Sidan 113 av 121 FörstaFörsta ... 136388107108109110111112113114115116117118119 ... SistaSista
Resultat 2 241 till 2 260 av 2411
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    Beror på
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    SAS agerande är märkligt.
    Att först inte inse vilken reaktion man riskerar att trigga när man sjösätter reklamen, och därpå inte våga stå för för sitt alster, argumentera för det och rycka tillbaka initiativet, utan bara dra in kampanjen.
    Ger intryck av total vilsenhet och brist på kurs.

"Spatial disorientation" är något av det värsta en pilot kan råka ut för.
    Vad händer när ett helt företag hamnar där...?
    Då får de inte samma förmåga som konkurrenten att ta sig igenom OODA-loopen (Observe, Orient, Decide, Act) och blir därmed utmanövrerade, om vi skall tro den gamle stridsflygaren John Boyd.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/OODA-loopen

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Då får de inte samma förmåga som konkurrenten att ta sig igenom OODA-loopen (Observe, Orient, Decide, Act) och blir därmed utmanövrerade, om vi skall tro den gamle stridsflygaren John Boyd.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/OODA-loopen

Precis, har man inte kontakt med den omvärld man skall kommunicera med så får man mittbena långt ner i skalpen.
    IBA #40701

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Res och lär, ta med kunskaper hem och berika hemlandet. Så uppfattade jag filmen.
    Jag flyger inte så mycket längre så det blir det bolag som passar tidsmässigt när jag väl ska nånstans.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Var inte fokus på att massa saker som vi på något sätt förknippar med sverige inte är svenska?

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Nu är det tydligen biltillverkarnas fel att Mp har fått igenom ett bonus/malus-system som klassar SUVar på över 2 ton och V8or som miljöbilar, och som drar mer soppa än gamla hederliga bilar, såna som INTE har ett miljöförstörande batteri också: https://www.svt.se/nyheter/ministern...a-bilindustrin

Är det då Alfred Wegeners fel att vissa måste ha en stor bil för att köra stora stenar, så att dom kommer tillbaka till rätt ställe?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem Mabes avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    DR650SE, FS E-bike
    Tvivlar på att SAS reklam kommer påverka de negativt. Om en vecka har stormen blåst över och det är "business as usual". Folk köper ju till trots för alla skandaler och problem fortfarande VW

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Ger intryck av total vilsenhet och brist på kurs.
    Välkommen till SAS anno 2020. Personal som sliter hårt men en ledning som verkar fullständigt jävla inkompetent. Det är tur att norra Sverige har ett ganska stort utbyte med tysk industri, för det luktar konkurs lång väg. Ska vi tippa på att spillrorna köps upp av Lufthansa inom de närmaste fem åren...?

Citat Ursprungligen postat av Mabe Visa inlägg
    Folk köper ju till trots för alla skandaler och problem fortfarande VW
    Jo, jag var rätt nöjd häromveckan. Bråttom till flyget, lång omväg på grund av brobygge, på vissa ställen tre decimeter nysnö i omkörningsfilen och naturligtvis nutidens service från Svevia. Tiguanen med 250 ponnys, fyrhjulsdrift och fulldubbat gjorde sitt jobb utan anmärkning. Något jag i efterhand fått höra att mer miljövänliga alternativ inte gjorde...
    The Build Quality Police

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Var inte fokus på att massa saker som vi på något sätt förknippar med sverige inte är svenska?
    Någon har tagit dem till oss.
    Lite som reklamen för tvåhundra år sen eller så där allt man hade hemma visade sig ha kommit med lastbil.

------------
    Jag har precis fått klart om en laddhybrid som ska ersätta den nuvarande. Jag valde dock inte en SUV eftersom de flesta vägar jag kör på är asfalterade. Har inte riktigt förstått varför man ska släpa på en massa extra drivaxlar också så jag struntade i såna till styrhjulen. Eftersom jag fortfarande har hörseln i behåll blev det en tystgående bensinmotor också.

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Vår rödgröna röra till regering har tagit ytterligare några steg i nedläggningen av den svenska glesbygden...

Från och med första januari 2020 är det inte längre tillåtet för små butiker på landet att använda köldmediegaserna R404 och R507 i sina kyl- och frysanläggningar. Dessa gaser ersatte en gång i tiden freon men får nu inte längre användas. Något som naturligtvis leder till kännbara investeringar hos små byabutiker.

Som om detta inte vore nog - cisterner och rörledningar hos ett stort antal bensinmackar måste nämligen - enligt ett nyligen påhittat reglemente - glasfiberarmeras senast 1 juli 2022. Detta medför naturligtvis så stora investeringskonstnader att ett hundratal av glesbygdens bensinmackar sannolikt ryker.

https://sverigesradio.se/artikel/7408617

Den som tänker åka till Nordkap efter 2022 bör således fundera på extra stor tank och kylbag då det sannolikt inte kommer att finnas vare sig bensin eller livsmedel utanför större tätorter. Men det är väl så MP vill ha det...? Alla ska bo i Uppsala och köra elbil...?
    The Build Quality Police

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Det är så MP vill ha det, folk ska köra lååångt till sina butiker och bensinmackar.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Det är ju därför elbilar passar på landsbygden. El finns framdragen på ganska stora delar av landet.

