Tips på inredning till garaget? Visa era garage?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tja! Har ett fint nybyggt garage på 60 kvm (dock tagit 20 kvm till "kontor")... som jag äntligen fått slutbevis på efter lite krångel... :yoparty

Så ca 35-40 kvm på ytan för garagedelen är ju rätt stort ändå, men problemet är att det är stökigt haha. Nytt garage betyder inte att inredning är enkelt... :gnissla

Jag har använt lite Ikea, lite diverseförvaring från Biltema, Hornbach och liknande bygghandel. T.ex golvhyllor utmed väggarna. Sen all bråte i mitten som inte kan stå rätt i hyllorna då det är allt ifrån manuella däckkrängare som inte får plats... till saker som är för stora eller att det är massa av smågrejer.

Har ni tips på system, eller delar av system där det inte blir för dyrt utan håller sig rimligt billigt.

Kan säga jag är rätt nöjd över min arbetsbänk som alltså är vanlig köksinredning från Ikea och en långbänk även den från Ikea vilket är en ca 5 cm tjock relativt massiv skiva med yta av ek och kärnan är spånskiva tror jag.

Önskar inredningstips på:

- Hyllor eller system för förvaring ovan bänkar
- Inredning utmed väggar som kan ta mycket saker och samtidigt dölja
- System för att snyggt sortera upp skruvar / spik, borrar och alla de olika specialprylar man samlar på sig över åren som håltagare för diskbänkar osv
- Hängkrokar? För de där udda prylarna som inte bara ska stå och ta golvyta...

Tips för Maskinparken ...?

- Fast plats för kapen, eller liknande bordsmonterade maskiner eller borrstativ osv
- Centraldammsugare...? För anslutning till sågar osv som sprider spån...

Har ingen golvbrunn i mitten då det är ett "fingarage". Kommer aldrig ställa in bilen där. Motorcykel dock självklart.

Postar ingen bild nu men gärna efteråt om man lyckas få lite bra tips på rätt produkter att köpa in.

Hoppas någon kan posta bilder på sitt garage :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
20 kvm till kontor???? 2 kvm är max då... ????

Beg köks överskåp.. Går å få tag i för ganska lågt pris eller gratis om man monterar ner det själv..

Frågan är oxå vad man ska ha garaget till? Meka, göra saket typ snickeri eller annat.. Utrustning efter behov..
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ordna möjlighet till källsortering från början så underlättar det sophantering framöver.

Ölburkar kan pantas, inte färgburkar och papper eldas, inte metallskrot.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Beroende på takhöjd, innertak och takstolar osv så är ju ett loft en fiffig grej för att få bort skrymmande bra-att-ha-saker. Krokar i taket är bra. Golvytan äts snabbt upp ändå.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
20 kvm till kontor???? 2 kvm är max då... ????

Beg köks överskåp.. Går å få tag i för ganska lågt pris eller gratis om man monterar ner det själv..

Frågan är oxå vad man ska ha garaget till? Meka, göra saket typ snickeri eller annat.. Utrustning efter behov..

Jag jobbar hemifrån, så ett kontor är superviktigt att det har bra yta :)

Men som du säger. Garaget är man sällan i... men när man går dit så ska det vara en njutning. Det är det inte riktigt just nu... :gnissla
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Beroende på takhöjd, innertak och takstolar osv så är ju ett loft en fiffig grej för att få bort skrymmande bra-att-ha-saker. Krokar i taket är bra. Golvytan äts snabbt upp ändå.

Precis det är golvytan som är det svåra att få känslan att det är mycket av. Det är 2.50 takhöjd rakt igenom. Ingen möjlighet till loft. Eller ja det skulle väl gå lösa men jag kommer inte det :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ordna möjlighet till källsortering från början så underlättar det sophantering framöver.

Ölburkar kan pantas, inte färgburkar och papper eldas, inte metallskrot.

Ja! Sorteringssystem! Något tips där? Plast, metall, tre osv. Eller bara 3 stora tunnor kanske.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja! Sorteringssystem! Något tips där? Plast, metall, tre osv. Eller bara 3 stora tunnor kanske.

Anpassa efter kategorierna på återvinningscentralen så spar du besväret där. Och ha kärl som är mindre än sopsäckar så att säcken inte överfylls. Ska du ha pappsäckar, köp de med plastsäck i. De är mycket stryktåligare.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Takhöjd, portlösning?

Pallställ för halvpall tycker jag fungerar bra, använder det till både förvaring och arbetsbench. Spånskivor som plan, dubbla till benchen och allt är skapligt robust, stryktåligt och tidlöst (orange/blå vicKtigt).

