Komplikationer vid import från Storbritannien

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Scenariot är följande:

* Hoj köpt i England och körd i England ett par år. Det finns köpekontrakt från engelska firman som sålde hojen till nuvarande ägaren, allt är legitimt och hojen är inte stulen osv.
* Hoj exporterad från England då ägaren flyttade hem till Sverige. "Certificate of permanent export" finns.
* Registreringsbeviset (V5C) slarvas bort, bara delar finns kvar.
* Registrering påbörjas hos Transportstyrelsen men ursprungskontroll går ej igenom eftersom fullständig V5C inte kan bifogas.
* Ägaren låter hojen stå ett par år för att försöka styra upp senare. Senare blir aldrig av, ägaren vill nu sälja hojen till någon som orkar rodda med registrering. Jag vill köpa hojen. Köpeskontrakt kan upprättas och all relevant dokumentation finns. Säljare är behjälplig. Regbesiktningen ska inte vara några konstigheter, modellen har COC, har alla orginalprylar, uppfyller alla krav osv, lykta för högertrafik finns att beställa som reservdel från tillverkare osv.


DVLA (Driver and Vehicle Licensing Agency) säger:
* V5C kan inte utfärdas på ett exporterat fordon. "Certificate of permanent export" ska räcka för registrering i EU och undrar vad svenska myndigheterna grinar om.
* Deras exportavdelning kan utfärda extradokument som används i "specialfall" för att förtydliga ursprung. Dessa bör lösa eventuella oklarheter. Dessa går att få till Sverige med en del stök. Dokumenten har ingen formell benämning vad jag kunde få fram.

Transportstyrelsen säger:
* V5C behövs för ursprungskontroll.
* De kan inte kommentera mer komplicerade fall, eller kompletterande utfärdade exportdokument från DVLA som ska kunna motsvara en V5C.
* Kan du inte få fram V5C, registrera in fordonet i Storbritannien och exportera det igen. Alternativt gör om hojen till en brödrost, eller motsvarande, istället.

Svaren från Transportstyrelsen känns aningen halvhjärtade, eftersom det inte berör ett faktiskt pågående ärende med ursprungskontroll.

Så vad säger alla internetexperter? Värt att rodda och testa med ny ursprungskontroll (som kostar 600 kr + att få hem dokumenten från Storbritannien)?

Någon som har erfarenhet av liknande komplicerade importer från Storbritannien där V5C saknas, eller erfarenhet att processa mot Transportstyrelsen? :va
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag hade struntat i den hojen svensk byråkrati är unik jag vet då.jag har byggt o registrerar några cabrioler o får en handläggare någon ide är det väldigt svårt att omvända dennes tankebanor hur fel personen än har .. dom e tjänstemän i statens tjänst tyvärr
 

DaveN

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2016
Ort
Gallstad
Hoj
1994 Honda CBR900RR
He needs to apply for a replacement V5, using the previous an address in england. If not, he can make a change of address to a parents, friend etc).
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
He needs to apply for a replacement V5, using the previous an address in england. If not, he can make a change of address to a parents, friend etc).
He can't, because it's already exported with a V756. So DVLA can't issue a new V5C, which would be a rather simple process indeed. Unless DVLA fundamentally misunderstood me multiple times. What they can do is issue a new Certificate of permanent export (based on same V756), and these "special documents" for complicated export cases wich Transportstyrelsen claim won't do any good.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vilken tillverkare är det. Brittisk generalagent bör kunna ge ut en kopia på dokumentet. Enligt lag måste det dock stå kopia på dolumentet men då finns all data. Det brukar vara det enkla sättet.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vilken tillverkare är det. Brittisk generalagent bör kunna ge ut en kopia på dokumentet. Enligt lag måste det dock stå kopia på dolumentet men då finns all data. Det brukar vara det enkla sättet.
COC-intyg kan man få via tillverkare/generalagent. Men det är inte relevant. V5C är motsvarande svenskt registreringsvebevis som berättar vem som äger fordonet, samt nyttjas för ägarbyte. Det kan en generalagent aldrig ge en kopia på.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du är nog körd. En bekant gjorde samma sak och det slutade med att han köpte en svenskregistrerad ram+papper och flyttade över allt till den.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Du är nog körd. En bekant gjorde samma sak och det slutade med att han köpte en svenskregistrerad ram+papper och flyttade över allt till den.

