The n00b!

Pulse

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSF650A Bandit 2010
Tja ny här på sporthoj :), jag är helt grön när det kommer till motorcyklar. Bestämde mig för att ta kortet när jag var 24 bast men min handledare vart påkörd av en lastbil, samma dag som vi skulle börja övningsköra! Vart passiv med mc-kort tagandet efter det, så nu 4 år senare så har jag bestämt för att ta kortet i år!

Dock har jag ingen handledare, är totalt grön. då menar jag total n00b, varken växla eller gasa :hihi

Är tacksam ifall ni kunde komma med tips & råd :) Vet att säsongen drar igång om typ 1 månad.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Antar att du tänkt ta obegränsat kort direkt? Jag skulle rekommendera att köpa något billigt att övningsköra på, men som ändå uppfyller kraven för uppkörningshoj. CB750, ZR-7, GSX750 eller liknande UJM som är hyfsat lättkörd och tål att skrapas mot asfalten några gånger. (Edit: typ denna: https://www.blocket.se/dalarna/Honda_cb_750__seven_fifty__77305107.htm?ca=14&w=3 ) Skaffa handledare, skriv in dig på körskola och lägg första tiden att nöta manöver på någon öde parkeringsplats. Ta några lektioner för att få tips från proffs, men lägg mesta krutet på privat övningskörning. Tar tid att få in reglage m.m. i muskelminnet.
Lycka till!
 
Last edited:

Pulse

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSF650A Bandit 2010
Pulse sa:
idag 23:22
Stämmer bra! Obegränsad effekt tänkte jag. Problemet är vart hittar jag en handledare. Kan man betala någon här för privata lektioner i Uppsala-området eller är det fel väg att gå? Pratade med en arbetskollega som har mc-kort och han nämnde att körskolerna inte tar in "uberfärska" elever som kan nada utan de förväntar sig att du ska kunna lite basic. Jag var aldrig som grabbarna i skolan som körde cross och kunde allt det där med växla, mina föräldrar hade inte så mycket pengar.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Där har han fel, klart de tar in alla som vill ha körkort. Ju mindre kunnig desto mer pengar till körskolan om inte annat. Nämen hur skulle det annars bli någon återväxt. :)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Lyssna inte på honom, han vet inte vad han pratar om! Istället för att snacka skit kanske din arbetskamrat skulle ställa upp som handledare istället om han är godkänd för sånt? Eller förresten, vet han inte ens om att körskolor är till för just sånna som dej tvivlar jag på att han ska lära dej köra :huvet

Nämen gör som zopilote säger, köp billig hoj som uppfyller krav, skriv in dej och boka lite lektioner eller köp ett paket med 5-10 lektioner + teori. Försök hitta någon som kan hjälpa dej privat sedan e de bara börja nöta och lära sej :tummenupp

LYCKA TILL !!
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Pulse sa:
idag 23:22
Stämmer bra! Obegränsad effekt tänkte jag. Problemet är vart hittar jag en handledare. Kan man betala någon här för privata lektioner i Uppsala-området eller är det fel väg att gå? Pratade med en arbetskollega som har mc-kort och han nämnde att körskolerna inte tar in "uberfärska" elever som kan nada utan de förväntar sig att du ska kunna lite basic. Jag var aldrig som grabbarna i skolan som körde cross och kunde allt det där med växla, mina föräldrar hade inte så mycket pengar.

Din kollega är full av skit!
Snacka med Johannes på Upplandstrafikskola, han hade jag när jag tog mitt körkort.

Har du kollat efter någon grupp på facebook i Uppsala eller runtomkring?
Skulle gärna hjälpa dig men har ett år kvar innan jag får vara handledare..

Lycka till
 

Pulse

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSF650A Bandit 2010
Tack för alla värdefulla tips! Ska man satsa på någon slags intensivkurs eller köpa körlektionspaket? Jag har inte Facebook tyvärr.
 

Gerraent

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2013
Ort
uppsala
Hoj
Suzuki Gsr 750
jag körde med körkortsexpressen i hallstahammar, är en bit att åka men har för mig att dom kunde få fram boende om man kör en intensivkurs. se till att boka lektioner tidigt om du vill ha kortet i år. jag plockade bort teorin ur deras paket o fixade den själv så där sparade jag lite pengar
http://www.korkortexpress.dinstudio.se/text1_17.html
 

Pulse

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSF650A Bandit 2010
Nu har jag köpt en hoj gott folk, det blev en Suzuki GSF650A -10 som jag ska köra upp med samt öva på manöverbanan med. Om det är någon som har möjligheten att vara handledare i Uppsala så skulle jag uppskatta det, kan köra hoj men behöver lite timmar ute i trafik samt landsväg. Trafikskolan vill ha 1280kr för 80min och har inga tider förrän i augusti :(
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top