Modellåret 2018

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad i helvete är det för fel på dagens motorcykelproducenter kan de inte bedriva någon produktutveckling längre?

Saxat från Motorrad:
Suzuki kommer äntligen med en retro-inspirerad café-racer.

Suzuki SV 650 X
Knappt man kan tro det: Den enda nyheten från det tidigare så mäktiga Suzuki för 2018 är en café-racer-version av SV 650. Den behåller den 76 hästkrafter starka V-twinnen. Modifieringarna för X-versionen är: Strålkastarkåpa i retro-stil, ny utformning av sadeln och styrhalvor. I övrigt är fotpinnarna både för passagerare och förare svarta. Vad gäller vikten så bör den inte förändrats i någon större uträckning jämfört med en standard SV, med ungefär 197 kilo. Inte heller när det handlar om prislappen hamnar café-racern särskilt långt bort från SV:n – med 74?900 kronor. Som jämförelse: SV 650 kostar 69?900 kronor.

SV650XA_BD7_Diagonal_Fog.jpg-V-Amendo-V.jpg


Är det bara jag som tycker den där är 0% retro och ungefär lika mycket cafe racer??? Sv 650 lanserades 1999 och sen har det inte hänt ett skit.:gråta:gråta:gråta
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Just Suzuki har väl inte en enda hoj som är något sådär unik eller utmärker sig i sin styling, ren mellanmjölk alltihopa. Men visst, utöver KTM 790 så är där väl inget som direkt intresserar mig för 2018, 2019 ser betydligt bättre ut.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
IMG_0039.JPG
...och det här kallar dom scrambler-kit. Så om jag förstått det rätt så är receptet såsom följer; svart slät sadel=sport eller nakenhoj. Svart, ribbad sadel=café/retro. Brun sadel=scrambler. Enkelt o bra.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Just Suzuki har väl redovisat röda siffror i verksamheten nästan så länge jag kan minnas så att de skulle ha några pengar att lägga på nyutveckling skulle ju tvärtom vara en duktig ögonbrynshöjare.

Men, jag vet inte vilken värld ni lever i, men vi har väl fått exakt vad vi förtjänar? Köper vi 12-15 000 nyproducerade fordon om året - varav hälften inte ens är "riktig" mc - är det kanske liiite övermaga att kräva mer nyutveckling? Och en smula världsfrånvänt att tro att tillverkarna ändå ska gå på tokoffensiven.

Och, trenden är ju likadan i hela Europa. Försäljningssiffrorna rasar överallt, utom i Asien. I England t ex tror man att nyförsäljningen av mc rent av kommer att halveras då brexit väl brakat igenom med full kraft.

I en industri som dras med kroniskt, darrig lönsamhet och kanske har ett par, tre procent (tops!) av den totala nyförsäljningen av fordon, tvingas man förr eller senare dra åt svångremmen och kapa kostnader. Tillkommer så att Euro 5, med ytterligare skärpta utsläppsregler, införs 2020. Tycker tvärtom att det då nästan är ett under att det ändå erbjuds så pass mycket nyutveckling modellåret 2018, som kanske inte enbart är av kosmetisk art...?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Köpa nytt? :va Galen eller, man ser väl vad som kommer och fungerar efter rigorösa testcykler genomfört av slutkund och så köper man på sin höjd ett demoexemplar under hösten för max 50% av nypriset, väl?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Michael Dunlop vann senior TT 2017 på en Suzuki så helt odugliga kan de väl inte vara:yoparty
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
MC-branschen har varit kört länge, både service, reservdelar och försäkringar är åt helvete.

Svårt att se att sporthojar finns kvar om 10 år, alldeles för få är beredda att betala för det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
MC-branschen har varit kört länge, både service, reservdelar och försäkringar är åt helvete.

Svårt att se att sporthojar finns kvar om 10 år, alldeles för få är beredda att betala för det.
Försäkringspremierna har vi ju oss själva att skylla till viss del...

