredningens förslag genomförs, vilket innebär reduktionsplikt på 0,8 procent 2021 som sedan ökar till 27 procent år 2030.

Förslaget införs under 2021, troligen vid halvårsskiftet.

Den nya förstärkta reduktionsplikten beräknas minska Sveriges totala utsläpp med nästan 14 procent till 2030.

För att kompensera konsumenterna för att biodrivmedel är dyrare än bensin och diesel har S, MP, C och L enats om att pausa BNP-indexeringen under 2021 och 2022. Energiskatten på bensin och diesel kommer därför enbart räknas upp med inflationen (KPI) under dessa två år.

Att pausa BNP-indexeringen kostar statskassan 938 miljoner kronor 2021.

Källa: Regeringen

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Hur kommer vissa äldre motorer reagera på detta?

Rme var ett helsike o kunde reagera så det blev som gröt i tanken.. Vet detta då vi fick ta slamsugare o suga ur 3m3 diesel Rme blandning i gröt form på hösten ur en av våra bränsle cisterner på gården.

Etanolen. Vad gör denna med alla gamla hojar/båtmotorer/gräsklippare/snöslungor/skotrar/elverk osv osv

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Hur kommer vissa äldre motorer reagera på detta?

Rme var ett helsike o kunde reagera så det blev som gröt i tanken.. Vet detta då vi fick ta slamsugare o suga ur 3m3 diesel Rme blandning i gröt form på hösten ur en av våra bränsle cisterner på gården.

Etanolen. Vad gör denna med alla gamla hojar/båtmotorer/gräsklippare/snöslungor/skotrar/elverk osv osv
    OM man fasar ut RME och går över till HVO borde det väl funka på dieselsidan tror jag. Jag kör iaf 100% HVO redan idag på 3 motorer från 1954-2012 med allt från daglig användning till uppstart 5ggr/år och det verkar funka så här långt.
    På bensinsidan lär det bli värre. Min gammelhoj går redan på alkylat för att jag ska slippa riva förgasarna flera gånger per år men jag undrar vad 2-taktsolja tycker om 30% etanol i soppan med tanke på båtmotorn.

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    SVT tar upp hur bra laddhybrider är egentligen, det börjar vid ca 20:20: https://www.svtplay.se/video/2804789...0-4?start=auto

MP står och försvarar SUVar på >2ton och som drar närmare litern milen när batteriet är slut

Man kan ju också fråga sig hur trafiksäkert det är att driva igenom en politik som gör att det blir fler och fler bilar på 2-3 ton, som åker runt med rattsurfande latteslurpare bakom ratten?
    Inför kei cars. Speciellt i större tätorter som tokholm.

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    Beror på
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    OM man fasar ut RME och går över till HVO borde det väl funka på dieselsidan tror jag. Jag kör iaf 100% HVO redan idag på 3 motorer från 1954-2012 med allt från daglig användning till uppstart 5ggr/år och det verkar funka så här långt.
    På bensinsidan lär det bli värre. Min gammelhoj går redan på alkylat för att jag ska slippa riva förgasarna flera gånger per år men jag undrar vad 2-taktsolja tycker om 30% etanol i soppan med tanke på båtmotorn.
    Undrar ifall kravet på inblandning gäller per bränsle eller räknat på totalen, dvs om producenterna skulle kunna kompensera en mer modest inblandning av etanol i bensin med en ökad andel HVO i diesel, i och med att det senare verkar vara ett mer utbytbart bränsle utan negativa egenskaper i jämförelse med etanol och RME. Beror ju på tillgången på HVO också, förstås.

EDIT: Såg nu följande formulering.
    I dag är reduktionsnivån för bensin 4,2 procent och 21 procent för diesel. Den nya överenskommelsen innebär att nivån för bensin höjs till 28 procent fram till 2030 och till 66 procent för diesel.
    Antar att det innebär att vi får stå ut med 28 procents etanolinblandning i bensinen eller finns det några andra realistiska förnybara alternativ på bensinsidan?
    Senast redigerat av CFr den 2020-09-13 klockan 11:12.

Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Nu börjar kostnadslättnaderna för elbilar bli för dyrt i Norge: https://www.nrk.no/norge/utvalg-vil-...en.-1.15160349

Ja, det ser ju snyggt ut att allt är gratis/billigare med en miljöbil, när det inte är så många så att det spelar någon roll. Men som sagt, elbilar sliter ju lika mycket på vägarna (om inte mer med högre vikt och högre vridmoment), tar lika mycket plats (minst, eftersom det ofta är SUVar) osv, och någon måste betala det. Försvinner statens inkomster från bränsleskatten så kommer dom miljarderna tas någon annanstans. Högre skatter generellt kanske, dyrare el för alla, eller kanske ännu sämre vägunderhåll?

