Modellåret 2018

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
ä
Som jag skrev tidigare, varför ska man utveckla mer än nödvändigt? Går man utanför vad en SV650 är, dess design och karaktär, så är det inte längre en SV650 utan något helt annat och det är inte utveckling enligt mig. Vill man inte ha en SV650 så finns det en massa andra hojar att köpa.

Visst har det hänt mycket med SVn sedan 99, men det är ju knappast så att det inte finns utrymme för förbättring. Bara kolla på något av de stora SV-forumen så finns de ju mängder av ändringar man ”ska” göra. Jag äger en själv och är jättenöjd med vad den är, men det finns ju mycket man kunnat göra med grunden.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Allt är roligt i början som t.ex sporthojar sent 90-tal där "rymdteknologin" blev konsumentiserad. Jag antar att det planat ut med de material vi har rimlig tillgång till idag.
Internetboomen var också rolig i början, alla gjorde hemsidor och spelade doom. Man var tvungen att använda sökmotorer för att överhuvud taget hitta sajter. Idag består webben av.... ptja.... tio sidor för en svensk? Fejan, några nyhetssajter, sporthoj. Söker man planlöst så är det möjligen för att hitta ett datablad till en bränd komponent i en tjugo år år gammal distbox eller något. Fast det räcker oftast att knacka in beteckningen på komponenten direkt på eBay.

Snowboardtävlandets intåg i finrummet med alla loosa, sköna typer som tävlade när det räckte att vara entusiastisk.
Just nu, för mig är 3d-skrivare superskoj men jag gissar att det är fullständigt mellanmjölk om tio år och tekniken förfinats bortom finlirandets gräns.

Nä. Branschen som så behöver disruptas och jag tror personligen el är vägen fram. Potentiellt möjligt att ha räserbanor intill bostadsområden, inga klagomål från Thailandflygande miljövänner, inga (?) frågor om motoroljor, inga klock-klock-klock-klock efter det där mystiska tjuvstoppet under varmkörningen.
Ny och bättre teknik för varje år vilket ger lust att köpa nytt. Besynnerliga problem att tjafsa om hela nätterna.
Fiffiga lösningar som kan tas fram i källarlokaler lika gärna som i brutala labb.

Åh vad jag längtar. Att bränna pengar är jätteroligt men man vill ju känna att det ger något i själen också.

Jag tror att elhojar kan innebära ett minskat engagemang för hojägandet när de blir mer problemfria att äga. Det blir mer som en hushållsprodukt. Med det sagt tror jag starkt på elhojar och ser fram emot att äga en!
 

Zork

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2018
Ort
-
Hoj
-
Visst har det hänt mycket med SVn sedan 99, men det är ju knappast så att det inte finns utrymme för förbättring. Bara kolla på något av de stora SV-forumen så finns de ju mängder av ändringar man ”ska” göra. Jag äger en själv och är jättenöjd med vad den är, men det finns ju mycket man kunnat göra med grunden.

Så vad är det man "ska" göra på en 2017-2018 SV650?
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Provat alla hojar, därför som jag med säkerhet kan säga att det enligt mig inte finns en bättre hoj i segmentet. Design ligger som mycket annat i betraktarens ögon och jag med flera föredrar mjuka runda former framför kantiga och spetsiga. Vet ingen som har kört hojen som klagat på motorkaraktären.

Håller med om att det är en av de trevligaste hojarna i segmentet. Och just ordet segmentet är viktigt dock ibland svårdefinierat. Men en SV650 är en billigare typ av hoj med mycket trevliga balanser mellan olika egenskaper.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
:Bugar

Du måste ju typ kunna skrynkla ihop bouleklot med högerhanden...

Inte en chans jag skulle kunna skrynkla ihop bouleklot med högerhanden.