Att hojarna blir dyrare och dyrare är ju också vårt "fel", eftersom vi efterfrågar mer och mer lullull. Jag minns när Bike dissade instrumentpanelen på gixxer 1000 för en masa år sedan, för att det var lite fjolligt. Nu är det ju få hojar som inte har det, och fler och fler har olika motormappar, antisladd, antispinn, mer och mer avancerad ABS osv. All sådan utveckling kostar massor med pengar, och ju färre som ska dela på fakturan, desto dyrare blir det.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Just Suzuki har väl inte en enda hoj som är något sådär unik eller utmärker sig i sin styling, ren mellanmjölk alltihopa. Men visst, utöver KTM 790 så är där väl inget som direkt intresserar mig för 2018, 2019 ser betydligt bättre ut.

Deras GSX1000 med släktingar kan väl inte påstås att inte vara både föregångare som ledande i visst avseende.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Med tanke på att många hojar ligger i samma prisklass som en ny hyffsad mellanklassbil tycker jag branschen själv bidragit till minskad försäljning. En mc bara kan inte kosta som en bil att konstruera, tillverka och sälja även om de tillverkar färre i förhållande till en bil. Jag menar en HD kostar i snitt runt 220.000kr, löjligt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med tanke på att många hojar ligger i samma prisklass som en ny hyffsad mellanklassbil tycker jag branschen själv bidragit till minskad försäljning. En mc bara kan inte kosta som en bil att konstruera, tillverka och sälja även om de tillverkar färre i förhållande till en bil. Jag menar en HD kostar i snitt runt 220.000kr, löjligt.
Det som skiljer mot en bil är ju lite mer plåt, dyrare/fler säten, dörrar, huv och baklucka, lite glas och 2 hjul till, elektroniken är ju motsvarande idag, och det är garanterat dyrare att utveckla hojmotorer än bilmotorer.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Det som skiljer mot en bil är ju lite mer plåt, dyrare/fler säten, dörrar, huv och baklucka, lite glas och 2 hjul till, elektroniken är ju motsvarande idag, och det är garanterat dyrare att utveckla hojmotorer än bilmotorer.

Varför skulle det vara dyrare att utveckla en hojmotor? En bilmotor förväntas klara 35.000 mil med ett minimum av underhåll och samtidigt ha obefintliga utsläpp. Hojar är dyra enligt min mening.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Deras GSX1000 med släktingar kan väl inte påstås att inte vara både föregångare som ledande i visst avseende.

Jag vet inte om jag håller med, GSX1000 är i min mening väldigt mellanmjölk i ett för övrigt väldigt spännande segment. Den är varken ful eller dålig men inte heller särskilt upphetsande på något vis.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför skulle det vara dyrare att utveckla en hojmotor? En bilmotor förväntas klara 35.000 mil med ett minimum av underhåll och samtidigt ha obefintliga utsläpp. Hojar är dyra enligt min mening.
Hur mycket plats finns det på en bil jämfört med en hoj? Hur många bryr sig om hur en bilmotor ser ut? På hojar jagar man gram för att det är vad marknaden vill ha, samtidigt som man jagar effekt. Hur många bryr sig om vad en bilmotor, eller ens hela bilen, väger? Möjligen vill man ha en tung bil så att man får dra husvagnen eller båttrailern med den. Men det lär aldrig hända att en ny bil marknadsförs med x gram lättare kolvar för bättre gasrespons :fakta

I många fall verkar man också banta drastiskt på chassiutvecklingen på bilar, man köper in ett paket från Bosch istället, så får elektroniken stå för väghållningen, tills en sensor går på semester, då är det som att köra en gammal 740 med sommardäck i snömodd.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
För många konsumenter(alla? ) handlar det om design och estetiskt utformade svingarmar för att fånga uppmärksamheten. Nämnda mc modell är ett finnfemfelexemplar där lyktkåpan ska bort och den fyrkantiga
saken somhåller bakhjulet åtminstone har ett ben för mycket. Hade skaparen av motorcykeln gjort svingen
i rundrör hade hen åtminstone varit konsekvent i utFormandet:tungan
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Hur mycket plats finns det på en bil jämfört med en hoj? Hur många bryr sig om hur en bilmotor ser ut? På hojar jagar man gram för att det är vad marknaden vill ha, samtidigt som man jagar effekt. Hur många bryr sig om vad en bilmotor, eller ens hela bilen, väger? Möjligen vill man ha en tung bil så att man får dra husvagnen eller båttrailern med den. Men det lär aldrig hända att en ny bil marknadsförs med x gram lättare kolvar för bättre gasrespons :fakta

I många fall verkar man också banta drastiskt på chassiutvecklingen på bilar, man köper in ett paket från Bosch istället, så får elektroniken stå för väghållningen, tills en sensor går på semester, då är det som att köra en gammal 740 med sommardäck i snömodd.

