Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 96
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!

Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Ja, eller "vill förbjuda" försäljningen av fossila bränslen om 12 år.

https://www.expressen.se/nyheter/mil...rbjuda-bensin/

Stora ord från ett parti som inte längre ryms i riksdagen enligt somliga opinionsundersökningar.
    ...och andra menar att dom aldrig platsat där överhuvudtaget.

Hur realistiskt är förslaget? Egentligen?
    Visst - MP och "realistiskt" upplevs ibland som... ...olja och vatten, typ.
    Men ändå?

På dieselsidan finns det några olika ickefossila alternativ som idag främst används som inblandningskomponent i flera olika hybridbränslen

Exempel: http://ecopar.se/ (inte ens ECOPAR A accepteras av MP, trots dess renhet eftersom ursprunget är likvifierad, processad fossil naturgas)

http://www.ecobransle.se/

De ansträngningar och resultat vi sett hittills har legat på dieselsidan.

Läs gärna igenom vad Preem har att säga om "Framtidens bensin"

https://preem.se/framtidensbensin

...och försök att extrahera en hel mening i texten som verkligen handlar om "framtidens bensin".

Jag kör bland mycket annat hojar som är 30 år gamla, och mer ändå.
    Dom gör sitt jobb lika bra som när dom var nya, det finns delar att få tag i, och hojarna är sannerligen inte ivägen för någon när vi är ute på körningar.

Så vad skall sådana hojar köras på om 12 år?
    Har hojarna funkat i 30 år, så skall dom nog funka 12 år till. Blir det Miljöpartiet som sätter P för något inte ens jag lyckats köra sönder under alla år...?

Hur är det med dom hojar som säljs nya nu - klassade i senaste miljöklass och allt? Vad skall dom rulla på om bara 12 år?

I dag finns inget helt fossilfritt bränsle i pumparna som funkar för bensinfordon.
    Mig veterligen finns det inget på forskningsstadiet heller. Tusan vet om det ens finns en tråd att börja nysta i.

Etanol 100? Som jag ser det politiskt omöjligt att släppa löst i samhället.

Metanol? Chalmers forskar på effektiv framställning, men redan för 7 år sedan trodde man att ett genombrott låg "10 år bort". Det gör det än i dag...

https://www.chalmers.se/sv/nyheter/S...s-bransle.aspx

Hur ser lösningen ut för de motorcyklar som rullar idag? ...som faktiskt rullar ut nya ur försäljningslokalerna?

Bilar skulle till nöds kunna gaskonverteras genom att häva in en stor gastank i bagaget. Om man kan kringgå helfordonsgodkännandet.
    Motorcyklar?

Redan för 10 år sedan fanns det CNG-konverterade BMW K 1200 RS godkända för gatbruk i Tyskland:

https://www.motorline.cc/motorrad/ne...eb-147993.html

Snygg installation, men trots jättebazookorna så rymde dom bara gas för 6 - 8 mils körning. Hur skulle en gashoj se ut som klarar 30 mil mellan tankningarna?

Är det så att vi måste se bakåt i framtiden?

Fotocred: Göran på http://nortonsingles.se/gammal/d982f...46fd14-29.html

Ja, jag vet att det är valår i år och de olika partierna kämpar järnet med att profilera sig.
    Men hur tänker dom?
    Senast redigerat av notrightrider den 2018-02-14 klockan 13:58.
    IBA #40701

Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Läste om de igår å hur tänkte dom då...
    Bensin drift är en ganska liten del av alla andra utsläpp. .
    Flyget, fartygen, disel drivna maskiner å även då lastbilar står för klart större utsläpp..
    Ibland undrar jag hur miljömedvetna är miljöpartiet.

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Jag tror inte de tänker utan det är som med motorcykelparkeingarna i Stockholm. Bor man på trampcykelavstånd till allt så kan det naturligtvis fungera.