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    Beror på
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Det är ju därför elbilar passar på landsbygden. El finns framdragen på ganska stora delar av landet.
    Förutsätter ju att det finns någon som är beredd att betala för en infrastruktur av snabbladdare på landsbygden och/eller att vanliga människor har råd att betala för elbilar med väldigt lång räckvidd. I annat fall kommer ju en längre resa på landsbygden innebära att man måste övernatta hos människor som kan erbjuda mat och husrum under tiden bilen långsam-laddas. Ungefär som när man förr reste med häst och vagn.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Förutsätter ju att det finns någon som är beredd att betala för en infrastruktur av snabbladdare på landsbygden och/eller att vanliga människor har råd att betala för elbilar med väldigt lång räckvidd. I annat fall kommer ju en längre resa på landsbygden innebära att man måste övernatta hos människor som kan erbjuda mat och husrum under tiden bilen långsam-laddas. Ungefär som när man förr reste med häst och vagn.
    Även "långsam" laddning är ganska snabb idag. Med elbil kör man inte tomt och letar sedan efter en möjlighet att ladda i fem timmar utan man laddar 10 min till en timme när man ändå tar en rast/toa/äter mat. En timme på ett vanligt trefasuttag som finns överallt ger ca 7 mils räckvidd.

Såväl CircleK som OKQ8 sätter nu upp 50kW-laddare på sina mackar vilket då ger mer än 30 mil på en timme. Infrastrukturen finns där redan idag och kräver bara små anpassningar.
    Buy quality, cry once.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Vår rödgröna röra till regering har tagit ytterligare några steg i nedläggningen av den svenska glesbygden...

Från och med första januari 2020 är det inte längre tillåtet för små butiker på landet att använda köldmediegaserna R404 och R507 i sina kyl- och frysanläggningar. Dessa gaser ersatte en gång i tiden freon men får nu inte längre användas. Något som naturligtvis leder till kännbara investeringar hos små byabutiker.
    Katastrof men en liten lycka i eländet är att förbudet gäller påfyllnad av befintliga anläggningar, dvs man får ha kvar sitt gamla härke med köldmedium med GWP>2500 men inte fylla på.

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    Beror på
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Även "långsam" laddning är ganska snabb idag. Med elbil kör man inte tomt och letar sedan efter en möjlighet att ladda i fem timmar utan man laddar 10 min till en timme när man ändå tar en rast/toa/äter mat. En timme på ett vanligt trefasuttag som finns överallt ger ca 7 mils räckvidd.

Såväl CircleK som OKQ8 sätter nu upp 50kW-laddare på sina mackar vilket då ger mer än 30 mil på en timme. Infrastrukturen finns där redan idag och kräver bara små anpassningar.
    Kan hända att jag, genom viss okunskap, överdrev laddningsproblemet en aning.

Men någon behöver trots allt finansiera det hela. Hur många kommer att köpa sig en elbil i jämförelse med dem som istället väljer att lämna landsbygden? Hur många CircleK- och OKQ8-mackar kommer ens finnas kvar, så att man kan ladda bilen samtidigt som man köper sig en korv? Visst, man skulle kunna tänka sig att kommunen eller staten subventionerar ett antal enklare laddningsstationer med tillhörande bajamajor där det inte finns kommersiella intressen som gör det, men frågan är i vilken riktning det påverkar den generella utvecklingen av landsbygden. Jag skulle tro att detta bara blir något ytterligare som bidrar till avfolkningen, kanske inte på något dramatiskt sätt, men det kommer att bidra - åtminstone så tror jag inte det kommer att bidra till att fler finner det attraktivt att bosätta sig där.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Det är betydligt enklare med elbil i glesbygd än med bränsledriven bil i glesbygd, just pga att man inte behöver en ”mack”.

Däremot är urbaniseringen i princip frikopplad från den typen av frågor. Ett globalt fenomen i alla tider som i grunden nog handlar om att människor söker sig dit där deras drömmar har större chans att slå in. (Om det sedan är så i verkligheten går absolut att diskutera).

Det som är oroande är att politiken har lätt för att bortse från att det råder olika förutsättningar för stad och landsbygd.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Kan hända att jag, genom viss okunskap, överdrev laddningsproblemet en aning.