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Antar att det innebär att vi får stå ut med 28 procents etanolinblandning i bensinen eller finns det några andra realistiska förnybara alternativ på bensinsidan?
    Helt jävla otroligt att ett politiskt parti som bara har stöd av var tjugofemte svensk kan ha detta inflytande. På miljöpolitiken. På energipolitiken. På immigrationspolitiken. På de allra flests svenskars liv...

När kommer uppvaknandet...?

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Alatalo.

Det beror till 100% på att socialdemokraterna är så maktgalna så makten före allt.. Skit samma hur det går bara socialdemokraterna får bestämma. Och då får ett litet skit parti med en hög veganrunkare helt plötsligt vågmästar roll o kan köra utpressning.

Få alla gamla grå sossar att rösta på vänstern istället så löser det en del bekymmer.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Nu börjar kostnadslättnaderna för elbilar bli för dyrt i Norge: https://www.nrk.no/norge/utvalg-vil-...en.-1.15160349

Ja, det ser ju snyggt ut att allt är gratis/billigare med en miljöbil, när det inte är så många så att det spelar någon roll. Men som sagt, elbilar sliter ju lika mycket på vägarna (om inte mer med högre vikt och högre vridmoment), tar lika mycket plats (minst, eftersom det ofta är SUVar) osv, och någon måste betala det. Försvinner statens inkomster från bränsleskatten så kommer dom miljarderna tas någon annanstans. Högre skatter generellt kanske, dyrare el för alla, eller kanske ännu sämre vägunderhåll?
    Känns igen.
    Miljöbilar hade gratis gatuparkering några år i Göteborg. (Miljöpolitik, spelar ingen roll de är så få !)
    Togs bort för parkeringsavgifterna minskade för mycket. (Nu går det inte ihop ekonomiskt längre !)
    Senast redigerat av Comeback den 2020-09-16 klockan 08:14.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08

På Miljöpartiets hemsida, 17 medlemmar i riksdagsgruppen, på Riksdagens 16 ?

På Miljöpartiets hemsida, 17 medlemmar i riksdagsgruppen, på Riksdagens 16 ?

Hur går detta ihop ?

https://www.mp.se/om/riksdagspolitiker

https://riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Alatalo.

Det beror till 100% på att socialdemokraterna är så maktgalna så makten före allt.. Skit samma hur det går bara socialdemokraterna får bestämma. Och då får ett litet skit parti med en hög veganrunkare helt plötsligt vågmästar roll o kan köra utpressning.

Få alla gamla grå sossar att rösta på vänstern istället så löser det en del bekymmer.
    Precis. Och det är därför jag vill ha en förändring i det parlamentariska systemet. Majoriteten ska regera. Dvs de största partierna får gå ihop tills dess att de har minst 51%. Det här med att partierna själva får välja vem de ska regera med, det är trams. Vi har röstat, vår vilja ska höras. Politikerna ska jobba för oss, inte vi för dem.

Så, så här hade mitt valresultat blivit 2018:

S: 28,3
    M: 19,8
    SD: 17,5%

Tillsammans får de 65,6% och får då regera. Enbart S och M får 48,1% och får alltså lägga till det tredje största partiet, i detta fall SD.

Så - då får de lösa sitt samarbete. Alla andra i Sverige måste samarbeta med människor som tycker annorlunda på till exempel sina arbetsplatser. Det måste politikerna också kunna lösa. Riktigt fånigt att fortfarande hålla på med att "nej vi kan inte samarbeta med X och Y, bara med Z".

På detta vis sparkar vi undan möjligheten för småpartier som har liten förankring bland de röstande att få ministerposter. Vill de påverka får de göra det i riksdagen, samarbeta med andra partier, eller helt enkelt finna sig i att deras politik inte passar stora delar av befolkningen.

OBS - jag förstår att det finns andra problem med detta, och jag är en smula raljant och svepande, det inte är så här enkelt. Men det känns skönt att kunna fundera på vad jag hade tyckt varit mer representativt för hur svenskarna har röstat.
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Toppnyheter
    Senaste Nytt
    Bevakningar
    Ladda nerÖppna i app
    TT
    KLIMATOMSTÄLLNINGEN
    Ny beräkning kan leda till våg av miljöskatter – höjs med 700 procent
    Trafikverket har i en ny beräkning höjt priset på koldioxidutsläpp med 700 procent, kan fPlus avslöja. Nu väntar rejäla smällar mot biltrafik, väginvesteringar, flyg och sjöfart. Flera experter misstänker att det ligger politik bakom. ”När vi står inför stora investeringar måste man kunna förklara varifrån den radikala ändringen kommer, men det kan man inte”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

I ett slag chockhöjer Trafikverket priset på koldioxidutsläpp i sina kalkyler med 700 procent från drygt en till sju kronor. Det kan få stora konsekvenser eftersom ett högt koldioxidvärde sänker lönsamheten för väginvesteringar, sjöfarten men höjer den för järnvägsinvesteringar.