Du får köra Järnröv med en motorcykel som låter som en hushållsprodukt och sedan skriva och berätta här!

http://www.e-mcsweden.se/
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Gillar udda hojar. MJ_s avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    För många att räkna upp
    Rösta rätt i år så behöver vi inte bry alls för MP mer.
    Älskar "experter" på hojar de bara sett på bild. :))

? Randonörds avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Hoj
    KTM, Duke -01. Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 17.
    Man behöver inte bry sig om MP´s tankevurpor (naiva idealister)
    Men det går att göra fullvärdiga bränslen med fossilfria råvaror. Den råa kapitalismen hävdar dock att det inte går... Eftersom petroleumbranschen kan producera billiga bränslen på marginalkostnaden så har alternativa bränslen därför svårt att konkurrera initialt ...

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Detta är ett parti som ideologiskt är emot motorfordon, oavsett bränsle. De vill genom styrmedel se till att alla flyttar till städer och transporterar sig med kollektivtrafik eller cykel. I deras åtgärdsprogram finns även en punkt som handlar om att förbättra miljön genom att få ner medelhastigheten på vägarna. Det spelar ingen roll om fordonet drivs på el eller återvunnet och raffinerat valfläsk, hastigheterna skall successivt sänkas. De vill helt enkelt göra det så oattraktivt och krångligt att framföra ett eget fordon att människor väljer att avstå. Inte svårt att räkna ut hur detta parti kommer rösta när det börjar dyka upp fler och fler förslag på elektroniska tvångströjor och liknande.

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Vi kan ju börja med att granska/förbjuda Fridolin, som flög mellan Bromma och Arlanda, för att han inte visste att man kunde åka tåg dit: https://www.di.se/artiklar/2015/4/16...a-och-arlanda/

Få se nu, 5 ton koldioxid. Familjen kör totalt ca 2000 mil om året, och om vi har en snittförbrukning på 0,7l/mil så är det 1400l soppa. Jag har inte siffrorna, men jag sätter en slant på att det är mindre än 5 ton koldioxid...
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Fridolin hade kunnat ta en Tesla taxi från Sumpa till Arlanda ju.. Far bara 20-25 min ju... Går fortare än ta taxi till Bromma å flyga till Arlanda...
    Så jävla onödigt. .

Medlem bonde456s avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Hoj
    Triumph Tiger 800xc -11
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Familjen kör totalt ca 2000 mil om året, och om vi har en snittförbrukning på 0,7l/mil så är det 1400l soppa. Jag har inte siffrorna, men jag sätter en slant på att det är mindre än 5 ton koldioxid...
    1400x3,17=4,44 ton så jag sätter inte emot din slant
    Länder jag kört MC i:
    Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike, Luxemburg, Belgien, Nederländerna......Och Sverige :) Ironbutt medlemsnummer : 60182

Gillar udda hojar. MJ_s avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    För många att räkna upp
    MP är inte oväntat störst i Stockholm.
    Älskar "experter" på hojar de bara sett på bild. :))

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    den bästa
    Fridolin borde gasas den faaaan:-)

Trygghetsnarkoman H_____Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Hoj
    Ducati Hyperstrada
    Nåja, det är valår. MP står inför ättestupan. De säger vad som helst för att få höras lite.

Dock så är det jävligt skrämmande att de i våran "upplysta" huvudstad är såpass starka som de är.
    Föredettingar: Bmw 650 Funduro, Bmw r1150r rockster, Bmw F800ST, Yamaha 660 XTX, Bmw x-moto, Suzuki GSR 600, Bandit 1250, Yamaha FZ1

Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Det är väl bra att partier verkar för att driva fram utvecklingen.
    Däremot är det inte bra att dessa partier får makten att genomföra alla idealiska drömmande tankar som låter så bra i mötesrummet fyllt med bara ja-sägare.
    Kommer det att gå att genomföra....Nej

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av bonde456 Visa inlägg
    1400x3,17=4,44 ton så jag sätter inte emot din slant
    Jag håller med , kom själv fram till faktor 3,14 mellan kg bensin till kg CO2 (bensin=n x H2C)
    men det är ännu mindre för 1400liter är ju bara ca 1050kg i Stockholmstrakten
    (Jag vet att bensinen har större densitet när det är kallt. Som hos dig bonde. Har du så kallt, hua mig )

Och då bli det ca 1050x3,14=3,3 ton från familjens bil i Stockholm

eller använda den här siten och 5% etanol
    http://spbi.se/blog/faktadatabas/art...ningsmodeller/
    1400x2,24=3,1 ton

Det finns inget jobb där man kan nå så högt med så små kunskaper som i politik .
    Vilket Fridolin är ytterligare ett exempel på.

