Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 90
  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Hisings Kärra
    Hoj
    Turbo Sportster XLRT
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Fördelen med en twincam jämfört med på riktigt gamla harleys är ju att den har en oljepump och inte nån slags skovel som vispar runt olja i motorn
    Hur gamla Harleys tänker du på då?

  2. #22
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 760
    Citat Ursprungligen postat av ptb59 Visa inlägg
    Hur gamla Harleys tänker du på då?
    Tja, före kriget? Fast där hände ju inte mycket efter det heller.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Hisings Kärra
    Hoj
    Turbo Sportster XLRT
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Tja, före kriget? Fast där hände ju inte mycket efter det heller.
    Det är nog så att de flesta blandar ihop tryck med flöde, harley motorer har stort flöde men lite tryck tack vare stora kanaler och där har rädslan kommit när tryckmätare kopplas in, en turbo kräver inte jätte mycket tryck heller så jag är tämligen säker på att det skulle räcka även på en Harley före kriget

  4. #24
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 760
    Citat Ursprungligen postat av ptb59 Visa inlägg
    Det är nog så att de flesta blandar ihop tryck med flöde, harley motorer har stort flöde men lite tryck tack vare stora kanaler och där har rädslan kommit när tryckmätare kopplas in, en turbo kräver inte jätte mycket tryck heller så jag är tämligen säker på att det skulle räcka även på en Harley före kriget
    Jadå som synes på alla turboharleys funkar det utmärkt. Var det du som hade metanolvatteninjektion också?

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Hisings Kärra
    Hoj
    Turbo Sportster XLRT
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Jadå som synes på alla turboharleys funkar det utmärkt. Var det du som hade metanolvatteninjektion också?
    japp, kör snowperformance system, funkar väldigt bra.

  6. #26
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 361
    Citat Ursprungligen postat av ptb59 Visa inlägg
    Det är nog så att de flesta blandar ihop tryck med flöde, harley motorer har stort flöde men lite tryck tack vare stora kanaler och där har rädslan kommit när tryckmätare kopplas in, en turbo kräver inte jätte mycket tryck heller så jag är tämligen säker på att det skulle räcka även på en Harley före kriget
    Sidospår, men hur lågt tryckt är acceptabelt för en turbo?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Hisings Kärra
    Hoj
    Turbo Sportster XLRT
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Sidospår, men hur lågt tryckt är acceptabelt för en turbo?
    Kan varierar mellan olika turbo. bättre att kolla vilket flöde din turbo kräver.

  8. #28
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Sidospår, men hur lågt tryckt är acceptabelt för en turbo?
    Runt 3 bar och 3L/min har jag fått höra att de flesta moderna aggregat behöver, men det kan säkert variera.

    Inget nytt gällande projektet hittills tyvärr, väntar fortfarande på att få hem delarna. Börjat funta lite på hur man ska lösa smörjsystemet och såg att biltema har AN-slangar:

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ng-2000035918/

    Någon som har erfarenhet av dessa och kan säga något om kvalitén? Är de verkligen stålomspunna eller vad är det för något? Står ju uttryckligen att de ska tåla både bensin och olja samt att de håller för ett arbetstryck på 500psi (ca 35 bar), däremot ingenting om temperatur så jag vet inte om de passar för den här sortens användning...

    Annars funderar jag på att använda samma slags slang som man kan använda om man vill eftermontera oljetrycksgivare:
    https://www.ebay.co.uk/itm/Russell-O...UAAOSwtBdaY3bH

    Men den får man ju en komplett förgrening för att ta oljetryck från tryckgivaren, men det känns ju som en jävligt tunn slang... Å andra sidan har jag hört att turbons oljeingång inte är mer än ett par mm i dia så det kanske inte gör något att tillslangen är trång?

    Någon som har några andra tips på lämpliga slangar för turbons oljesmörjning?

