Honda cbr1000rr startar ej

Ledion

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr
Hej alla glada hojåkare.
Tänkte kolla om någon kunde hjälpa mig med att berätta vad det är som gör att min hoj startar inte.
Har inte pillat med den el nått.

Laddat batteri
Dödläget är rätt
Startmotorn jobbar
Den vill starta men ger bara upp hela tiden.

Mvh Ledion
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
4 saker krävs för start, soppa, luft, gnista och komp.

Jag hade börjat med det enkla.

Lossar du stift så ser du om det blir blött, och kan se om du får gnista.

Testa på alla 4, är det något som verkar konstigt där ? Starkare / svagare gnista ? Något som blir blötare än de övriga ?
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag hade kopplat på ett annat batteri först. Har hänt mig några ggr. att batteriet är slitet och då hjälper inte laddning.

Har du bil, prova koppla på från bilbatteriet. Som en säkerhetsåtgärd, starta inte bilen under tiden du gör detta.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag hade samma problem. För mig löste det sig med nya tändstift. De gamla såg bra ut men var tydligen ändå för dåliga.
 

Ledion

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr
Ibland så startar den men slocknar igen efter 1 sekund.
Tror ni att det är tändstiften som spökar?.

Tacksam för alla svar på detta
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
4 saker krävs för start, soppa, luft, gnista och komp.

Jag hade börjat med det enkla.

Lossar du stift så ser du om det blir blött, och kan se om du får gnista.

Testa på alla 4, är det något som verkar konstigt där ? Starkare / svagare gnista ? Något som blir blötare än de övriga ?

Kunde inte sagt de bättre själv! 4 saker behövs, börja med de enkla..

1. Kolla gnistan, ur med ett stift. Blött eller torr? Lägg de på lämpligt ställe och tryck på knappen, kommer de en fin gnista? Svar nej: byt stift eller följ efter kablar till problemet. Svar ja: gå vidare

2. Soppa, plocka ur ett stift. Håll ett papper över hålet och tryck på knappen. Kommer de soppa? Svar nej: följ efter soppans väg för att hitta fel. Svar ja: gå vidare

3. Luft, kolla filter och vägen ner till insug. Ser allt bra ut eller finns de anledning att tro den inte får luft som den ska? Svar nej: ja du gissade rätt, följ efter luften tills du hittar problemet. Svar ja: mhm

4. Komp, köp en kompmätare. Skruva dit skiten och tryck på knappen. Glöm inte skriva ner dina värden för varje cylinder. Här blir de lurigare om du inte har komp för då börjar de bli dags att lyfta ur motorn och mäta upp slitdelar :tummenupp

Om de inte e så larvigt att du har gammal soppa eller något åt de håller?
 

Ledion

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr
Hej allihopa.

Tack för alla svar som jag har fått.

Ska börja med att öppna hojen och kolla på tändstiftet till att börja med ev bytta ut dom mot nya o se om det hjälper.
 

Ledion

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr
Hej igen,
Va idag i garaget och testade bara om hojen startade innan jag börja kolla stift osv, och varenda gång nu så startade den men dog efter ca 1 sekund varenda gång.
Pratade men kille som hade haft något liknande problem med sin hoj för nått år sedan och det va tilt sensorn som va problemet hos han.
Enligt han så stryper tilt sensorn bränslet när den inte funkar.
Kan det även bara så att det är gammal soppa som spökar men då borde den väl inte kunna starta alls?

Tror något här på forumet att jag kan ha samma problem? innan jag börjar öppna en massa saker:)
Tacksam för alla svar
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det kvittar vad vi TROR utan det är bara att börja leta och ta lärdom.. stata INTE hojen på vintern då o då allt tar stryk o det blir kondens o bränsle i oljan hela vintern..
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Varför inte börja med det enkla först? Startkablar från ett bilbatteri.