Förvaring högt upp är platsbesparande, jag fick upp en hyggligt rejäl hylla ovanför dörrarna som öppnas utåt. Även hängkrokar i taket för material som reglar, rör m.m. är smidigt.

Centraldammsugare med uttag där de behövs är bekvämt, byggde eget system med fjärrstart/stopp som fungerar helt ok även om det statiska är svartkonst att få bukt med :)
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag funderar på att slänga alla fula plastiga golvhyllor som absolut sväljer mycket men det ser sjukt stökigt ut ändå.

Kanske bättre bara köpa en massa Ikea-garderober... så man liksom får släta fina ytor överallt. Känns bara lite dyrt... inte direkt gjord av pengar.

Genom att ha garderober hela vägen runt så får man ju därigenom yta ovanpå dom. Så köper man t.ex de som är 2m höga så får man ju 50 cm för de där udda grejerna som behöver större yta (brädor, olika stänger osv).

Men man önskar ju att den där mittenytan blir åtkomlig igen.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
köp elfa skenor, med det systemet kan du köpa på dig lite när du har pengar över. Finns galet många kombinationer.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Metallbandkapen bultad ovanpå ett verktygsskåp typ https://www.clasohlson.com/se/Verktygsskåp-Cocraft-Pro-Edition/Pr407818001D . Hyfsat stadigt skåp, satte en 20mm träskiva mellan skåp & kap.
Kap/gersågen på samma sätt på ett annat likadant skåp.
Liten bänkborrmaskin + bandslip på ett billigare Biltemaskåp, även där en skiva fäst ovanpå skåpet.
Överskåpet på Biltemaskåpet i nederdelen på skåpet.
Utom att det spar golvutrymme är det en fördel att kunna dra fram kap/gersågen när den behövs. Händer att jag behöver laga på traktorn eller nån hjullastare (eller i värsta fall rejsbussen)
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Strömskenor i taket och sen lite uttag till det som man kan flytta runt på. Då har man eluttag precis där man behöver det för tillfället. Guld värt. :tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag jobbar hemifrån, så ett kontor är superviktigt att det har bra yta :)

Men som du säger. Garaget är man sällan i... men när man går dit så ska det vara en njutning. Det är det inte riktigt just nu... :gnissla

Kan du inte ha de i ett av rummen hemma i huset då?
Jag tycker de är guld värt varje kvm i garaget... Hur stort man än har så blir det allt platsbrist efter ett tag..

Man kanske är effektivare att ha kontoret i ett rum i huset än att man måste gå ut igaraget för att göra kontorsjobb..
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Glöm inte ordentlig ljudanläggning, bland det viktigaste för trivseln i garaget.
Lägg till en ölkyl med favvo-biran så kan du bjuda hem däcksparkar-kompisar. :fyllisar

:)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag funderar på att slänga alla fula plastiga golvhyllor som absolut sväljer mycket men det ser sjukt stökigt ut ändå.

Kanske bättre bara köpa en massa Ikea-garderober... så man liksom får släta fina ytor överallt. Känns bara lite dyrt... inte direkt gjord av pengar.

Genom att ha garderober hela vägen runt så får man ju därigenom yta ovanpå dom. Så köper man t.ex de som är 2m höga så får man ju 50 cm för de där udda grejerna som behöver större yta (brädor, olika stänger osv).

Men man önskar ju att den där mittenytan blir åtkomlig igen.

Bygg in hyllorna med skjutdörrar, så kan du ha befintliga hyllor, elfa eller vad som helst innanför och släta fina ytor utanför. Hänger du dörrarna i taket får du förstås inte utrymmet ovanpå allt lägga brädor på.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skjutdörrar är fiffigt, det tar otroligt mycket mer plats än man tror att öppna skåpsdörrar, och det är ganska bra att stänga in saker om man tänker slipa mycket saker i garaget. Jag har en verkstadsdel med hyvelbänk och arbetsbänk, och en garagedel med motorcyklar och brukstrampcyklar, och där får bandputs mm stå, och även om jag försöker använda dammsugare så mycket som möjligt så blir det en fin dammhinna på allt :gnissla

Utsug/centraldammsugare är inte dumt alls, i synnerhet om man gör mycket saker som dammar, eller om man vill evakuera ångor, avgaser eller liknande.

Bra belysning är också guld värt, både fast i taket, och flyttbar/riktbar arbetsbelysning, framförallt vid arbetsbänkar mm.

Rinnande vatten och avlopp är också väldigt bra att ha. En spegel bredvid kranen är till stor hjälp den dag man får något i ögonen, oavsett skyddsglasögon mm så kan det ju alltid skvätta och sprätta saker när man minst anar det.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
www.tillverkstaden.se har mycket prisvärda produkter. Beställde just en 2m arbetsbänk med lådor.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top