Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 90
  1. #1
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012

    Turbo Harley Softail, nybörjarbygge...

    Hoppas det är ok att man kommer här som total nybörjare och ställer dumma frågor, kommer säkert idiotförklara mig själv både en och två gånger men frågar man inget så får jag ju inget veta Skulle uppskatta om någon kunnig ville vara vänlig och ta sig tiden att hjälpa mig räta ut ett par frågetecken kring min senaste idé: Sugturbo på en Harley softail

    Innan jag fortsätter: Jag vet att sugturbo inte är optimalt på något sätt. Jag siktar inte på någon maxeffekt, jag är inte ute efter värstingsiffror, jag är snarare mest intresserad av att se om jag kan få det här att funka alls. Om jag i slutändan lyckas få till en fungerande turboharley som åtminstone inte tappat körbarhet eller effekt så är jag nöjd Lyckas jag utöver detta vinna lite effekt så är det bara en bonus, men så mycket vet jag knappt om jag vågar hoppas på Men det är själva utgångsläget. Jag jagar inga extrema siffror, det är inget seriöst trimbygge med extrem hastighet som slutmål, det är mest en kul grej

    Turbon jag köpt är en T04E T3/T4 hybrid. Anledningen till att det blev en sån är dels att jag läst att de lämpar sig för lite mindre motorer. 1.5-2.5 L enligt denna länk: http://www.airtune.se/product_info.p...rett-TB34.html. Och enligt denna matris så befinner sig T04E i det lägre spannet vad avser motorstorlek och effekt: https://www.racetep.com/media/old-pdf/turbomatrix.pdf. Så jag hoppas verkligen att den ska funka.. Men främsta anledningen är att jag hittade just en sådan som dessutom var nyrenoverad och carbontätningskonverterad på ebay för en billig slant. Carbontätning är mer eller mindre ett krav om man ska bygga sugturbo, så det blev en ganska styrande faktor. Finns säkert aggregat som lämpar sig bättre för min 1450cc twin, men jag hoppas att det här ska funka

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	s-l1600.jpg
Visningar:	2607
Storlek:	102,2 KB
Id:	441573
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	s-l16003.jpg
Visningar:	2564
Storlek:	129,2 KB
Id:	441577
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	s-l16002.jpg
Visningar:	2540
Storlek:	34,1 KB
Id:	441574

    Wastegaten är specad till 0.5 bar, och mer än så planerar jag inte att ladda då jag vill kunna köra på vanlig bensin utan att kompsänka. Har sett lite olika siffror men originalkomp bör ligga på ca 9:1, och det borde (om jag förstått saken rätt) gå att ladda litegrann utan att sänka

    Turbokonfigurationen jag planerar att bygga ser ni på den här filmen:


    Förgasaren sitter alltså först, turbon sitter monterad direkt på insuget och suger luft genom turbon. Fördelarna med detta är inte alltför många, men det finns ett par: Konstruktionen är väldigt enkel, förgasaren behöver inte modifieras/tätas (och kanske inte ens ombestyckas) utan fungerar i standardutförande, man behöver inte krångla med bränslepumpar och bränsletryck utan det räcker med självfallsförsörjning till förgasaren samt att turbon snurrar i undertryck under motorbroms vilket resulterar i att öladdtrycket kommer snabbare när man väl gasar igen. Det är väl typ de fördelar jag lyckats läsa mig till, i övrigt är det antagligen bättre på alla sätt och vis med en "normal" turbokonfiguration. Men jag gillar enkelheten och det lite udda i sugturbokonfigurationen, därför vill jag bygga så ändå

    Jag tror mig ha ett hyfsat hum om hur jag ska gå tillväga, men jag har lite funderingar kring exempelvis oljeförsörjning till turbon och så vidare. Jag har ju aldrig eftermonterat någon turbo tidigare, så om någon kan upplysa mig om saker som var man tar oljetryck till turbon, huruvida man behöver matarpump/returpump, vart man leder returen etc etc så skulle jag verkligen uppskatta det Fler funderingar dyker säkerligen upp efterhand, men vi kan ju börja där så länge

    Tack på förhand!

