Turbo Harley Softail, nybörjarbygge...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag åkte luftburk, förgasare och avgasrör av, avgasflänsarna monterades och turbon hängdes upp där den ska sitta (högst provisoriskt). Sen kunde jag börja måtta och bygga grenrör :)

DSC_0065.JPGDSC_0066.JPGDSC_0067.JPGDSC_0068.JPGDSC_0070.JPG
Rent spontant känns det som att turbon tar lite mer plats än jag hade tänkt mig... Var den verkligen såhär stor när jag köpte den?? :D Nåja, det ska nog gå. Faktum är att den luftburk jag kör med i dagsläget bygger nästan lika mycket ut på sidan så förhoppningsvis ska det gå att få plats med högerbenet runtom. Sen får man väl se hur mycket isolering som krävs för att man inte ska bränna sönder sig på turbinen... :D

Började med att bygga en enkel collector som leder in avgaserna separat uppåt in i turbon så att de garanterat flödar dit de ska och inte möter varandra rakt på:
DSC_0074.JPGDSC_0075.JPGDSC_0077.JPG
Därefter ska jag försöka leda rör från avgasflänsarna och ner till collectorn :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
DSC_0071.JPG

Det blev i lite fel ordning då jag insåg att jag nog bör börja med collectorn och sen utgå från den näör jag drar rören upp till flänsarna så just den här rörbiten ska byggas om, men den fick hänga med som ett illustrativt exempel :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
När man, som jag, jobbar enligt "man tager vad man haver"-metoden så är det lätt att de enklaste jobb blir en aning omständiga och tidskrävande... Som ikväll, hela eftermiddagen/kvällen har gått åt till att tillverka den tjocka stålplatta som ska fästa grenröret vid turbons inlopp i turbinhuset :huvet Anledningen: Jag var tvungen att tillverka den i fyra bitar som vardera skulle kapas ut, borras, slipas och svetsas ihop till den färdiga biten som därefter skulle planslipas, bara för att jag saknade en tillräckligt stor bit av tillräckligt tjockt stål... :( Nåja, skam den som ger sig. Plattan är färdig och nu ska en kona tillverkas som leder collectorn in i plattan så att jag kan montera den på turbon och bygga vidare på grenröret! :)
DSC_0078.JPGDSC_0080.JPGDSC_0081.JPGDSC_0084.JPGDSC_0086.JPGDSC_0088.JPGDSC_0089.JPGDSC_0090.JPG
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Byggt vidare på collectorn och fäst ihop plattan med rören :)

DSC_0091.jpgDSC_0092.jpgDSC_0093.jpgDSC_0096.jpgDSC_0097.jpgDSC_0104.jpgDSC_0105.jpgDSC_0103.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad är lagom dia på slang och anslutningar för turbons oljetillförsel? Jag är lite orolig då jagf inte helt förstått hur det funkar med själva smörjningen av en turbokonverterad motor... Jag har tänkt att ta olja ifrån oljetrycksgivaren med en grenkoppling då jag hört att Trask performance brukar göra så, men jag har ingen aning om hur grov dia det är på deras slangar och anslutningar... Jag vill ju inte ta för mycket olja så att resten av motorn blir utan och därmed riskerar att ta skada... Men det kanske helt enkelt är så att turbon inte kan svälja mer olja än vad den behöver, och att det är såpass lite i sammanhanget att resten av motorn klarar sig fint även om man leder av en liten bit av flödet?

Jag har en bit stålomspunnen slang med innerdia 4mm, och jag tänkte svarva till en anslutning med minst 1mm tjocka väggar så att jag har lite gods att dra åt om. Men det innebär ju också att jag inte kan få mycket mer än 2-3mm innerdia på grenkopplingen... Räcker det, eller är det för litet? Eller kanske för mycket rentav? Jag har som sagt ingen aning så... Någon som kan mer om sånt här som kan hjälpa mig att reda ut frågetecknen? :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Turbon själv brukar ha inbyggd restriktor (i storleksordningen 0,04"/1 mm) så det relevanta är att turbon får tillräckligt oljetryck under drift.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Turbon själv brukar ha inbyggd restriktor (i storleksordningen 0,04"/1 mm) så det relevanta är att turbon får tillräckligt oljetryck under drift.

