Det märkligaste du olagligen fått igenom tullen?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Har du lyckats smuggla igenom något anmärkningsvärt genom tullen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, jag reser alltid med lätt packning och har generellt inte några behov av att handla droger, vapen eller exotiska djur. :hihi
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Nej, jag reser alltid med lätt packning och har generellt inte några behov av att handla droger, vapen eller exotiska djur. :hihi

Räcker väl med att man är utanför EU och köper med sig ett par nya Jeans så ska väl det tullas med avgift och moms?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Räcker väl med att man är utanför EU och köper med sig ett par nya Jeans så ska väl det tullas med avgift och moms?

Det har jag aldrig gjort heller. ???? Och jag köper aldrig souvenirer och annat sentimentalt bjäfs heller.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag fick iallafall igenom en 120 cm harpun en gång på väg hem från ett Medelhavsland. Såg hur det gled igenom röntgenbåset lugnt o fint utan anmärkning från personalen där. När jag skulle äntra planet, undrade flygstewarden som stod i dörren om det inte var ett vapen. Jag förklarade att jag tagit loss "slutstycket" o lagt i handbagaget...o ja, då gick det ju fint.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag fick iallafall igenom en 120 cm harpun en gång på väg hem från ett Medelhavsland. Såg hur det gled igenom röntgenbåset lugnt o fint utan anmärkning från personalen där. När jag skulle äntra planet, undrade flygstewarden som stod i dörren om det inte var ett vapen. Jag förklarade att jag tagit loss "slutstycket" o lagt i handbagaget...o ja, då gick det ju fint.
Med tanke på trådens rubrik; hur gick det då du gick genom tullen?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Med tanke på trådens rubrik; hur gick det då du gick genom tullen?

- Det var tullen jag beskrev, där harpunen passerade igenom röntgenskåpet tillsammans med handbagaget.
Handbagage och harpun på bandet, och jag själv genom säkerhetsbågen. Kan väl ha varit runt -83 någongång.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
- Det var tullen jag beskrev, där harpunen passerade igenom röntgenskåpet tillsammans med handbagaget.
Handbagage och harpun på bandet, och jag själv genom säkerhetsbågen. Kan väl ha varit runt -83 någongång.
Tull och säkerhetskontroll är inte samma sak ;) Mig veterligen har tullen aldrig scannat några väskor eller kört metalldeckare på passagerarna.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tull och säkerhetskontroll är inte samma sak ;) Mig veterligen har tullen aldrig scannat några väskor eller kört metalldeckare på passagerarna.

- Allright, säkerhetskontrollen då : )
Tullen var uppenbarligen inte ett problem, alternativt fanns det ingen där.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tull och säkerhetskontroll är inte samma sak ;) Mig veterligen har tullen aldrig scannat några väskor
Jodå, de gör de på inkommande bagage om behov finnes. Har till och med bistått dem med tolkning av röntgenbilderna när det gjordes en gång.

Däremot har du ju helt rätt i att folk blandar ihop säkerhetskontroll och tull.
Du blir ju inte säkerhetskontrollerad när du anländer till Sverige och du går inte igenom tullen när du reser ut ur landet.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Tror det underligaste för mig var när jag flög hem från USA med 4st resväskor packade till max (jag tror det var 32,5 kg på den tiden) med trådlösa telefoner med intercom 1987-88, har för mig det var 220st.
På den tiden fanns det knappt att köpa trådlöst i Sverige, och dom som fanns var svindyra och utan intercom.

Var lite orolig när man skulle checka in på LAX och sedan genom tullen när jag kom hem, men det gick bra.
Vi bytte kontakt och testade dem hos mina päron som bodde på en höjd med sjön nedanför ute på landet och inga grannar, dom funkade klockrent på upp till 6-700m avstånd ut på sjön.

Så började sälja dem och sålde slut på bara några dagar...
Men ganska snart kom klagomålen att grannarna inom flera hundra meters avstånd kunde höra samtalen genom radion...hehe.
Gick visst på samma frekvens (eller vad det nu heter)

På grund av det, blev det faktiskt en skilsmässa.
Frugan stod å diska med radion på och äkta mannen låg i hängmattan med en öl i näven & surrade med älskarinnan :D
(Ja, jag kände paret & gubben hatar mig fortfarande)

Men har sedan dess även hört historier att det blev många äldre damers största nöje, att tjuvlyssna på grannarnas samtal via radion hehe
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Blev stannad i tullen påväg hem från Norge-jobb för många år sen, hade glömt bort att det låg 5-6 plattor tysköl i bagaget så jag tänkte inte på det fören Tulltjänstemannen bad mig öppna bagageluckan.
Eftersom det var en hund som sökte genom bilen var de nog ute efter något annat, för han önskade mig en trevlig helg sen var det bara att åka :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tror det underligaste för mig var när jag flög hem från USA med 4st resväskor packade till max (jag tror det var 32,5 kg på den tiden) med trådlösa telefoner med intercom 1987-88, har för mig det var 220st.
På den tiden fanns det knappt att köpa trådlöst i Sverige, och dom som fanns var svindyra och utan intercom.

Var lite orolig när man skulle checka in på LAX och sedan genom tullen när jag kom hem, men det gick bra.
Vi bytte kontakt och testade dem hos mina päron som bodde på en höjd med sjön nedanför ute på landet och inga grannar, dom funkade klockrent på upp till 6-700m avstånd ut på sjön.