Hemligheten var Ferodo Racing Green bromsbelägg.
Nån i gänget fick nys om dessa och så beställde vi alla tre Ferodo Racing Green bromsbelägg från England till våra hojars trumbromsar.
Sedan var det inga problem bromsa tills däcken började kasa.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad kommer hända 2019?
Har planer på att byta ut min stora KTM 1290 SA -16 till säsongen 2019. (Den med jättetanken mm)
Eller skall man behålla den jag har eftersom "T" modellen har försvunnit.
Finns det inget bättre, så finns ju ingen anledning att byta ...
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Blir bara en ond cirkel - ju mer de höjer priserna, på dåligt uppdaterade modellprogram, ju mindre kommer de sälja - slutkunden är ju inte helt dum i huvudet speciellt inte med dagens fantasipriser!
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Vad kommer hända 2019?
Har planer på att byta ut min stora KTM 1290 SA -16 till säsongen 2019. (Den med jättetanken mm)
Eller skall man behålla den jag har eftersom "T" modellen har försvunnit.
Finns det inget bättre, så finns ju ingen anledning att byta ...

Jag är rätt taggad på 2019. 790 Adventure, Yamaha T7, kanske nya 690 Enduro/SM, något nytt i turboväg kanske?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag är mest nyfiken på Yamaha eluder. Det är deras nya konkurrent till goldwing. Fast den verkar inte komma till Sverige
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Tycker också att handlarna borde lägga ner mer krut på sin försäljning. Får kanske skylla mig själv med att man bor i den norra delen av landet. Men det finns väldigt få modeller att provköra, alltså rena demo hojar. Kan finnas någon retro/scrambler hoj, och eventuellt nån A2 hoj. Sällan man ser literhojar eller endurohojar. Förstår att handlarna inte kan ha varenda modell som demo, men kommer man till en affär och vill ha någon dyrare modell så är oftast svaret att dom inte har nån demo av den modellen och man får köpa hojen i blindo utan att kunna prova.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag tror att vi pratar om två olika saker. Du pratar om bling och design, jag pratar om grundläggande funktion för den tilltänkta målgruppen. Långt gången avsaknad av ABS-bromsar visar att Suzuki har förstått vad som är målgruppen för just denna hoj. Varför ska de lägga ner tid och pengar på att bestycka hojen med ABS, som ändå kommer att demonteras eller i alla fall kopplas ur av 95% av köparna...? Att det överhuvudtaget sitter ABS-bromsar på sådana hojar har väldigt lite med prestanda men väldigt mycket med lagkrav att göra.

Den nuvarande generationen GSX-R 1000 har en underbart linjär motorkaraktär, men den kommer inom kort att anses som undermotoriserad, i alla fall så fort blaskorna får till lite jämförelsetester mot det senaste. Jag anser dock fortfarande att chassit är ett mycket lyckat, kompetent och välbalanserat chassie för just privat racing på hög nivå och det fina i kråksången är att det har varit så i princip sedan 2009.

Du har säkert rätt i att ABS inte är vattendelaren, det var mer ett exempel. Och som sagt, jag har haft ett gäng gsxr 1000 -det är skitfina hojar. Fast det är ju Bladen också. Och R1. Och RSV4R.

Mfl mfl.

Dessutom: efter att ha jobbat med KGK i många år så var det svårt att missa en långvarig frustration över att just gsxr 1000 inte utvecklades riktigt i par med konkurrenterna -eller hur mcpressen bedömde konkurrenterna sinsemellan. Och resultatet var att handlarna hade svårt få ut modellen ur hallarna.

Nu verkar det ju som om man är tillbaka -vilket värmer ett blå-vitt hjärta :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Bekant.. Hm..Jo men visst fan är det ett gammalt Transalp-cyklop som letats fram ur gömmorna!
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Pja, men utan att ha luppgranskat skillnaden mellan CB:n och Duccen så tycker jag nog Hondan plockar rätt mycket stilpoäng, ändå... Skulle nog vilja ge den fem snöbollar av fem möjliga. Fast kanske inte av den hårdkramade isbollsmodellen?

Håller med..Det är den första Hondan på läääänge som väcker något som helst intresse.:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top