Den nya värderingen innebär också att personbilstrafik på landsbygden kan åka på en rejäl skattesmäll. Den är idag kraftigt överbeskattad men med Trafikverkets nya värdering av koldioxidutsläpp blir personbilstrafik istället kraftigt underbeskattad.

– Skulle de nya kalkylvärdena ligga till grund för bränslebeskattningen skulle det vara ett dråpslag mot boende i stora delar av landet där man är beroende av bilen för en fungerande vardag men också försämra Sveriges konkurrenskraft genom stigande transportkostnader för näringslivet, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Även Magnus Jacobsson, Kristdemokratisk riksdagsman, ser med oro på vilka konsekvenser den nya värderingen av koldioxidutsläpp kan få för företag och människor på landsbygden.

– Risken är att detta kommer att innebära ännu ett slag mot landsbygden då förslaget missgynnar bil- och lastbilstransport samtidigt som det gynnar järnväg och cykel.

Gynnar utbyggnaden av höghastighetsbanan
    Trafikverkets nya värdering riskerar även att få stora konsekvenser för vägtransporter, sjöfart och flyg eftersom deras samhällsekonomiska kostnader då skjuter i höjden. Det kan i sin tur få stor betydelse i samband med infrastrukturplanering och val av investeringsobjekt, uppger Tina Thorsell.

Tina Thorsell, Transportföretagen
    – Nästa år väntar stora beslut om olika infrastruktursatsningar och om man då i grunden förändrar ett kalkylverktyg och ökar koldioxidvärderingen med 700 procent så får det så klart konsekvenser. Vägbaserade transporter och sjöfart kommer då att framstå som samhällsekonomiskt mycket dyra medan satsningar på till exempel tåg kommer att bli billigare.

Tina Thorsell och Magnus Jacobsson anser även att Trafikverkets nya sätt att räkna inte har stöd i den vetenskapliga forskningen.

– När vi står inför så här pass stora infrastrukturinvesteringar så måste man politiskt kunna förklara varifrån den här radikala ändringen i kalkylen kommer ifrån, men det kan man inte. Vi kan inte annat än misstänka att det finns tydliga politiska avsikter bakom detta. Detta ger ju till exempel uppenbarligen större skäl att gå vidare med höghastighetsbanan. Vi har inga problem med att investera i järnväg, men vi är inte med på att det ska ske på bekostnad av övriga trafikslag och att väg- och sjöinfrastruktur då får stå tillbaka, menar Tina Thorsell.

Magnus Jacobsson påpekar att EU-kommissionen nyligen rekommenderat en värdering om cirka en krona per kilo koldioxid i de samhällsekonomiska kalkylerna för att Parisavtalet ska följas. Något som majoriteten av EU-länderna också följer.

– All tillgänglig forskning pekar ju på att priset för ett kilo koldioxid ska ligga runt en krona. Trots det genomför man den här höjningen. Jag upplever det som att det finns en politisk agenda bakom det beslutet.

Även Rickard Engström, vd på branschorganisationen Svensk Sjöfart, sätter ett stort frågetecken framför Trafikverkets nya värdering.

– Det är klart att man blir fundersam när man ändrar värderingen med cirka 700 procent samtidigt som en av de stora samhällsfrågorna är om man ska lägga bortåt 300 miljarder på höghastighetsjärnväg och vi ser många andra stora infrastruktursatsningar som är på väg. Man kan konstatera att denna värderingen av koldioxid sticker ut väldigt mycket internationellt där man inte är i närheten av den höga siffran som blir resultatet efter höjningen.

”Vi kan hålla med om att värderingen är hög”
    Gunnel Bångman är chef för den analysgrupp på Trafikverket som har räknat fram den nya värderingen. Hon försvarar resultatet med att forskningsläget inom området är svårtolkat och att man just därför istället tittat på politikens värdering av minskade koldioxidutsläpp.