Så började sälja dem och sålde slut på bara några dagar...
Men ganska snart kom klagomålen att grannarna inom flera hundra meters avstånd kunde höra samtalen genom radion...hehe.
Gick visst på samma frekvens (eller vad det nu heter)

På grund av det, blev det faktiskt en skilsmässa.
Frugan stod å diska med radion på och äkta mannen låg i hängmattan med en öl i näven & surrade med älskarinnan :D
(Ja, jag kände paret & gubben hatar mig fortfarande)

Men har sedan dess även hört historier att det blev många äldre damers största nöje, att tjuvlyssna på grannarnas samtal via radion hehe

Lite beroende på var dom kom ifrån så kunde det höras lite överallt.
Vissa låg på 380MHz......infrekvens på polisen S80 i storstäder...hände ju titt som tätt att folks samtal låg uppe över hela Göteborg.
Radionätet hade ju 10 diversitetsmottagare för att kunna plocka upp bärbara över stan och sedan ut i etern med 200W...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tror min mor (RIP) ligger före mig eftersom jag ärvt ett Leopardskinn, ett boaormsskinn och lite annat. Nu var hon absolut inte Trophy hunter men hon jobbade i ett antal år i Sri Lanka på tidigt 70-tal och umgicks i societetseliten. När hon skulle lämna landet fick hon lite souvenirer av vad jag tror var hennes pojkvän. Hon blev givetvis stoppad i tullen men efter att ha viftat med diplomatpasset var det bara att gå vidare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tror det underligaste för mig var när jag flög hem från USA med 4st resväskor packade till max (jag tror det var 32,5 kg på den tiden) med trådlösa telefoner med intercom 1987-88, har för mig det var 220st.
På den tiden fanns det knappt att köpa trådlöst i Sverige, och dom som fanns var svindyra och utan intercom.

Var lite orolig när man skulle checka in på LAX och sedan genom tullen när jag kom hem, men det gick bra.
Vi bytte kontakt och testade dem hos mina päron som bodde på en höjd med sjön nedanför ute på landet och inga grannar, dom funkade klockrent på upp till 6-700m avstånd ut på sjön.

Så började sälja dem och sålde slut på bara några dagar...
Men ganska snart kom klagomålen att grannarna inom flera hundra meters avstånd kunde höra samtalen genom radion...hehe.
Gick visst på samma frekvens (eller vad det nu heter)

På grund av det, blev det faktiskt en skilsmässa.
Frugan stod å diska med radion på och äkta mannen låg i hängmattan med en öl i näven & surrade med älskarinnan :D
(Ja, jag kände paret & gubben hatar mig fortfarande)

Men har sedan dess även hört historier att det blev många äldre damers största nöje, att tjuvlyssna på grannarnas samtal via radion hehe

Det var på TV'n man hörde dom Amerikanska trådlösa.

Dom Svenska (godkända) trådlösa telefonerna var från början också analoga och gick att avlyssna med en vanlig scannermottagare.

Det är just för att vi har olika frekvenstilldelningar i olika länder det är så viktigt att inte själv piratimportera sånt som innehåller radiosändare.
En jaktbutik här i Sverige paralellimporterade hundpejlar som gick på en frekvens som Försvaret i Sverige har tilldelats, det var exakt samma hundpejl som såldes av den Svenska generalagenten i övrigt, förutom frekvensen.

Den paralellimporterade fick rykte om sig att ha bättre räckvidd, och den var givetvis billigare också.

Företaget som sålde dom åkte på dryga böter och tvingades återkalla samtliga sålda och ersätta med nya som han vackert tvingades köpa av den Svenska generalagenten.

En bekant till mig tog också med sig ett harpungevär från Grekland, precis när han gick genom kontrollen på Arlanda så petade harpunen sig igenom väskan och trillade ut och släpade i snöret bakom honom, som tur var så var kontrollanterna redan upptagen med att räkna spritflaskor i en annan passagerares väska.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Den paralellimporterade fick rykte om sig att ha bättre räckvidd, och den var givetvis billigare också.


En bekant till mig tog också med sig ett harpungevär från Grekland, precis när han gick genom kontrollen på Arlanda så petade harpunen sig igenom väskan och trillade ut och släpade i snöret bakom honom, som tur var så var kontrollanterna redan upptagen med att räkna spritflaskor i en annan passagerares väska.

- Angående räckvidden på de trådlösa telefonerna på annan bandbredd, kan jag instämma. Jag köpte en sådan som hette "Panasoanic" när jag öppnade en verksamhet, för att bli lite mer mobil. Den kunde jag utan problem prata i när jag gick på lunch i city, sådär 700 meter från mitt kontor.

När det gäller harpunen där, så hade jag inget annat alternativ än att bära den i handen eftersom den var mycket längre än vilken resväska somhelst. Men det är lite lattjo att kabinpersonalen tyckte det var okey för att slutstycket var demonterat, när själva harpunspjutet var typ 80 cm och sylvasst :tungan
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det var på TV'n man hörde dom Amerikanska trådlösa.

Dom Svenska (godkända) trådlösa telefonerna var från början också analoga och gick att avlyssna med en vanlig scannermottagare.

Ja men det kunde gå på radion också , 40-50MHz sändingen(handenhet ut) gick ju in på tven då lågbandet låg där men andra frekvensen(basenhet ut) - var ju ofta nere på kortvågen och då kördes elnätet som antenn.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top