Indraget körkort, möjligt att ta A-kort?

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bättre att du ställer den frågan till transporstyrelsen. Det är bara att ringa eller maila så får du ett korrekt svar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är bara transportstyrelsen som kan svara på det.
I teorin så finns det stöd i lagen för att dom bara ska kunna dra in en behörighet. Dvs om du kört för fort i bil så kan dom dra in din B behörighet men lämna övriga behörigheter orörda.
I praktiken så brukar dock ett körkortsingripande innebära att man spärrar samtliga behörigheter du har på kortet under spärrtiden. Det skulle innebära att det även påverkar ditt körkortstillstånd för A.
Det borde dock framgå av det besked som du får ifrån transportstyrelsen.
Vill du ha reda på hur dom hanterar det och hur det blir i ditt fall så skulle jag rekommendera att du ringer och pratar med dom.

Som heads up så kan jag säga av egen erfarenhet att om du gjort dig skyldig till en fortkörning som enligt praxis innebär spärrtid i 2 månader så är det ytterst osannolikt att det blir något annat än 2 månader. Jag testade själv för 18 år sedan och trots intyg från min chef att det skulle påverka företaget då dom skulle behöva skjutsa runt mig i taxi samt ett personligt brev från mig själv där jag så ödmjukt jag kunde uttryckte att jag var medveten om att jag gjort mig skyldig till en överträdelse men bad dom ta i beaktande att det vid tillfället var öde på den aktuella platsen och det sålunda bara var mig själv jag egentligen utsatt för risk samt att det faktiskt var av ouppmärksamhet som jag missat en skylt.

det ändrade ingenting utan det blev dom 2 månader som dom tidigare meddelat att det var4 praxis vid en sådan fortkörning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så vitt jag förstår har du fått körkortet indraget i 2 månader, inte körkortstillståndet.
Du har körkortstillståndet ända tills dom drar in det.

Det här inte konstigare än att överallt har Dan Eliasson fått fruktansvärt med skäll för den omorganisation han gjort av polisens organisation trots att dom man borde skälla på är dom som kom på det hela,
Reinfelts regering och Riksdagen som beslutade om hur polisen skulle organiseras i framtiden.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Inte så tydligt tyvärr:

"Tidigare beslut om villkor, varning eller återkallelse av förarbevis, traktorkort, körkort eller körkortstillstånd kan påverka bedömningen".
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När ditt körkort återkallas så återkallas även automatiskt ditt körkortstillstånd.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När ditt körkort återkallas så återkallas även automatiskt ditt körkortstillstånd.

Det mögliga är att antalet trafikpoliser, som kan se till att nyktert folk har körtkort ute på vägarna, är löjligt lågt. T.ex. en gubbe jag känner väldigt bra, har aldrig haft MC-kort - men inte blivit stoppad/kontrollerad senaste 20 åren. Dvs väldigt riskfritt att köra utan lapp.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Du kan se på ditt körkort som ett körkortstillstånd. Körkortstillståndet visar, om du skulle bli stoppad, att transportstyrelsen godkänt och tycker du är lämplig att lära dej köra med någon som kan visa dej. Körkortet visar att transportstyrelsen godkänt ch tycker du är lämplig för att fortsätta lära dej på egen hand.

Ryker körkortet ryker körkortstillståndet. Däremot vet jag inte om du måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd eller om du bara får fortsätta utnyttja det du har efter att spärrtiden gått ut förutsatt att du inte har prövotid. Har du prövotid betyder de automatiskt sök om, ta om, gör rätt
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
12 månader+1 dag indragning är också ta nytt från början numera.

Så fast prövotiden gått ut så skall det inte gasas för mycket:tummenupp.
Fast det är klart , skall dom rycka lappen i ett år för fortkörning så lär det gått 300 på 70 väg
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
12 månader+1 dag indragning är också ta nytt från början numera.

Så fast prövotiden gått ut så skall det inte gasas för mycket:tummenupp.
Fast det är klart , skall dom rycka lappen i ett år för fortkörning så lär det gått 300 på 70 väg

Står det 12 mån får du tillbaka kortet, står det 1 år eller mer får du ta om. Min bror fick indraget 1år och vart ganska surt överraskad när det inte kom något kort i lådan efter spärrtiden. Han tolkade 1 år som 12 månader, ringde transportstyrelsen som snällt förklarade skillnaden på dessa 2 :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top