Vad vet du om hojen? Är den servad? Alla stift borde inte dö samtidigt.
Hur gammalt är batteriet, är det underhållsladdat varje vinter?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Håller med moddlaren. Låt motorcykeln stå under vintern. Bara se till att batteriet hålls laddat.
Jag har ställt in mina mc fulltankade och med cteck laddare påkopplad de senaste +20 åren. Alltid hoppat igång utan problem på våren
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur många lagar mat bara för att slänga den? Det är ju lika dumt som att hålla på och starta hojen i tid och otid :fakta

Laddat batteri betyder inte att det har rätt kapacitet och kan leverera rätt ström längre. Det är precis som om du skulle klämma ihop tanken, du kan fortfarande tanka fullt, men du får bara i 10 liter. Så testa att kabla igång hojen eller att springa igång den, i vår, när du ska köra med den!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nu är jag långt ifrån någon duktig mekaniker. Men läs vad de andra skrivit.

Jag hade börjat med att mäta spänningen på batteriet när startmotorn går. Kanske pröva med lite startas
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det är väldigt frestande att gå ner i garaget och starta upp hojen ibland. Jag har väldigt stor förståelse för det.
MEN, tändstiften blir inte varma nog för att rensa sig, dom blir helt enkelt sura.
Jag antar att det är en Insprutningsmotor i hojen. Den där sekunden den startar till får den extra bränsle. Då räcker den svaga gnistan till, men när den ska gå på den blandning som är förprogrammerat, då räcker inte gnistan.
Med lite tur kan lite extra ström med startkablar räcka. Troligtvis måste du byta stiften, inte otroligt att det är fin gnista om du provar, men ett surt stift är inte att lita på. Gnistan kryper fel väg när stiftet är surt.
Sniktipset är att värma stiftet under gaslåga. Eller köp nytt och kasta dom gamla....
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Mina stift överlevde tre vändor med nyladdat batteri.
Jag körde sista vändan i januari i år. Startade som vanligt på första vevaxelvarvet. Jag har knappt hört hur den låter på startmotorn. Jag tog en paus i Vaxholm några minuter sedan startade jag som vanligt utan problem. Sedan parkerade jag utomhus, det kom snö så det blev inte av att jag tvättade hojen. Efter någon vecka eller två skulle jag köra ner i tvätthallen. Startmotorn snurrade på som tusan. Det blev kanske 4-5 halvlånga startförsök innan batteriet gav upp. Konstigt. Sabotage, fel i tändningslåset, säkerhetsbrytarna till stöd och koppling tänkte jag. Motorcyklar dör DireCkt om man kör på vintern.
Jag laddade ett dygn och testade igen. Tror att det var 10,6 volt på batteriet när jag körde på startmotorn. Kanske att den tände till en gång. Startade inte. Då tänkte jag att batteriet gjort sitt. Kan vara fem år gammalt.
Laddade batteriet en gång till. Rullade ner till tvätthallen och tvättade hojen ordentligt. Testade att starta när jag tvättat klart, dvs en timme i värmen. Efter tre försök och lite gas så startade hojen.
Köpte ett nytt batteri med 160 cca mot de 210 cca som originalbatteriet har. (380 kr mot 1000 kr.) Jag laddade det nya batteriet och monterade det. Hojen startade direkt.
När jag vaxat och gjort rent kedjan med tandborste och smort den så startade den direkt som vanligt så jag kunde åka runt i garaget för att moja in kedjesprayen ordentligt. Stod utanför en stund för att få upp temperaturen på kylväska och olja.
Mitt gamla batteri är nyladdat och efter en vecka visar det 13.16 volt.
Mina tändstift sitter svåråtkomligt så jag har inte kollat. De funkar ju efter flera plågsamma startförsök.
TDM:en som detta gäller har insprutning.

Så, återigen, testa det enkla först. Startkablar från ett bilbatteri.
Om jag visste hur gammalt ditt batteri är skulle jag kanske rekommendera att köpa ett nytt.

Ja förlåt att jag bloggar i teknikdelen :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top