REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Honda cbr1000rr
    Inlägg
    8

    Honda cbr1000rr startar ej

    Hej alla glada hojåkare.
    Tänkte kolla om någon kunde hjälpa mig med att berätta vad det är som gör att min hoj startar inte.
    Har inte pillat med den el nått.

    Laddat batteri
    Dödläget är rätt
    Startmotorn jobbar
    Den vill starta men ger bara upp hela tiden.

    Mvh Ledion

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    -
    Hoj
    -
    Inlägg
    17
    bensinkranen kanske är avstängd

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Honda cbr1000rr
    Inlägg
    8
    Hade igång den för ca 1 månad sedan.
    Har inte rört något alls sen dess.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Honda cbr1000rr
    Inlägg
    8
    Hade den igång för ca 1 månad sedan.

    Har absolut inte rört något sedan dess.

  5. #5
    Medlem WebGringos avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Söderut
    Hoj
    En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
    Inlägg
    2 153
    4 saker krävs för start, soppa, luft, gnista och komp.

    Jag hade börjat med det enkla.

    Lossar du stift så ser du om det blir blött, och kan se om du får gnista.

    Testa på alla 4, är det något som verkar konstigt där ? Starkare / svagare gnista ? Något som blir blötare än de övriga ?

  6. #6
    Medlem zulees avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Hoj
    ...
    Inlägg
    387
    Jag hade kopplat på ett annat batteri först. Har hänt mig några ggr. att batteriet är slitet och då hjälper inte laddning.

    Har du bil, prova koppla på från bilbatteriet. Som en säkerhetsåtgärd, starta inte bilen under tiden du gör detta.

  7. #7
    Medlem Vrak2005s avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    Z800 -14
    Inlägg
    635
    Jag hade samma problem. För mig löste det sig med nya tändstift. De gamla såg bra ut men var tydligen ändå för dåliga.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Honda cbr1000rr
    Inlägg
    8
    Ibland så startar den men slocknar igen efter 1 sekund.
    Tror ni att det är tändstiften som spökar?.

    Tacksam för alla svar på detta

  9. #9
    Medlem BMW R90ss avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW R90s, såld Suzuki GS1000E BMW1200GS
    Inlägg
    3 277
    Köp nya stift och låt sedan hojen vara till första turen i vår!!!!

  10. #10
    Medlem Vrak2005s avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    Z800 -14
    Inlägg
    635
    Fel av mig; min tände inte alls. Vore det fel på tändstiften skulle den nog inte tända alls.

  11. #11
    Medlem Corepax1290s avatar
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Lindome
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Inlägg
    415
    Citat Ursprungligen postat av WebGringo Visa inlägg
    4 saker krävs för start, soppa, luft, gnista och komp.

    Jag hade börjat med det enkla.

    Lossar du stift så ser du om det blir blött, och kan se om du får gnista.

    Testa på alla 4, är det något som verkar konstigt där ? Starkare / svagare gnista ? Något som blir blötare än de övriga ?
    Kunde inte sagt de bättre själv! 4 saker behövs, börja med de enkla..

    1. Kolla gnistan, ur med ett stift. Blött eller torr? Lägg de på lämpligt ställe och tryck på knappen, kommer de en fin gnista? Svar nej: byt stift eller följ efter kablar till problemet. Svar ja: gå vidare

    2. Soppa, plocka ur ett stift. Håll ett papper över hålet och tryck på knappen. Kommer de soppa? Svar nej: följ efter soppans väg för att hitta fel. Svar ja: gå vidare

    3. Luft, kolla filter och vägen ner till insug. Ser allt bra ut eller finns de anledning att tro den inte får luft som den ska? Svar nej: ja du gissade rätt, följ efter luften tills du hittar problemet. Svar ja: mhm

    4. Komp, köp en kompmätare. Skruva dit skiten och tryck på knappen. Glöm inte skriva ner dina värden för varje cylinder. Här blir de lurigare om du inte har komp för då börjar de bli dags att lyfta ur motorn och mäta upp slitdelar

    Om de inte e så larvigt att du har gammal soppa eller något åt de håller?

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Honda cbr1000rr
    Inlägg
    8
    Hej allihopa.

    Tack för alla svar som jag har fått.

    Ska börja med att öppna hojen och kolla på tändstiftet till att börja med ev bytta ut dom mot nya o se om det hjälper.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Honda cbr1000rr
    Inlägg
    8
    Hej igen,
    Va idag i garaget och testade bara om hojen startade innan jag börja kolla stift osv, och varenda gång nu så startade den men dog efter ca 1 sekund varenda gång.
    Pratade men kille som hade haft något liknande problem med sin hoj för nått år sedan och det va tilt sensorn som va problemet hos han.
    Enligt han så stryper tilt sensorn bränslet när den inte funkar.
    Kan det även bara så att det är gammal soppa som spökar men då borde den väl inte kunna starta alls?

