Modellåret 2018

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Det är nog ändå så att vi som konsumenter så att säga får vad vi förtjänar, likt flera andra i tråden redan varit inne på. De bakomliggande orsakerna kan man såklart ha många teorier kring. Klart är det hursomhelst att det är en riktigt trist trend om detta håller i sig.

Med det sagt är det som också redan påpekats tidigare mestadels Suzuki som inte tycks vara i närheten av dess forna glansdagar. Många andra märken är ju faktiskt snudd på glödheta. Känns ärligt talat mest som att det är de olika japanska tillverkarna som halkar efter mer och mer, och således tillverkar tråkigare och tråkigare hojar.

I mitt tycke så nådde hojarna sin topp på 80/90-talen. Sedan dess har det bara blivit mer och mer slätstruket. Samtidigt inser jag att jag är en verklig stofil i sammanhanget som måste börja inse att hojar som Er6, eller varför inte Yamahas succé med MT-serien nu på senare år, antagligen är de som kommer nämmnas under det något diffusa begreppet "klassiker" i framtiden. Tiderna förändras.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Bryr mig inte, koncentrerar på mig att köra de hojar som finns och de är fullt tillräcklig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Michael Dunlop vann senior TT 2017 på en Suzuki så helt odugliga kan de väl inte vara:yoparty

Och Michael Rutter tog under träningen ett varv med stående start med Performance Bikes helt standard GSX-R1000R komplett med ljus och nummerskylt och klarade om jag inte minns fel en genomsnittshastighet på över 120mph. För att köra fortare ville han i första hand ha högre kåpglas och bättre däck än de Metzeler M7RR som satt på.
https://www.performancebikes.co.uk/...gn=performance_bikes_aug17&utm_content=fb-vid
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Just GSX-R 1000 är en förbannat bra och välkonstruerad motorcykel och har så varit i princip så länge den har funnits. Gathojen kan med begränsad budget och enkla medel förvandlas till en otroligt väl fungerande banhoj. Det finns inte heller någon annan hoj som kommer i närheten av dess meritlista vad gäller nationella mästerskap i Superbike och Superstock (internationella mästerskap är i detta sammanhang helt ointressant eftersom de bara handlar om vem som fuskar mest).

Dock, inget av detta är särskilt intressant för den stora merparten av köparna och inte heller för en av de största grupperna på detta forum - posörerna. För dem är det istället broschyreffekt, innovationer och elektroniskt bling som gäller. Hur många trådar finns det inte som hyllar Kawasakins och BMW's toppeffekt...? Hur många finns det inte som på fullaste allvar tror att de blir bättre bandagsförare på en av dessa...? Eller som på allvar tror att de åker snabbare ut ur svängarna för att de öppnar gasen på just en crossplanemotor...? När de i själva verket skulle behöva titta närmare på ett av marknadens mest välbalanserade chassin.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag undrar främst vad de japanska tillverkarna gör. Ingen nyutveckling av cyklar värda namnet. Även utanför sporthojssegmentet är det väldans glest med riktiga nyheter och inte bara omdesign av befintlig produkt.
Dessutom ser jag en trend att man skruvar på billigare och billigare komponenter istället för att det som var top notch för några år sedan monteras på massmodellerna när teknologin är mogen.

Framgafflar: På första halvan av 00-talet slår cartidgedesignen igenom bland högprestandacyklar. Kring 05 lanserar Showa sin BPF gaffel som är ett stort steg framåt. Vad ser vi då 2018? Det har inte hänt ett skit på mer än 10 år. Yamaha MT 9/10/tracer mfl har samma gaffel som var bra 2004. Och på de billigare instegsmodellerna typ mt07 z650 och liknande sitter där teknologi som var budget redan på 90-talet.

Bromsar: Kring 2004 kommer 4kolvs radialok på sporthojar och slår snabbt igenom även på mer gatorienterade cyklar. Sedan dess har det inte hänt ett strunt utan snarare så att man börjar montera billigare halvflytande skivor. Och instegscyklarna får fortfarande flytande 2-kolvs bromsok som var kass redan på 90 talet. Det enda nya är att ABS har blivit krav och då har japanerna skruvat dit det billigaste de kom över istället för dyrare och bättre Bosch med mer intelligens och sensorer.