En bil har lika begränsat motorutrymme, vilka bryr sig hur en motor ser ut etc? Bilfantasterna är lika fåfänga som oss hojåkare. :crash
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En bil har lika begränsat motorutrymme, vilka bryr sig hur en motor ser ut etc? Bilfantasterna är lika fåfänga som oss hojåkare. :crash
Ja, men det är betydligt mycket större än vad det är på en hoj. Men visst, du kan ju testa att stoppa in en komplett motor med växellåda från en bil, säg en Volvo T4 i en valfri sporthoj.

Hur många fantaster går det på varje hoj respektive bil tror du? En majoritet av bilägarna vet knappt vad det är för motor dom har i bilen. Tex Volvos bilar har ju till största del samma motor, som bara har olika mappar och kringutrustning för att ge olika effekt, det står bara T/D1-5 på bilen, och dom flesta skiter i om det är en 1litersmotor eller en V6 på 3l, bara den går att leasa, har blåtand och fri service.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Ja, men det är betydligt mycket större än vad det är på en hoj. Men visst, du kan ju testa att stoppa in en komplett motor med växellåda från en bil, säg en Volvo T4 i en valfri sporthoj.

Hur många fantaster går det på varje hoj respektive bil tror du? En majoritet av bilägarna vet knappt vad det är för motor dom har i bilen. Tex Volvos bilar har ju till största del samma motor, som bara har olika mappar och kringutrustning för att ge olika effekt, det står bara T/D1-5 på bilen, och dom flesta skiter i om det är en 1litersmotor eller en V6 på 3l, bara den går att leasa, har blåtand och fri service.

Känns vi lägger ner här då repliker som”testa du” etc. bara blir löjligt. En CBX1000 motor är nära lika lång eller länge än en vanlig 4:a i en bil. Dessutom har jag inte vad jag vet sagt något om att ha en bilmotor i en mcram då de har olika typer av transmission. Trevlig helg.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur mycket plats finns det på en bil jämfört med en hoj? Hur många bryr sig om hur en bilmotor ser ut? På hojar jagar man gram för att det är vad marknaden vill ha, samtidigt som man jagar effekt. Hur många bryr sig om vad en bilmotor, eller ens hela bilen, väger? Möjligen vill man ha en tung bil så att man får dra husvagnen eller båttrailern med den. Men det lär aldrig hända att en ny bil marknadsförs med x gram lättare kolvar för bättre gasrespons :fakta

Precis, håller med. Och dessutom fördelas utvecklingskostnaden för varje bilmodell på x antal tusen fler sålda enheter än varje hojmodell.


Ang frågan om årets hojmodeller tycker jag nog att 2017-18 trots allt har bjudit på en del nyheter. Ducce Supersport, deras olika scramblers och förstås nya V4:an. Kawa har ju de nya Z 900:eek:rna och H2 SX:en, Honda har nya Vingen, CB1000R och förra året kom nya AT:n. Triumph, KTM och Husqvarna har också ett knippe nya hojar.

I väntan på nya T7:an ser det dock glesare hos Yamaha med 2017 års nya R6 och - som frågan egentligen gäller - Suzuki med den endast uppsminkade SV 650:n.


Men frågan är om vi vill tillbaks till det tidiga 80-talets ursinniga modellexplosion varje år? Visst var det som trettonåring kul att klättra runt på alla nya hojar i butiker och på mässor, men som konsument kanske jag inte vill betala timlön till en hojmek som knappt hinner lära sig en hoj innan den byts ut till nästa årsmodell. För att inte tala om reservdelspriserna på alla specifika detaljer på varje hoj...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top