Nåja nymarxisterna (mp) har åkt ur riskdagen (avsiktligt fel) förr så än är inte allt hopp ute.
    För övrigt, enda förklaringen till att Fridolin tror på bensinförbud är att han
    1) Gissar (mp) åker ur riskdagen i höst.
    2) Siktar på en plats i EU-parlamentet och där i EU ska han propagera för bensinförbud.
    Samtidigt som han flygpendlar hem till Sverige över helgerna ?
    Senast redigerat av Comeback den 2018-02-14 klockan 16:33.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av MJ_ Visa inlägg
    MP är inte oväntat störst i Stockholm.
    Var detta apropå
    "Stockholmare är som spermier, dom är väldigt många men det är bara enstaka det blir bra folk av."

Medlem DampKids avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Hoj
    Många Hyndor
    Jag skulle nog inte räkna ut MP även om de inte ens når en knappnålshuvuds storlek i valet. Som alla invasiva katastrofer är de hermafroditer, och lika förbluffande som dödligt effektiva. Examplet, trafikborgarrådet Helldén i Stockholm, är kanske inte helt representativ? men har dock på tre år drivit igenom fler osympatiska åtgärder än någon annan nu levande person i mannaminne gjort, allt under den käcka parollen: "För bättre framkomlighet och ökad säkerhet." Jo, tjena!
    A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Har två Aprilior! blacktriples avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Hoj
    Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Vi kan ju börja med att granska/förbjuda Fridolin, som flög mellan Bromma och Arlanda, för att han inte visste att man kunde åka tåg dit: https://www.di.se/artiklar/2015/4/16...a-och-arlanda/

Få se nu, 5 ton koldioxid. Familjen kör totalt ca 2000 mil om året, och om vi har en snittförbrukning på 0,7l/mil så är det 1400l soppa. Jag har inte siffrorna, men jag sätter en slant på att det är mindre än 5 ton koldioxid...
    1400 kg bränsle ger ungefär 5200 kg avgaser. Avgaser består till största delen av CO2 och vattenånga.

1400 liter bensin är väl ungefär 1100 kilo så du släpper ut mindre än 5 ton.
    Sist till McDonalds är en rutten sill...

Medlem bonde456s avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Hoj
    Triumph Tiger 800xc -11
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Jag håller med , kom själv fram till faktor 3,14 mellan kg bensin till kg CO2 (bensin=n x H2C)
    men det är ännu mindre för 1400liter är ju bara ca 1050kg i Stockholmstrakten
    (Jag vet att bensinen har större densitet när det är kallt. Som hos dig bonde. Har du så kallt, hua mig )

Och då bli det ca 1050x3,14=3,3 ton från familjens bil i Stockholm
    Du har rätt, jag skrev lite fort och missade enheten.
    3,17 är faktorn när man räknar dieseln i Kilo och inte liter som vi normalt gör på bilar.
    Länder jag kört MC i:
    Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike, Luxemburg, Belgien, Nederländerna......Och Sverige :) Ironbutt medlemsnummer : 60182

here i come stylengrace-fzxs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Hoj
    1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
    Det låter lika realistiskt. Som att jag planerar o blandar in mina vänner. Anlitar yrkesmän. När jag påstår att jag skall göra en totalrenovering i hemmet för 4000 kr. Utkomsten liksom faller platt. O jag har slösat med allas tid. Bättre är väl att jag är realistisk o säger att jag köper en schysst tavla ny matta o byter ut kranarna, sån har jag åtminstone tagit ett/två steg. Än som miljöpartiets korkade mål. Noll steg
    Det är inte målet som är det viktiga, utan att äta mycket pizza o ha sex

Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Citat Ursprungligen postat av MJ_ Visa inlägg
    Rösta rätt i år så behöver vi inte bry alls för MP mer.
    Troligen är det att sparka in öppna dörrar just här på sporthoj men man vet aldrig...

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nu är gaffeln testad. Inget bra, lite för litet avstånd på fjädringsvägen befarar jag, 70 mm. Kapa bort en bit på styrhuvudets underkant? Nej det ger jag mig [...]

Yami
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här