Duke 690R val av Turbo

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej igen! Det blev ett långt uppehåll med byggandet men nu är jag igång igen. :)

Jag tänkte placera turbon fram men dra grenröret en vända under motorn för att få mer volym som om den hade varit bakmonterad.

-Vad bör jag ha för godstjocklek om jag bygger med vanligt stål och vilken diameter?
-Går det byta kompressordel på en td04l-14t till 12t?

/Göran

Du ska ha så korta rör de går till turbon. Längre rör ger bara segare spol och den kommer inte kunna ladda lika mycket. Långa grenrör funkar bra på bandförsedda stånkor för de går tungt hela tiden så den ligger konstant på ladd. Jag hade ju turbon bak men man fick köra aktivt för att hålla laddet uppe och inför vissa kurvor fick man gasa och bromsa samtidigt för att få ladd tidigare ut ur kurvor. Vid kappkörning från fick jag bromsa fast och gasa och släppa bromsen för att få snabb start de slipper man till viss del med korta rör. De är inga problem med turbo så nära toppen som möjligt de finns massor av fyrhjulingar med turbo som byggs så. Nu finns så snabbspolade snurror (rullagrade så den kommer nästan bli som kompressormatad. Problemet är att hitta en liten rullagrad turbo men med rullagrad kan man ta en ännu större turbo och ändå få snabbare spol än mindre glidlagrad. Du kan mont en rullagrad som klarar 300hk och få bra spol ändå om den mont nära toppens utblås.

Här är en billig keramiskt kullagrad turbo Garret dessutom som skulle funka bra.Något i den stilen skulle jag byggt med.
https://www.gikturbo.se/shop/perfor...ehor/garrett-gt-r-serien/gt2554r-turbo-42-42/

Även snäppet större turbo ur samma serie skulle funka skapliugt
https://badassparts.se/garrett-turbo-gt2560r-836023-5004s.html

https://badassparts.se/turboaggrega.../gt28/garrett-turbo-gt2554r-836023-5001s.html
 
Last edited:

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Tack för info BOOST! Det förenklar grenröret en del. Jag har inte råd med en rulllagrad just nu så jag börjar med den td04-14t som jag har. Går det bygga om till rulllagrad?

Vet att det är svårt att svara på men vad tror du att det blir för karaktär med kort grenrör och glidlagrad?

Har du kvar din xr förresten? Nåt annat bygge på g?

/Göran
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Kul med en Göteborgare som bygger på maxxecu grejer. Du får komma förbi på studiebesök någon gång =)

Bakmonterad GTX 3576r kopia (Sitter monterad efter ljuddämparen)
Maxxecu Sport

https://youtu.be/3QEXF_sH5sA
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för info BOOST! Det förenklar grenröret en del. Jag har inte råd med en rulllagrad just nu så jag börjar med den td04-14t som jag har. Går det bygga om till rulllagrad?

Vet att det är svårt att svara på men vad tror du att det blir för karaktär med kort grenrör och glidlagrad?

Har du kvar din xr förresten? Nåt annat bygge på g?

/Göran

Ok du får köpa en sådan senare då. Jag körde ju en mih 12t så 14T lär bli liknade spol som en 12t bakmonterad om den monteras så nära toppen de går. Med lite flax blir de ev lite snabbare i spol vs mitt bakbygge. Min xr hade samma trimgrad som en 690 typ 68-70 på hjulet ber på viken kam jag körde. Karaktären blir lite seg men man lär sig fort köra på ett sätt så den ligger på ladd stora delar av tiden när man kör hårt eller ikapp med någon. 1an och tvåans växel blir de inte jusat något ladd på från stillastående och full mutter iväg men de gör inget för man slår runt om den skulle ladda då. När du sopat i trean så de börjar bli lite motstånd kommer laddet. Såfort laddet övergår 0,5 bar börjar de bära iväg utav hell och när du sopat i 4an laddar den fullt typ 1 bar körde jag. De går trots lite loagg köra fort på bana jag körde lika fort med turbo som utan på isbana och på RR bana (mittsverige) körde jag fortare med turbo! De är bara att vänja in sig att reta turbon typ bromsa fast den samtidigt som du gasar igenom en kurva då kan du med gasen och bromsen ändra laddtrycket ut ur kurvan. Nu låter de här inte så bra men faktum är att den va lättkörd även utan fastbromsning laddet kom väldigt linjärt och snällt så de är inte ett måste att bromsa fast den. De är i låga farter och tväre kurvor den blir lite laggit ut ur kurvan. Med den rullagrade turbon jag länkade till kommer den bli liknade kompressor nästan inget lagg. En mih 14t glidlagrad turbo är ljusår från en ny modern rullagrad turbo.
Xren är såld för flera år sedan men tubokittet sitter på en Norsk xr nu och har funkat kallasbra i flera år. Han kör runt 0,8-1 bar och har över 100hk på hjulet.
 