    Mvh Anton.
    Senast redigerat av Bushido den 2018-02-03 klockan 19:56.

  2. #2
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Varför funkar inte filmer för? Provar igen:



    Här är bågen förresten:

    Senast redigerat av Bushido den 2018-02-03 klockan 20:42.

  3. #3
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    En sak jag funderar på är ju som sagt det här med oljetillförseln till turbon... Turbon kommer ju hamna hyfsat högt i förhållande till oljenivån i och med att jag monterar turbon rakt i insuget, så jag hoppas på att slippa använda en returpump. Men var ska man egentligen ta olja? Om jag tappar av olja från motorns egen oljeförsörjning någonstans kanske motorn får för lite, så jag tänkte att man kanske hellre ska försöka dra en egen slang direkt ur oljetanken med en elektrisk pump specifikt för turbon... Men då kanske motorn blir oljefylld istället, eftersom motorn pumpar olja tillbaka till tanken i ett visst tempo så kanske det blir överbelastat om motorn får ytterligare olja genom turbon och den elektriska pumpen... Eller tänker jag galet?

  4. #4
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 081
    Kan du inte planka ett bolt on kit mer eller mindre rakt av?

  5. #5
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Kan du inte planka ett bolt on kit mer eller mindre rakt av?
    Kanske, problemet är att jag inte hittat några installationsguider för en såhär pass gammal Harley. De flesta turbokonverteringar verkar vara nyare hojar, och jag är inte säker på att det som funkar där funkar för min hoj... Jag vill mest bara känna mig trygg med att inte turbo och/eller motor rasar för att jag gör något dumt

    Edit: Ett alternativ kanske skulle kunna vara att leda oljereturen (från motorn till oljetanken) genom turbon och därefter till oljetanken?
    Senast redigerat av Bushido den 2018-02-04 klockan 13:53.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -2017
    Inlägg
    193
    Jag har absolut noll kunskap och tänker därför inte förmedla några tips.
    Men tummen upp för ett lite knasigt projekt kan jag alltid ge!
    Håller tummarna för att det kommer en fortsättning.
    Zündapp KS 125 -80 Såld
    Yamaha DT 125 -78 Såld
    Suzuki GSX 750 -79 Kraschad
    Suzuki GS1000E -80 Kraschad
    Yamaha FJ 1100 -84 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -93 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -97 Såld
    Kawasaki Z1000SX -12 Såld

  7. #7
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av Anca Visa inlägg
    Jag har absolut noll kunskap och tänker därför inte förmedla några tips.
    Men tummen upp för ett lite knasigt projekt kan jag alltid ge!
    Håller tummarna för att det kommer en fortsättning.
    Tack för det, kul att det roar någon!

    Turbon är på väg hit från staterna, wastegate och luftfilter likaså. När grejerna väl dyker upp ska jag plocka hem hojen från vinterförvaringen och börja montera prylarna, så en fortsättning kommer absolut Sen får vi se om jag faktiskt lyckas ro hem projektet eller om motorn exploderar vid första provstart, det blir ju en annan femma

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Nacka
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -2017
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    Sen får vi se om jag faktiskt lyckas ro hem projektet eller om motorn exploderar vid första provstart, det blir ju en annan femma
    Sätt en skitdålig kompis på den vid första uppstart i så fall. Du vet, en sån där som gott kan gå runt med ett halvt turbohus i smalbenet...
    Zündapp KS 125 -80 Såld
    Yamaha DT 125 -78 Såld
    Suzuki GSX 750 -79 Kraschad
    Suzuki GS1000E -80 Kraschad
    Yamaha FJ 1100 -84 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -93 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -97 Såld
    Kawasaki Z1000SX -12 Såld

  9. #9
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av Anca Visa inlägg
    Sätt en skitdålig kompis på den vid första uppstart i så fall. Du vet, en sån där som gott kan gå runt med ett halvt turbohus i smalbenet...




    Vet inte om jag känner någon som är dum nog att agera testpilot... Skulle väl vara jag själv då...

