Turbo Harley Softail, nybörjarbygge...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Öka inte rörens dim kör org dim hela vägen såvida inte org rören är smalare än utblåset i toppen? Du får både högre gashastighet och hetare avgaser med org dim = snabbare spolupp på turbon. Heta avgaser är väldigt viktigt på turbomaskiner.

Tack för input! Dock bara för att förtydliga: Jag menar inte att jag ska gå upp i rördia och sen behålla den större dian, utan vad jag menar är att om jag går upp i rördia och sen tillbaka till original så bör väl gashastigheten bli densamma som om jag har originaldia hela vägen? Eller svalnar avgaserna av att gå ner i hastighet temporärt även om man sen skyndar på dem igen? Jag kommer linda grenröret i avgasbandage för att behålla så mycket som möjligt av avgastempen.

Se skiss:
venturi.jpg

Från vänster har vi alltså en liten bit rör i originaldia (samma som avgasporten: 1.75 tum), därefter går jag för enkelhetens skull upp i diameter (till 2 tum) för att slutligen gå tillbaka till originaldia in i turbon. Min hypotes är då alltså att avgaserna temporärt saktar ner under tiden de befinner sig i det grövre röret, men att de sedan borde accelerera till originalhastighet när röret åter smalnar av. Borde inte det kunna funka eller tänker jag galet? Det är som sagt väldigt mycket lättare att få tag i rörböjar på 2" då det finns färdigbockat på Biltema för nästan inga pengar...
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
problem löst
handla här
https://dalhems.com/sv/p/659ad14763cd4d2bb72ca48000aca68d/avgaskrok-175-180-grader-radie-3

fast jag kan inte se det något problem att gå upp till 2" den lilla biten.
det ju inget 1000 hk herrejösses dragrace bygge du håller på med
säg du förlorar 5 hk so what. o tror inte ens det rör sej om så mycket. handlar kanske om att du får lite längre gasrespons. att det dröjer någon sekund längre innan turbon snurar fult
tycker du sen att du förlorar mycket gasrespons är det ju bara att bygga ett nytt. det ju inget jätte avanseret.
annars kör du till gibson o hör om han har ett gäng gamla kröker han vill bli av med
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
problem löst
handla här
https://dalhems.com/sv/p/659ad14763cd4d2bb72ca48000aca68d/avgaskrok-175-180-grader-radie-3

fast jag kan inte se det något problem att gå upp till 2" den lilla biten.
det ju inget 1000 hk herrejösses dragrace bygge du håller på med
säg du förlorar 5 hk so what. o tror inte ens det rör sej om så mycket. handlar kanske om att du får lite längre gasrespons. att det dröjer någon sekund längre innan turbon snurar fult
tycker du sen att du förlorar mycket gasrespons är det ju bara att bygga ett nytt. det ju inget jätte avanseret.
annars kör du till gibson o hör om han har ett gäng gamla kröker han vill bli av med

Man kan ju göra så, men de rören var fem gånger så dyra som biltemas... :näsblod Jag ska leta runt lite och se vad jag hittar, man kanske kan beställa någon annanstans ifrån så att det inte blir fullt så dyrt.

Jag tänker också att det borde spela ganska liten roll i slutändan, just därför känns det som att rör för tusentals kronor inte är direkt motiverat när nu resten av bygget är ett halvseriöst budgetbygge utan större krav på massiv effekt...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Att gå upp i dim en liten bit är liknade Powerbomb headder som finns till crosshojar. Där beskriver Powerbomb själva att de motsvarar ett längre rör som inte har utvidgat kammare på röret. De sänker även avgastempen vilket inte är bra för turbo.
Men som ni skriver så skit i det köp Biltema böjar du kommer bara tappa "lite spolupp" toppeffekten blir inte lidande såvida inte turbon har svårt att hålla de tryck du vill.
Linda gärna röret med matlagnings aluminiumfolie minst 7 varv av Biltemas tjockaste sort och sedan på med avgasbandage. De ger en hel del kallare rör = varmare avgaser.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Att gå upp i dim en liten bit är liknade Powerbomb headder som finns till crosshojar. Där beskriver Powerbomb själva att de motsvarar ett längre rör som inte har utvidgat kammare på röret. De sänker även avgastempen vilket inte är bra för turbo.
Men som ni skriver så skit i det köp Biltema böjar du kommer bara tappa "lite spolupp" toppeffekten blir inte lidande såvida inte turbon har svårt att hålla de tryck du vill.
Linda gärna röret med matlagnings aluminiumfolie minst 7 varv av Biltemas tjockaste sort och sedan på med avgasbandage. De ger en hel del kallare rör = varmare avgaser.

Jag hittade faktiskt en hyfsat billig ebaysäljare som hade 180-böjar i 1.75" för inte så brutalt mycket mer än biltemas 2", så jag beställde hem tre såna och hoppas att det ska räcka till grenröret :tummenupp

Tack för tipset, låter som en lite udda lösning men klart intressant idé :D Avgasbandage har jag redan köpt så det blir till att komplettera med alufolie då :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hittade faktiskt en hyfsat billig ebaysäljare som hade 180-böjar i 1.75" för inte så brutalt mycket mer än biltemas 2", så jag beställde hem tre såna och hoppas att det ska räcka till grenröret :tummenupp

Tack för tipset, låter som en lite udda lösning men klart intressant idé :D Avgasbandage har jag redan köpt så det blir till att komplettera med alufolie då :)
Biltemas rörböjar är så eländigt o-runda när man kapar dom, ett skit att hålla på med!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ledsen att det stått lite stilla här, väntar fortfarande på väder så att jag kan ta hem hojen. Haft konstant snöstorm här nu ett par veckor...