Last edited:

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Kul med en Göteborgare som bygger på maxxecu grejer. Du får komma förbi på studiebesök någon gång =)

Bakmonterad GTX 3576r kopia (Sitter monterad efter ljuddämparen)
Maxxecu Sport

Hej, jag kommer gärna på studiebesök! Fina byggen du har gjort! Den på dynon verkar helt vild. :)
Jag meckar hemma eller på Mikrofabriken som jag väntar på att bli medlem i.

Jag sålde tyvärr Maxxecu´t när jag pausade projektet och köpte ett Microsquirt istället som sitter på hojen nu som logger. Det verkar helt ok.

Det kan man kalla bakmonterad. :) Hur kommer det sig att du monterade efter ljuddämparen?
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Ok du får köpa en sådan senare då. Jag körde ju en mih 12t så 14T lär bli liknade spol som en 12t bakmonterad om den monteras så nära toppen de går. Med lite flax blir de ev lite snabbare i spol vs mitt bakbygge. Min xr hade samma trimgrad som en 690 typ 68-70 på hjulet ber på viken kam jag körde. Karaktären blir lite seg men man lär sig fort köra på ett sätt så den ligger på ladd stora delar av tiden när man kör hårt eller ikapp med någon. 1an och tvåans växel blir de inte jusat något ladd på från stillastående och full mutter iväg men de gör inget för man slår runt om den skulle ladda då. När du sopat i trean så de börjar bli lite motstånd kommer laddet. Såfort laddet övergår 0,5 bar börjar de bära iväg utav hell och när du sopat i 4an laddar den fullt typ 1 bar körde jag. De går trots lite loagg köra fort på bana jag körde lika fort med turbo som utan på isbana och på RR bana (mittsverige) körde jag fortare med turbo! De är bara att vänja in sig att reta turbon typ bromsa fast den samtidigt som du gasar igenom en kurva då kan du med gasen och bromsen ändra laddtrycket ut ur kurvan. Nu låter de här inte så bra men faktum är att den va lättkörd även utan fastbromsning laddet kom väldigt linjärt och snällt så de är inte ett måste att bromsa fast den. De är i låga farter och tväre kurvor den blir lite laggit ut ur kurvan. Med den rullagrade turbon jag länkade till kommer den bli liknade kompressor nästan inget lagg. En mih 14t glidlagrad turbo är ljusår från en ny modern rullagrad turbo.
Xren är såld för flera år sedan men tubokittet sitter på en Norsk xr nu och har funkat kallasbra i flera år. Han kör runt 0,8-1 bar och har över 100hk på hjulet.

Tack så mycket för att du lade ner mödan på ett så utförligt inlägg ang karaktär! Det var precis detta jag behövde få info runt.

Då blir rulllagrad mycket mer intressant. Men iom att jag har så mycket kvar på bygget så får min 14t vara "dummy" så länge.

Vet du om det går att byta kompressordel till 12t?

Det ska vara gidlagrad vev på 690'n, det är bra va? :)

/Göran
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Går det utläsa på turbon?

Ja de bör stå på avgashuset. Jag har dåligt minne så jag mins inte viket avgashus min 12t va på men den kom från volvo v40 150 hk. Både kompressorn och avgashuset lär va större på 14t. 12t snurror sitter på massor av biolar och är billiga på ebay Blocket Skrotar.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Här är beteckningen på avgashuset. Någon som vet hur man tyder?
77-11955 060 kn2

065b34e50a0fefc333aba989e9b4eff0.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Ja de bör stå på avgashuset. Jag har dåligt minne så jag mins inte viket avgashus min 12t va på men den kom från volvo v40 150 hk. Både kompressorn och avgashuset lär va större på 14t. 12t snurror sitter på massor av biolar och är billiga på ebay Blocket Skrotar.