2006 lanserar Kawasaki ER6 som snabbt blev poppis och var ett måttligt steg framåt från 90-talsprodukten Er5.
ER6.jpg

2018 heter modellen Z650 och vad har hänt förutom ny kosmetik? INGENTING
er6b.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Boris JR skriver
Sv 650 lanserades 1999 och sen har det inte hänt ett skit.
Aluminiumramen av 1999 ersattes 2003 av en lite kantigare aluminiumram och sen blev det ny ram igen 2016.
Av ihopvetsade stålrör (?), svartlackat.
Gå från aluminium till stål(?) retro ?
Och har den inte gått upp i vikt sedan 1999 så ger jag en stor applåd ! #
Alla MC-förare vill inte ha en tyngre hoj med varje ny modell.

# Tjänstevikten för min SV650S -00 är 195kg.
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tycker oxå att det händer lite för lite på hojmarknaden, ofta får vi se "nya" modeller där de e småsaker som det kosmetiska som är nytt. Superduke 1290r är ju eg en naken Adventure 1190/1290, z900rs är z900 fast med smått modifierad bakram och bättre dämpare å annat smått.

Nya Honda Fireblade är eg bara en refresh då den har samma ram fast med tunnare gods, och ny subframe, ny elektronik och plastkåpor samt hp2 har ny topp.

För mig är en ny hoj iaf när ramen åtminstone är en ny konstruktion.

Men som Combacksäger så har inte den nuvarande sv650 inte samma ram som sv650 från 90talet, tror dock att gladus650(tror jag den hette) hade en annan trellis ram, och rätt så nyligen så fick den ny design på den igen under Sv650 märket.
Samma med er5 och z650 kawwan, ramen är ju helt annan.

Tyckte den nya honda cb1000 såg fräck ut, den ska ju ha den "nya" fireblade motorn men frågan är om inte det är samma stålram som på den gamla cb1000 fast med ny tank å subframe(kosmetiskt)?

Ny st3 765 tycker jag är en skön hoj, men förutom mer kubik så är det ju fortfarande samma ram som gamla st3/daytona 675 fast aningen högre vid skuldrorna för att få plats med den lite högre motorn.


Sen kan man iof diskutera huruvida kawasaki h2 sx/se är ny eller en smått omarbetad hp2.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Just GSX-R 1000 är en förbannat bra och välkonstruerad motorcykel

Jag är gixxertorsk så det här tar emot lite...bra visst men inte tillräckligt bra, iaf inte tills nya modellen lanserades nyligen. Design är tycke och smak men bara ett sånt exempel att man väntade läääänge med ABS på sin flaggskeppsmodell tycker iaf jag är ett tecken på liknöjdhet.

Nu är supersportisar med +200 hästar iofs inte volymsegmentet (eftersom inte tilltäckligt många är intresserade) så vi kan kanske inte förvänta sig oss alltför stora nyheter varje år men med anknytning till TS så känns just Suzuki inte som det mest innovativa japanska märket just nu. Där tycker jag Yamaha känns piggare även om retro/scamblersegmentet känns väldigt mättat. Som kompaktsuvar på bilsidan ungefär....så sjukt likformigt. Snart är det bara dekalerna som skiljer...

Jag tycker resan som tex KTM och BMW gjort är modig. Ducati försöker göra samma sak, öka volymerna och bredda kundbasen men utan att skrämma bort hardcorefansen.

För min egen del så skulle det krävas något väldigt speciellt för mig att köpa en flong ny sporthoj idag. Det finns ju så ruggigt många kul modeller som redan är byggda:tummenupp
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
fazerfun skriver
Jag är gixxertorsk så det här tar emot lite...bra visst men inte tillräckligt bra, iaf inte tills nya modellen lanserades nyligen. Design är tycke och smak men bara ett sånt exempel att man väntade läääänge med ABS på sin flaggskeppsmodell tycker iaf jag är ett tecken på liknöjdhet

Jag håller inte med. Många Suzuki har ju haft mekanisk ABS som standard. Genom lämpligt val av bromsbelägg kan man rent mekaniskt presentera en ABS lösning utan att behöva nämna det i reklamen.
Det räcker ju med att ha bromsbelägg med tillräckligt låg friktion för att få ABS utan någon elektronik.
Är friktionen tillräckligt låg så klarar normalköparen inte att volta genom stoppie och risken att bromsa omkull sig minskar också betydligt så länge köparen följer instruktionsbokens regel om att altid använda både fram och bakbroms.
Från SUZUKI GSX1300R HANDBOK
Oerfarna förare tenderar ofta att använda frambromsen för lite. Det kan medföra att en bromssträcka blir för lång och leda till kollision. Användning av bara fram- eller bakbromsen kan orsaka sladd och förlorad kontroll.
Bromsa alltid samtidigt och lika mycket med båda bromsarna.
Hård inbromsning under en sväng kan orsak hjulsladd och förlorad kontroll.
Bromsa innan en sväng påbörjas.