Jag anar att så är fallet och lär knappast dra detta vidare. Det som gör mig lack är att Transportstyrelsen kräver V5C, även om DVLA utfärdar motsvarande information för redan exporterade fordon. Certificate of permanent export (baserat på V756) hela syfte är just att den ERSÄTTER en V5C och utfärdas också via just en V5C. Transportstyrelsen har SLUTAT acceptera Certificate of permanent export som underlag sedan några år, oklart varför. Ställer mig frågande till om Transportstyrelsens agerande håller om man processar vidare detta i EU. I Tyskland hade du säkert kunna regga in den med ett dasspapper, färgglatt bokmärke och befintliga dokument. Strulig pappers-limbo.

Flytta ram är inte värt besväret och merkostnaden.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Skaffa en kompis med en likadan en bit bort. Sen är det bara att beställa en extra nummerplåt. Det är inte så ofta någon kollar ramnumret och skiter det sig kan du alltid intala dig själv att det är transportstyrelsens fel.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Skaffa en kompis med en likadan en bit bort. Sen är det bara att beställa en extra nummerplåt. Det är inte så ofta någon kollar ramnumret och skiter det sig kan du alltid intala dig själv att det är transportstyrelsens fel.

Det finns dumheter och sedan finns det riktiga dumheter. Det där hör till båda kategorierna. Köra runt med ett falskskyltat fordon är inte en lösning.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Måste vara en väldigt speciell hoj för att lägga ned den tiden....har importerat ett gäng hojar från UK och för Transportstyrelsen är V5C i original Gud. Utan det brukar det vara tvärnit tyvärr
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Som konstaterats. Man snäppte upp det där för några år sedan. Transportstyrelsen sa att det gällde från årsskifte xx (minns inte exakt). Sen fick man backa ett tag för man tog tydligen motsvarig instans i andra länder med överraskning. Men nu är det så som Kojak här ovan säger. V5C är Gud.
Tror man rättfärdigade beslutet med att det skall bli svårare med stöldgods på något vis.

Att importera om man inte håller sig helt mainstream, (typ modern bil från Tyskland med alla papper) är ett minfält.
Tog hem en NSR250 från England för något år sedan. Hade helt komplett V5c. Höll på att fastna konstant hos bilprovningen vid regbesiktning. Det stod Honda NS 250 i V5C. DVLA hade slarvat. Krävdes lite huvudbry för att få dem att förstå att det var en NSR Inget annat. Jag fick en släng av sleven från att man fuskar med jänkebilar t.ex. Man tar någon ordinär jänkarmodell och byter delar så det ser ut att vara en dyrare häftigare modell. Då betingar den helt plötsligt ett mycket större värde varför det är intressant att fuska.Därför var det viktigt med exakt modellbeteckning.
Sen fick jag så klart riva av alla kåpor för att sätta dit E-märkta lampor. Problemet blev då att det inte fanns någon passagerar plats kvar. Och den hade ju fotpinnar för passagerare. Hur göra nu....då kan man inte skriva 1 passagerare i regbeviset.
Nu är den reggad för chaufför endast, inte tänker jag skjutsa på en sådan hoj. Så det är en adrenalinsport att regga fordon:näsblod
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Att importera om man inte håller sig helt mainstream, (typ modern bil från Tyskland med alla papper) är ett minfält.
DU har inte alla papper och DU får problem?
Med i åtanke hur lätt det tidigare var att "importera" stulna bilar (=utan förre ägarens vetskap) har myndigheterna min fulla förståelse..
Men, som här ett saknat reg bevis.. inte bra. Kan bara önska lycka till.
Har själv tagit hem hojar från EU-länder utan problem.
Dock har alla papper funnits alt motsvarade dokumentation, bilder köpekontrakt banköverföringar etc.
Plus att jag tydligen är en j-el på att skriva bra motiveringar och utredningar :D.

Det enda jag fuskat med var att jag för att få in en 250cc i landet (i bitar) visade en bild av 125cc modellen komplett (försedd med 250 sidoplåtar).
Men Trptstyr var nöjda. Huvudsaken.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ok då får jag förtydliga eftersom det var svårläst. Jag hade alla papper men det fanns ett stavfel i dem.

Summa sumarum har tagit hem ett antal cyklar. Är noga med allt vad papper heter. Men lik förbaskat dyker nya problem upp varje gång. Även om lagar är de samma! Man lär sig ju efter varje gång och tycker man har koll. Men det är aldrig försent att bli överraskad.:näsblod Således min erfarenhet och min åsikt att det är ett minfält.

Att det är svårare att hantera stöldgods tycker jag också är bra.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lånar denna tråden då det verkar finnas kunskap kring import (och export)? Är det någon som exporterat ett amatörbyggt eller ombyggt (alltså SFRO) fordon? Eller fordonet för evigt fast i Sverige när man gått till SFRO?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top