Under tiden har jag samlat på mig det mesta jag behöver för att sätta ihop bygget när jag väl får hem hojen, så om vi bara får lite väder snart så bör bygget kunna fortskrida i hyfsat rask takt :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Pinsamt liten uppdatering, men bättre än inget... Kanske... :rolleyes: hur som, jag har tagit luftfilterböjen och svarvat ner den till en kort rak bit så att den går att montera rakt på förgasaren. Så slapp jag tillverka en adapter från grunden :)

DSC_2639.jpgDSC_2640.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Min uppfattning är att man oftast fukkar upp designen med harleyn när man hänger dit en turbo installation
Det ända som är snyggt med moderna harleys är V-motorn vilken ofta döljs i ett klumpigt rörmokeri. Själv har jag spånat av o till på en dubbelturboshovel med 2 "små" aggregat bakom respektive framför, bakre o främre cylindern med plenum i en tankdummy ovan hela rasket. för att ge fri sikt över hela skapelsen. alt kan man ju lägga hela härligheten framför främre cylindern där är ju oceaner med plats jämfört med vilken japan sportis som helst. värt att fundera på även den biten tycker jag.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Min uppfattning är att man oftast fukkar upp designen med harleyn när man hänger dit en turbo installation
Det ända som är snyggt med moderna harleys är V-motorn vilken ofta döljs i ett klumpigt rörmokeri. Själv har jag spånat av o till på en dubbelturboshovel med 2 "små" aggregat bakom respektive framför, bakre o främre cylindern med plenum i en tankdummy ovan hela rasket. för att ge fri sikt över hela skapelsen. alt kan man ju lägga hela härligheten framför främre cylindern där är ju oceaner med plats jämfört med vilken japan sportis som helst. värt att fundera på även den biten tycker jag.

Jag kan hålla med om att många turboinstallationer ser lite plottriga ut, men just sugturbo tycker jag faktiskt ser lite ballt ut med turbon upphängd på sidan i linje med hojen liksom. Sen är jag ju tyvärr mer eller mindre styrd till att ha den där i och med att det är tänkt att bli en sugturbo och då måste jag ha kortast möjliga avstånd mellan turbo och toppar. Men sen är inte detta främst tänkt att bli ett snygbygge, visst ska det väl kanske inte se ut som en hög med skit direkt men jag brukar resonera att funktionellt är lite estetiskt tilltalande också så förhoppningsvis blir det bra :)

Men absolut, motorn blir ju rätt så dold där bakom paketet:
pangea9.jpg
Kanske inte vidare snyggt om man har referensen Elmiamässan och dylikt, men i gengäld tycker jag att det ser ballt och rått ut på något vis :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du får hålla vänstersidan ren så har du en fotosida och en tekniksida :)
Kom ihåg att pynta med döskallar och fransar ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du får hålla vänstersidan ren så har du en fotosida och en tekniksida :)
Kom ihåg att pynta med döskallar och fransar ;)

Precis :tummenupp

Fransar är där inga, men... :hihi
skallar1.jpgskallar2.jpgskallar3.jpgskallar4.jpgskallar5.jpg
Behöver jag verkligen fler tycker du? :gnissla Det där är inte ens alla :hihi
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kör med Jethjälm så kan du ha störst på gangstacrusingen :)

Annars så är mitt tips en döskalle med utsträckt tunga på sissybaren ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kör med Jethjälm så kan du ha störst på gangstacrusingen :)

Annars så är mitt tips en döskalle med utsträckt tunga på sissybaren ;)

Näpp, alltid kört integralhjälm och kommer fortsätta med det. Både av säkerhetsskäl men även komfort. Polarna som kör med öppen hjälp brukar klaga så förbannat så fort det regnar lite... :D

Nu har jag tyvärr bara en liten sissy med ryggstöd åt tjejen, blir svårt att montera en sån :( Men jag kan alltid kompensera och montera andra på andra platser :D Jag har en på tändningslåset, en på tändspolekåpan, en på kopplingshandtaget, en på bromshandtaget, båda fotpinnarna... :D
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Näpp, alltid kört integralhjälm och kommer fortsätta med det. Både av säkerhetsskäl men även komfort. Polarna som kör med öppen hjälp brukar klaga så förbannat så fort det regnar lite... :D

Nu har jag tyvärr bara en liten sissy med ryggstöd åt tjejen, blir svårt att montera en sån :( Men jag kan alltid kompensera och montera andra på andra platser :D Jag har en på tändningslåset, en på tändspolekåpan, en på kopplingshandtaget, en på bromshandtaget, båda fotpinnarna... :D

Du får spela lite mer säckpipa åt Johansson så kan han kanske gjuta några bevingade kukar åt dig också.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du får spela lite mer säckpipa åt Johansson så kan han kanske gjuta några bevingade kukar åt dig också.

Det är fan klent med bevingade kukar på sistone :gnissla Ifall herr Johansson så behagar så lovar jag att om eventuella flygande fallosar dyker upp så kommer dessa inkorporeras på den färdiga hojen! :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skulle det vara möjligt att installera en laddtrycksmätare på ett t-kors på slangen mellan kompressorhuset och wastegatens tryckklocka?? Jag har ju inget plenum/insug att ta tryck till mätaren ifrån, och eftersom det tryck som styr wastegaten är vad som är intressant för mig att veta (då jag ska ladda såpass lite vill jag ju veta att wastegaten öppnar vid rätt tryck) så tänkte jag att man kanske kan mäta rakt på tryckslangen? Eller kan mam störa tryckklockan så att den inte öppnar som den ska då?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top