Skolprojekt Kollektivtrafik app(enkät)

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tjo, som rubriken säger så gör jag en skoluppgift där man ska utveckla en rese app för kollektivtrafiken.
Om ni har tid över så skulle jag uppskatta om ni kunde ta enkäten, det är rätt så basic men är till för att få igång idéknölarna så att säga.

Eventuellt så kanske jag kommer lotta ut 1-2 billiga steam spel som tack för hjälpen, så skriv gärna här i tråden om ni tagit den.

https://goo.gl/forms/8bvKE8DGopCAtdBH2
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Ja, det där var ju snabbt avklarat, ålder, sysselsättning och nej, jag åker inte kollektivtrafik. Det kanske skulle ha varit några följdfrågor om varför? :7peta

Hehe, mm men den handlar om en app för kollektivtrafik, så svarar du nej så blir det tack å adjö :)
Är första layouten så vi får se om det blir mer för dem som svarar nej :p
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl inga här som ens utsätter sig för kollektivtrafik?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hehe, mm men den handlar om en app för kollektivtrafik, så svarar du nej så blir det tack å adjö :)
Är första layouten så vi får se om det blir mer för dem som svarar nej :p
Fast, en av anledningarna till att jag inte åker kollektivtrafik, bortsett från att det är dyrt, tar lång tid och att man måste trängas med en massa mobilfipplande zombies, är att informationsflödet är ganska uselt. Sambon åker pendel en del, och det är ju störningar åtskilliga gånger i veckan, ibland varenda dag, och trots att hon sitter på ett strömlöst tåg, eller att dom inte kan åka pga signalfel/solkurvor/lövhalka/växelfel/osv, så är det aldrig några störningar på SLs hemsida, dvs är det rena lotteriet och går inte att planera efter. Där skulle ju en bra app kunna göra nytta, förutsett att det finns en organisation som kan föda den med information också.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Fast, en av anledningarna till att jag inte åker kollektivtrafik, bortsett från att det är dyrt, tar lång tid och att man måste trängas med en massa mobilfipplande zombies, är att informationsflödet är ganska uselt. Sambon åker pendel en del, och det är ju störningar åtskilliga gånger i veckan, ibland varenda dag, och trots att hon sitter på ett strömlöst tåg, eller att dom inte kan åka pga signalfel/solkurvor/lövhalka/växelfel/osv, så är det aldrig några störningar på SLs hemsida, dvs är det rena lotteriet och går inte att planera efter. Där skulle ju en bra app kunna göra nytta, förutsett att det finns en organisation som kan föda den med information också.

Mm I hear you, men inte så mycket en app kan hjälpa med om trafiken sköts dåligt, förutom då att erbjuda bra med information om ev störningar å dylikt. Hade du valt att du åker sällan, så. :)

Iaf får se hur det blir med layouten på enkäten sen, men just nu så ville vi helt ta bort alla som svarade nej.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mm I hear you, men inte så mycket en app kan hjälpa med om trafiken sköts dåligt, förutom då att erbjuda bra med information om ev störningar å dylikt. Hade du valt att du åker sällan, så. :)

Iaf får se hur det blir med layouten på enkäten sen, men just nu så ville vi helt ta bort alla som svarade nej.
Vad ska appen göra egentligen, om den inte ska ge användaren (realtids-) information? Om vi bara snackar tidtabell så kan man ju lika gärna spara ner den som PDF i mobilen. En vettig kollektivtrafiksapp ska ju dels kunna plinga till om det kommer information om störningar på min resväg, och dels föreslå en lista på alternativ. Lite som vägbeskrivningar i Google maps, där det kommer upp 2-4 olika alternativ med sträcka och tid, och som förändras i realtid beroende på trafiken.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Vad ska appen göra egentligen, om den inte ska ge användaren (realtids-) information? Om vi bara snackar tidtabell så kan man ju lika gärna spara ner den som PDF i mobilen. En vettig kollektivtrafiksapp ska ju dels kunna plinga till om det kommer information om störningar på min resväg, och dels föreslå en lista på alternativ. Lite som vägbeskrivningar i Google maps, där det kommer upp 2-4 olika alternativ med sträcka och tid, och som förändras i realtid beroende på trafiken.

Vi vet ju inte riktigt vad den ska göra, målet i den här processen är att se vad folket tycker och sen kan man börja bomba på med idéer.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tog oxå 2 sekunder så va slut på frågorna... Kan väl ha me att göra att man inte åker kollektivtrafik alls..
Den går ju ändå inte ditt man vill å helt andra tider som har svårt att passa in mellan olika alternativ.
Sen har jag inte fatta riktigt varför man måste ha appar till allt.. Visst är de inne me de, men de går att göra mycke även utan..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kollektivtrafik: Ett sätt att åka från ett ställe du inte befinner dig på till ett annat ställe dit du inte skall.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top