Duke 690R val av Turbo

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Duke 690R Turbo

Hej!

Behöver lite expertis vid att hitta ett lämpligt turboaggregat för moderat överladdning av en Duke 690R -16. Planen är att köra E85, std komp och 0.5 i ladd. Jag har fått uppgifter om problem med spikningar vid andvänging av små turbo som tex gt06 och gt12 på stora enstånka. Jag tror att turbinen är för liten för 690cc avgaspulser och att avgasmottryck blir för stort. Jag har letat efter snurror med stora turbiner och liten kompressor men kan inte hitta något. Kanske VNT är en väg att gå? En tanke är att använda en resonator att dela upp pulserna och få jämnare flöde. Vet inte om det kan vara en väg att gå?
Någon som vet vad xr650’n har för turbo?
Tittar även på Rotrex kompressor. Någon som har erfarenhet av dessa?


Med vänlig hälsning,
Göran Jonasson
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är väl BoostIII som har koll på överladdning av 650cc offroadstånkor så vänta på hans svar...
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns ett.par svenska killar i norrland som kor 690 turbo med snöband o har för mig att dom vrider ur dryga 90hp utan några som helst problem med hållbarheten. Det går jäkligt tungt i snö med band o dessutom konstant hoga rpm

Skall se om jag hittar deras företag dom säljer sina egna bandsatser som är bland dom 2 bästa som finns.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns ett.par svenska killar i norrland som kor 690 turbo med snöband o har för mig att dom vrider ur dryga 90hp utan några som helst problem med hållbarheten. Det går jäkligt tungt i snö med band o dessutom konstant hoga rpm

Skall se om jag hittar deras företag dom säljer sina egna bandsatser som är bland dom 2 bästa som finns.

Jag känner bara till några som kör 500EXC med överladdning. Pallar motorn laddtryck med bandsats i snö så håller det garanterat för barmark.

https://forum.soe.se/showthread.php?53277-Projekt-KTM-500-EXC-Turbo
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
På snöhojarna verkar det ju funka kalas även om turbon får långa pipor. På Duken sitter en en kat under motorn som man kan kasta bort och placera turbon där. Piplängden fram till den volymen är nog viktig för pulsationer hos grundsystemet och hade varit bra om man kan behålla kvar.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Kika igenom tråden Boris länkade, det pratades om just fördelen med turbon långt bak. Bl.a att slippa ha stor avgasdel på turbon som du nämner i ditt första inlägg.

https://forum.soe.se/showthread.php?53277-Projekt-KTM-500-EXC-Turbo&p=579715&viewfull=1#post579715
Vill påstå att bakmonterat är bättre. Resonerade med Erik på MCX om detta. Han påstår att är att om turbon monteras nära utblåset på enstånkor blir avgaspulserna kraftigare. Då måste man använda en större avgasturbin för att inte få för högt avgasmottryck
Eftersom turboladdare vanligtvis levereras med matchande kompressordel blir det i detta fall för stor kompressor.

Slipper du ju även krångla med att suga ur oljereturen som du lär göra om du har turbon som lägsta punkt under motorn.

Hur gör du med bränsle? Helt nytt sprut eller piggyback?
 
Last edited:

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Bakmonterat är helt klart ett alternativ. Jag hade tänkt att konstruera systemet med bolt-on tänk och då hade utrymmet under motorn passat bra. Finns det oljereturpumpar som är pålitliga?

Antingen blir det att köra E85 direkt i tanken och lägga till en spridare för att klara mängderna. Ett annat alternativ är att ha en separat tank för E85 som körs i en egen spridare. Blir lite mer meck vid tankning men man behåller sin räckvidd på bensin.

Power Commander ser ut att kunna lösa detta men jag är inte helt 100 på att den klarar att växla över och köra endast på spridaren för E85?!
Annars ser MaxxEcu rätt instressant ut som standalone.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Äntligen en storstånka turbo igen :tummenupp.
Val av turbo och rätt storlek på plenum är viktigast av allt resten är vanlig turbomatning liknade andra motorer. Jag körde en Gammal mih 12t snurra från en volvo v40 den står sig bra än i dag men de är såklart en glidlagrad turbo. Turbon du ska köra måste klarar minst 200hk då är avgasturbinen tillräckligt stor,,kompressorstorleken spelar i stort sett ingen roll. Om du vill ha snabbspolat köp en rullagrad turbo och placera turbon så nära utblås som möjligt. Tyvärr fins de inte små rullagrade snurror minst ger typ 260hk och de är onödigt stort för bara 0,5 bars ladd. Turbon de kör på 500cc bandsatserna funkar bra också den kan du köpa ny hos mcexpress för ca 6000kr. Bakmonterad turbo funkar bra och är rel snabbspolad de behövs inga speciella grenrör till turbo men inge grövre rör än standard. Plenumet måste vara på minst 2liter om du kör med intercooler av valfri storlek. Om du ska köra e85 och bara 0,5 bar behövs ingen ic men bygg plenum på minst 3l då. Efter 1 bar på e85 finns mening med ic.

