Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Induktionsvärme som verktyg är skoj men när det kommer till att skapa egna verktyg, alltså spiral/spole och inte själva apparaten, blir ämnet klurigare :) Trial & error är arbetshypotesen och jag har i dagsläget inte möjlighet att kontrollera/mäta framgång mer än med tid och IR-termometer. Denna klarar "bara" drygt 500°C vilket resulterar i att jag inte kan jämföra så långa tidsperioder.

Nog om detta för det jag har svårt att läsa mig till är:

  • Isoleringens vara eller inte vara
  • Ferrit
  • Eddy currents vandring genom material för att inte säga koppar

Verktyg som säljs, exempelvis en kopparspiral, isoleras ofta med en strumpa av värmebeständigt material. Det finns dock kanske lika många exempel av verktyg, spiraler etc., som inte är isolerade så vad är isoleringens huvudsakliga syfte? Vän av ordning läser jag manualen till apparaten noga och ingenstans står det om risk för härdsmälta/kortslutning. Det framgår att om isoleringen skadats och kopparen blottats så är det risk för att verktyget, alltså spiralen, skadas.

Betyder detta att isoleringen endast är där för att kopparen inte ska riskeras bli sammanfogad med det material som värms upp? (brytas ner, förändrade egenskaper o.s.v.)

En spiral med isoleringsstrumpa är ofta lindad som en dragfjäder med varven dikt mot varann medan en ej isolerad vanligtvis är lindad med mellanrum mellan varven av koppar, dock inte alltid.

Är detta för att förhindra någon intern induktion i verktyget eller hur eddy currents vandrar genom materialet/magnetismen strålas ut/in/ut?

Försök att förtydliga:

Båda spiralerna består av koppartråd utan isolering och punkterna är eddy currents, är detta varför isolering används? Alltså skulle det bara bli induktionseffekt från första varvet på den högra bilden?

Om man skulle trycka ihop den vänstra spiralen så att varven ligger mot varann skulle det fungera för att vänstra pinnen är vägen ut?

eddy.jpg

Jag har läst om funderingar som kortslutning/blixt och dunder om utan isolering, dock aldrig sett något exempel på detta i allt jag tittat på. Låter ungefär som den ska kortsluta sig själv men det begriper jag mig inte på. Tanken med induktion är ett visst avstånd till materialet men exemplen är många där kopparen läggs mot det som värms och att aldrig råka göra det är en omöjlighet för många applikationer.

Förenklat borde det inte spela någon roll om jag har en koppartråd eller en koppartråd med en råbandsknop på, syns tydligt på bilden:

eddy-knut.jpg

Även sett exempel på U-formade verktyg knepigt ihopknåpade, vore det inte enklare då att dela på ett rör för att skapa U-formen? Sett några få exempel på detta men inte in action, lite samma fråga som att använda ett kopparrör istället för en spiral faktiskt. Det kluriga kan kanske vara att sammanfoga anslutningarna värmebeständigt nog.

Spelar detta någon roll? Tanken är en U-formad kopparplatta:

eddy-platta.jpg

Hittat två böcker i ämnet som går att förhandsgranska hyggligt mycket online men dom svarar inte på direkta frågor dom rackarna...

Om jag förstått det hela rätt så kan man boosta induktionseffekten med ferrit men så mycket längre än så har jag inte kommit. Trodde först det endast användes som slitageklots men så ska det tydligen inte vara alltså, vet inte riktigt heller om det är ferritmagnet eller inte som avses.

Finns det någon kunskap i ämnet på forumet? Hoppas :)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top