Men någon behöver trots allt finansiera det hela. Hur många kommer att köpa sig en elbil i jämförelse med dem som istället väljer att lämna landsbygden? Hur många CircleK- och OKQ8-mackar kommer ens finnas kvar, så att man kan ladda bilen samtidigt som man köper sig en korv? Visst, man skulle kunna tänka sig att kommunen eller staten subventionerar ett antal enklare laddningsstationer med tillhörande bajamajor där det inte finns kommersiella intressen som gör det, men frågan är i vilken riktning det påverkar den generella utvecklingen av landsbygden. Jag skulle tro att detta bara blir något ytterligare som bidrar till avfolkningen, kanske inte på något dramatiskt sätt, men det kommer att bidra - åtminstone så tror jag inte det kommer att bidra till att fler finner det attraktivt att bosätta sig där.
    Allt kommer såklart att ta tid. Men nu börjar det ju komma elbilar, iaf på pappret, som ligger mellan 30-50mil räckvidd som inte kostar miljonen.
    Så länge du inte kör längre än så kommer du klara dig utmärkt med långsam-laddning under natt-parkeringen. Läs den meningen en gång till och inse vad det innebär: Så länge man inte kör mer än 30-50 mil så kommer man aldrig behöva köra och tanka.
    Till skillnad från vad som basuneras ut i linjärmedia av populister så är elbilen en sak som kommer rädda glesbygden
    Improvise, adapt, overcome.

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    Beror på
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Det är betydligt enklare med elbil i glesbygd än med bränsledriven bil i glesbygd, just pga att man inte behöver en ”mack”.
    Citat Ursprungligen postat av irish Visa inlägg
    Allt kommer såklart att ta tid. Men nu börjar det ju komma elbilar, iaf på pappret, som ligger mellan 30-50mil räckvidd som inte kostar miljonen.
    Så länge du inte kör längre än så kommer du klara dig utmärkt med långsam-laddning under natt-parkeringen. Läs den meningen en gång till och inse vad det innebär: Så länge man inte kör mer än 30-50 mil så kommer man aldrig behöva köra och tanka.
    Till skillnad från vad som basuneras ut i linjärmedia av populister så är elbilen en sak som kommer rädda glesbygden
    Hmm, ja - resonemangen är rimliga och jag håller med om dem på ett teoretiskt plan. Det som jag tror blir problematiskt är själva övergången. När elbilarna fortfarande inte är tillräckligt billiga och har tillräcklig spridning bland befolkningen och infrastrukturen inte är tillräckligt utbyggd, samtidigt som nedläggningen av bensinstationer och andra serviceinrättningar fortsätter. Jag skulle tro att vi kommer se att de som har ekonomiska förutsättningar skaffar dyrare elbilar och kommer få tillvaron att funka rätt så bra. Men frågan är om den utvecklingen kommer bli tillgängliga för flertalet i tillräckligt hög takt att den kommer motverka det ökande antalet människor som av många skäl finner att tillvaron inte längre går ihop (inte minst ekonomiskt) och som inte då längre kan fortsätta bo på landsbygden.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Det är väl inte "köra och tanka" som är problemet utan tankmöjligheterna. Nu verkar ju som sagt mackarna som existerar installera snabbladdare osv, hoppas bara det finns effekt att få tag på.

Parkeringen vid hotellet kanske har 51 laddplatser men det är 59 bilar som behöver tanka(över natten). Men klart, med 50 mil från fullt batteri så är man ju klart mer flexibel än tex 25 mil.

Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Hmm, ja - resonemangen är rimliga och jag håller med om dem på ett teoretiskt plan. Det som jag tror blir problematiskt är själva övergången. När elbilarna fortfarande inte är tillräckligt billiga och har tillräcklig spridning bland befolkningen och infrastrukturen inte är tillräckligt utbyggd, samtidigt som nedläggningen av bensinstationer och andra serviceinrättningar fortsätter. Jag skulle tro att vi kommer se att de som har ekonomiska förutsättningar skaffar dyrare elbilar och kommer få tillvaron att funka rätt så bra. Men frågan är om den utvecklingen kommer bli tillgängliga för flertalet i tillräckligt hög takt att den kommer motverka det ökande antalet människor som av många skäl finner att tillvaron inte längre går ihop (inte minst ekonomiskt) och som inte då längre kan fortsätta bo på landsbygden.
    Precis, därav "det tar tid". Idag kan du inte köpa en tio år gammal billig begagnad elbil med 30+mil räckvidd. För det finns inte. Vi måste alltså aggresivt öka nybilsförsäljningen av dessa för att de ska komma ut på begagnat-marknaden om X antal år till rimligt pris.
    Improvise, adapt, overcome.

Sidan 113 av 121 FörstaFörsta ... 136388107108109110111112113114115116117118119 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Fräsig skinnjacka i sssportigt snitt som inte slutar precis under bröstvårtorna som en Boléro bara för att den ska vara förberedd att länkas ihop med sportbrall [...]

Teo
Vill du annonsera ovan? Klicka här