Jag tyckte 0,5 bar hade med sig fler nackdelar vs fördelar typ för lite effekt på bekostnad av seg spoolupp. Vid 0,8 bar gick gränsen för rolighetsfaktor så jag rek bygg för minst 0,8 bar.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Ursäkta seeeeen respons. :gnissla

Jag har en TD04L-14T liggandes. Blir det för stort? (Tungt är det iaf...)

/Göran
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Jag tyckte 0,5 bar hade med sig fler nackdelar vs fördelar typ för lite effekt på bekostnad av seg spoolupp. Vid 0,8 bar gick gränsen för rolighetsfaktor så jag rek bygg för minst 0,8 bar.

Om jag höjer ribban till 0.8, vilka modifieringar borde man göra då?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De funkar med TD04L-14T men den är onödigt stor så du får lite väl mycket lagg för att bara ladda 0,8 bar. Jag körde mih 12t som man hittar i många bilar på skroten ex Volvo s40/v40 T. Jag hade som sagt den på en xr650r och den kunde jag ladda 1,1 bar vilket gav runt 120-125hk på hjulet. På 0,8 bar bromsade den 105hk och över 100nm men de va utan Intercooler.

Vilka moddar du bör göra för 0,8 bar är att sänka kompförhållandet till ca 8,5:1 för bensin 95/98okt. Ska du ha Intercooler så funkar 9:1 också. Enklast är att tillverka en bottenpackning av aluminium så hela cylindern höjs några mm. Jag vet inte hur många mm höjning din kamkedja klarar utan att sträckas för mycket men de flesta klarar närmare 2mm total höjning. Tänk på att kammen tilltar bakåt när man höjer så mycket ,man måste ställa om kammen till rätt läge ingen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
De funkar med TD04L-14T men den är onödigt stor så du får lite väl mycket lagg för att bara ladda 0,8 bar. Jag körde mih 12t som man hittar i många bilar på skroten ex Volvo s40/v40 T. Jag hade som sagt den på en xr650r och den kunde jag ladda 1,1 bar vilket gav runt 120-125hk på hjulet. På 0,8 bar bromsade den 105hk och över 100nm men de va utan Intercooler.

Vilka moddar du bör göra för 0,8 bar är att sänka kompförhållandet till ca 8,5:1 för bensin 95/98okt. Ska du ha Intercooler så funkar 9:1 också. Enklast är att tillverka en bottenpackning av aluminium så hela cylindern höjs några mm. Jag vet inte hur många mm höjning din kamkedja klarar utan att sträckas för mycket men de flesta klarar närmare 2mm total höjning. Tänk på att kammen tilltar bakåt när man höjer så mycket ,man måste ställa om kammen till rätt läge ingen.

XRen har väl rätt lågt oljetryck, typ 0,5 bar? Hur funkar det med turbon?
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Halloj igen!

Nu har jag äntligen inhandlat ett styrsystem som är kompetent och flexibelt nog för att räcka till dom flesta av mina idéer. Jag har kartlagt det mesta av elsystemet och börjar få ett hum om hur jag ska integrera den nya styrenheten utan att göra för stort ingrepp på befintligt elsystem. Till att börja med tänker jag optimera för bensin på standardmotorn tills det lirar fullt ut och har minst lika bra körbarhet som originalsystemet.

IMG_0683.JPG

/Göran
 

Bifogat

  • IMG_0683.JPG
    IMG_0683.JPG
    264.1 KB · Visningar: 79

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Hej igen! Det blev ett långt uppehåll med byggandet men nu är jag igång igen. :)

Jag tänkte placera turbon fram men dra grenröret en vända under motorn för att få mer volym som om den hade varit bakmonterad.

-Vad bör jag ha för godstjocklek om jag bygger med vanligt stål och vilken diameter?
-Går det byta kompressordel på en td04l-14t till 12t?

/Göran
 
Last edited:

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Här är ett par bilder jag har knåpat ihop på hur designen skulle kunna bli. Dragningen av grenröret kommer bli annorlunda dock.

251beec194bbfa9d265df7b09fc5c430.jpg

0586d3734296a844b1d4af49a2fdd018.jpg


/Göran
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top