  9. #29
    #41#forgotten era/#99# erf/#41# formula1 team tokers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    på landet långt i söder
    Hoj
    suzuki gs 1000 s formula f1. nico bakker gs1000. harley
    Inlägg
    761
    Någon som har några andra tips på lämpliga slangar för turbons oljesmörjning?

    vilken jävla olja slang som helst
    på min sitter vanlig olja slang från biltema
    det blir ju inte varmare än en vanlig retur från motor till hästskotank typ
    team toker
    #41# forgotten era
    #41# formula 1
    team south coast racing
    #99# erf

  10. #30
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av team toker Visa inlägg
    Någon som har några andra tips på lämpliga slangar för turbons oljesmörjning?

    vilken jävla olja slang som helst
    på min sitter vanlig olja slang från biltema
    det blir ju inte varmare än en vanlig retur från motor till hästskotank typ
    Tack för svaret! Jag har läst runt lite och det verkar finnas en hel del olika åsikter, en del hävdar ju bestämt att det bara får vara superduperslang, absolut inte gummislang utan enbart silikonslang med si och så specifikationer på tryck- och temperaturtålighet etc...

  11. #31
    #41#forgotten era/#99# erf/#41# formula1 team tokers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    på landet långt i söder
    Hoj
    suzuki gs 1000 s formula f1. nico bakker gs1000. harley
    Inlägg
    761
    tja det finns nock många klokhuveden som vet bäst.
    men dom fleste av dom har aldrig sett en turbo.
    min har verkan smält eller exploderat
    möjligtvis om man trimmar runt 1000 hk det ställs andra krav på materialet
    men absolut inte för dessa runt 100 + hk
    team toker
    #41# forgotten era
    #41# formula 1
    team south coast racing
    #99# erf

  12. #32
    #41#forgotten era/#99# erf/#41# formula1 team tokers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    på landet långt i söder
    Hoj
    suzuki gs 1000 s formula f1. nico bakker gs1000. harley
    Inlägg
    761
    tittade på dom slangarna du länkade till på ebay.
    i min värld är det för lite flöde i dom
    min slang in är ca 8-10 mm inv o ut lite större
    min sitter förvisso på en bil o är en förgasar tryck turbo ( hundkoja )
    men kan inte se någon skillnad på det utöver att det är snyggare med strålomspunden slang
    team toker
    #41# forgotten era
    #41# formula 1
    team south coast racing
    #99# erf

  13. #33
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av team toker Visa inlägg
    tittade på dom slangarna du länkade till på ebay.
    i min värld är det för lite flöde i dom
    min slang in är ca 8-10 mm inv o ut lite större
    min sitter förvisso på en bil o är en förgasar tryck turbo ( hundkoja )
    men kan inte se någon skillnad på det utöver att det är snyggare med strålomspunden slang
    Jag misstänkte det, får hitta en annan lösning MEn då vet jag att jag inte behöver ha någon superdupermegaultraspecialslang för att det ska hålla iallafall, tack för det

    Nu har jag äntligen fått hem min Turbo!

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_2626.jpg
Visningar:	1783
Storlek:	451,4 KB
Id:	441920

    Har börjat mäta och måtta lite inför bygget. Ordningen på mina komponenter blir ju (framifrån sett) Luftfilter, förgasare, turbo och till sist insug. Luftfiltret ska alltså monteras på förgasaren, förgasaren på turbons insug och turbons "blåsrör" på insuget. Vissa delar har man tur med, blåsröret och insuget har samma diameter och kan således paras ihop med en silikonslang av lagom dia plus två klämmor:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_2624.jpg
Visningar:	1779
Storlek:	373,5 KB
Id:	441921Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_2627.jpg
Visningar:	1781
Storlek:	421,3 KB
Id:	441922

    Förgasare mot turbo däremot blir lite knivigare, där får jag tillverka någon slags adapter:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_2612.jpg
Visningar:	1782
Storlek:	398,9 KB
Id:	441923Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_2636.jpg
Visningar:	1779
Storlek:	386,0 KB
Id:	441924

    Hur luftfiltret ska passa på förgasaren ska vi inte ens prata om, känns som att det blir något av det mest komplicerade

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_2620.jpg
Visningar:	1799
Storlek:	439,8 KB
Id:	441925Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_2634.jpg
Visningar:	1809
Storlek:	810,2 KB
Id:	441926

    Böjen ska bort och spikfiltret ska monteras (på något sätt, lär få tillverka en halvkrånglig adapter) platt mot förgasaren.