Ok då siktar jag på att få tag på en 12t längre fram, om jag inte skramlat ihop pengar till en rulllagrad.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag är osäker på vilket avgashus de är jag har för mig de va någ siffra inv eller utv typ de stod bara 5 eller 6. På Blocket hittar du 12T turbos för max 1000kr typ från den här v40/s40t är samma som jag körde. OBS om du köper turbo från s40/v40 så måste de va från de äldre 150hk vers! 97-99 tror jag är på 150hk. Nyare v40 har 200hk och därmed 14T snurran!
https://www.blocket.se/annons/kalmar/volvo_v40_t_1999/90851727
 
Last edited:

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Jag är osäker på vilket avgashus de är jag har för mig de va någ siffra inv eller utv typ de stod bara 5 eller 6. På Blocket hittar du 12T turbos för max 1000kr typ från den här v40/s40t är samma som jag körde. OBS om du köper turbo från s40/v40 så måste de va från de äldre 150hk vers! 97-99 tror jag är på 150hk. Nyare v40 har 200hk och därmed 14T snurran!
https://www.blocket.se/annons/kalmar/volvo_v40_t_1999/90851727

S40/V40 T4 har 14T - tillverkades -98 till -03. S40/V40 2.0T har 12T, tillverkades -98 till -04.
T4an har ca 200hk, 2.0T ca 163hk. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
S40/V40 T4 har 14T - tillverkades -98 till -03. S40/V40 2.0T har 12T, tillverkades -98 till -04.
T4an har ca 200hk, 2.0T ca 163hk. :)

Ja jag kom fram till samma kanonbra info för ts för då blir de lättare hitta 12t. De finns listor på bilmärken som har mhi 12t och de va rätt många bilar de listorna finns lite här o där på nätet.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Jag har läst lite om att konvertera TD04 till kullagrat. Det verkar inte vara en helt omöjlig operation att genomföra. Någon som erfarenhet av detta?
Enhet med lager finns för andra turbo-modeller men för TD04 har jag inte hittat ännu. Det skulle kunna funka med lager till en annan turbo om diametern för axeln är samma.

Jag har mailat OTS som har gjort detta tidigare och väntar på svar.
https://otsturbo.com/td04-ball-bearing-turbo-chra/
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Hej! Efter en massa velande fram och tillbaka så bestämde jag mig för att köra kompressor istället för turbo och har beställt en Aisin AMR500 som ska dyka upp i mars månad. Hojen är nedriven och jag har börjat kolla på var jag ska plocka ut drivningen. Det finns väl fyra tänkbara ställen att ta från. 1. Vevaxel svänghjulssida 2. Vevaxel kopplingssida 3. Axel till vattenpumpens impeller 4. Drev till kamaxel.
Just nu så är svänghjulssidan det spår jag jobbar med. Vevaxeln har en sexkantskalle på den änden som en adapter skulle kunna anslutas mot och skulle kunna bli en bra lösning om det håller.

Ha det!

DSC_1063.JPGDSC_1071.JPG
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul med kompressormatning:tummenupp

Frågan är hur det blir att sätta remskivan direkt på muttern till svänghjulet, förmodligen lär det ju funka men det beror väl på rotationsriktningen så den inte riskerar att lossa muttern även om jag tror risken är liten att den ska lossa även om man kör åt fel håll. Det ser ju ut som att du har en sexkantig ände på veven och det är ju frågan om man kunde göra en axel som passar på den och få fast den i veven på nåt lämpligt sätt med tex en skruv i centrum på veven. Hur ser statorn ut kan man göra ett rör men botten som man drar fast med svänghjulsmuttern mot botten och sen låter röret gå ut genom kåpan och lagrar det där och sen sätter man remskivan på röret, lite klumpigare men det borde funka om inte man får ha nån jätte dimension på röret för att få plats med svänghjulsmuttern i det.

Hur tänker du köra kompressorn, tryck eller sug? Ska bli intressant att följa hur du gör detta bygge. Hur ska du göra med besiktningen går det att regbesikta med kompressorn?
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Det är min tanke också att utnyttja den sexkantiga vevtappen. Det kan finnas tillräckligt med plats för en hylsa som hålls fast av muttern.

Jag kommer trycka genom spjällhus.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top