Och med ovan (samt lågfriktions belägg) kommer man själv och Suzuki långt.

De ggr jag bromsat omkull (4ggr, 1g BMWR60, 1g SV650S, 2ggr Sprint RS) så har jag bromsat med enbart frambromsen.
Jag har aldrig bromsat omkull när jag bromsat med båda bromsarna (och är det snorhalt, t.ex. på snö, is, gräs enbart bak.)
Så vad jag gör nu är att bromsa med båda, jämt. Utom om det är så halt i uppförsbacke så bakhjulet spinner loss och jag börjar åka baklänges ner.

Vad jag gjort nu är skaffat Brembo bromsbelägg och idag beställt R1 bromsok att användas på GSX1300R.
Nu faller värdet på sukkan som en sten :D tar ju bort det inbyggda ABS systemet !
Ajja , bajja !
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
fazerfun skriver


Jag håller inte med. Många Suzuki har ju haft mekanisk ABS som standard. Genom lämpligt val av bromsbelägg kan man rent mekaniskt presentera en ABS lösning utan att behöva nämna det i reklamen.
Det räcker ju med att ha bromsbelägg med tillräckligt låg friktion för att få ABS utan någon elektronik.
Är friktionen tillräckligt låg så klarar normalköparen inte att volta genom stoppie och risken att bromsa omkull sig minskar också betydligt så länge köparen följer instruktionsbokens regel om att altid använda både fram och bakbroms.
Från SUZUKI GSX1300R HANDBOK


Och med ovan (samt lågfriktions belägg) kommer man själv och Suzuki långt.

De ggr jag bromsat omkull (4ggr, 1g BMWR60, 1g SV650S, 2ggr Sprint RS) så har jag bromsat med enbart frambromsen.
Jag har aldrig bromsat omkull när jag bromsat med båda bromsarna (och är det snorhalt, t.ex. på snö, is, gräs enbart bak.)
Så vad jag gör nu är att bromsa med båda, jämt. Utom om det är så halt i uppförsbacke så bakhjulet spinner loss och jag börjar åka baklänges ner.

Vad jag gjort nu är skaffat Brembo bromsbelägg och idag beställt R1 bromsok att användas på GSX1300R.
Nu faller värdet på sukkan som en sten :D tar ju bort det inbyggda ABS systemet !
Ajja , bajja !

Det du beskriver funkar säkert men jag trodde vi pratade prooduktutveckling (eller avsaknaden av detsamma), inte bromsteknik....

Att såväl Busan (vars bromsar alltid varit föremål för diskussion) som gsxr 1000 länge saknade ABS när konkurrenterna fläskade på med eletronik är inget plus i kanten, där var väl mcpressen rätt enig att man inte riktigt hängt med?

En normalshoppare som står i butiken och all things equal, frågar om ABS (frugan är med och hon gillar tanken på låsningsfria bromsar) tror jag knappast köper "ABS? Njaeeee men vaffan byt belägg och bromsa vettigt bara så har du samma effekt som på Blejden eller Rettan. Eller BMWn"
 

Zork

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2018
Ort
-
Hoj
-
Sv 650 lanserades 1999 och sen har det inte hänt ett skit.:gråta:gråta:gråta

Nej, verkligen inte. Bara under ett enda år fick hojen ny design, 140 nya delar varvid över 60 återfinns i motorn. En redan mycket trevlig motor blev då ännu trevligare. Köparna som köper denna hojen gillar designen, motorkaraktären och köregenskaperna. SV650 är ett vinnande koncept och har så varit sedan 1999 så varför ändra på den mer än nödvändigt? Finns enligt mig ingen bättre hoj i segmentet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är gixxertorsk så det här tar emot lite...bra visst men inte tillräckligt bra, iaf inte tills nya modellen lanserades nyligen. Design är tycke och smak men bara ett sånt exempel att man väntade läääänge med ABS på sin flaggskeppsmodell tycker iaf jag är ett tecken på liknöjdhet.