    Tror det kan bli bra det här
    Senast redigerat av Bushido den 2018-02-22 klockan 20:13.

  14. #34
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Dock så är jag inte riktigt nöjd med installationen av wastegaten:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_2631.jpg
Visningar:	1811
Storlek:	603,2 KB
Id:	441928Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_2633.jpg
Visningar:	1806
Storlek:	486,0 KB
Id:	441929

    Så som monteringsblecket är bockat så måste det monteras såhär på sniskan, och jag kan inte vinkla avgashus och kompressor mer än såhär i förhållande till varandra för då når den inte hela vägen fram till wastegatens hävarm... Helst vill jag ju ha ca 90 grader mellan avgasernas inlopp och tryckluftens utblås för att bygget ska bli så kompakt som möjligt... Får fundera på en alternativ lösning här tror jag, blir väl till att tillverka ett nytt bleck att montera själva tryckklockan på så att jag får till de vinklar jag vill ha

  15. #35
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 294
    Wg-klockan behöver inte sitta på turbohuset, den behöver bara sitta fast och ha slanganslutningen från trycksidan på turbon, wg-armen kan ju vinklas om för att passa nya vinkeln, lycka till

  16. #36
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Wg-klockan behöver inte sitta på turbohuset, den behöver bara sitta fast och ha slanganslutningen från trycksidan på turbon, wg-armen kan ju vinklas om för att passa nya vinkeln, lycka till
    Sant, jag tänkte mest att det vore smidigt om den kunde sitta rakt på turbon. I annat fall får jag ju lösa det med en separat installation, men om jag lyckas tillverka ett nytt bleck som gör att klockan får en bättre placering så har jag ju turbo+wastegate som en separat enhet vilket jag tänker gör att övrig installation blir enklare. Men det får vi se när jag börjar bygga grenrör och montera prylarna

    Tack

  17. #37
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Hisings Kärra
    Hoj
    Turbo Sportster XLRT
    Inlägg
    285
    Har både CNC svarv och fräs samt svets för aluminium så säg till om du behöver få adaptrar tillverkade, löser det mesta till bra pris.

  18. #38
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av ptb59 Visa inlägg
    Har både CNC svarv och fräs samt svets för aluminium så säg till om du behöver få adaptrar tillverkade, löser det mesta till bra pris.
    Tack för det, ska absolut ha det i åtanke!

  19. #39
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Någon som kan det här med turbo får gärna hjälpa mig reda ut en frågeställning: Är det dåligt eller kanske tvärtom bra att gå upp i rördia när man bygger grenrör? HD originalrör är 1 3/4 tum, så just nu funderar jag på om jag måste hitta sådana rör till grenrörsbygget eller om jag kan köpa rörböjar från biltema (som är 2 tum) och bara köra själva anslutningen mot topparna i 1 3/4... Min tanke är att om jag börjar på originaldia och sen går upp i rördia så bör ju venturieffekten göra att gaserna saktas ner (vilket rent spontant känns dåligt då högre gashastighet rimnlitvis bör innebära bättre snurr på turbon, eller?), men samtidigt kommer ju grenröret smalna av igen innan det går in i turbon eftersom turbons inlopp för avgaser är för litet för att hysa 2x2" varpå avgaserna rimligtvis bör snabba på igen... Så frågan är väl egentligen, spelar det någon roll? Vinner eller förlorar man något på att köra eller inte köra original rördia från topp och in i turbo?

  20. #40
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 830
    Öka inte rörens dim kör org dim hela vägen såvida inte org rören är smalare än utblåset i toppen? Du får både högre gashastighet och hetare avgaser med org dim = snabbare spolupp på turbon. Heta avgaser är väldigt viktigt på turbomaskiner.
    BOOST III

Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ska precis ner och snurra i de trakterna själv, fast jag åker bara åt ena hållet. Skickade ner hojen med lastbil förra veckan och sitter just nu och väntar på f [...]

Bonzo
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här