  10. #10
    #41#forgotten era/#99# erf/#41# formula1 team tokers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    på landet långt i söder
    Hoj
    suzuki gs 1000 s formula f1. nico bakker gs1000. harley
    Inlägg
    761
    jag tar oljan till min turbo ifrån vart oljegivaren sitter. med ett t-stycke
    retur från turbon kan du ju bara skicka in i tanken på lämpligt ställe. alltså oljetanken inte bensintanken

    ska bli skoj o se vilka siffror det blir med omvänd ordning på förgasare/turbo
    detta är ju mycket enklare än trycksatt förgasare
    team toker
    #41# forgotten era
    #41# formula 1
    team south coast racing
    #99# erf

  11. #11
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 830
    En sak som du måste kolla extra noga på innan du skrider till verken, de är om de kör plenum eller inte på de välfungerande kitten med sugturbo till twinnar/HD. Om de har plenum försök lista ut hur många liter de har. Jag provade sugturbo på min xr650r som är enstånka men de funkade inte utan plenum. Jag fick endast laddtryck men ingen effekt. Jag provade inte ens plenum på sugturbo för jag ansåg att de skulle bli ineffektivt utan dess like. Jag byggde tryckturbo direkt med 4l plenum och de funkade skitbra. Ska bli kul att se vad du kommer fram till-..
    BOOST III

  12. #12
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av team toker Visa inlägg
    jag tar oljan till min turbo ifrån vart oljegivaren sitter. med ett t-stycke
    retur från turbon kan du ju bara skicka in i tanken på lämpligt ställe. alltså oljetanken inte bensintanken

    ska bli skoj o se vilka siffror det blir med omvänd ordning på förgasare/turbo
    detta är ju mycket enklare än trycksatt förgasare
    Tjena! Du som är pickis gissar jag?
    Jag har fått samma tips från flera håll så jag ska nog försöka fixa samma lösning
    Hehe, ska försöka undvika att blanda ihop dem :

    Jag hoppas kunna ordna en bänkning någon gång framöver :thumbright: Jag siktar ju förvisso inte på några enorma effektökningar, jag kommer ladda relativt lite och sugturbo är ju som sagt mindre effektivt än tryckturbo så... MEn lite får man ju hoppas att det ger iallafall! Och ja, enkelheten är ju en verkligen stor fördel.

  13. #13
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    En sak som du måste kolla extra noga på innan du skrider till verken, de är om de kör plenum eller inte på de välfungerande kitten med sugturbo till twinnar/HD. Om de har plenum försök lista ut hur många liter de har. Jag provade sugturbo på min xr650r som är enstånka men de funkade inte utan plenum. Jag fick endast laddtryck men ingen effekt. Jag provade inte ens plenum på sugturbo för jag ansåg att de skulle bli ineffektivt utan dess like. Jag byggde tryckturbo direkt med 4l plenum och de funkade skitbra. Ska bli kul att se vad du kommer fram till-..
    Hmm, intressant... Faktum är att jag inte sett ett enda sugturbobygge med plenum hittills. Både de veteranbilar som har sugturbo original (buick turbo från 80-talet exempelvis) och de hojbyggen jag sett kör turbon rakt io insuget. En liten uppsamlingsburk har jag sett på en radfyra sugturbo, men de tre harleys jag sett sugturbokonverterade har kört turbon rakt in i insuget... Du tror inte att ditt problem kan ha berott på något annat än just att det är en sugturbo utan plenum? Grejen är ju att (om jag förstått saken rätt) man vill ha så kort väg som möjligt mellan turbo och cylindrar för att minska risken för kondensation och så vidare. Med ett plenum så får du ju en stor yta där bränslet kan fastna och fällas ut till flytande form innan det ens når cylindrarna... Den risken är tillräckligt stor bara i turbo/insug, därav vill man helst inte ha något plenum...

    Jaja, vi får se. Det visar sig nog. Strular det till sig så får jag felsöka då

    Det finns ett företag som heter Sporsterspecialisten, de har byggt en sugturbosportster där turbon sitter rakt i insuget precis som jag planerar att göra:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2479.jpg
Visningar:	73
Storlek:	156,8 KB
Id:	441699Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2480.jpg
Visningar:	77
Storlek:	143,4 KB
Id:	441700Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2608.jpg
Visningar:	95
Storlek:	167,4 KB
Id:	441701
    Senast redigerat av Bushido den 2018-02-08 klockan 14:18.