Ok, så man leder upp i princip så mycket man bara kan och sen sväljer den undan vad den ska ha och resten går den vanliga vägen? Om så är fallet, är min 4mm slang på tok för liten om man räknar in att det i den ska få plats en slangnippel som stjäl en del av flödesarean? Jag kanske kan sträcka nippeln till en 5mm med 1mm tjocka väggar, dvs 3mm hål rakt igenom anslutningen. Kan det funka?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
läste nånstans att 1,5-2 liter per minut var lämpligt flöde och att detta kunde testas fram genom att du startar motor med matarslangen i en bägare i 10 sekunder och sen pluciferar lite.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
läste nånstans att 1,5-2 liter per minut var lämpligt flöde och att detta kunde testas fram genom att du startar motor med matarslangen i en bägare i 10 sekunder och sen pluciferar lite.

Jag har funderat i de banorna också, men sen tänkte jag att flöden är ju rent allmänt lata och tenderar att ta enklaste vägen så en öppen slang ut i ingenting borde kunna innebära att man stjäl lite mer av flödet än vad man önskar från resten av motorn... Och det vill jag helst undvika...

Jag tänker såhär: Om jag öleder en slang fram till turbon och turbon har en inbyggd strypning så kommer jag ha fullt flöde fram till turbon men bara ett måttligt flöde genom turbon. Detta borde göra att trycket ökar på tillsidan, och det ökande trycket är vad som trycker den mängd olja som ska passera turbon genom turbon. Samtidigt gör tryckökningen att resten av oljan åker "rätt väg" genom motorn, eftersom det blir den lättare vägen att ta när turbons strypning begränsar flödet... Eller tänker jag galet?

- - - Updated - - -

Fan Bushido, det här ska jag följa! Lycka till! :tummenupp

Tack så mycket! :)

Tyvärr kommer det bli en paus i två veckor då jag ska iväg på kurs, men det kommer mer sen helt klart! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur gick det med bygget, fick du en körbar hoj tillslut?

Inte än tyvärr... Drabbades för en tid sedan av diverse hälsoproblem och det mesta i mitt liv fick ta en paus medan jag försöker deala med den skiten... Men projektet finns kvar, och planen är absolut att rdigställa det någon gång. Jag ska bara börja må lite bättre först :)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Okej ja det var ju tråkigt att höra, hoppas du frisknar till och tar tag i bygget igen, se det som vård av hälsan, sånt som är roligt är balsam för kroppen, trevlig påsk och ta hand om dig.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Okej ja det var ju tråkigt att höra, hoppas du frisknar till och tar tag i bygget igen, se det som vård av hälsan, sånt som är roligt är balsam för kroppen, trevlig påsk och ta hand om dig.

Tack, jag ska göra mitt bästa! :) Och jag kommer absolut ta tag i bygget igen när saker och ting bättrat till sig litegrann. Har lite skit att reda ut först bara, men när jag väl är pigg och kry så ska det absolut slutföras :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tack, jag ska göra mitt bästa! :) Och jag kommer absolut ta tag i bygget igen när saker och ting bättrat till sig litegrann. Har lite skit att reda ut först bara, men när jag väl är pigg och kry så ska det absolut slutföras :)

Bra! Lycka till med allt!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
krya på dig!!! riktigt spännande bygge ser fram mot kul inlägg här :tummenupp
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Hoppas skiten reder ut sig så du kan slutföra bygget. Krya på dig och glad påsk!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack så mycket hörni, glad påsk på er! :tummenupp
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hur går det? Får du ihop vissel Harry? ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top