    Tror något här på forumet att jag kan ha samma problem? innan jag börjar öppna en massa saker
    Tacksam för alla svar

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    den bästa
    Inlägg
    521
    Det kvittar vad vi TROR utan det är bara att börja leta och ta lärdom.. stata INTE hojen på vintern då o då allt tar stryk o det blir kondens o bränsle i oljan hela vintern..

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    596
    Varför inte börja med det enkla först? Startkablar från ett bilbatteri.

    Vad vet du om hojen? Är den servad? Alla stift borde inte dö samtidigt.
    Hur gammalt är batteriet, är det underhållsladdat varje vinter?

  16. #16
    fleece fleeces avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    nybro
    Hoj
    Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
    Inlägg
    282
    Håller med moddlaren. Låt motorcykeln stå under vintern. Bara se till att batteriet hålls laddat.
    Jag har ställt in mina mc fulltankade och med cteck laddare påkopplad de senaste +20 åren. Alltid hoppat igång utan problem på våren

  17. #17
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 509
    Hur många lagar mat bara för att slänga den? Det är ju lika dumt som att hålla på och starta hojen i tid och otid

    Laddat batteri betyder inte att det har rätt kapacitet och kan leverera rätt ström längre. Det är precis som om du skulle klämma ihop tanken, du kan fortfarande tanka fullt, men du får bara i 10 liter. Så testa att kabla igång hojen eller att springa igång den, i vår, när du ska köra med den!
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  18. #18
    fleece fleeces avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    nybro
    Hoj
    Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
    Inlägg
    282
    Nu är jag långt ifrån någon duktig mekaniker. Men läs vad de andra skrivit.

    Jag hade börjat med att mäta spänningen på batteriet när startmotorn går. Kanske pröva med lite startas

  19. #19
    Medlem Mats757s avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hedemora
    Hoj
    FZR1000, ISR, SV650, Super Tenere
    Inlägg
    2 581
    Det är väldigt frestande att gå ner i garaget och starta upp hojen ibland. Jag har väldigt stor förståelse för det.
    MEN, tändstiften blir inte varma nog för att rensa sig, dom blir helt enkelt sura.
    Jag antar att det är en Insprutningsmotor i hojen. Den där sekunden den startar till får den extra bränsle. Då räcker den svaga gnistan till, men när den ska gå på den blandning som är förprogrammerat, då räcker inte gnistan.
    Med lite tur kan lite extra ström med startkablar räcka. Troligtvis måste du byta stiften, inte otroligt att det är fin gnista om du provar, men ett surt stift är inte att lita på. Gnistan kryper fel väg när stiftet är surt.
    Sniktipset är att värma stiftet under gaslåga. Eller köp nytt och kasta dom gamla....
    Mats

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg

    Det är så att man fnittrar när man får syn på burkar, kolvar och ventiler.......

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    596
    Mina stift överlevde tre vändor med nyladdat batteri.
    Jag körde sista vändan i januari i år. Startade som vanligt på första vevaxelvarvet. Jag har knappt hört hur den låter på startmotorn. Jag tog en paus i Vaxholm några minuter sedan startade jag som vanligt utan problem. Sedan parkerade jag utomhus, det kom snö så det blev inte av att jag tvättade hojen. Efter någon vecka eller två skulle jag köra ner i tvätthallen. Startmotorn snurrade på som tusan. Det blev kanske 4-5 halvlånga startförsök innan batteriet gav upp. Konstigt. Sabotage, fel i tändningslåset, säkerhetsbrytarna till stöd och koppling tänkte jag. Motorcyklar dör DireCkt om man kör på vintern.
    Jag laddade ett dygn och testade igen. Tror att det var 10,6 volt på batteriet när jag körde på startmotorn. Kanske att den tände till en gång. Startade inte. Då tänkte jag att batteriet gjort sitt. Kan vara fem år gammalt.
    Laddade batteriet en gång till. Rullade ner till tvätthallen och tvättade hojen ordentligt. Testade att starta när jag tvättat klart, dvs en timme i värmen. Efter tre försök och lite gas så startade hojen.
    Köpte ett nytt batteri med 160 cca mot de 210 cca som originalbatteriet har. (380 kr mot 1000 kr.) Jag laddade det nya batteriet och monterade det. Hojen startade direkt.
    När jag vaxat och gjort rent kedjan med tandborste och smort den så startade den direkt som vanligt så jag kunde åka runt i garaget för att moja in kedjesprayen ordentligt. Stod utanför en stund för att få upp temperaturen på kylväska och olja.
    Mitt gamla batteri är nyladdat och efter en vecka visar det 13.16 volt.
    Mina tändstift sitter svåråtkomligt så jag har inte kollat. De funkar ju efter flera plågsamma startförsök.
    TDM:en som detta gäller har insprutning.

    Så, återigen, testa det enkla först. Startkablar från ett bilbatteri.
    Om jag visste hur gammalt ditt batteri är skulle jag kanske rekommendera att köpa ett nytt.

    Ja förlåt att jag bloggar i teknikdelen

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Uppskattar snarare att underhålla bilen själv och njuta av en enklare form av transportmedel. Fan visste inte att jag skulle behöva försvara min karaktär så här [...]

turismo
Vill du annonsera ovan? Klicka här