  14. #14
    #41#forgotten era/#99# erf/#41# formula1 team tokers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    på landet långt i söder
    Hoj
    suzuki gs 1000 s formula f1. nico bakker gs1000. harley
    Inlägg
    761
    Tjena! Du som är pickis gissar jag?

    yes sir. tänkte jag skriver i båda tråder. så det liksom uppdaterad överallt
    team toker
    #41# forgotten era
    #41# formula 1
    team south coast racing
    #99# erf

  15. #15
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av team toker Visa inlägg
    Tjena! Du som är pickis gissar jag?

    yes sir. tänkte jag skriver i båda tråder. så det liksom uppdaterad överallt
    Bra tanke, tänkte samma så jag svarade ju i princip identiskt här med

  16. #16
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 830
    De va ju bra att ingen verkar köra plenum sugturbopå Hd de blir bara lättare att bygga. Jag kollade in Goggel bilder HD sugturbo och såg att väldigt många kör vacumförgasare. Om du vill köra det så har jag en vacumfugge på ca 39mm från troligast en Honda nx 650 de är mikuni eller kehin. De sägs ju vara enklare att få en vacumförgasarturbo att gå fint i hela registret.
    BOOST III

  17. #17
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    De va ju bra att ingen verkar köra plenum sugturbopå Hd de blir bara lättare att bygga. Jag kollade in Goggel bilder HD sugturbo och såg att väldigt många kör vacumförgasare. Om du vill köra det så har jag en vacumfugge på ca 39mm från troligast en Honda nx 650 de är mikuni eller kehin. De sägs ju vara enklare att få en vacumförgasarturbo att gå fint i hela registret.
    Jag hoppas attd et ska gå bra iallafall Det lär som sagt visa sig

    Tack för erbjudandet, men det är en 40mm (tror jag) CV-förgasare jag har på min hoj redan så jag tänkte helt enkelt köra originalaren

  18. #18
    Medlem WebGringos avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Söderut
    Hoj
    En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
    Inlägg
    2 158
    Är det inte en evo motor som sitter i din ? Har för mig det finns en hel del som satt turbo på buell, det är ju i grunden en trimmad sportster evo motor. Har inte skruvat big twin, men evo sporren och buell delar det mesta. kan det vara värt och kika på dem för inspiration ?

  19. #19
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03
    Inlägg
    14 012
    Citat Ursprungligen postat av WebGringo Visa inlägg
    Är det inte en evo motor som sitter i din ? Har för mig det finns en hel del som satt turbo på buell, det är ju i grunden en trimmad sportster evo motor. Har inte skruvat big twin, men evo sporren och buell delar det mesta. kan det vara värt och kika på dem för inspiration ?
    Det är en twincam 88 cui, men de har väl en del gemensamt med Evo-motorerna har jag för mig... Jag har tittat runt lite men tyvärr inte hittat några sugturbokonverterade, så jag kan ju inte kopiera dem rakt av. Men lite inspiration kan man ju absolut ta, oljesmörjningen exempelvis kan ju se likadan ut oavsett om det är sug- eller tryckturbo Men jag gillar att fråga runt och söka alternativa lösningar mest för att komma fram till hur just jag ska göra

  20. #20
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 760
    Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    Det är en twincam 88 cui, men de har väl en del gemensamt med Evo-motorerna har jag för mig... Jag har tittat runt lite men tyvärr inte hittat några sugturbokonverterade, så jag kan ju inte kopiera dem rakt av. Men lite inspiration kan man ju absolut ta, oljesmörjningen exempelvis kan ju se likadan ut oavsett om det är sug- eller tryckturbo Men jag gillar att fråga runt och söka alternativa lösningar mest för att komma fram till hur just jag ska göra
    Fördelen med en twincam jämfört med på riktigt gamla harleys är ju att den har en oljepump och inte nån slags skovel som vispar runt olja i motorn

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ska precis ner och snurra i de trakterna själv, fast jag åker bara åt ena hållet. Skickade ner hojen med lastbil förra veckan och sitter just nu och väntar på f [...]

Bonzo
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här