Airoh Movement First, invändigt ryggskydd Dainese

GR_COO

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Visby
Hoj
ingen
Hej.

Köpte ett helkit bestående av tvådelat Daineseställ med ditsatt invändigt ryggskydd Berik handskar, Alpinestars stövlar och en Airoh Movement First hjälm.

Hur vet jag om ryggskyddet är bra? Vilken märkning ska jag leta efter?

Någon med erfarenhet av hjälmen Airoh Movement First? Känns gedigen, inbyggt solvisir, bra passform. Däremot hittar jag inga tester på den, verkar inte vara Sharp-testad... Någon som vet?

Tack för svar!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det viktigaste är att prylarna sitter bra och rätt storlek.
Jag använder alltid ett löst ryggskydd inte det som sitter i stället. Känns mycket bättre.

Det låter som du har köpt bra saker från kvalitet tillverkare
 

GR_COO

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Visby
Hoj
ingen
Ja, det jag är osäker på är hjälmen och ryggskyddet. Köpte begagnat, fick grejorna till vrakpris, så att köpa ny hjälm och ryggskydd känns helt ok om det behövs.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, det jag är osäker på är hjälmen och ryggskyddet. Köpte begagnat, fick grejorna till vrakpris, så att köpa ny hjälm och ryggskydd känns helt ok om det behövs.
Det finns två saker man inte ska skaffa begagnade, och det är kondomer och hjälmar :fakta Ryggskydd är på god andraplats där i och för sig. Du har ingen aning om vad dom prylarna har varit med om innan, båda har ju deformationszoner som är engångsprylar, och hjälmen är dessutom något man går in, så att den anpassar sig efter huvudet. Din hjälm har redan anpassats efter någon annan, dvs är den redan där förbrukad. Sen slits hjälmarna ute i UV-ljuset också, och man svettas och har sig inne i dom, vilket också åldrar materialet. Så masa dig iväg till en handlare och prova ut en hjälm som verkligen sitter ordentligt, dvs inte glappar i sidled, inte klämmer och inte går att rotera av framåt eller bakåt.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Har själv en sådan hjälm har använt några få gånger och klarar inte av den, det visslar i vindbruset från typ 100 blir olidligt även med hörselproppar, så jag skulle inte rekommendera hjälmen. Möjligt att det går att modifiera visiret så att det går bort men har inte prövat.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Det finns två saker man inte ska skaffa begagnade, och det är kondomer och hjälmar :fakta Ryggskydd är på god andraplats där i och för sig. Du har ingen aning om vad dom prylarna har varit med om innan, båda har ju deformationszoner som är engångsprylar, och hjälmen är dessutom något man går in, så att den anpassar sig efter huvudet. Din hjälm har redan anpassats efter någon annan, dvs är den redan där förbrukad. Sen slits hjälmarna ute i UV-ljuset också, och man svettas och har sig inne i dom, vilket också åldrar materialet. Så masa dig iväg till en handlare och prova ut en hjälm som verkligen sitter ordentligt, dvs inte glappar i sidled, inte klämmer och inte går att rotera av framåt eller bakåt.
Håller helt med dig Hoztic. Dessutom är hjälmar så individuella så det som sitter som en smäck på mig passa inte en annan huvudform. Ut och prova, du kör ju hoj "naken" I jämförelse med andra trafikanter. Trafikanter som tyvärr för ofta inte har koll på vad som händer runt om dom...

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
 

GR_COO

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Visby
Hoj
ingen
Tack för alla råd och synpunkter. Hade tänkt att skaffa annan hjälm ändå.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top