Jag tror att vi pratar om två olika saker. Du pratar om bling och design, jag pratar om grundläggande funktion för den tilltänkta målgruppen. Långt gången avsaknad av ABS-bromsar visar att Suzuki har förstått vad som är målgruppen för just denna hoj. Varför ska de lägga ner tid och pengar på att bestycka hojen med ABS, som ändå kommer att demonteras eller i alla fall kopplas ur av 95% av köparna...? Att det överhuvudtaget sitter ABS-bromsar på sådana hojar har väldigt lite med prestanda men väldigt mycket med lagkrav att göra.

Den nuvarande generationen GSX-R 1000 har en underbart linjär motorkaraktär, men den kommer inom kort att anses som undermotoriserad, i alla fall så fort blaskorna får till lite jämförelsetester mot det senaste. Jag anser dock fortfarande att chassit är ett mycket lyckat, kompetent och välbalanserat chassie för just privat racing på hög nivå och det fina i kråksången är att det har varit så i princip sedan 2009.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej, verkligen inte. Bara under ett enda år fick hojen ny design, 140 nya delar varvid över 60 återfinns i motorn. En redan mycket trevlig motor blev då ännu trevligare. Köparna som köper denna hojen gillar designen, motorkaraktären och köregenskaperna. SV650 är ett vinnande koncept och har så varit sedan 1999 så varför ändra på den mer än nödvändigt? Finns enligt mig ingen bättre hoj i segmentet.

Kul att du registrerade ett nytt konto för att försvara SV650 färgerna. Ride on....

Nä varför utveckla något som fungerar det verkar helt överskattat. Fler hojtillverkare borde lägga ner utvecklingsavdelningen och dricka grappa istället.....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De ggr jag bromsat omkull (4ggr, 1g BMWR60, 1g SV650S, 2ggr Sprint RS) så har jag bromsat med enbart frambromsen.

Det är ändå credd att ha bromsat omkull med en R60. Vilka underarmar du måste ha!:yoparty

Den trumman har ju lagom bromsverkan för en moped....
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Nej, verkligen inte. Bara under ett enda år fick hojen ny design, 140 nya delar varvid över 60 återfinns i motorn. En redan mycket trevlig motor blev då ännu trevligare. Köparna som köper denna hojen gillar designen, motorkaraktären och köregenskaperna. SV650 är ett vinnande koncept och har så varit sedan 1999 så varför ändra på den mer än nödvändigt? Finns enligt mig ingen bättre hoj i segmentet.

Hmmm..du kanske skulle prova fler ? :tummenupp ..för jag kan komma på många fler som e "trevligare"..inte minst designmässigt..och motorkaraktär..och köregenskaperna.
Håller med Boris annars...
 
Last edited:

Zork

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2018
Ort
-
Hoj
-
Kul att du registrerade ett nytt konto för att försvara SV650 färgerna. Ride on....

Nä varför utveckla något som fungerar det verkar helt överskattat. Fler hojtillverkare borde lägga ner utvecklingsavdelningen och dricka grappa istället.....

Och kul att du registrerade dig en gång i tiden för vad det nu var som gjorde att du valde att registrera dig. Är anledningen relevant? Har du inga bättre motargument?

Som jag skrev tidigare, varför ska man utveckla mer än nödvändigt? Går man utanför vad en SV650 är, dess design och karaktär, så är det inte längre en SV650 utan något helt annat och det är inte utveckling enligt mig. Vill man inte ha en SV650 så finns det en massa andra hojar att köpa.

Hmmm..du kanske skulle prova fler ? :tummenupp ..för jag kan komma på många fler som e "trevligare"..inte minst designmässigt..och motorkaraktär..och köregenskaperna.
Håller med Boris annars...