– Det har alltid varit svårt att ta fram en korrekt värdering av de framtida kostnaderna för koldioxidutsläpp. Det finns vetenskapliga beräkningar, men de är oerhört osäkra eftersom sambanden är komplicerade, och det är svårt att förutse konsekvenserna av global uppvärmning. Vi kan hålla med om att det är en hög värdering av utsläppen, men vi anser det vara motiverat med tanke på den kraftigt skärpta klimatpolitiken. Ett exempel är målet om att utsläppen inom transportsektorn ska minska med 70 procent fram till 2030.

Hon menar även att det är bättre att ta i för mycket än för lite i klimatfrågan.

– Forskningen varnar bland annat för så kallade "tipping points". Det innebär att koldioxidutsläppen kan ge klimatförändringar som startar processer som inte längre går att stoppa. Från det perspektivet kan man tänka att det är bättre att ligga lite för högt än lite för lågt och då ha större chans att undvika en utveckling som kan få enorma konsekvenser för samhället.

När fPlus kontaktar infrastrukturminister Tomas Eneroth för en kommentar

Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN
    hänvisar pressavdelningen till hur ministern svarade i en interpellationsdebatt. Där konstaterar Tomas Eneroth att Sverige har en mycket ambitiös klimatpolitik och att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

– De klimatmål som är uppsatta ska nås. I den senaste budgetpropositionen tydliggjorde regeringen dessutom att det av riksdagen beslutade klimatmålet för transportsektorn även ska utgöra ett etappmål i den transportpolitiska målstrukturen, sa Tomas Eneroth.

Han uttryckte därefter sitt fulla förtroende för Trafikverkets arbete med att fastställa de samhällsekonomiska kalkylvärdena.

– Hur den nya koldioxidvärderingen kommer att påverka utfallet av de samhällsekonomiska bedömningarna är för tidigt att uttala sig om. Jag vill avslutningsvis tydliggöra att de samhällsekonomiska kalkylerna är ett av de underlag som ligger till grund för besluten om vilka åtgärder som ska genomföras, fortsatte han.

Fakta:
    När Trafikverket räknar på kalkylvärdena väger man de samhällsekonomiska kostnaderna mot storleken på skatterna. Så kommer man fram till det så kallade internaliseringsvärdet som ska ligga så nära 100 procent som möjligt för att vara optimalt.

Bensinbilar på landsbygden har idag internaliseringsvärdet 186 procent vilket betyder att de är kraftigt överbeskattade. Det värdet signalerar att skatterna borde halveras. Men med Trafikverkets nya värdering blir internaliseringsvärdet istället 40 procent vilket betyder att skatterna borde höjas kraftigt.

Flyget har idag ett genomsnittligt internaliseringsvärde på 118 procent. Med den nya värderingen hamnar flyget på 21 procent. Sjöfartens värde är på 37 procent idag och nio enligt den nya värderingen.

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    Beror på
    ...
    Flera experter misstänker att det ligger politik bakom.
    ...
    Hahaha. Har påven en lustig hatt? Skiter björnar i skogen?

Gunnel Bångman är chef för den analysgrupp på Trafikverket som har räknat fram den nya värderingen. Hon försvarar resultatet med att forskningsläget inom området är svårtolkat och att man just därför istället tittat på politikens värdering av minskade koldioxidutsläpp.

...

Vi kan hålla med om att det är en hög värdering av utsläppen, men vi anser det vara motiverat med tanke på den kraftigt skärpta klimatpolitiken.
    Bra, när vi inte har alla svar, låt oss då kasta all tillgänglig kunskap överbord och istället utgå från att det som politiska aktivister tycker skall övertrumfa alla andra övervägningar som får påverkan på samhälle, ekonomi och människors liv.

Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Jag väntar bara på att dom förbjuder museijärnvägar och grillar. Skulle ett förbud mot plastpåsar gjorda av olika sorters växtbaserade fibrer rädda världen så ligger det ju inte så långt borta

Och allt går ju att göra elektroniskt idag, och det räddar ju världen av sig själv. Microsofts serverhallar utanför Gävle drar lika mycket el som halva Gästrikland, och dom vill ta ut dubbelt så mycket. Dom har visserligen övergett tanken att kyla servrarna med dricksvatten, men dom har skaffat sig tillstånd att göra av med 10l/s, Gävle kommun förbrukar 300-350l/s, med 100 000 invånare. Några serverhallar till, så kanske Vattenfall kan börja sälja brunkolsel från Tyskland till Sverige.

https://www.gd.se/artikel/microsofts...-data-i-onodan

Sidan 127 av 128 FörstaFörsta ... 2777102121122123124125126127128 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Förgasarrengörning, löser problemet i 99 fall av 100, typ.

andersbrink
Vill du annonsera ovan? Klicka här