Våld mot bil

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
jag tror att hastighetsgränsena hade respekterats bättre om dom inte hade den fula ovanan att skylta ner 2km väg men bara jobba på 150m, om dom är där öht. Jag passerar många nerskyltade vägsträckor för fort man tar det extermt lungt om det är gubbar, arbetfordon mm.
Här tror jag du är väldigt nära en orsak till varför man inte respekterar hastigheten.
Tror många bilister har tappat humöret på 2 km 30 väg då man väl kommit fram till den punkten där någon faktiskt jobbar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det där med att skylta ner långa sträckor och sedan inte ens vara på platsen i flera månader i sträck är ett jävla ofog. Ett annat ofog var när reglerna ändrades så att arbete-på-väg-skylten inte var tvungen att tas bort när det inte fanns någon på arbetsplatsen. Tidigare fick den nämligen inte stå uppe när det inte pågick arbete, då visste man att det inte var någon fara som bilist. Men eftersom att kommunalarbetarna fuskade så jävligt mycket med det så ändrade de reglerna så den får stå uppe hela tiden istället. :gnissla

Och farthinder gör ganska liten nytta. :hihi de värsta dårarna ser ju inte ens ett TMA som står och blinkar för glatta livet. Det är skrämmande vanligt att folk plöjer rakt in i bakänden på dem i full fart.
 

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Bra att dom samlar in pengar!!
Båda gjorde ju fel men domen mot vägarbetaren borde gå som förmildrande omständighet.
Men det är väl att önska för mycket av det SVENSKA :3freak domstolsväsendet. :dummer
Jag har faktiskt jobbat tillfälligt på vägverket nära Linghem i början på 80 talet, så visst tusan vet man hur utsatta de är som arbetar utmed vägarna. :jisses




:hjälm
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Bra att dom samlar in pengar!!
Båda gjorde ju fel men domen mot vägarbetaren borde gå som förmildrande omständighet.
Men det är väl att önska för mycket av det SVENSKA :3freak domstolsväsendet. :dummer
Jag har faktiskt jobbat tillfälligt på vägverket nära Linghem i början på 80 talet, så visst tusan vet man hur utsatta de är som arbetar utmed vägarna. :jisses




:hjälm

Du tycker alltså att domstolen skulle tagit vägarbetarens ord på att bilen "typ körde i 70-80 km/h". Inga bevis behövs?

Jag tror inte du tycker det egentligen. Eller?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Personligen tycker jag att han gjorde rätt jag håller alltid lägre fart än skyltat förbi väg arbeten dom riskerar sina liv för att vi skall få bättre vägar o om man då måste köra sakta i några minuter kan inte detta vara något större bekymmer.

Det roligaste jag sett var på väg till bofors, det var ett 2km långt väg arbete med långa köer o långt bak i kön svängde en BMW ut o började köra ikapp slutet på kön som passerat ljussignalen.

En grävmaskin larvade upp på vägen o BMW,n dyngade rakt in i 30ton stål sedan långt ut på ett gärde.

Det gick bra med chauffören men inte vann han nagon tid på detta utan fick bilen total skrotad.

Helt rättvist anser jag.
 

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Om bilisten körde 70-80 km/h eller inte tycker jag inte är så relevant då mänskliga sinnet kan överdriva, vad jag tyckte var kärnan i det hela var bilistens möjliga oaktsamhet som tydligen utlöste hela händelsen. :jisses
Eftersom jag vet hur utsatt en vägarbetare är tar jag vägarbetarens sida i detta fall. Därav mitt uttal om förmildrande omständigheter. :sjuk




:hjälm
 

Smagatusk

Guest
Om bilisten körde 70-80 km/h eller inte tycker jag inte är så relevant då mänskliga sinnet kan överdriva, vad jag tyckte var kärnan i det hela var bilistens möjliga oaktsamhet som tydligen utlöste hela händelsen. :jisses
Eftersom jag vet hur utsatt en vägarbetare är tar jag vägarbetarens sida i detta fall. Därav mitt uttal om förmildrande omständigheter. :sjuk




:hjälm

Så en möjlig oaktsamhet ska rendera i ett förmildrande straff? Vad hände med hela den där "bevis"-grejen?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top