Provat alla hojar, därför som jag med säkerhet kan säga att det enligt mig inte finns en bättre hoj i segmentet. Design ligger som mycket annat i betraktarens ögon och jag med flera föredrar mjuka runda former framför kantiga och spetsiga. Vet ingen som har kört hojen som klagat på motorkaraktären.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Motorcyklar är väl om något en lifestyle hobby för många. De allra flesta jag känner med nytaget körkort är i min egen ålder som av olika skäl valt att ta körkort och köpa motorcykel. De är oerhört noggrann i vad de väljer för motorcykel och tillhörande klädsel. Mc-handlare som stannat i 90-tals modet gör sig inte besväret. Man beställer ihop utrustningen från nätet från olika leverantörer. Av det att döma verkar i mc-tillverkarna rätt ute när de bygger retro modeller med modern elektronik - bromsar och motorstyrning i olika lägen.

Sista nya hojen jag provkörde var en Ducati Monster 1200 R. Ärligt talat kunde jag inte se tjusningen med att ha olika lägen på motorstyrningen. Motorcykeln kändes rätt digital. Du vred på rullen, men det var 1:eek:r och 0:eek:r som gjorde resten. I huvudtaget verkar det vara den riktning vi går oavsett om det är motorcyklar eller bilar. De allra senaste prestanda versioner av gatbilar är likadana. Det är i mjukvaror där krutet har lagts. Körde en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och den lämnade mig rätt oberörd. Oerhört snabb och precis. Krävde inte mycket av sin förare. När och var kan man utnyttja dess fartresurser utan att sätta sig själv och andra i fara? Det var datorerna som kontrollerade bilen. Du bara gasar och styr in. Tittar på några video reviews på nya Panigale V4 och slås över hur mycket fokus som läggs på just elektroniken i presentationen. Olika inställningar på stötdämpare och diverse hjälpmedel för att hålla föraren kvar på vägen. En säger renat av att det ska mycket till för att någon ska köra av banan med alla hjälpmedel inkopplade. Nästan som man tappar respekten när man väl har förstått vad elektroniken är kapabel att göra för en. Det är utveckling antar jag.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och kul att du registrerade dig en gång i tiden för vad det nu var som gjorde att du valde att registrera dig. Är anledningen relevant? Har du inga bättre motargument?

Lugna sig lite... Allt är inte blodigt allvar här... :krama

Motorcyklar är en livsstil för mig också och jag kör det jag själv gillar, inte vad andra tycker är bra...

För min del är kantiga motorcyklar inget för mig. Inte ABS heller. Nu vet jag att jag inte kan bromsa lika bra men jag har bara kört 70 - 80 tusen mil utan att ännu behöva det. Visst har jag bromsat omkull men bara under övning.

Mina motorcyklar är "sämre" på många sätt och vis men de har karaktär och ger mig glädje både i sadeln och att se på.

En elmotorcykel är inget för mig. Elbil går bra men det är för att jag inte är bilintresserad... :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Allt är roligt i början som t.ex sporthojar sent 90-tal där "rymdteknologin" blev konsumentiserad. Jag antar att det planat ut med de material vi har rimlig tillgång till idag.
Internetboomen var också rolig i början, alla gjorde hemsidor och spelade doom. Man var tvungen att använda sökmotorer för att överhuvud taget hitta sajter. Idag består webben av.... ptja.... tio sidor för en svensk? Fejan, några nyhetssajter, sporthoj. Söker man planlöst så är det möjligen för att hitta ett datablad till en bränd komponent i en tjugo år år gammal distbox eller något. Fast det räcker oftast att knacka in beteckningen på komponenten direkt på eBay.

Snowboardtävlandets intåg i finrummet med alla loosa, sköna typer som tävlade när det räckte att vara entusiastisk.
Just nu, för mig är 3d-skrivare superskoj men jag gissar att det är fullständigt mellanmjölk om tio år och tekniken förfinats bortom finlirandets gräns.

Nä. Branschen som så behöver disruptas och jag tror personligen el är vägen fram. Potentiellt möjligt att ha räserbanor intill bostadsområden, inga klagomål från Thailandflygande miljövänner, inga (?) frågor om motoroljor, inga klock-klock-klock-klock efter det där mystiska tjuvstoppet under varmkörningen.
Ny och bättre teknik för varje år vilket ger lust att köpa nytt. Besynnerliga problem att tjafsa om hela nätterna.
Fiffiga lösningar som kan tas fram i källarlokaler lika gärna som i brutala labb.

Åh vad jag längtar. Att bränna pengar är jätteroligt men man vill ju känna att det ger något i själen också.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top